Ostatni inkwizytor

Jaki powinien być stosunek wron do kruków na polu bitwy? Nie wiem, ale chyba nie ma to dla mnie znaczenia. Któreś z tych obrzydliwych ptaszysk skusi się na mój mózg i umrze. Prognozuję, że trzy godziny po spożyciu. I nawet do literatury nie wejdę, bo żaden ze mnie bohater.

Łopot czarnych skrzydeł

Pole walki zresztą już cichnie. Ta ilość trupów może wydać się znikoma (daleko jej do statystycznego sukcesu bitwy nad Marną czy Sommą), ale jakieś kobiety, dzieci, mężowie, ojcowie tam leżą i rozkosznie się rozkładają.

Podobno nie byli źli, ale nieprawomyślni na pewno.

Czas na triumf idei.

Na ołtarzu złożona została broń. Zgodnie z tradycją była poświęcona. Histeryczne nawoływania do walki o znak stop ryły mózg, ale świat wsiadł do bugatti verona i pognał, nie zważając na znaki i wyboje.

Wszędzie był grzech.

Została nas garstka sprawiedliwych...

 

Kościół był piękny.

Niesamowity klimat modrzewiowych ścian i więźby. Lipowe rzeźby, elementy małej architektury wykonane z dębu i twardej czereśni.

Nie było tu barokowego przepychu, złoceń, wielkich płócien i krzykliwych dekoracji. Dawno już wywietrzał zapach kadzidła i wosku.

Pozostała tylko woń starego drewna nasiąkniętego tysiącami oddechów.

Cisza.

Za ścianami tętnił nowoczesny świat konsumpcjonizmu, pieniądza i seksu. Może tam jest Bóg?

Gna tym bugatti, z pełnym portfelem i laską na sąsiednim siedzeniu?

Ponoć inteligencja to umiejętność przystosowania się, a cóż dopiero mówić o inteligencji niezmierzonej?

A ja stoję sam.

Wymordowałem w jego imię tysiące. Oplułem setki, sponiewierałem dziesiątki i nic.

Może już zgolił długą brodę, a powłóczystą, białą szatę zamienił na wranglery i t-shirta z pacyfką.

Ci na zewnątrz nie chcą walczyć. To mentalne cioty.

Nie chcą już ginąć za jego imię i za kreskę na mapie.

Nie chcą wstać z kolan.

 

- Panie, daj znak. Czy moja walka miała sens? Czy jeszcze byłem potrzebny tobie i temu światu?

Zachrobotało wśród belek stropu.

Ruchem jednostajnie przyśpieszonym z góry leciała cegłówka.

Średnia ocena: 3.6  Głosów: 14

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (60)

  • Shogun 24.05.2021
    Nie sztuką jest umrzeć za coś, lub za kogoś... Sztuką jest żyć według czegoś, dla kogoś...

    Ale przede wszystkim...

    Sztuką jest żyć tak, aby w ostatecznym rozrachunku nie oberwać cegłówką...

    Dobry tekst.
  • pansowa 24.05.2021
    Interpretacja tego tekstu jest tak szeroka, że sam się poważnie zastanawiam po lekturze :)))
    Tylko tępawe berety uprawiają nachalną łopatologię w iście stalinowskim stylu.
  • Shogun 24.05.2021
    pansowa osobiście sam nie lubię tekstów typu "kawa na ławę", bo lubię mimo wszystko, jak ktoś po przeczytaniu mojego tekstu pomyśli lub pozostanie z jakąś refleksją, a jeśli nawet nie, to chociaż coś poczuje.
  • pansowa 24.05.2021
    Shogun O to chodzi Sho.
    Niemniej nachalny doktrynalizm innych zatrzymał się na poziomie późnego Bieruta.
  • Shogun 24.05.2021
    pansowa doktryny doktrynami, mogą wpływać na ludzi, lecz skrajne poddawanie się im to dramat, bo jak wiadomo, żadna skrajność, w żadnym wypadku jeszcze nic nigdy dobrego nie przyniosła.
  • pansowa 24.05.2021
    Shogun W każdym razie nie w dziedzinie jakiejkolwiek ideologii.
  • Shogun 24.05.2021
    pansowa Tak, tutaj w szczególności.
  • pansowa 24.05.2021
    Shogun Fanatycy nie są groźni bo są źli z natury.
    Tragedią jest, że wierzą ślepo, iż mają rację, a cel uświęca dla nich środki.
  • Shogun 24.05.2021
    pansowa Owszem, brak pokory i chociaż najprostszej refleksji na temat tego, że "Może to ja nie mam racji? Może to ja się mylę?" to tragedia i często do tragedii prowadzi.
  • pansowa 24.05.2021
    Shogun Toteż zauważ, że ja nie formułuję tu żadnych racji.
    Jest w tekście sporo znaków zapytania.
  • Shogun 24.05.2021
    pansowa i o to chodzi.
  • Tjeri 24.05.2021
    Ee, "sajens fikszyn", gdzie by inkwizytor do takiej refleksji był zdolny...
    "Triumf idei" - zastanawiam się, czy zawsze wiąże się z porażką człowieka. Zastanawiający tekst.
  • Andi Perry 24.05.2021
    Może to jest literatura oniryczna. Wizja przyszłości natchniona Inkwizytorowi - pewnie temu co spalił Joannę d'Arc, bo to ona miała wizje. Tylko, że on nie był ostatnim.
  • Tjeri 24.05.2021
    Andi Perry to raczej filozoficzne rozważanie o dość szerokiej tematyce - z fanatyzmem na czele. Moja dygresja o sf była przewrotnym wyrażeniem poparcia przesłaniu jakie płynie z tekstu...
  • Andi Perry 24.05.2021
    Tjeri To jednak chyba traktat o wojnie. Dużo "walki", morderstw, wojny. Może to "Zwój Wojny" - 1QM
  • Tjeri 24.05.2021
    Andi Perry ano każdy zobaczy swoją wizję.
  • pansowa 24.05.2021
    Tjeri I o to chodzi :)
    Kawa na ławę to zabieg dla tępych ideologów.
    Cholera wie... świat się wyparł Boga? Bóg - ludzi?
    Bóg stał się podobny do człowieka? Człowiek do Boga?
    Nadziejesz się szczytną ideą, z twojego punktu widzenia, jedynie słuszną i prawdziwą, a tu cegła w drewnianym kościele w podzięce.. :)))
  • Andi Perry 24.05.2021
    pansowa Cegła w drewnianym kościele to tani chwyt. To organista rzuca we wiernych :). Kiedy kościół murowany z kamienia się spali (nie tylko dach jak Notre Dame) , wtedy to będą dziwy.
  • pansowa 24.05.2021
    Andi Perry Nie oceniam jakości chwytu, tylko jego efekt w stosunku do przesłania.
  • Andi Perry 24.05.2021
    pansowa No pewnie ten co dostanie w głowę tą cegłą, nie będzie się zastanawiał czy to "Organarius ex machina", czy "Deus ex machina". Efekt ten sam :)
  • pansowa 24.05.2021
    Andi Perry Sądzę, że już o niczym nie będzie myślał :)
    Nawet nie zdąży się zastanowić nad niezbadanymi wyrokami boskimi.
  • Andi Perry 24.05.2021
    pansowa To albo duża cegła, albo bardzo wysoki drewniany kościół. Taka cegła pełna to 25x12/6,5cm waży 3,5 kilograma - spokojnie da się przeżyć z 5 metrów. Chyba, że mówimy o ceramicznym pustaku U-220 250x220x188 mm. Waży 12 kilogramów - z tym byłoby gorzej. Przepraszam za dygresję.
  • pansowa 24.05.2021
    Andi Perry Ma znaczenie, jakiej wagi i wymiarów twardym przedmiotem dostaniesz z wysokości kilkunastu metrów?
    Bo kościoły nie mają raczej 5 metrów wzwyż.
  • Andi Perry 24.05.2021
    pansowa Chyba wszystko ma znaczenie. Drewniane kościoły są mniejsze od murowanych. Zależy czy dostaniesz cegłą z zewnątrz czy wewnątrz. Kościół o nawie o wysokości 5 metrów , może mieć dzwonnicę o wysokości 15 metrów. I te kilkanaście metrów przy 3,5 kg może rzeczywiście zabić, jeżeli jesteśmy na zewnątrz kościoła.
  • pansowa 24.05.2021
    Andi Perry Powiedz mi, czy ma to jakieś znaczenie dla tekstu?
    Ludzie skręcają karki na równej drodze, więc przyjmijmy, że trafiła go kantem.
  • Andi Perry 24.05.2021
    pansowa Nie ma. Ale to jak napisałem wcześniej dygresja. I nie wnosi nic do utworu.
  • pansowa 24.05.2021
    Andi Perry Ważna jest z ludzkiego punktu widzenia niesprawiedliwość boska.
    A jak się objawiła?
    Mogła się pod nim zapaść podłoga.
  • Andi Perry 24.05.2021
    pansowa Czyli "Ostatni Inkwizytor" to "Proces". A co będzie "Zamkiem"?
  • pansowa 24.05.2021
    Andi Perry zbyt daleko mi do Kafki.
    To krótki i prościutki tekst
  • Trzy Cztery 24.05.2021
    Moja interpretacja będzie trochę przewrotna. Zakończenie skojarzyło mi się od razu z powiedzeniem: "Jak ktoś ma pecha, to i w drewnianym kościele cegła mu na łeb spadnie". A co my tu mamy? No:

    "Zachrobotało wśród belek stropu.
    Ruchem jednostajnie przyśpieszonym z góry leciała cegłówka".

    Belki są drewniane...

    I - w związku z tym nie spełnią się wizje otwierające tekst. Może i bohater chciałby, żeby wrony i kruki rozdziobały mu mózg, a tu - peszek. Tzn. pech. Nic z tego. Można już tylko zaśpiewać za Stachurą:

    Nie rozdziobią nas kruki
    ni wrony, ani nic!
    Nie rozszarpią na sztuki
    Poezji wściekłe kły!

    (...)

    Nie omami nas forsa
    ni sławy pusty dźwięk!
    Inną ścigamy postać:
    Realnej zjawy tren!

    (...)

    Nie zdechniemy tak szybko,
    Jak sobie roi śmierć!
    Ziemia dla nas za płytka,
    Fruniemy w góry gdzieś!

    (Refren pominęłam, żeby nie zagłuszał:))
  • pansowa 24.05.2021
    Świetnie 3/4 :)))
    Oczywiście sprawa cegłówki w drewnianym kościele ma znaczenie dla tego tekstu.
    Co do reszty... patrz pani, ile ja się dowiem o moich podprogowych jazdach :)
    Czyżby Bóg zakpił z nadętego powagą i misją, inkwizytora?
  • Trzy Cztery 24.05.2021
    Z Bogiem to nic nie wiadomo... Może nawet w swej Trójcy Świętej objawić się tak:

    https://www.youtube.com/watch?v=SxJASsVRRpQ&ab_channel=Nowotko
  • pansowa 24.05.2021
    Trzy Cztery Talka jest istota Boga, że nigdy nic z nim nie wiadomo.
    Wiadomo tylko kto o nim wie wszystko, co myśli, jak kieruje i kogo będzie potępiał.
    Ale to zostawiam miejscowym specjalistom.
  • JamCi 24.05.2021
    Znaczy misja została wykonana. Tak to rozumiem. Bo gdyby było inaczej, to cegłówka spadłaby wcześniej.
    A tak w ogóle początek bardzo mi się kojarzy z tekstem Czornego worona. Nie wiem czy znasz. Tylko tam nie ma wątpliwosci. Tam jest fakt, miłość, poświęcenie, miłosierdzie i szacunek. Kto dziś wierzy w takie rzeczy?
  • pansowa 24.05.2021
    Mierzysz sprawiedliwość boską ludzką miarą.
    Może spadła we właściwym czasie?
    Nie znam tego tekstu. O czym to?
  • JamCi 24.05.2021
    Prawda. Ludzką, bo tylko tę mam.
    Znasz dobrze rosyjski? Linka Ci mogę dać. Umiem to śpiewać, ale nagrania lepsze.
  • JamCi 24.05.2021
    https://www.youtube.com/watch?v=N7szGpSAfyM&list=PL3fe3MBuIAvXbMiuIiA0-JOjYGbIdPDRK
  • pansowa 24.05.2021
    JamCi Z pewnością "nie dobrze".
    Zbyt wiele lat minęło.
  • pansowa 24.05.2021
    JamCi Taka muzyka płynie jak step.
  • JamCi 24.05.2021
    pansowa
    Juz tłumaczę.
    Czarny kruku, przyjacielu latający
    gdzie latałeś daleko?
    Przyniósł czarny kruk rękę białą z pierścionkiem
    Wyszłam na ganek, zachwiałam się z lekka
    po pierścionku poznałam przyjaciela, czyja ręka u kruka
    to ręka mojego kochanego, znaczy poległ na wojnie
    on zabity leży, nie zakopany w dalekim obcym kraju
    on przyszedł tutaj z łopatą
    miłościwy człowiek
    on zakopał w jedną mogiłe dwustu czterdziestu ludzi
    i postawił krzyż dębowy i napisał na nim
    tu leżą bohaterowie, chwała Dońskim Kozakom.
    Czarny kruk nie splami.
  • pansowa 24.05.2021
    JamCi Nie da się ukryć, że dużo robi tu wielogłos.
    Makabryczny tekst, ale makabryczna jest historia kozaczyzny i ich rdzennych ziem.
    Później byli kozacy dońscy, wołżańscy, ale już nie było zaporoskich.
  • JamCi 24.05.2021
    pansowa ja znam pieśni o różnych, kozackie pieśni są mocne i soczyste
  • pansowa 24.05.2021
    JamCi Caryca zlikwidowała sicz zaporoską, a resztę, która przeżyła pacyfikacje, przesiedlono właśnie na różne tereny.
  • JamCi 25.05.2021
    pansowa wiem.
  • pansowa 25.05.2021
    JamCi A pieśni mają faktycznie przejmujące, rzewne i tęskne.
  • JamCi 25.05.2021
    pansowa nie tylko takie. Krwawe i namiętne też.
  • pansowa 25.05.2021
    JamCi Ja wolę te drugie.
    Drgają w duszy.
  • Początek makabrycznie-sarkastyczny. Potem jest dość malowniczo. Moja interpretacja? - częsty problem przemocy w imieniu Boga, której Bóg wcale nie chcę. Oczywiście mogę mylić się. Pozdrawiam 5
  • pansowa 24.05.2021
    Przecież nie będę nakłaniał cię na jakąś interpretację.
    Po to dałem tyle znaków zapytania w tekście.
    Twój odbiór jest twój i bardzo dobrze, że twój.
    Gdybym napisał nachalnie i jednostronnie to byłbym tylko agitatorem jakiejś opcji.
    Dzięks.
  • Tak przy okazji, widzę, że wróciłeś do dawnego awatara.
  • pansowa 24.05.2021
    Marek Adam Grabowski A jakoś tak dla ocieplenia wizerunku :)))
  • pansowa Fakt, ta sowa jest sympatyczniejsza! ?
  • pansowa 24.05.2021
    Marek Adam Grabowski I tak ze mnie potwór ze szpitala w wariatkowie, to tak chociaż ocieplę :)))
  • pansowa A swoją drogą, jak to się stało, że zostałeś sową?
  • pansowa 24.05.2021
    Marek Adam Grabowski Och, nic tu z megalomanii. To po prostu sentyment do osoby z taką ksywką.
  • pansowa Spoko.
  • skandal 24.05.2021
    pan bóg siedzi na chmurce, pali jointa i patrzy na nas z góry przez niebieskie musztardówy. i nie wtrąca się. inkwizytorzy mordują, palą, gwałcą, poją gorącym ołowiem, łamią kości itp. na własny rachunek. dlaczego to robią? bo lubią. bóg jest im potrzebny tylko jako usprawiedliwienie dla niecnych czynów. tak... tylko dlaczego ta cegła leci z przyśpieszeniem 1 g?

    (dobre jak zwykle u Ciebie)
  • pansowa 24.05.2021
    A z jakim ma lecieć?
    Jam humanist (:
  • Szpilka 25.05.2021
    Ale kapitalne, a puenta miodzio, to jest pisanie na miarę portalu literackiego. O! ?
  • pansowa 25.05.2021
    Różne są miary dla różnych ludzi.
    I różnie wykorzystują portal literacki.
    Inkwizycja to stan umysłu i wcale nie musi mieć związek z religią.
    Szczególnie współczesna.
    To tępe wciskanie na siłę innym własnego punktu widzenia, nie licząc się z nikim i z niczym.
    A świat gna w bugatti...

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania