Powstańcom wielkopolskim (1918)

Chociaż nie byli gwardią,

karnie stali w szeregach,

do diabła z pruską armią,

dość nam już było zniewag.

 

Niewdzięczny los powstańczy,

bo taka jest potrzeba,

ze śmiercią poszli tańczyć,

i w walce krew przelewać.

 

Rzucili dom rodzinny,

okuli stalą ręce,

zaborcę chcieli czynem,

przepędzić stąd czym prędzej.

 

Szlachetna gra o wszystko,

w fortunę pełni wiary,

piastowskie swe dziedzictwo,

orężem odzyskali.

Średnia ocena: 3.6  Głosów: 10

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (7)

  • Dobry wiersz, chociaż ma jakiś dziwny rytm (przypomina początki twojej twórczości, kiedy dopiero uczyłeś się). Cześć i chwała bohaterom! Pozdrawiam 5
  • Morus 26.06.2021
    Dzięki Marku, spróbowałem wersami sześciosylabowymi, trochę krótkie. Zauważyłem, że najlepsze wychodzą mi wiersze składające się dziewięciu, albo dziesięciu sylab. To taka próba przejścia na nowy grunt. Ale być może napiszę to samo jeszcze raz tylko inaczej.
  • Miało być 4, ale niech to będzie fraudowska pomyłka. ?
  • Unikat 27.06.2021
    Szlachetna intencja, ją rozumiem, reszta to dla mnie rymowanki, ale rymuj, jak to czujesz ;) Pozdrawiam!
  • Morus 27.06.2021
    Unikat, nie chodzi czy z rymem, choć to mój ulubiony typ wiersza, czy bez rymu, ale o to, żeby wiersz był zrozumiały. Odlotowe metafory, które rozumie tylko autor, to nie dla czytelników, tylko wiersz wyłącznie dla autora, i nikogo więcej.
    Żeby to jeszcze ludzie stosowali metafory na poziomie, bazujące na wspólnym kodzie kulturowym, w miarę zrozumiałe dla każdego, ale gdzież tam.
    Dostaliśmy kiedyś zadanie z filozofii rozpracowania pięknej antycznej metafory: "Sowa minerwy wylatuje nocą", każdy coś tam napisał co z niej rozumie. Ale któż takich metafor używa dzisiaj. Dzisiejsze metafory pewnie zrozumiałe bardziej pod budką z piwem, niż na portalu poetyckim.
  • Morus 27.06.2021
    Aha, i dziękuję za komentarze i również pozdrawiam.
  • Unikat 28.06.2021
    Morus, No każdy chce, żeby jego wiersz były zrozumiałe, tylko nie każdy posiada taką zdolność, żeby potrafić się wysłowić ;) Ja tam się gimnastykuję jak mogę, ale sam mówisz, wychodzi bełkot...

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania