Pechowy patrol

Wiosna roku 2022 była zapowiedzią burzliwych wydarzeń. Zwiastowały je szaleńcze reformy, potem galopująca inflacja, a ostatecznym znakiem była fala uchodźców, która rozlała się różnojęzyczną gromadą po wschodnich kresach Rzeczpospolitej. Na stację w przygranicznym miasteczku przywieziono węgiel. „Będzie wojna” — powtarzano z ust do ust. Faktycznie, już niebawem nad granicę nadciągnęło wojsko, niby na manewry. Z dywizji wydzielono pułki, z każdego pułku po trzy bataliony, z batalionów po tyle samo kompanii, które rozlokowały się w okolicznych wioskach. Jedna z kompanii, ta najbardziej wysunięta na wschód, otrzymała rozkaz przedarcia się za granicę w celu rozpoznania pozycji oraz sił nieprzyjaciela. Dowódcą kompanii był porucznik Mucha, niepozorny mężczyzna w wieku trzydziestu pięciu lat, ale już łysiejący i zanadto zmęczony życiem, aby podejmować karkołomne eskapady. W domu zostawił zatroskaną żonę, która poświęcała cały czas na wychowanie dwójki dzieci w wieku dwóch i czterech lat. Trzecie dziecko było w drodze, rozwiązanie miało nastąpić lada dzień. W tych okolicznościach nietrudno sobie wyobrazić wisielczy nastrój w jakim porucznik Mucha szykował się do wykonania ryzykownego zadania. Miał nieodparte przeczucie, że jego oddział wpadnie w potrzask, a on już nigdy nie ujrzy żony, ani dzieci. Najwięcej żałował tego jeszcze nie narodzonego, ponieważ nie będzie mu dane ujrzeć czułych oczu tatusia. W przeddzień planowanego wymarszu wezwał sierżanta Dziubę. Sierżant miał opinię największego cwaniaka w kompanii, takiego co zawsze wychodzi bez szwanku z największych nawet opałów. Podkręcił wąsa, pyknął z fajki i rzekł:

— Spokojna głowa panie poruczniku. Nie ma się co tak stresować.

Porucznika trochę uspokoiły te słowa, choć wciąż nie widział możliwości wyjścia z tarapatów, zgotowanych mu przez dowództwo. Milczał i czekał na sierżanta. Sierżant rozejrzał się dookoła i nachylając w stronę porucznika gęstą czuprynę, ściszonym głosem poradził:

— Po co się pchać na oślep całą kompanią? Przecież kompania ma trzy plutony. Poślemy jeden pluton jako patrol, a do jego powrotu zaczekamy tutaj bezpiecznie.

Porucznik nie mógł wyjść z podziwu, jak w ograniczonym umyśle sierżanta mógł powstać taki genialny plan. Odetchnął z ulgą, uśmiechnął się do sierżanta, lecz zaraz w jego oczach pojawił się zimny błysk.

— Doskonale. Obejmujesz dowództwo plutonu i wyruszysz o świcie.

— Ale panie poruczniku, moje miejsce jest w pododdziale dowodzenia — zaprotestował sierżant. — Czy plutonem nie powinien dowodzić… plutonowy?

— To zadanie wymaga pomysłowości, a tobie jej nie brakuje — odparł prędko porucznik, zadowolony z siebie, że w ten sposób upiecze dwa kawałki mięsa na jednym ogniu: pozbędzie się podstępnego sierżanta, rzucającego mu przy każdej okazji kłody pod nogi, a jednocześnie zadekuje się na tyłach kompanii do czasu gdy nadejdą posiłki. Najważniejsze, że cokolwiek przyniosą najbliższe dni, nie pójdzie na pierwszy ogień. Wyciągnął z kieszeni fotografię żony i znowu bawił się myślami co wyskoczy z jej brzuszka: chłopiec czy dziewczynka, a może bliźniaki? Sierżant Dziuba odchodził ze spuszczoną głową. Żałował niepotrzebnej nadgorliwości, pluł sobie teraz w brodę, ale wiedział, że rozkazu porucznika nie można zmienić.

 

Godzinę przed wschodem słońca, sierżant Dziuba na czele oddziału pięćdziesięciu żołnierzy opuścił gościnną wioskę. Początkowo posuwali się po dwóch stronach asfaltowej szosy, za kapliczką skręcili w polną dróżkę, a od zaoranej grzędy ziemi, wyznaczającej linię graniczną, szli polami i pastwiskami, aż dotarli do mokradeł pełnych wyschniętych drzew i ptasich gniazd. Okolica sprawiała wrażenie wymarłej, nie przypominała w niczym pilnie strzeżonej strefy przygranicznej, zwłaszcza moment przed wybuchem wojny. Zimą granicę w tym miejscu dodatkowo chroniły zasieki z drutu kolczastego, ale nocami okoliczni chłopi pocięli drut i zużyli pocięte kawałki na własne potrzeby. Po krótkim postoju pluton próbował sforsować bagna, lecz żołnierze od razu się zapadali w błotnistej mazi po kolana, niektórzy po pas, a nawet głębiej, aż w końcu nad powierzchnię wystawały tylko zielone czapki z orzełkiem. Można było przejść kilka kroków obok i niczego nie zauważyć. Nawet ptactwo, początkowo wypłoszone widokiem wojska, powróciło do gniazd.

— No i zabrnęli my w gówno, a idiota rozkazy wydaje — bulgotał sierżant spod bagna przez rurkę z trzciny, zapewniającą również dopływ powietrza.

Ale zaraz pomyślał, że nie ma tego złego, co by nie przyniosło korzyści. Zapadli się pod ziemię, tutaj nic niedobrego ich nie spotka, z wyjątkiem bagiennych topielic, strzygoni i tnących niemiłosiernie komarów. Następnego ranka wypełzali z bagien i dotarli do twardego gruntu, gdzie zrzucili broń i mundury, żeby je osuszyć i doprowadzić do porządku.

— Dalej, kurwa, nie idę — mruczał pod nosem sierżant, wkładając do lufy giętki wycior, owinięty na czubku wiązką pakuł.

Poruszał rytmicznie wyciorem, a po głowie chodziły mu buntownicze myśli: „Ja też jestem żonaty. Też mielibyśmy troje dzieci, a może i więcej, gdybym nie kazał tej starej piździe się wyskrobać. Ale przynajmniej posiadamy teraz duży dom z ogródkiem i dwa samochody, a dla czegoś takiego warto żyć”. Wyciągnął wycior i zajrzał do lufy, z której szedł blask, jakby zaglądał aniołowi do dziurki w dupie. Usiłował złożyć karabin w całość, ale za każdym razem zostawał mu jakiś drobiazg, do niczego nie pasujący. W rezultacie dał za wygraną i wyrzucił niepotrzebną część w krzaki. Powiesił karabin za parciany pasek na gałęzi, po czym ułożył się w cieniu drzewa i zamknął oczy. Niech tylko odpocznie, zaraz coś wymyśli. Pluton ma trzy drużyny. Dwie zostaną tutaj, jedną pośle na rekonesans, tę kaprala Jedynaka. Kapral nie ma rodziców, ani żony, ani krewnych. Nikt płakać po nim nie będzie, na wypadek gdyby przyszło mu zginąć, lub co gorsza, urwało kutasa bądź jaja. I tak do niczego nie są mu potrzebne. Kto wie, może nawet dadzą mu pośmiertnie medal, nazwisko wyryją na ścianie bohaterów. Cóż lepszego może spotkać w życiu takiego jełopę? Z tych rozmyślań wyrwała sierżanta Dziubę głośna eksplozja. Ziemia się zatrzęsła, poleciały na niego z góry grudki gliny, igliwie, a na koniec dostał w głowę suchą szyszką. Sierżant poderwał się na nogi. Od strony skąd doszedł huk wybuchu biegł żołnierz w ubrudzonym ziemią mundurze.

— Melduję panie sierżancie, kapral Jedynak zabity! — krzyknął zdyszanym głosem.

— Zabity? Jakim cudem? — Zdenerwował się sierżant.

— Wyleciał na minie.

— Skąd w lesie miny? — Sierżant posiniał ze złości, że jego wspaniały projekt tak wcześnie spalił na panewce.

— Nie w lesie, tam dalej, na skraju — wyjaśnił żołnierz.

— A co kapral Jedynak robił na skraju lasu? Przecież dałem wyraźny rozkaz, żeby nie wyściubiać nosa spod drzew…

W tym miejscu umilkł, gdyż uświadomił sobie, że nieprzyjaciel równie dobrze mógłby zaminować cały las i to co mówi nie ma sensu. Żołnierz zwlekał z odpowiedzią, jakby nie wiedział od czego zacząć, ale na widok groźby w oczach sierżanta, szybko odzyskał mowę.

— Kapral Jedynak chciał nam pokazać jak Michael Jackson robi moonwalk. Każdy miał ochotę obejrzeć, trochę z nudów, a jeszcze bardziej, żeby się przekonać czy kapral rzeczywiście potrafi tak ruszać nogami, bo na tancerza to on raczej nie wygląda…

— Tyle to ja wiem — przerwał mu zniecierpliwiony sierżant. — Gadaj, jak było z tą miną.

— Właśnie do tego zmierzam… — tłumaczył się żołnierz. — Każdy chce zobaczyć jak kapral tańczy, a tutaj drzewa zasłaniają widok, to wyszedł na skraj lasu, tam gdzie go dobrze widać. Złapał się za krocze, zaczął się ślizgać na przemian nogami, całkiem nieźle mu to szło. Zdawało się nam, że idzie w naszym kierunku, a tak naprawdę przesuwał się do tyłu, no i wtedy wdepnął w minę.

— Jaka to mina, przeciwczołgowa?

— Kulkowa. Poszatkowało go jak liść kapusty. Dobrze, że siedzieliśmy w bezpiecznej odległości…

Sierżant nie potrzebował go dłużej słuchać, bo widział na własne oczy, co amunicja kasetowa robi z ciałem człowieka. Choć nie ponosił odpowiedzialności za wypadek, to jednak w głębi serca czuł wyrzut, że akurat na chwilę zanim kapral Jedynak poniósł śmierć, myślał o nim źle, życzył mu smutnej przyszłości. Teraz nic nie zagłuszy sumienia, będzie opłakiwać kaprala do końca życia, jakby był mu ojcem. „Może lepiej samemu zginąć” — dopadła go zjadliwa myśl, lecz zaraz odzyskał zimną krew. Przypomniał sobie w jakim celu tutaj jest i czego od niego wymagają: zapuścić się głęboko w terytorium wroga, którego jak dotąd jeszcze nie uświadczył. Utrata jednego żołnierza, jakkolwiek niefortunna, nie zwalnia go od tego zadania.

— Jak macie na nazwisko? — zapytał żołnierza, który był świadkiem incydentu.

— Szeregowy Wolny — wyprężył się żołnierz.

— Szeregowy Wolny — sierżant zwrócił się do niego służbowym tonem — oto wasze nowe zadanie: weźmiecie drużynę kaprala Jedynaka i zajmiecie pozycję na tej oto rubieży… — Sierżant dotknął dziury w mapie, przez którą wychodziły czerwone mrówki. — Dalsze instrukcje otrzymacie drogą bezprzewodową.

Szeregowca z miejsca ogarnęły wątpliwości. W armii służył dopiero drugi miesiąc. Brakowało mu doświadczenia, żeby dać sobie radę w normalnych warunkach, cóż dopiero dowodzić drużyną wojska w wyjątkowej sytuacji. Ponadto nie był pewien, czy koledzy podporządkują się jego zwierzchności. Z drugiej strony chyba lepiej wydawać rozkazy, aniżeli je wykonywać, zwłaszcza te idiotyczne. Dlatego bez szemrania zaakceptował zmieniony plan sierżanta Dziuby.

 

Następnego dnia odłączył się od plutonu i jako świeżo mianowany dowódca poprowadził drużynę leśną ścieżką do punktu, który sierżant pokazał mu na mapie. Po kilku godzinach wyszli z lasu na płaską równinę, obramowaną po bokach niewysokimi wzgórzami.

— Jeden karabin maszynowy na takim pagórku, a już po nas! — zawołał dowódca, żeby wszyscy dobrze go słyszeli.

Na te słowa żołnierze przestali się rozłazić po łące jak stado bydła, wzmogli czujność i szli zwartą kolumną z bronią gotową do strzału. Dookoła nie było żywej duszy, żadnych oznak niebezpieczeństwa, jak okiem sięgnąć otaczał ich sielankowy krajobraz, dlatego po jakimś czasie piechurzy się rozluźnili i znowu powrócili do niemrawego marszu. W ogóle ta wyprawa zaczynała ich już nudzić. Spodziewali się zażartego oporu, wymyślnych zasadzek, długich pościgów, puszczania wiosek z dymem, gwałcenia miejscowych bab, a tutaj idą sobie jak na turystycznej wycieczce i nic ciekawego się nie dzieje. Oczywiście żaden z nich nie chce zginąć, ale nuda jest nie do wytrzymania, zwłaszcza dla spragnionego przygód wojaka.

— Celowo unikają konfrontacji — odezwał się żołnierz idący z przodu. — Chcą nas wciągnąć jak Napoleona w głąb Rosji.

— Jakiej Rosji? Przecież to Białoruś — odbiło się echem z drugiej strony.

— Wszystko jedno. Spalą Mińsk, żebyśmy nie znaleźli tam schronienia, a wracając będziemy zjadać własne buty.

Dowódca drużyny puszczał te uwagi mimo uszu, ale w środku narastał w nim niepokój. Bo najgorszy wróg to taki, którego nie widać. Zaczaił się nie wiadomo gdzie, a może ich śledzi z ukrycia i tylko czeka na sposobność, żeby znienacka uderzyć. Porucznik podzielił kompanię na trzy plutony, sierżant to samo uczynił z plutonem, a jak on ma podzielić drużynę, która jest najmniejszym pododdziałem w strukturze armii? Kogo ma wysłać na zwiad, żeby ostrzec resztę oddziału przed niebezpieczeństwem? Od tych rozterek szeregowca Wolnego rozbolała głowa. Musi znaleźć jakieś wyjście, bo inaczej rzeczywiście nie wróci z tych podchodów żywy. A gdyby tak podzielić drużynę na trzy sekcje, jak w samoobronie? Wtedy w każdej sekcji znajdzie się dokładnie pięciu żołnierzy, a bez przydziału pozostanie dwóch pechowców, których nigdzie się nie da dokoptować, bo są zbyteczną resztą z dzielenia… W tym momencie dowódcę drużyny olśniła bombowa myśl: „Tych dwóch należy wysłać do przodu, żeby zbadali teren. Jeśli zginą, nikt tego nie zauważy. Prosta arytmetyka”.

 

I tak też się stało. O losach dywizji liczącej ponad dziesięć tysięcy żołnierzy decydowały teraz dwie głowy, do tego najmniej bystre w całym oddziale. Jednak głowa głowie nierówna. Jedna wychyliła się zza kępy malin i powiedziała do tej gapiącej się bezmyślnie w chmury:

— Idź pierwszy. Ja pójdę kilka kroków za tobą. Będę cię ubezpieczać.

— A czemu ty nie pójdziesz pierwszy?

— Bo jestem zwiadowcą, a tobie przypadła zaszczytna rola szperacza. Szperacz zawsze idzie przodem, żeby ostrzec zwiadowcę przed pułapką.

Taki podział funkcji nie podobał się szperaczowi.

— A czemu to ja mam być szperaczem?

— Bo jesteś głupszy.

— Kto powiedział?

— Ja ci to mówię. Słuchaj mądrzejszego.

Szperacz zastanawiał się przez chwilę nad tym co powiedział zwiadowca.

— Od głupszego zależy powodzenie całej wyprawy? To nie jest mądre.

— Jest mądre, ponieważ utrata głupiego jest mniejszą stratą dla armii.

Ten argument również nie przekonał szperacza, bo zaraz wytknął zwiadowcy:

— Głupi nie wykryje niebezpieczeństwa, a wtedy zgubi siebie oraz idących za nim. A to jest największa strata. Ty po prostu nie chcesz iść z przodu, bo się boisz zginąć.

— Właśnie dlatego jestem mądry.

— Ja też nie chcę zginąć. Wracam do oddziału. Sam sobie szperaj, gdzie ci się podoba.

Szperacz już miał odejść, gdy zwiadowca powstrzymał go gwałtownym ruchem ręki.

— Czy wiesz co sierżant Dziuba robi żołnierzowi, który nie wykona rozkazu?

Szperacz momentalnie znieruchomiał, bo w wyobraźni ujrzał straszną twarz sierżanta. Patrząc w nią, rozmyślał z lękiem o surowości kary, jaką sierżant wymierza za niesubordynację.

— Spija go wódką, a potem uprawia z nim seks analny — wyszeptał mu w ucho zwiadowca.

Tego nie trzeba było szperaczowi powtarzać. Lepiej zginąć od kuli niż poczuć sierżanta tam, gdzie mamusia wsadzała termometr gdy był malutki. Będzie się skradać jak lis, wytężać wzrok, a wtedy nic złego jemu, ani zwiadowcy się nie przytrafi.

 

Posuwali się cały czas na wschód, lecz o dziwo każdy dzień przynosił cieplejszą pogodę. Byli przygotowani na trzaskający mróz, śnieg po pachy, a tu słońce przygrzewało coraz mocniej, aż musieli ściągnąć grube kurtki od mundurów, a mimo to pot zalewał im oczy, podkoszulki kleiły się do pleców. Roślinność również wyglądała zadziwiająco: soczystą zieleń wysmukłych brzóz zastąpiła oliwkowa barwa rozłożystych fikusów. Od ostatniego biwaku nie wypili kropli wody, lecz na szczęście wczesnym popołudniem dotarli nad rzeczkę z łagodnym brzegiem i piaszczystą plażą. Z plaży dochodziły śmiechy dziewcząt beztrosko kąpiących się w rzece. Szperacz dał znak zwiadowcy, żeby się schował w kępie hibiskusów na skarpie, po czym sięgnął po lornetkę. Długi czas nie odrywał lornetki od oczu, bo to co zobaczył kłóciło się ze zdrowym rozsądkiem: w wodzie pluskała się czwórka młodych kobiet o boskich kształtach ciał, do tego całkowicie nagich. Szperacz rozluźnił sobie kołnierzyk pod szyją, ściągnął pas od spodni, a następnie położył się na brzuchu i podglądał gołe dziewczyny, zupełnie nieświadome, że są obserwowane z ukrycia. Zwiadowca ponaglał szperacza gwizdaniem, żeby iść dalej, ale szperacz przejechał otwartą dłonią po gardle, jakby chodziło o śmiertelne niebezpieczeństwo, po czym nasycał się do woli widokiem rozebranych dzierlatek. Otrzeźwił go dopiero dziki wrzask zwiadowcy, który wynurzył się z zarośli i w niekompletnym umundurowaniu, na bosaka, rzucił się w stronę zaskoczonych kobiet. Jak się wkrótce okazało, był to poważny błąd taktyczny o fatalnych skutkach. Chociaż kobiety sprawiały wrażenie frywolnych plażowiczek, były w istocie częścią elitarnego oddziału komandosów wyszkolonych w sztukach walki wschodu. Zostały przydzielone jako osobista ochrona prezydenta, którego jeden z pałaców znajdował się niedaleko stąd, w górnym biegu rzeki. Uderzeniami pięścią i łokciem obezwładniły z łatwością zwiadowcę, a po chwili zrobiły to samo ze szperaczem. Role się odwróciły. Teraz kobiety stały ubrane i zapięte na ostatni guzik, jak na defiladzie: od skórzanych butów z długimi cholewami, aż po sztywną stójkę wokół szyi, z automatami w ręku, których szperacz nie zauważył w namiocie na brzegu, a dwójka mężczyzn klęczała przed nimi na piasku i skamlała o zmiłowanie.

— Nie zamierzaliśmy wam zrobić nic złego — pojękiwał cichutko szperacz.

— Darujcie nam życie! — lamentował zwiadowca.

Nie byli to już żołnierze, ponieważ ściągnięto z nich mundury, spod których wyjrzały ziemiste, cherlawe ciała. Jako mężczyźni również nie mieli się czym pochwalić. Tym gorzej dla nich. Jedna z kobiet złapała zwiadowcę za resztki włosów z tyłu łysej głowy, druga przytknęła mu bagnet do nosa, aż się zrobił kulfoniasty i czerwony. Trzecia kobieta zakleiła mu usta taśmą, a wówczas zwiadowca zaryczał bezsilnym głosem i głowa opadła mu na piersi. Komandoski przyglądały się mu z satysfakcją, a jednocześnie odrobiną politowania. Obydwaj prześladowcy zasłużyli na śmierć w męczarniach, o odpuszczeniu winy nie ma mowy, klamka zapadła, ale przedtem należy ich upokorzyć. Ostatnia kobieta stała nieco z boku, a na jej pagonach widniały dwie złote gwiazdki. Dotąd nie brała udziału w zadawaniu tortur, mimo to z jej twarzy nie schodził uśmiech. Widocznie widok poniżanych mężczyzn sprawiał jej przyjemność. Podeszła bliżej i zaczęła mówić aksamitnym głosem, po polsku, z perfekcyjnym akcentem, jakby latami pracowała dla polskiego radia:

— Ośmieliliście się przekroczyć granicę naszego państwa, napadliście na nas zdradziecko, pewnie chcieliście mieć z nami seks. No to pokażemy wam, co to jest seks.

Białorusinki wychodziły z założenia, że kara jest najskuteczniejsza jeśli spotyka winowajców natychmiast po dokonaniu przestępstwa, dlatego nie tracąc czasu na żadne sentymenty, zademonstrowały im sztukę Kamasutry, tylko zupełnie inaczej niż jeńcy sobie wyobrażali: z palcem na cynglu zmusiły mężczyzn do seksu ze sobą, aż ich ciała stały się tak słabe i wyczerpane, że zdezorientowani, nie mogli się poruszać, ani rozsądnie myśleć. Na dworze się ściemniło, z lasu dobiegały złowieszcze nawoływania puszczyków i uszatek: puhu, uhu! Chmury zasłoniły księżyc, a wówczas cztery kobiety przemieniły się w dusiołki, czyli nocne zmory z bagien. Siadły mężczyznom okrakiem na piersiach i dusiły ich powoli, aż do bladego świtu.

 

Dwa dni dowódca drużyny czekał na powrót czujki. Trzeciego dnia kazał przeczesać rozległą puszczę na wschodzie, a gdy poszukiwania nie przyniosły rezultatu, dał rozkaz do odwrotu. Podobny manewr po dwóch dniach wykonał sierżant Dziuba. Kompania wycofała się pod strzechy przyjaznej wioski, skąd wyruszyli dwa tygodnie temu. Widmo wojny odeszło szukać miejsca na konflikt gdzie indziej. Wprawdzie kwatermistrz nie mógł się doliczyć dwóch żołnierzy, ale to go tylko ucieszyło, bo odtąd przywłaszczał sobie ich racje żywnościowe. Poza nim ubytku nikt nie odczuwał, bo cóż może znaczyć życie dwójki głupoli?

 

❃❃❃

Inspirowane twórczością Marka Grabowskiego: https://www.opowi.pl/profil/marek-adam-grabowski/

Średnia ocena: 4.6  Głosów: 5

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (24)

  • miętus 05.03.2022
    Pechowcy.
    To już lepiej było nie wykonać rozkazu ?
  • Narrator 07.03.2022
    miętus
    Tak, zawsze należy zachować zdrowy rozsądek. Dziękuję za komentarz :)
  • Niesamowite opowiadanie! Wreszcie ktoś zganił Polaków za naszą pogardę dla Białorusinów! Podatkowy puls za to, iż w okrucieństwie wojny zalazłeś czas na opis piękna przyrody! Pozdrawiam 5
  • Narrator 08.03.2022
    Marek Adam Grabowski
    Wynik bitwy często zależy od wielu czynników poza kontrolą człowieka. Pięknie pisał o tym Tołstoj, tylko mało kto go dziś czyta.

    Dziękuję za komentarz.
  • Patriota 06.03.2022
    Dość ciekawe, chociaż trochę tego humoru nie łapię, ale wytłumacz mi jedno. Od kiedy to na szczeblu kompanii istnieją jakieś sztaby?
  • Narrator 08.03.2022
    Patriota
    „Od kiedy to na szczeblu kompanii istnieją jakieś sztaby?” —
    Celowo umieściłem ten rażący drobiazg, żeby sprawdzić, który z Czytelników jest militarystą.

    Dziękuję za przeczytanie :)
  • Patriota 08.03.2022
    Narrator sztaby tworzy się na wyższych szczeblach taktycznych. Rozumiem, że jak podoficer / oficer niezawodowy dobrze o tym wiesz
    Zwróciłem tylko uwagę, żeby uświadomić niezorientowanych. Przepraszam?
  • rozwiazanie 10.03.2022
    Narratorze, tekst przyjmuję jako parodię bądź groteskę na temat wojny, jeżeli nie czytałeś, to polecam lekturę; William Wharton, „w księżycową jasną noc”, ukazuje on tam niekonwencjonalny obraz wojny.
  • Narrator 11.03.2022
    Rozwiązanie, pomysłu dostarczyła mi anegdota opowiedziana przez komandora Pawła J. podczas szkolenia wojskowego.

    Wspomnianej książki William Whartona, 'A Midnight Clear', nie czytałem, ale po zapoznaniu się ze streszczeniem nabrałem ochoty, żeby ją przeczytać, ponieważ zdaje się pokazywać wojnę dokładnie tym, czym jest: napuszczaniem na siebie przypadkowych, bogu ducha winnych ludzi, wplątanych niesamowitym zbiegiem okoliczności w ciąg wydarzeń, na które mimo wszelkich starań nie mają wpływu.

    Podobne książki w dużej mierze ukształtowały mój pogląd na bezsens wojny:
    • Lew Tołstoj, „Wojna i pokój”.
    • Jaroslav Hašek, „Przygody dobrego wojaka Szwejka podczas wojny światowej”
    • Joseph Heller, 'Catch-22' („Paragraf 22”), napisana pod wpływem powieści Haška
    • Kurt Vonnegut, 'Slaughterhouse-Five' („Rzeźnia numer pięć”).

    Dziękuję za owocny komentarz :)
  • Łukasz Jasiński dwa lata temu
    Dzień dobry,

    panie Narratorze, serdecznie zapraszam na kolejną ucztę duchową: na dwie prozy potyckie, które dziś opublikowałem i mam nadzieję, że otrzymam wyjątkowo skromny komentarz pod zapomnianą prozą poetycką - "O nudnej rutynie" - jest ona taka samotna i smutna, oczywiście: jak będę miał czas - przeczytam pański tekst, teraz: nie mogę - leczę kaca po ostrej balandze.

    Łukasz Jasiński
  • Łukasz Jasiński dwa lata temu
    Panie Narratorze,

    jak obiecałem: przeczytałem, początek nawiązuje do pierwszej Trylogii Henryka Sienkiewicza - "Ogniem i Mieczem", otóż to: "Ów roku pańskiego...", oczywiście: przeczytałem całą Trylogię wyżej wymienionego autora, jednak: bliżej mi do książek Waldemara Łysiaka, jak dla mnie - pański tekst jest za długi, raz szybkie akcje, a innym razem - za wolne, tak: dziś poza stroną główną opublikowałem - "Wizję magika poezji" na motywach książki "Wielkie Proroctwa" Franca Coumo, którą przeczytałem w 2005 roku, nie wiem: czy doszły do pana informacje, że gdzieś tam na południu...

    Łukasz Jasiński
  • Łukasz Jasiński dwa lata temu
    Jeśli chodzi o puentę w "O nudnej rutynie", to: jest to gra słów od Lelum i Polelum (są to mityczne bóstwa pogańskie, które jednocześnie mają proste skojarzenia - Polacy przecież lubią pić), natomiast: prosa poetica to nic innego jak po łacińsku - proza potycka.

    Łukasz Jasiński
  • Narrator dwa lata temu
    Panie Łukaszu, dziękuję serdecznie za szczery komentarz, tym bardziej, że bezpardonowe opinie są na tym portalu rzadkością.

    Szczerość jest dobra, bo zaoszczędza nam rozczarowań oraz pomaga w dokonywaniu wyboru, który w tym wypadku jest oczywisty: moje opowiadania pana nie zainteresują, ponieważ są długie, a akcja toczy się, a właściwie snuje się w zwolnionym tempie. Bierze się to chyba stąd, że moje życie jest również zbyt długie i nie bardzo wiem czym je wypełnić :)
  • Łukasz Jasiński dwa lata temu
    Merytoryczna krytyka powinna motywować do jeszcze lepszego pisania, a jak wiemy: tutejsi amatorzy dostają szału i odpowiadają w niewybredny sposób, już Ignacy Krasicki mawiał: "Prawdziwa cnota nie boi się krytyki", dam panu przykład Waldemara Łysiaka: posiada on lekkie, swobodne i szybkie pióro - przepełnione ironią, sarkazmem i cynizmem, dajmy na to: "Cenę", "Kolebkę" i "Lidera".

    Łukasz Jasiński
  • SwanSong dwa lata temu
    Łukasz Jasiński
    Sam nie potrafisz przyjąć krytyki. A Łysiak i lekkie, swobodne pióro? Śmiechu warte. Za mało czytałeś.
  • Narrator dwa lata temu
    Panie Łukaszu, mnie nie brakuje motywacji, lecz zdolności, a na to nie ma żadnego lekarstwa. Zresztą nawet geniusz nie jest w stanie tworzyć coraz doskonalszych dzieł, wszystko ma swój kres. Jest czas siania, owocowania i umierania.

    Na skali od jednego do stu, stoję może na dziesiątej kresce, Waldemar Łysiak przynajmniej na osiemdziesiątej, więc jego przykład jest tylko niedoścignionym ideałem.

    Bóg jest okrutny, ponieważ zaszczepia w ludziach pragnienie piękna, ale odmawia im talentu, żeby to piękno wyrazić.
  • Łukasz Jasiński dwa lata temu
    A ty, dzieciaku, znowu ze swoją głupotą? Najpierw własnymi słowami zdefiniuj tutaj pojęcie krytyki merytorycznej, a jeśli tego nie potrafisz, to: czytaj merytoryczne komentarze (krytykę) pod moim tekstami Wielce Szanownego Pana Narratora - raz otrzymuję pozytywną, innym razem: negatywną, dlatego też Wielce Szanownego Pana Narratora szanuję, otóż to: powtarzam, własnymi słowami zdefiniuj tutaj następujące pojęcia (niczego nie kopiuj z internetu, bo: bezlitośnie zostaniesz przez mnie przejechany w sposób merytoryczny), więc:

    - recenzja,
    - krytyka merytoryczna,
    - ocena,
    - atak personalny,

    Jeśli nie potrafisz, to: spokornij wreszcie, dzieciaku! Ty nawet Wielce Szanownemu Panu Narratorowi i mi nie sięgasz do pięt!

    Łukasz Jasiński
  • Łukasz Jasiński dwa lata temu
    Ma pan rację, panie Narratorze, a pana będę czytał i w sposób szczery komentował, bo: pan to samo robi w moich tekstach - nie ocenia, nie atakuje personalnie i nie obraża mnie pan, a co do Waldemara Łysiaka: już od dawna nie kupuję jego książek, wraz z wiekiem - pisze coraz gorzej, dziękuję za rozmowę i życzę miłego popołudnia.

    Łukasz Jasiński
  • SwanSong dwa lata temu
    Łukasz Jasiński
    Wyluzuj, słoneczko, bo ci się łysina pomarszczy. Dziękuj, że czytam twoje bazgroły i do ciebie piszę. A teraz - siad!
  • okruszynka dwa lata temu
    SwanSong dziwię się, że za takie chamskie i poniżające słowa skierowane wobec innego użytkownika portalu pan moderator nie dał ci jeszcze bana.
  • Vespera dwa lata temu
    okruszynka O, chyba nowa użytkowniczka... Tutaj praktycznie nie ma moderacji, a dzień bez dobrej dramy to dzień stracony :)
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Zgodnie z umową https://zapisacmarzenia.pl/narrator-pechowy-patrol.
  • Narrator dwa lata temu
    Marek Adam Grabowski
    Rzuciłem okiem. Masz interesującego bloga, będę tam zaglądał :)
  • Marek Adam Grabowski dwa lata temu
    Narrator Fajnie!

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania