Porajmos

pojechali taborem na obóz

jak nakazał Himmler

zabrano im wszystko

choć niczego nie mieli

 

wmówiono im, że są

"niewarci, aby żyć"

 

żebrali o kawałek chleba

o litość i życie nie mieli siły

 

teraz wędrują po nieboskłonie

śpiewając

 

"My Cyganie co pędzimy z wiatrem,

My Cyganie znamy cały świat"!

 

***

https://www.youtube.com/watch?v=6v2OpQ1Gek4

___

Porajmos - rom. Pochłonięcie

 

_______________________________

02.08. obchodzimy Światowy Dzień Pamięci o Zagładzie Romów

PAMIĘTAJMY!!!

Średnia ocena: 4.6  Głosów: 10

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (63)

  • Szpilka 02.08.2021
    "pojechali taborem na obóz
    jak nakazał Himmler
    zabrano im wszystko
    choć niczego nie mieli"

    Bardzo dobre - zabrano, choć niczego nie mieli ?
  • kigja 02.08.2021
    Szpilka dziękuję!
  • poco 02.08.2021
    ale ladny wjersz mnie sie podoba on
  • Dobranocka 02.08.2021
    Tak, dzisiaj jest taka rocznica, na pamiątkę całkowitej likwidacji podobozu cygańskiego w Auschwitz. Likwidacji poprzez zagazowanie.
  • kigja 02.08.2021
    Dla polaków to mało istotna data, jak widać...
  • Abbie Faria 02.08.2021
    kigja O losach wojennych pisała też Papusza. Np utwór "Krwawe łzy co za Niemców przeszliśmy na Wołyniu w 43 i 44 roku" w przekładzie z języka romskiego na polski Jerzego Ficowskiego.
  • kigja 03.08.2021
    Abbie Faria Papusza była Romką, więc się nie liczy. O Ich losach ciągle się milczy. Podłość ludzka nie zna granic.
  • JamCi 03.08.2021
    Dobre. Mocne. Precyzyjne.
  • kigja 03.08.2021
    Dziękuję. Pozdrawiam.
  • Dekaos Dondi 03.08.2021
    Kigjo↔Jam na Tak. Nie dużo, ale treść jest.
    Gdy ktoś schodzi, to jeno tyle człeka (przynajmniej - tu )→ile pomięci po nim zostało.
    Tak trochę jak z komputerem. Bez pamięci, to już nie to.
    Bez pamięci można się jedynie zakochać:)↔Pozdrawiam:)↔%
  • kigja 03.08.2021
    Tekst napisałam w ub roku, może nie przyłożyłam sie do niego, jak należy...
    Spróbuję za rok. Nie odpuszczę, bo Romowie także walczyli za Polskę i również należy Im się Pamięć.

    Dziękuję Dekoś za wejrzenie.
    Pozdrawiam.
  • befana_di_campi 03.08.2021
    Jerzy Ficowski też na ten temat bardzo wiele pisał i jakoś się tym nie chwalił ;) Zob.: "Modlitwa do świętej wszy".
    Oceny zostawiam swojemu losowi; nie jestem pacyno klonem...
  • kigja 04.08.2021
    befana,
    Zgłosiłam twój komentarz adminowi i będę robiła to za każdym razem, kiedy będziesz pod moimi tekstami brzydko pisała.
    Może teraz admin nie zareaguje, ale kiedyś dostaniesz eksmisję...
  • befana_di_campi 04.08.2021
    kigja "Eksmisja" to przede wszystkim dla ciebie! Za hejt i "wysyłanie do piekła". [Mam screen].
    Mój komentarz w niczym nie narusza twoich problematycznych dóbr, natomiast oceny świadomie nie dałam.
    Bo za to twoje wysyłanie do "gnicia w piekle" to nie tylko ban, ale sprawa podesłania pod paragraf. Za "mowę miłości" inaczej ;-)))

    Westalka z "opowi" qźva! Czy inna wersalska markiza??? :-D :-D :-D
  • SwanSong 04.08.2021
    befana_di_campi
    "Gnicie w piekle" mową nienawiści i pod paragraf? Dobre, dobre. Głupie, ale zabawne.
  • kigja 04.08.2021
    befana_di_campi

    hahahahaha, i tak zgnijesz w piekle, a mówi ci to ATEISTKA ???
  • befana_di_campi 04.08.2021
    kigja A teraz z tym sobie posuwaj do admina; postraszyła, postraszyła i sama się posiusiała :-D :-D :-D
    Więcej odpowiedzi pod swoim romskim katastrofizmem tu ode mnie nie uświadczysz, "koleżanko" imio z "pp" :-)
  • pansowa 04.08.2021
    SwanSong ma babsko poczucie humoru.
  • befana_di_campi 04.08.2021
    pansowa Faktycznie, bo "kigja" aż przykucnie z zachwytu za komplement :-)))
  • Patriota 04.08.2021
    kigja z tego co widać nie ma poczucia humoru za grosz i tak jak ty donosi na ludzi.
  • pansowa 04.08.2021
    Patriota jeśli już to nie na ludzi tylko na idiotów:)
  • Patriota 04.08.2021
    pansowa sami na siebie nie donosicie, więc zbastuj.
  • kigja 04.08.2021
    befana_di_campi

    Może i tu nie uświadczę twoich komentarzy, ale znając ciebie, to jestem pewna, że przyczłapiesz pod inny tekst...
    Taka twoja uroda. Podła :(
  • kigja 04.08.2021
    Patriota A z czego mam się cieszyć, że jakaś nawiedzona seniorka mnie stalkuje? To jest takie zabawne twoim zdaniem? Może za pierwszym razem, może i za drugiem, ale nie za 54, kuźwa!

    Jak ciebie to bawi, to się śmiej.
  • pansowa 04.08.2021
    Patriota Dlatego donoszę na idiotów.
    Na siebie to nie bardzo. Nie jestem takim psycholem jak ty.
    Nikt by się nie zdziwił gdyby jeden twój klon doniósł na drugiego :)
  • pansowa 04.08.2021
    kigja Co tam rechoczesz znad stawu?
    Zgłoś do prokuratury naruszenie dóbr "Idź do piekła" :)))
  • pansowa 04.08.2021
    rechoce*
  • pansowa 04.08.2021
    Żeby ci znowu nie odbiło - to nie do ciebie :)))
  • kigja 04.08.2021
    pansowa To po ój do mnie piszesz?
    Musisz? Musisz prawda?
    Uwielbiasz takie akcje, a ja dostaję furii!

    NAUCZ SIĘ W KOŃCU KIEROWAĆ SŁOWA DO WŁAÐCIWYCH OSÓB, a nie tylko kigja i kigja.
    Odczep się!
    ???
  • Patriota 04.08.2021
    pansowa ty jak chcesz widzieć idiotę zaglądasz w lustro i piszesz donos. Tak robi się w wariatkowie. Przeca to znasz z autopsji.
  • Patriota 04.08.2021
    pansowa i przestań spamować pod wierszem martyrologicznym. Won.
  • pansowa 04.08.2021
    kigja Bo mi się kliknęło nie tak :)))
  • pansowa 04.08.2021
    Patriota No zaglądam i ciągle ciebie widzę :)
  • pansowa 04.08.2021
    kigja No i nie jesteś wystarczająco atrakcyjna, aby było tylko kigja i kigja :)
  • kigja 04.08.2021
    pansowa Aha. Kolejny, 188 raz. Akurat!
  • kigja 04.08.2021
    pansowa Jestem szalenie atrakcyjna! Każdy niewidomy to potwierdzi!
  • pansowa 04.08.2021
    kigja Buźka :)
  • kigja 04.08.2021
    pansowa W oba poliki :)))
  • pansowa 04.08.2021
    kigja Kompleksowo.
    Jak pani sobie życzy,
    To nie będzie molestowanie?
  • kigja 04.08.2021
    pansowa, Odpowiem na pitololo. Bo Bohaterowie utworu nie zasługują, by czynić pod tekstem śmichy chichy.
  • pansowa 04.08.2021
    kigja Dopytuję, bo jesli powiedzenie "Idź do piekła" podchodzi pod paragraf, to co tu mówić o buziaku.
    Molestowanie jak nic!
  • kigja 04.08.2021
    pansowa Nie piszemy już pod tym utworem. Bardzo cię o to proszę.
  • pansowa 04.08.2021
    kigja Hej
  • kigja 05.08.2021
    Patriota Napisz o tym.

    https://demotywatory.pl/5084771/Oboz-koncentracyjny-dla-polskich-dzieci-w-Litzmannstadt-(Lodzi)
  • poco 04.08.2021
    ja też lubie cyganów
  • kigja 04.08.2021
    Chodzi o szacunek do drugiego człowieka i o pamięć po tych, których zamordowano...
  • Patriota 04.08.2021
    kigja coś cię łączy z Tymi cyganami? Polskich ofiar drugiej wojny światowej zabitych, rozstrzelanych i zamęczonych na setki różnych okrutnych sposobów jest z grubsza licząc około trzech milionów. Nie uroniłaś po nich najmniejszej łzy. Cyganie, wybacz przy całym szacunku dla Nich, to promil w morzu polskich poległych.
  • kigja 04.08.2021
    Patriota
    Może i tak, może masz rację, ale nikt Cyganów nie wspomina, choćby jednym słowem. Chociaż jeden mały kwiatek. Nic. Cisza.

    Kiedyś Jedynka o morderczej godzinie, bo w środku nocy i w środku tygodnia, nadała film o Papuszy.

    Mnie jest po prostu przykro, bo Pamięć powinna być o wszystkich OFIARACH II Wojny Światowej.
  • skandal 04.08.2021
    dobry wiersz. kiedyś oglądałem wstrząsający film o zagładzie Romów. nie pamiętam tytułu.
  • kigja 04.08.2021
    Dziękuję za zajrzenie, skandal. Gdyby udało ci się przypomnieć tytuł, to daj znać, proszę.
  • skandal 04.08.2021
    kigja oki. tylko to 30 lat temu było. film fabularny. straszny bardzo.
  • Abbie Faria 04.08.2021
    skandal Trzydzieści lat temu, o Romach, fabularny - pasuje "Czas cyganów". Tylko tematyka nie taka straszna, choć tam jest miejscami naprawdę nieciekawie.
  • Abbie Faria 04.08.2021
    *Cyganów
  • skandal 04.08.2021
    Abbie Faria nie o ten film mi chodzi. ten jest lajtowy w porównaniu z tym, o którym myślałem. tak poza tym Czas Cyganów to super film Kosturicy - jeden z lepszych jego
  • kigja 05.08.2021
    skandal Jeszcze bardziej jestem zaciekawiona, a pamiętasz jakiej produkcji był film?
    Skup się, skandal, daj jakieś wskazówki, poszukam sama.
  • skandal 05.08.2021
    kigja kurcze - nie nie pamiętam oprócz tego, że na początku pokazane jest życie cyganów jak byli jeszcze wolni, potem szykany, potem ich zagłada. szukałem już w googlach i nie znalazłem.
  • kigja 06.08.2021
    skandal
    Czy to był polski film dokumentalny, czy innej produkcji. Tyle tyle mi napisz.
  • skandal 06.08.2021
    kigja to był film fabularny. nie polski. na sto procent.
  • laura123 04.08.2021
    Kigja, jakie ty masz dobre serduszko... nikt nie wspomina, wszyscy zapomnieli, a ty nie.
    Do nieba trafisz za dobre uczynki...
  • skandal 04.08.2021
    Tobie przed uchyleniem bram będą musieli założyć kaganiec :)
  • laura123 04.08.2021
    skandal też cię lubię...
  • Ten tekst jakoś mi umknął, a na pewno warty pochylenia się, zwłaszcza w czasach, kiedy niektórzy mają ciągoty do powielania już zaistniałych schematów.
    Trzeba pamiętać, żeby znowu nie oberwać!
    Ukłony!
  • kigja 09.08.2021
    Maurycy Leśniewski,
    Dziękuję za przeczytanie tekstu, który na tę chwilę jest zalążkiem...

    Obawiam się, że utwory literackie nie okiełznają ciągot do powielania dawnych, ale nie przedawnionych mechanizmów.

    Pozdrawiam!

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania