poręczenie metafizyczne

jestem już za stary

na pochopne wnoszenie wadium

za pizdy pod oczami

szpachlowanych na dwudziestkę

po przeząbkowaniu wartości odjętej od ust

 

czekam na granicy igielnego ucha pod śledzika

gdzie okazuje się że jak u Ruskich

niekicającego zająca biorą

za niewymagającego napakowanego wielbłąda

 

i jak się nie połapiesz to się szczapisz

w pląsach z żywiołakmi

a do tego trzeba mieć ze cztery żołądki

w tym jeden na środki od kapusty

przeżute zastępują Jokery

przy odgrywce w kierki albo Batmana

bez historii choroby na druku do pobrania

Średnia ocena: 2.2  Głosów: 10

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (57)

  • laura123 24.07.2021
    Dla mnie rewelacyjny wiersz!
  • Garść 24.07.2021
    Finito! Poddaję się :(
    Pół godziny rozgryzam i nic.
    Nie dla szaraczka taka szaradka.
    Grain - Mistrz Skrótów Myślowych.
  • Grain 24.07.2021
    pogryź marchewkę, nie dużo kalorii, ale zawsze coś zostanie w środku
  • Garść 24.07.2021
    inteligentne nawiązanie do koloru
    doceniam :D
  • pansowa 24.07.2021
    Grain niedużo razem
  • Grain 24.07.2021
    pansowa razem to ty możesz z Garścią pokloszardować, powegetrować sobie na opowi, na garści i na przerwacanki.
  • pansowa 24.07.2021
    Grain Nie pieprz i nie rób ortów.
  • Garść 24.07.2021
    :D
  • Abbie Faria 24.07.2021
    Podejmę się próby interpretacji , zapewne nieudanej.
    Pierwsza strofa to żal podmiotu lirycznego nad upływającym czasem i samotnością.
    Brakiem nadziej na znalezienie prawdziwej miłości i frustracja z powodu starzenia się kobiet, potencjalnie zainteresowanych związkiem z nim. Podmiot liryczny nie chce płacić w ciemno kobietom nie wartym miłości, płytkim i powierzchownym.

    Druga strofa to nawiązanie do Ewangelii Mateusza, 19,24. Ciężko jest bogatemu przejść do królestwa niebieskiego jak wielbłądowi przejść przez ucho igielne. Mamy jeszcze na końcu wersu " pod śledzikiem". Ucho od śledzia to coś niemożliwego. Zatem być może chodzi tu o sytuację trudną, bez wyjścia.
    jak u Ruskich biorą zająca za wielbłąda.
    Czyli dalej jest nawiązanie do Ewangelii z wielbłądem, a to że Ruscy biorą zająca za wielbłąda jawi się jako społeczne ogłupienie i powszechną degrengoladę.

    Ostatnia strofa ma charakter okultystyczno - symboliczny.
    Mamy tam żywiołaki, grę, taniec - być może danse macabre,
    Jokery - kierki to gra - hazard
    To najtrudniejsza część utworu. Może chodzi o to, że jak przeżyjesz swoje życie źle, to skończysz w tańcu z dziwnymi stworami w piekle. Cztery żołądki ma krowa. Krowa ma rogi i diabeł ma rogi. Więc być może dołączysz do tej świty w zaświatach, a diabły będą rozgrywać grę o twoją duszę.
  • Abbie Faria 24.07.2021
    *nadziei
  • laura123 24.07.2021
    Abbie Faria początek, to, moim zdaniem, żart z takich wiekowych dam, zachowujących się jak podlotki, czyli wplatających różne emotki w swoje komentarze, piszące gwarą młodzieżową, biegające po portalach, robiące wokół siebie zamieszanie, ''jaka to ja dowcipna i na czasie jestem''.
    Tymczasem dla peela, capi to śledziem i przywołuje na myśl sowiecką propagandę.
    No i zakończenie, żywiołaki wiadomo czym są, no trzeba uważać...
  • Abbie Faria 24.07.2021
    laura123 Tak to widzisz. Też ciekawie:) Czyli bardziej, że podmiot liryczny to taki szyderca, którego śmieszą zachowania niepoważne. Zastanawia mnie słowo "szczapisz". To chyba jest gwara poznańska.
  • laura123 24.07.2021
    Abbie Faria ale fajne słowo, nie?
  • Abbie Faria 24.07.2021
    laura123 Znam taki wierszyk poznański - Po czym poznać bambra w lecie? Po berecie.
  • laura123 24.07.2021
    Abbie Faria nie szyderca nawet, tylko doświadczony gość, który zna się na życiu i ludziach. Ja tak czytam.
  • Abbie Faria 24.07.2021
    laura123 Razi mnie jedno słowo na p. pod okiem. U nas się mówi lajpo pod okiem. A p. jest wulgarne. I samo oznacza w gruncie rzeczy coś innego.
  • laura123 24.07.2021
    Abbie Faria, ale tutaj jest to bardziej określeniem tej dzidzi - piernik, która, niejako, narzuca się na oczy
  • Garść 24.07.2021
    Abbie Faria, niezły szwung :D
    I jak tu teraz zaprzeczyć ludowej mądrości: Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie? XD
  • Abbie Faria 24.07.2021
    Garść szwung? Ich verstehe nicht. Bimba mi ućkła:)
  • Garść 24.07.2021
    Abbie Faria, szwaja z Ciebie :D
  • Abbie Faria 24.07.2021
    Garść Kiedyś pracowałem z gościem z Poznania. Nie wiedział co to zalewajka.
  • pansowa 24.07.2021
    Abbie Faria Znam tylko jedną osobę, która potrafi zinterpretować kwadraturę koła :)
  • Abbie Faria 24.07.2021
    pansowa Zinterpretować? Kwadratura koła to problem matematyczny. Ostatecznie odrzucona przez Pierre'a Laurenta Wantzela.
    Ciekawe i wciąż nierozwiązane zagadnienie jest z dziedziny konstrukcji wielokątów foremnych czyli konstruowanych zgodnie z twierdzeniem Gaussa-Wantzela.
    Ponieważ znamy tylko pięć liczb pierwszych Fermata, zagadnienie to jest wciąż otwarte.
  • Grain 24.07.2021
    Abbie Faria peel sobie kpi z wielu rzeczy i zjawisk, prawdopodobnie zakąszając śledziem, raczej nie szneką glancem. Głównie z tego ,,gorąca w sobie", oszukiwania, poprawiania przeżytego przez siebie życia. Po prostu jeżeli na wiesz z kim masz do czynienia, bierz poprawkę, na to czego nie mówi. Albo spokojnie pozwól się wypowiedzieć. Teraz /ba zawsze/ przemyślenie po zapodanym fakcie może zastąpi instynkt samozachowawczy.

    Twoja interpretacja jest dobra, nawet bardzo. ale bez ewangelii. Dzięki za odwagę podzielenia się nią.
  • Abbie Faria 24.07.2021
    Grain Czyli igielne ucho to nazwa knajpy, to jak z Twardowskim i Rzymem:)
    Teraz przed chwilą dopiero rozgryzłem Batmana. Przecież Joker to postać z Batmana a nie tylko karta.
    Pozdrawiam.
  • Grain 24.07.2021
    Abbie Faria ucho igielne, może by knajpą, albo zastąpieniem ulubionego pytania szwagra Warszawiaka /przyjeżdża w sierpniu/ WYPYLYBYMY i rozważań.
  • laura123 25.07.2021
    Grain, a moja, to co? Gorsza?
  • Abbie Faria 25.07.2021
    Grain Te rozważania godne jeno Patriarszych Prudów.
  • Grain 25.07.2021
    laura123 zna się. Poznał tylu, że go ni nie dziwi, dobrze jak tylko śmieszy.
  • Grain 25.07.2021
    Abbie Faria lubię literaturę rosyjską. Z nowej, tę rozliczeniową. Bukowskiego, Szałamowa, Aksionowa - za Moskiewską sagę.
  • dygresja 25.07.2021
    Grain
    "Całkiem spokojnie wypijam trzeci...-" e piwo...I wciąż mam pragnienie ;)
    Może pijemy inne trunki, ale lekki rausz trochę mi Cię przybliża. Ale tylko trochę i fragmentarycznie.
    Niszowy jesteś. Mówią, że to dobrze. Ale- dla kogo? Jako czytelnik czuję lekki dysonans.
    I nie, nie w kontekście wiersza...:)
  • Andi Perry 25.07.2021
    Grain Ja tylko tych znanych i to niewiele. "Idioty" nie dałem rady. Jedynie skrót na sparknotes.com. Ale cenię "Wspomnienia z domu umarłych", "Zbrodnię i karę". Z tych współczesnych Sołżenicyn - Jeden dzień Iwana Denisowicza, Pierwszy krąg; Suworowa ( Akwarium, Kontrola ) i Babczenko - (Dziesięć kawałków o wojnie. Rosjanin w Czeczenii).
  • Grain 25.07.2021
    dygresja z tym dysonansem też tak mam i to czytając proste teksty, nie jakieś zawiłości. Przede wszystkim z braku logiki.
  • Grain 25.07.2021
    Andi Perry Archipelag Gulag, Denisowicza - nawet mam gdzieś w zbiorach. Trochę szkoda, że stary zek Sołżeniczyn dał się podejść Putinowi, wchodził z nim w dialogi. Surowrow mimo wszystko pozostał
    czekistą i trzepał kasiorę z tego faktu. że był w służbach. Nawet w pewien sposób pozostał użyteczny dla KGB - taka literatura działa odstraszająco na maluczkich i dodać jeszcze do tego mord na Litwinience. Mamy komplet.
  • Abbie Faria 25.07.2021
    Grain Jeżeli chodzi o Archipelag Gułag to niestety nie wciągnął mnie na tyle, aby go ukończyć. Może za młody byłem. Taki bardziej dokument niż beletrystyka. Ale z książek "łagrowych" przeczytałem "Inny świat" ( lektura) oraz książkę pod tytułem "Los tak chciał. 11 lat w wiecznej zmarzlinie" - Edwarda Stefanowicza. Tę ostatnią polecam. Ten Pan mieszkał u nas po wojnie (po 56 roku) na osiedlu, więc autentyczne opowiadanie. Tylko to bardziej polska literatura. Tyle, że o Rosji radzieckiej.
  • Grain 25.07.2021
    Abbie Faria popytam w Miejskiej Bibliotece.
  • Grain 24.07.2021
    Aż tak zabolała moja odpowiedź na twój komentarz - ten to chyba nie został trafiony z garści, tylko sam Pegaz go kopnął.
    Przepraszam - nie miałeś dopisane do loginu Picolla e fragile,
  • Garść 24.07.2021
    Czy duża i niekrucha Laura zamiast Ciebie mogłaby zinterpretować ten rewelacyjny wiersz?
    Nie przepraszaj, akurat te cechy cenię :D
  • Grain 24.07.2021
    Poproś Pegaza, raz cię kopnął - to nie ma się czego bać.
  • Garść 24.07.2021
    Grain, Laurę proszę :D
    Lauro, oświeć, cna kobietko niekumatego.
  • laura123 24.07.2021
    Garść a od kiedy ciebie poezja interesuje, toż ty, niby, masz prozatorską żyłkę?

    Zapytaj lepiej tych, którzy tu z pałami wyskoczyli, niech napiszą, dlaczego tak im się wiersz nie
    podoba, powód musi być... hahaha
  • Garść 24.07.2021
    Lauru, kocha się to, co trudne do zdobycia, niedostępne, a proza, jak to proza, na wyciągnięcie oka :D

    Bardziej interesuje mnie przyczyna: rewelacyjności, bo ni w ząb nie rozumiem linijek wiersza.
    Oświeć, Pani, jeśli... potrafisz :D
    Nie podejrzewam Cię o kumoterstwo w ocenie, więc???
  • laura123 24.07.2021
    Akwadar, weź zejdź z konia, bo w głowie ci się kręci od galopu... zmęczysz też ptaszka i nie wyrobi na zakrętach... hahaha
  • Garść 24.07.2021
    Robisz mi wieczór... :D
    Ale nie uciekajmy od odpowiedzialności za słowa... Ty nie dasz rady? Ty? Wawrzynie opowijskiej liryki? :D
    Nie uwierzę w taką wtopę!
  • laura123 24.07.2021
    Jakby mnie obchodziło w co ty wierzysz, a w co nie, byłabym blondynką, a na razie jeszcze ruda jestem... hahaha

    Wiersze czytamy, odbieramy wrażliwością, wyobraźnią... jeżeli jej nie masz, to i nic nie widzisz. A to, co ja widzę, jest moje tobie nie dam.
    Próbuj sam... a kto wie...
  • Garść 24.07.2021
    Nie chce pizd pod oczami szpachlowanych na 20-stkę :D
  • laura123 24.07.2021
    No i tego nie rozumiesz?
  • Garść 24.07.2021
    *nie chcę :D
  • Garść 24.07.2021
    Nie poręczę metafizycznie :D
    A Ty?
  • Garść 24.07.2021
    Gary muszę umyć, zmywarka padła, masz czas się wykazać w 2. zwrotce :D
  • laura123 24.07.2021
    Zmywarki nie masz? Taki gość zmywa? A toś mnie zaskoczył...
  • pansowa 24.07.2021
    Garść Już się dowiesz :)))
  • Garść 24.07.2021
    Pansowa, wespół zespół i już z grubsza wiem.
    Nic tylko się cieszyć.
    :D
  • pansowa 24.07.2021
    Garść Abbie podrzuciła koło ratunkowe w postaci interpretacji i teraz się mądrzy :)))
  • Abbie Faria 24.07.2021
    pansowa Jakie podrzuciła? Jestem facetem do ...cholery.
  • pansowa 24.07.2021
    Abbie Faria :)))
  • pansowa 24.07.2021
    Już ci napisałem powyżej :)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania