na krawędzi umysłu

zardzewiała rynna wraz ze ścianą

chyliła się ku ziemi

nie była żadnym oporem

wszystkiemu przechył jest przeznaczony

 

poskręcaną sekką

wrosła w udręczenie

w nieustającą litanię bez końca

z dziećmi i z komorą na głodzie

w rytm samsary

karmiła pustą piersią oddechy

 

nadszedł wychył

bezbronne spojrzenie

i ciche zatrzaśnięcie dopływu powietrza

w rdzawe otwory rynny

jak w kołowrót narodzin i śmierci

stłamsiła bajki

 

obok nirwana

kończyła wygaszanie cierpienia

Średnia ocena: 4.2  Głosów: 15

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (35)

  • Szpilka 30.03.2021
    Aha, klejnot potrzebuje odpowiedniej oprawy, rzeczywiście, w błocie nikt go nie zauważy.

    Kołowrót narodzin i śmierci, i obietnica bez pokrycia. Zastanawiający wiersz ?
  • Pasja 30.03.2021
    Dzięki Szpilko za zastanowienie. Pozdrawiam
  • Ciekawy, nie łatwy, nawet bym powiedział dość ciężki w odbiorze ale bardzo dobry i trafiony wiersz.
  • Pasja 30.03.2021
    Witaj Maurycy!
    Dziękuję za spojrzenie.
    Pozdrawiam serdecznie
  • Niesamowity wiersz. Zwłaszcza podoba mi się to nawiązanie do buddyzmu. Pozdrawiam 5
  • Pasja 30.03.2021
    Witaj Marku i dziękuję za miły komentarz i za zwłaszcza.

    Pozdrawiam
  • Dekaos Dondi 30.03.2021
    Pasjo↔Już sam tytuł, ciekawy. I obrazowe zobrazowanie tematu, na takim przykładzie.
    Najbardziej dla mnie przemawia↔trzecia↔Pozdrawiam:)↔5
  • Pasja 30.03.2021
    Dziękuję DD za odbiór i wybór.
    Miłego wieczoru
  • domina 30.03.2021
    Można to okreslić jako coś co się dzieje poza umysłem. Tylko po co w taki udziwniony sposób? Nieustająca litania bez końca w rytm samsary? :D:D Masło maślane czyli intelektualny bełkocik. Efekciarzenie nad miarę. Biedna rynna nie była oporem. Tak normalnie to jest?
  • Nachszon 05.04.2021
    "Można to określić jako coś co się dzieje poza umysłem" i cała reszta komentarza. Spuśćmy zasłonę miłosierdzia na tę scenę i módlmy się o odbudowanie chociażby odrobiny mózgu dla tej... istoty. Elohim, jak najmniej takich w tym kraju, bo zaleje go tępota i wtedy żadna rynna nie pomoże. Anie prawdziwa ani metaforyczna.
  • domina 01.07.2021
    Nachszon Czy Pasja i Nachszon to ta sama osoba? Bo styl i napady intelektualnego bełkotu, jakby te same. "
  • Szpilka 01.07.2021
    domina

    O! Bogumił wychynął ? Ech, masz Ty wyobraźnię w tych zmianach osobowości, szkoda tylko, że w niezbożym celu się przebierasz ?
  • domina 01.07.2021
    Szpilka Hasło "Bogumił" załatwia wszystko. :) Szczególnie wasze nieszczere zachwyty nad bełkocikiem (którego nie pojmujecie ale przecież wstyd się do tego przyznać, więc piejecie z zachwytu). Dzisiaj obydwoje, z niejakim Maurycym się popisaliście włazidupstwem, pod kolejnym bełkocikiem pasji (nie pytaj którędy chodzę). Myślałam że pęknę ze śmiechu. hihihihihi
  • Szpilka 01.07.2021
    domina

    A może Ty poezji nie umiesz czytać? Czasem trzeba głowiną ruszyć, gdy nie jest zapodane jak placek ziemniaczany na patelaszce ?

    Zacytowałam piękne frazy, w tyłek nikomu nie wchodzę, raczej w drogę, że czasem przemilczam?
    Ano nie chcę ludziom zabawy psuć, przeca to nasze pisanie przyjemnością i relaksem winno być, nieprawdaż? Nie walczymy o żadne trofea ani tytuły, to po co się tak napinać?
  • Pasja 01.07.2021
    domina zgadłeś w punkt... długo to ci zeszło, aż trzy miesiące :))
  • Akwadar 01.07.2021
    pasja masz fana/kę :))
  • Pasja 01.07.2021
    Akwadar ???
  • domina 01.07.2021
    Szpilka W związku z tym ze jesteś szczera: też będę. Pasja jest za dobra by jej kadzić. Powinna walczyć z nadmiarem słowa a wy jej w tym przeszkadzacie. Ale co ja tam. Przelotem tu bywam więc może i nie powinnam.
  • Szpilka 01.07.2021
    domina

    Ja tu nie jestem od nauczania, tylko dla relaksu i zabawy, niech inni nauczają, a ja sobie popatrzę, jak autor się nadyma albo pazury pokazuje ?
  • Akwadar 01.07.2021
    Szpilka domina najwyraźniej kiedyś dostała dobrą szkołę nauczania, musiała ciężko pracować, normalnie piach i krew. Sugeruje, że tutejsi amatorzy też tak powinni, tylko ćwoki im przeszkadzają.
    Zaraz, zaraz kto już tak argumentował? ;)
  • Szpilka 01.07.2021
    Akwadar

    Też mi te argumenty kogoś na myśl przywodzą ? Głupota świata, więcej się zdziała dobrym słowem i sugestią niż pohukiwaniem i umniejszaniem, ot co.

    Na toksycznych portalach piszących się traktowało z buta, a przecież piszący to przeważnie wrażliwiec, boli go, gdy się jeździ po jego utworze jak po łysej kobyle. Czy taki krytykant zdaje sobie sprawę, że więcej złego robi niż dobrego?

    Zawsze mnie dziwiło, gdy niby poeci tak bez pardonu kopali innych autorów, zazdrość, czy zwyczajny brak kultury i empatii?
  • kigja 01.07.2021
    To chyba nie jest Bogumił...
  • Akwadar 01.07.2021
    Szpilka wygórowanie mniemanie o sobie, puszenie się? Dowartościowywanie? Ten kto zna swoją wartość, nigdy nie będzie niszczył innych, aby podbudować siebie.
  • Akwadar 01.07.2021
    kigja chyba nie, ale kto wie...
  • Akwadar 01.07.2021
    * wygórowane
  • Szpilka 01.07.2021
    Kigja

    Chyba nie ?
  • domina 01.07.2021
    Akwadar Dedukator za dychę się znalazł. hahaha Pracować każdy musi nawet tak zdolni jak Pasja a nawet tacy bardziej.
  • Szpilka 01.07.2021
    Akwadar

    Nie wiem co to, może zły człowiek w czystej postaci? Dobry nie gryzie, nie opluwa, nie umniejsza, przywary też ma, ale do zniesienia ?
  • Akwadar 01.07.2021
    Szpilka każdy ma, ale jak to mówią: "Pracować nad sobą każdy musi, a niektórzy wręcz harować.
  • Szpilka 01.07.2021
    Akwadar

    Gadanie, wszak od razu widać, kto ma zadatki na dobrego twórcę, a kto będzie grafomanił całe życie, zatem nie ma sensu gnoić autora, który siebie nie przeskoczy, ot co ?

    Idę pomieszkać, tymczasem i kolorowych snów po...

    .
    .
    .
    .
    .

    smakowitej kolacji ?
  • Akwadar 01.07.2021
    Szpilka wzajemnie ;)
  • MarBe 01.04.2021
    Rynna przyrównana do bytu, który przeżywa narodziny i śmierć.
    Czemu nie, skoro jej istnienie nie ogranicza się tylko do niej.
    Pozdrawiam
  • Pasja 02.04.2021
    Dziękuję za słowa i pozdrawiam świątecznie
  • Nachszon 05.04.2021
    Rynna to odpływ nadmiaru wody z miejsca, w którym ta woda nie powinna się zbierać, a zatem dopóki jest drożna, jest ok, jest bezpiecznie, dla tych których chroni. Jednak nawet gdy pełni swoje funkcje już jest przeznaczona na dramat bezpotrzeby, na dramat wyłączenia. Chociaż jest niewinna, to jednak przez jej niedrożność nastąpi może nie tyle tragedia, co wynikający z logiki bytu dramat. Oddechy karmione pustą piersią to jakby egzystencja bez treści wartościujących życie. Jedyny cel to zaspokoić głód. I tyle. Ale jaki głód? Może głód przygody? I wtedy ten piękny klimat wiersza jest tylko z pozoru przygnębiający. Ładne, bardzo ładne i cholernie sprytne "zatrzaśnięcie dopływu powietrza w rdzawe otwory rynny". Bo tak naprawdę to odcięcie odpływu wody, która zbiera się, i zbiera aż zmienia się w niebezpieczne jezioro... Wiersz jakże mi Pasjo bliski :) Ocena, wiadomo.
  • Pasja 07.04.2021
    Bardzo dziękuję za taki właśnie komentarz. Rynna ma tutaj znaczenie i powiązanie z przemijaniem.
    Dla mnie starość jest takim pochyleniem się ku ziemi, tak jak dom i rynna gdzieś kończy bieg, a przez rdzawe otwory zagląda nienasycony głód. Modlitwa to też inklinacja do czegoś, co nigdy nie przyjdzie... stłamszone bajki.

    Pozdrawiam serdecznie

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania