pytania

powiedz...

czy Jezus płacze

widząc protesty kobiet

domagających się prawa

usunięcia potencjonalnego życia

 

powiedz...

co czuje Jezus

kiedy duchowna osoba

ucieleśnia pragnienia

wchodząc głęboko

w dziecięcą niewinność

 

powiedz...

dlaczego zniszczyłeś

Sodomę i Gomorę

a ocaliłeś Auschwitz

 

powiedz...

czy masz problemy z seksem

Średnia ocena: 4.3  Głosów: 7

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (227)

  • MartynaM rok temu
    Na pewno o ten seks chodzi, bo o co może więcej chodzić?

    A gdzie Twój tekst o islamie, obiecywałeś ostatnio, a tu znowu tylko katolicy...
  • Lotos rok temu
    Hahaha... masz rację, ok następny będzie o tym, Martyno bardzo Cię lubie , wiesz...
  • MartynaM rok temu
    Lotos, wiem, ja też Cię lubię...
  • Lotos rok temu
    MartynaM Wiesz... to super... jak ludzie z innych światów się lubią,
  • MartynaM rok temu
    Lotos, jak dojdzie do wojny, jak Sowieci uderzą na nas, znowu wszyscy się polubią... a dzisiaj dobrze, gdy chociaż garstka ma do siebie szacunek i sympatię.
  • Lotos rok temu
    MartynaM Tak, jesteśmy z innych światów, a jednak...
  • MartynaM Pogodzimy się; terefere kuku strzela Kaczyński w łuku! ?Widzimy jak się Ukry pogodziły. jeszcze bardziej są podzielone. A czy druga wojna Światowa nas pogodziła? Było jeszcze gorzej.
  • MartynaM Jest takie powiedziono - Dlaczego Kurdowie nie mają państwa? Bo to bliskowschodni Polacy! ?
  • Dekaos Dondi rok temu
    Lotos↔Bóg nie może ingerować w zło na świecie, bo by musiał odebrać ludziom, wolną wolę.
    Wolność decydowania. Dawać "po łapach" od razu, tu i teraz, za każde minimalne nawet zło uczynione.
    Zaprzeczyć samemu sobie. Kiedyś powiedział pewien ksiądz:
    Bóg jest na tym świecie i tak dla nas→miłosierny. Sprawiedliwy, będzie po naszej śmierci.
    A zatem, każde zło... i dobro okazane... czyli spoko... każdy otrzyma, według "zasług.
    To jeno subiektywne zdanie me:)
    Pozdrawiam?:)
  • Lotos rok temu
    No, ale Sodomę i Gomorę zniszczył, czyli ingerował.
  • Grain rok temu
    Sodomy i Gomory raczej nie zniszczył. Odbudowały się na nowo w wielu innych miejscach. I nawet nie pozbawił ciebie rozumu. Ty sam.
  • Lotos rok temu
    O geniusz poezji sie odezwał, czyli Sodomy i Gomory nie zniszczył?
  • Lotos rok temu
    A może te miasta w ogóle nie istniały?
  • Lotos rok temu
    A potop też nie istniał?
  • Lotos rok temu
    Oh Korneło, Korneło...
  • Lotos rok temu
    Odbudował... niesamowite, czyli to dzisiejszy Wołgograd?
  • Lotos rok temu
    A tak na marginesie, przypominasz sobie Introwerkę?
  • Lotos rok temu
    Ze wszystkich twoich nicków najbardziej podoba mi się korneło, hahaha...
  • Lotos Oczywiści nie było ani zniszczenia Sodomy, ani potopu. Nie wpadajmy w typowy dla protestantów fundamentalizm Biblijny.
  • Szpilka rok temu
    Bardzo ważkie pytania zadane w wierszu, czytałam o utracie wiary przez Żydów, którzy przeżyli Holocaust, doszli do wniosku, że Boga nie ma, skoro mógł się przyglądać masowym zbrodniom i nic nie robić.

    Tjaaaaa, rozbrajająca jest też znamienna postawa u katolików - Żydów nie lubią, ale ich religię wyznają ?

    Wiersz ciekawy ?
  • Początkowo wiersz podobał mi się; ale okazał się prowokacją. Pozdrawiam bez oceny
  • Lotos rok temu
    Powołuję się na Bibliię A tam jest potop i Sodoma.
  • Lotos Ale intepretujesz ją fundamentalnie.
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    A gdzie Ty widzisz interpretację fundamentalną?

    Przecież w Biblii stoi jak byk, że Pan zniszczył Sodomę i Gomorę i jeszcze żona Lota zamieniła się w słup soli:

    23 Słońce wzeszło już nad ziemią, gdy Lot przybył do Soaru. 24 A wtedy Pan spuścił na Sodomę i Gomorę deszcz siarki i ognia od Pana <z nieba>. 25 I tak zniszczył te miasta oraz całą okolicę wraz ze wszystkimi mieszkańcami miast, a także roślinność. 26 Żona Lota, która szła za nim, obejrzała się i stała się słupem soli5.
    27 Abraham, wstawszy rano, udał się na to miejsce, na którym przedtem stał przed Panem. 28 I gdy spojrzał w stronę Sodomy i Gomory i na cały obszar dokoła, zobaczył unoszący się nad ziemią gęsty dym, jak gdyby z pieca, w którym topią metal.
    29 Tak więc Bóg, niszcząc okoliczne miasta, przez wzgląd na Abrahama ocalił Lota od zagłady, jakiej uległy te miasta, w których Lot przedtem mieszkał.

    Biblia Tysiąclecia

    Prace wykopaliskowe potwierdziły istnienie tych miast, zaś przyczyną ich zagłady mógł być meteoryt, odnaleziono też 'trinitite' ?
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski ja jestem niewierzący i dla mnie mało co tam jest prawdą, ale wielu katolików, protestantów, prawosławnych w to wierzą, bo tak pisze w biblii i tyle, na co niby mam się powoływać, na twoją interpretację?
  • Lotos Jaką moją interpretację. Ty wypychasz interpretacje protestancką katolikom.
  • Szpilka Fundamentalizm biblijny to czytanie całej Biblii literalnie.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski chodziłem na lekcje religii w podstawówce i mówiono mi, że to prawda, Biblia jest świętą księgą chrześcijan i bzdury tam piszą?
  • Lotos Gdzie ja napisałem, że Biblia to bzdury. Pisałem, że nie można jej intepretować literalnie.
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    A jak należy ją czytać, alegorycznie, czy może wybiórczo albo jak komu w danym momencie pasuje?

    Akurat Sodomę i Gomorę należy czytać literalnie, bo to jawne potępienie przez Boga homoseksualizmu!

    Fundamentalny to jest kościołek, który w XXI wieku zabrania antykoncepcji.
  • Szpilka Trzeba czytać tak, żeby oddać to co Bóg chce nam przekazać. Raz sens jest literalny, raz alegoryczny, a raz historyczny, ale uproszczony. Nie jest to łatwe.
  • Szpilka W Sodomie chodziło raczej o gwałt homoseksualny, niż sam homoseksualizm. A może po prostu o nie chęć dla przybyszów?
  • Szpilka Fundamentalizm Biblijny to pojęcie z Biblistyki, a nie wyzwisko.
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    Dla mnie to wykręcanie kota ogonem, bardzo wygodna metoda na zamydlania oczu.

    W Biblii napisano o antykoncepcji?
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    O homeseksualizm, chciano zabawić z goścmi Lota.
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    A ja tak napisałam, że wyzwisko?
  • Szpilka tak to odebrałem. Termin powstał w XIX w. kiedy cześć protestantów zaczęła czytać Biblie bardziej po katolicku. Przeciwnicy zmiany ogłosili się fundamentalistami biblijnymi.
  • Szpilka Ale ta zabawa to był gwałt.
  • Szpilka Pytasz o antykoncepcję. Z tego co wiem Biblia uczy jedynie o stosunku przerywanym.
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    Nie, miasta były zepsute do szpiku kości, kwitła męska prostytucja, aniolowie w postaci pieknych młodzieców nawiedzili dom Lota, żeby go uratować, zas zepsuci mieszkańcy chcieli się z nimi zabawić, nie chcieli jego dziewiczych córek, tylko mlodzieńców. Za to Bóg zniszczył miasta.
  • Szpilka Tylko uciekasz od jednego, że ta zabawa były przemocą.
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    I trzeba te biblijne pouczenia traktować literalnie, czy może alegorycznie? ?

    Muszę mykać, ciao ?
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    Ale nie za przemoc Bóg zniszczył miasta, tylko za męskie kurewstwo, odnoszę wrażenie, że nie czytaleś Biblii, bo ja i owszem, aczkolwiek wybiórczo ?
  • Szpilka Zakaz gwałtów na pewno literalnie, ale opis kary już alegorycznie.
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    Cała ta Biblia jest jedną, wielką alegorią i tak ją trzeba traktować.
  • Szpilka księgę rodzaju czytałem całą. Problem gwałtów homoseksualnych, jest również w księdze sędziów.
  • Szpilka No, nie przesadzajmy, są tam fakty historyczne.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski A ja pisałem, że chodziłem na religię i siostra zakonna, która ja prowadziła, mówiła, że to prawda.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski Tak dla wszechmocnego to prawie niemożliwe, on nas kocha, ale ma trudności z przekazem, wiadomo, każdy wszechmogący ma, bo jest tak skomplikowany , że sam siebie nie rozumie.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski jakie?
  • Lotos Ale że prawda literalna?
  • Lotos Po prostu przemawia przez ludzi. A czy to problem, że Biblia czasami jest trudna. To wyzwanie.
  • Lotos faktem historycznym jest życie Jezusa.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski czyli cały stary testament to bajki?
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski pokaż mi dowody na to, gdzie kościół katolicki tak twierdzi i dlaczego jest na lekcjach religii, syn mojego baranka ma religię w szkole i nikt nie mówi, że stary testament to mit.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski wielu naukowców ma co do tego wątpliwości.
  • Lotos " (...) cały stary testament to bajki? " - No, nie Abraham żył naprawdę.
  • Lotos Do historyczności Jezusa?
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski wielu historyków mówi, że nie istniał.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski hodowca owiec na spotkaniu z faraonem? Bardzo wątpliwe
  • Lotos Nie wiem co to znaczy "wielu". Jeśli kogoś interesuje Jezus jako postać historyczna, a nie Bóg. To polecam dwie książki: Bart D. Ehrman "Nowy testament - Historyczne wprowadzenie do literatury wczesnochrześcijańskie" i John Dominic Crossan "Historyczny Jezus - Kim był i czego nauczał". Pierwsza napisana przez apostatę z protestantyzmu, druga przez apostatę z katolicyzmu.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski ewangelie zostały napisane sporo lat niby po jego śmierci i zmartwychwstaniu.powiedz mi, która jest prawdziwa, bo one różnią się między sobą. Czy Mateusza z rzeźbą niewiniątek, czyli Łukasza gdzie nie ma o tym mowy, a Maryja idzie z dzieckiem do świątyni.
  • Lotos dowodów jest mnóstwo, chociażby encyklika Piusa XIII Providentissimus Deus czy rozważania o stworzeniu świata u Św. Augustyna w "Państwie Bożym". Po za tym Jezus czy św. Paweł byli absolwentami szkół faryzejskich, a tam oduczano interpretację literalną.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski to fantaści opirający się na mitach, nie ma pewnych dowodów na jego istnienie
  • Lotos Nie pisałem, że Stary Testament to mit. Pisałem, żeby nie intepretować go całego literalnie.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski Tak, Augustyn to jego rówieśników, który prowadził z nim dyskusje filozoficzne
  • Lotos Do jasnej ciasnej pisałem, że Jezus to postać historyczna, nie że cała ewangelia jest dokładnym i bezbłędnym opisem. Chociaż w samą rzeź niewiniątek wierzę.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski ach to to co pasuje dosłownie A co nie to przenośna.
  • Lotos żeby nazwać uznanych światowo profesorów fantastami, nie przeczytawszy ich nawet, tylko dlatego, że burzą twój światopogląd.
  • Lotos Co to znaczy "pasuję" , "Nie pasuję". Trzeba myśleć.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski czyli za jego narodziny zapłaciło tysiące niewinnych istot, taka cena zbawienia, hm... nieźle, Heroda musiał Antoniuszowi tłumaczyć się dlaczego zgłaszali swojego szwagra, a tu taka rzeź i nic.
  • Lotos Nie potrzebna złośliwość. Rzeź nie była ceną zbawienia, tylko efektem ludzkiej decyzji. Taka cena wolności.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski nie burzą, w Polsce też są tacy jak Kosidowski, który zaprzecza istnienia Chrystusa i ten od podręcznika, który na wykładach udowadnia, że istniał.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski Tak, tylko poza Mateuszem nikt o tym nie wspomina, nie wydaje mi się by Rzym dał na to zgodę, a na pewno opisali by to wielu, zapewne doszłoby do rozruchów, może nawet do powstania jak w Brytanii.
  • Lotos Przy całym szacunku dla tego Kosidowskiego, ale jego człowiek nie może być za wszystkich badaczy.
  • Lotos "Ten od podręcznika" - masz na myśli Roszkowskiego?
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski na przykład stworzenia świata, mitologia, historia Mojżesza prawda.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski Tak
  • Lotos może masz rację, chociaż pamiętajmy że rzeź objęła tylko mała wioskę i działa się w czasach wielkiego terroru. Oczywiście temat zbudza kontrowersję.
  • Lotos Ale to nie jest badacz starożytności.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski nie tylko on, musiałbym zajrzeć, na ich nazwiska, jest mnóstwo wykładów w Internecie, Krawczyk o ile pamiętam też wątpię w jego istnienie.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski ale swoje mówi
  • Lotos Stworzenie świata jest prawdą w tym sensie, że Bóg stworzył świat, ale sam opis to literackie uproszczenie. Po za tym Stary testament podaje dwa opisy stworzenia, a nie mogą oby być literacko prawdziwe.
  • Lotos Istnieje teoria Mitu Jezusa, ale jest to mniejszości.
  • Teorię stworzył chyba Bruno Bauer.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski oczywiście, dlatego alegoria, w tych czasach oczywiście, bo jeszcze niedawno w to wierzono, ale ja właśnie o tym mówię, to nie pasuje jako prawda, Mojżesz jak najbardziej, choć nie ma na to dowodów.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski nie wiem, na jego istnienie jest za mało materiałów, ewangelie, to nie dowody historyczne.
  • Lotos Alegoria to zbyt mocne słowo, ja wolę uproszczenie. Natomiast już w antyku zaznaczano, że opis nie jest dokładnym przedstawieniem wydarzeń.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski czyli mitem
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski za taką rzeź Heroda straciłby głowę.
  • Lotos Po pierwsze ewangelie są świadectwem, a wspomniany prze zemnie Ehrman podaję inne źródła.
  • Lotos Chyba inaczej intepretujemy słowo "Mit".
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski świadectwem napisanym trzydzieści lat po jego śmierci, ewangeliści nie byli bocznymi świadkami tych wydarzeń.
  • Lotos rok temu
    Naocznymi
  • Lotos ale prawie żadne źródło starożytne nie było napisane bezpośrednio. Zgodnie z tą interpretacją pisma Ksenofonta też nie byłby świadectwem o Sokratesie.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski Tak se to można tłumaczyć, jak nie ma w niej prawdy.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski oczywiście, wielu historyków uważa, że Sokrates to wymysł Platona
  • Lotos w czym nie ma prawdy?
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski w biblii
  • Lotos akurat pierwszym świadectwem o Sokratesie są "Chmury" Arystofanesa napisane kiedy Platon był dzieciakiem, więc to dziwna teza.
  • Lotos ja w niej prawdę widzę, ale mojego poglądu nie będę narzucał.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski czy Arystfanes nazywa to po imieniu?
  • Lotos tak!
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski No to ok, jachmur nie czytałem, ale to byłby dowód na istnienie Sokratesa, o wymysle Platona widziałem dokument w tv, ale być może bzdury. No jakby ktoś kto nie lubiła Jezusa napisał jakiś krytyczny dramat, albo esej, to byłby to dowód na jego istnienie.
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    Augustyn, ten stary obłudnik i grzesznik? Hahahahah, a to dobre ?

    Augustyn uważał Biblię za dzieło prostackie, ponadto żył wiele lat w konkubinacie i dziecko spłodzil, to moralny kołtun! Długo nie chciał żyć w czystości, na starość, gdy żenidło obiwsło, zaczął seks potępiać.
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    Na wyjmowanego? Hahahahaha, to rzeczywiście 'mądre' nauki, drużyna piłkarska gwarnatowana ?
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    Nie martw się fundamentalistami biblijnymi, gorsi są kosciółkowi, którzy zniewolili kobiety. Irlandki 35 lat walczyły o uniezależnienie się od kościoła, w imię zasad religijnych utraciły prawo do samostanowienia i prywatności, bo kościółkowe im do tyłków zaglądały.

    Nie musisz mi tłumaczyć co to fundamentalizm, mieszkam w kraju, w którym fundamentalizm religijny się zaktywizował, cały czas media trąbią o ekscesach islamistów. Jakiś czas temu rudy przechrzta w niemieckim mieście powołał straż szariatu. Rudemu władza się marzyła, dobrze, że mu kota pogonili. Najbardziej denerwujący jest taki islamski barani łeb bez wykształcenia, który islamskie brednie przedkłada nad nauki medyczne, nie pozwalając się zbadać kobiecie lekarzowi. Po huk przyjeżdżają do kraju niewiernych i na socjalu żyją? Nie wstydzą się być pasożytami?
    Przecież Allah nakazał być uczciwym muzułmaninem, wszysto to kłamstwo i obłuda i wszystkie wiodące religie trącą mizoginizmem, bo faceci je wymyślili.
  • Noico1 rok temu
    Szpilka zmartwię cię, 99,9 % to męskie wynalazki. Nawet tłuczek do mięsa i mikser.
  • Noico1 rok temu
    Nawet marksizm i komunizm, a resztę zrobiły fanatyczni posługacze, jak Dzierżyński, Beria, czy posługaczki, typu Wanda Wasilewska, czy Nadieżda Krupska.
  • Lotos, Potop był przed biblią, po epoce lodowcowej. A Sodoma - jakby atomówka ktoś przygrzał, albo asteroida albo, albo. Biblia bazuje na zapiskach zajumanych Sumerom, to tylko interpretacja, monoteizm pierwszy opisany powstał w Egipcie i to dalsza część bazy Biblii. Nikt nie zeżarłby jabłka, gdyby nie było jabłonki. Jahwe był zachłanny na kult "nie będziesz miał cudzych przede mną" - chciał się pozbyć konkurencji, przy okazji kazał narodowi wybranemu wyżynać narody, które mu nie podeszły. Zawikłana sprawa kryminalna. Szalony dyktator Bóg.
  • Szpilka, Homoseksualizm potępiony na rzecz kazirodztwa, poszukaj sobie w odpowiednim rozdziale, jak Lot bzykał swoje córki. No tam napisane, że to one go winem upajały w imię przedłużenia gatunku, bo blisko nie było żadnych chłopów.
  • Lotos, Dolicz co najmniej 228 ewangelii zakwalifikowanych, które odrzucono i ze cztery cenzury istniejących, na przestrzeni dziejów.
  • Szpilka rok temu
    yanko wojownik 997

    Na obrazach znanych malarzy widnieje Lot z córkami, Cezanne wprost namalował kazirodczy związek:

    https://i.pinimg.com/originals/7e/55/6d/7e556d9150901835ff38208af2abfde1.jpg

    Dyskusja dotyczyła gniewu bożego za męskie kurewstwo w Sodomie i Gomorze. Geje chciały z gośćmi Lota poswawolić ?
  • Grain rok temu
    Szpilka,
    Cezanne jest tak samo wiarygodnym świadkiem, jak kretyn Lotos i inni.
  • Noico1 rok temu
    Grain ????
  • Szpilka rok temu
    Grain

    Wychodzi zatem, że twórcy Biblii to też kretyni.
  • Grain rok temu
    Szpilka, tego też nie mierz swoją i Lotosa miarą.
  • Szpilka rok temu
    Grain

    Doprawdy? Jako wtórny poganin nie powinienś się interesować dywagacjami na temat 'prawd' biblijnych.
  • Grain rok temu
    Szpilka a głupotą i kretynizmem?
  • Szpilka rok temu
    Grain

    Zaintersuj się lepiej własną obłudą, stwierdziłeś, że jesteś wtórnym poganinem, a gdy tylko temat kościółka zaraz jak charcik przybiegasz. Znamienna rzecz u katolików - fałsz i zakłamanie!
  • Grain rok temu
    Szpilka, dyszlowa skoro wtórny poganin - to nie katolik. I gdzie ten fałsz katolika, zakłamanie i logika.
    Wypowiadam się także na inne tematy. Pierdolisz babo bzdury.
  • Szpilka rok temu
    Grain

    Ale cham! A w pory nie nawaliłeś i nie wrzeszczałeś, że wojna, gdy rakieta spadła i Boga nie wzywałeś na ratunek?

    Nawzajem, dziadygo!
  • Grain rok temu
    Szpilka danke dyszlowa
  • Szpilka rok temu
    Grain

    Aber immer gerne, du kloana Kniabiesler! ?
  • Lotos rok temu
    Szpilka najlepsze jest to, że on wszystkich obraża i czuje się z tego powodu lepiej, jak starotestamenyowy bóg i jeszcze ciekawsze e jest to , że decyduje co w biblii jest prawdą a co nie, jest bogiem, bójmy się, bo o teraz nas uśmierci i jako bóg posle do piekła, czlowiek srajacy w pampersy.
  • Szpilka rok temu
    Lotos

    No cóż, religinaci czują się lepsi od przeciętnych zjadaczy chleba, bo się skupili w organizacji religijnej, stąd ich pohukiwania na niezrzeszonych. W kupie siła, powiada przysłowie, ale że kupą trąci to już nieistotne ?

    Człowiek, który mięsem rzuca to albo prostak, albo frustrat, pierwszy inaczej nie potrafi, zaś drugi to chodzący wór gniewu, agresji i nienawiści do świata, no gdzieś musi sobie ulżyć.
  • Szpilka rok temu
    *religianci
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski właśnie sprawdziłem na necie informacje na temat tych autorów i wśród teologów wzbudzają wiele kontrowersji, nie wiem co na ich temat mówi Watykan, ale zapewne nic dobrego, oni nie mają jakichś odkrywczych dowodów, po prostu mają swoje zdanie i interpretują na swój sposób na bazie min apokryfie.
  • Lotos Masz na myśli Ehrmana i Dominica?
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski szczególnie tego pierwszego, o drugim nie ma zbyt wiele informacji
  • Lotos Akurat drugi jest ciekawszy, i chyba bardziej kontrowersyjny. Dałem ich jako przykład, że można nie być chrześcijaninem, a bronić istnienie Jezusa jako osoby historycznej z pozycji naukowych. Oczywiście istnieje teoria "Mitu Jezusa", ale jest to mniejszość badaczy, i raczej ten nurt się kurcz (był silny w XIX).
  • Lotos Wątpię żeby Watykan się oficjalnie o nich wypowiedział. Nie żyjemy w średniowieczu i kościół akceptuje, że w świcie nauki są różne stanowiska. Zapewne jacyś katoliccy bibliści z nimi polemizują, ale przykładów nie znam.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski ok. Ale takich kaznodziejow w tamtych czasach bylo wielu, ale wirzacym chyba nie chodzi o kogoś kto mógłby istnieć i coś tam głosić. Póki co nie ma pewności, że istniał jak np. Mikołaj Kopernik, czy Czyngis chan. To czy był synem Bożym, chodził po wodzie i zmartwychwstał, to jeszcze inny problem. Bo jak okaże się że istniał a nie był synem Bożym...
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski No i jeszcze jedno, ten tekst odnosi się do tego co pisze w biblii, to , że jacyś naukowcy powiedzą, że zagłady Sodomy nie było, albo potopu, a inni, że to miało miejsce. To ich problem.Póki co Watykan tego publicznie nie ogłosił, ani żaden inny kościół, mnóstwo chrześcijan w to wierzy. Jak co napiszę o religii starożytnych Greków to też powiesz mi, że Zeus nie istniał?
  • Lotos To czy był Synem Bożym to kwestia wiary. Nauka tego nie wyjaśni.
  • Lotos O potopie wiadomo, że go nie było. Mi zaś chodziło, tylko o to, że tych fragmentów Kościół nie intepretuje jako faktów historycznych.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski Na religii się tego naucza i nikt nie mówi, że to mit.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski Mi chodzi o to co pisze w bibllii i do tego się odnoszę
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski A potop był i to nie jeden, oczywiście nie taki jak opisuje biblia.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski Jeszcze raz powtarzam, odnoszę sie do Biblii nie do nauki.
  • Lotos Były potopy, ale żaden nie był globalny.
  • Lotos Rozumiem, ale Biblię można różnie rozumieć.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski Oczywiście, mój tekst jest prowokacją dla tych, którzy wierzą tak jak jest napisane, a jest ich wielu. Kiedy byłem bardzo młodym człowiekiem i chodziłem na religie, temat potopu był poruszany. Jak pewna dziewczynka zapytała, dlaczego Bóg pokarał takze dzieci. Odpowiadź była taka: Bo one zło miały już we krwi i jakby dorosły byłyby złe. Nikt nie mówił, że potopu nie było.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski Zapewne tak, ale dla ludzi w tamtych czasach, nie mających pojecia jak duży jest swiat, czesto to tak interpretowali.
  • Lotos Rozumie, chciałem zaznaczyć tylko jak ja to widzę. Miałeś kiepskiego katechetę/katechetkę. Dla jasności ja nie wspominam lekcji religii jakoś super, ale aż takich schiz nie było.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski Zapewne jestem starszy od Ciebie, w czasach kiedy chodziłem do podstawówki, a były to lata osiemdziesiąte, miałem wrażenie, że wszyscy wierzący wierzyli w ten sposób i do dzisiaj wielu w to wierzy. Natomiast jeszcze raz powtórzę odnoszę sie do tego co jest napisane w Biblii, nie do nauki.
  • Lotos Rozumie, mój komentarz był bardziej do samej dyskusji nie do wiersza. Zapewniam ciebie, że większość wierzących tak nie patrzy, a ta mniejszość jest protestnatyzowana.
  • Lotos ja chodziłem do szkoły w latach 95-07.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski No cóż , dość spora różnica.
  • Lotos rok temu
    Marek Adam Grabowski No ja nie jestem tego pewny, często prawicowi politycy, dziennikarze powołują się na Biblie w sposób dosłowny, np. Cejrowski kiedyś mówił, że homoseksualizm to zło i powoływał się na stary testament i to co bóg kazał z nimi robić. Minister, który wycinał Puszcze Białowieską, mówił : czyńcie sobie ziemię poddaną.
  • Lotos Czy dwaj to oszołomy! W przypadku drugiego, to nawet przy przyjęciu fundamentalizmu biblijnego widać iż pieprzył dudu smolone. ?
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    Katolik nie może sobie sam kategoryzować, co jest alegorią, a co prawdą historyczną albo objawieniem boskim, bo podważa dokonania Jezusa, który wyznaczył Piotra na swojego namiestnika na ziemi, stąd też nazwa - Piotr Skała jako fundament powstania Kościoła. Dziś Kościół umacnia katolików w wierze, zaś papież jest namiestnikiem świętego Piotra, którego sam Jezus wybrał pośród uczniów na swojego zastępcę, nie następcę.
    Biblia zwana też Pismem Świętym została natchniona przez Boga, zatem wszystko co w niej napisano to święta prawda! Sam Bóg prowadził rękę piszącego! To że jakieś odłamy religijne zradykalizowały przesłanie Biblii nie jest sprawą katolika, katolik ma słuchać papieża - pasterza katolickich owieczek.
    A co robi katolik? Podważa autorytet papieża i księdza, bo to tylko ludzie, czyli katolik bierze udział we mszy niedzielnej, ale nakazów i zakazów kościelnych już nie przestrzega, tak sobie wybiórczo nauki kościelne traktuje, coś podobnie jak Ty - to w Biblii alegoria, tamto fakt historyczny, a w jeszcze inne nie wierzę, bo mi się nie podobuje ?
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    Jak to potopu nie było? Negując potop, negujesz istnienie Noego, a także Jezusa, jego rodowód od Adama, przy takim nastawieniu upada całe nauczanie Kościoła o Jezusie Mesjaszu.
  • Szpilka rok temu
    I jeszcze przymierze zawarte przez Boga z ludźmi po potopie, Bóg obiecał, że już nigdy nie ukarze ludzi żadnym wodnym kataklizmem, a znakiem przymierza jest tęcza, która się wtedy ukazała.
    Jeśli wątpi się w potop, wątpi się też w przymierza zawarte z Bogiem.
  • Szpilka przeczytaj jakiegokolwiek Katolickiego Biblistę i nie gadaj głupot.
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    Przecież to są interpretycje biblistów m.in. Wacława Depo, doktora teologii dogmatycznej. Głupoty to Ty popisałeś, że potopu nie było, i że można sobie Biblię raz brać na serio, a raz jako alegorię. Oczywiście, Ty się nigdy do błędu nie przyznasz, poza tym, nie czytałeś Biblii, to już jest straszny tupet, żeby podważać coś, czego się nie zna.
  • Szpilka rok temu
    *interpretacje
  • Szpilka Po pierwsze to czytałem Biblie, ale czytałem również przypisy do niej. Po drugie z stąd wzięłaś, że Biskup Depo (który nie jest Biblistą) nauczał, że potop to zdarzenie historyczne?
  • Szpilka Tupet to wy macie za Odrą. Parę minut temu kuzynka wysłała mi esemesa po niemiecku, a nie mogła po polsku?
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    Z wykopalisk, coś podobnego, biskup Biblii nie zna? Biblistą w twoim rozumieniu jest Wojciechowski, który napisał o Biblii, że to Święta Księga.
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    Nie odwracaj kota ogonem, w sumie to wstyd, że niemieckiego nie znasz, a jeszcze większy wstyd, że Biblii też nie.
  • Spójrzmy na przypisy. Przypis Biblii tysiąclecia do przemienienia żony Lota: ":Jednocześnie, zapewne jest to ludowe wyjaśnienie znaczenia jakiegoś bloku solnego o ludzkim kształcie". - Biblia Tysiąclecie, przypis 19,26. s. 38. Opracowane przez zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich, Wydanie 3 poprawione. Wydawnictwo PALLOTTINUM Poznań = Warszawa 1900
  • Szpilka sorry, ale twój komentarza jest bezsensu.
  • Szpilka Na pewno znam lepiej niż ty, czytywałem nawet w pracy magisterskiej.
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    Przeczytaj najpierw Biblię, intepretacje biblistów, teologów, zwykłych księży, a potem podyskutujemy, mistrzu manipulacji i maskowania własnej niewiedzy.
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    Nie kłam, przedwczoraj twierdziłeś, że tylko Księgę Rodzaju przeczytałeś.
  • Szpilka zarówno ty jak i moja kuzynka musicie zrozumieć, że Niemiecki nie jest uniwersalnym jeżykiem i nie każdy musi się nim umieć posługiwać.
  • Szpilka Kiedy tak pisałem!
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    Twój bardziej, wyskakujesz jak potłuczony z esemesami od rodziny z Niemiec.
  • Szpilka moja praca magisterska jest w archiwum UW i każdy może zweryfikować.
  • Szpilka przynajmniej widomo o co w nich chodziło.
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    A to zaoczne studia? Na takie mi wyglądają ?
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    Nie pamiętasz? To nie kłam! Tu, pod tym wierszem tak napisałeś!
  • Szpilka ciągle się nie odniosłaś do przypisu, który podałem.
  • Szpilka Wstaw cytat
  • Szpilka zachowujesz się na poziomie Celiny!
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    Tjaaa, to się nie ucz języków, nieuctwo dziś w modzie ?
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    Nie bedę się odnosić, bo straszne głupoty popisaleś, że potopu nie było, to o czym tu dyskutować?
    Jezusa też nie było? To i Noego też, i Adama, i innych.
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    To twój koleś, w ogółe zakumplowałeś się z opowijskim trollami, teraz rozumiem dlaczego ?

    Biskup Depo głupoty popisał, a może biblista Wojciechowski też?
  • Szpilka ale nikt nie jest w stanie opanować wszystkich jerzyków na świecie. Angielski, Francuski, Hiszpański, Chiński, Arabski to ważniejsze jerzyki niż niemiecki.
  • Szpilka wystarczy wejść na Wikipedię, żeby przeczytać, że ni było potopu. Po za tym już kiedyś tutaj wyjaśniał Kapelusznik czemu potop nie mógł mieć miejsca. I ciągle nie podałaś dowodów że Biskup Depo temu przeczy.
  • Szpilka To żaden mój koleś. Trolowanie to właśnie jest to co robisz ty. Zero merytoryki, same złośliwości.
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    To ty tak uważasz, bo masz uprzedzenia do niemieckiego, żeby się swobodnie poruszać po Europie, wystarczy znać angielski i niemiecki.
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    A co ty zoomer jesteś, że się wikipedią podpierasz?
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    Podałam ci intepretacje Wojciechowskiego i Depo! Szczegóły sam sobie znajdź, tylko nie w wikipedii ?
  • Szpilka wystarczy angielski. Ale hiszpański też jest przydatny. Mam zamiar zapisać się na Hiszpański. Generalnie niemiecki nie ma renomy. Po niemiecku to gadał Nikodem Dyzma.
  • Szpilka To uciekanie. Ja podałem ci cytat z Biblii Tysiąclecia. To oficjalna Biblia Kościoła w Polsce. Jeśli jej przypisy nie są Katolickie to co jest Katolickie?
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    Niemiecki to bardzo trudny język, nie każdy może się nauczyć, a już biegle to bardzo mało, trzeba studiować albo mieć bacię niemieckojęzyczną.
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    ale co ty podałeś, o żonie Lota, a co z Sodomą i Gomorą, nie było może tych miast, tak jak potopu?
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    tu masz o potopie, w Przewodniku Katolickim, wiarygodne źródło czy też nie? A może ksiądz katolicki to za mały pionek?

    https://www.przewodnik-katolicki.pl/Archiwum/2021/Przewodnik-Katolicki-8-2021/Poradnik-duchowy/Mityczny-potop
  • Szpilka Albo jak moja kuzynka tam zamieszkać.
  • Szpilka Hiszpański jest łatwiejszy (przynajmniej dla Polaków), ale czy to problem.
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    Jako dziecko i chodzić do niemieckiej szkoły jak nasz Lulu Podolski, który mówi biegle po niemiecku.
  • Szpilka Chodziło m tylko o to, że Kościół nie narzecza interpretacji literalnej (przynajmniej nie w każdym fragmencie). Oczywiście ten opis stały solnej to tylko luźna interpretacja Biblisty.
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    Każdego języka trzeba się uczyć, po dwóch latach codziennego zakuwania można się bez problemów porozumieć.
  • Szpilka Miasta pewne były, ale zniszczyła je natura, a nie Bóg.
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    No trudno słup soli wziąć za prawdę objawioną. Nie potrzeba do tego biblisty.

    Tymczasem mykam, ciao ?
  • Szpilka Dziękuję za link, ale w nim nie ma mowy, że potop miał miejsce. Ks. Malina (nie biskup Depo) wyjaśnia jedynie różnicę między opisem Biblijnym i mitologia Sumerów.
  • Szpilka Nie trzeba. Ale ten przypis miał dąć tylko naukową hipotezę, na magiczny fragment. Biskupi to zatwierdzani, więc jest to akceptowane.
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    wiesz co? kościółkowe się strasznie wycwaniły, bo teraz potop przedstawiają jako alegorię, że o grzech chodziło, czyli potop ludności w grzechu, ale w Biblii jest napisano wprost o WODZIE!

    Potop

    6 Noe miał sześćset lat, gdy nastał potop na ziemi.
    7 Noe wszedł z synami, z żoną i z żonami swych synów do arki, aby schronić się przed wodami potopu. 8 Ze zwierząt czystych i nieczystych, z ptactwa i ze wszystkiego, co pełza po ziemi, 9 po dwie sztuki, samiec i samica, weszły do Noego, do arki, tak jak mu Bóg rozkazał.
    10 A gdy upłynęło siedem dni, wody potopu spadły na ziemię. 11 W roku sześćsetnym życia Noego, w drugim miesiącu roku, siedemnastego dnia miesiąca, w tym właśnie dniu trysnęły z hukiem wszystkie źródła Wielkiej Otchłani i otworzyły się upusty nieba; 12 przez czterdzieści dni i przez czterdzieści nocy padał deszcz na ziemię. 13 I właśnie owego dnia Noe oraz jego synowie, Sem, Cham, Jafet, żona Noego i trzy żony jego synów weszli do arki, 14 a wraz z nimi wszelkie gatunki zwierząt, bydła, zwierząt pełzających po ziemi, wszelkiego ptactwa [i istot ze skrzydłami]. 15 Wszelkie istoty, w których było tchnienie życia2, weszły po parze do Noego do arki. 16 Gdy już weszły do arki samiec i samica każdej istoty żywej, jak Bóg rozkazał Noemu, Pan zamknął za nim [drzwi].
    17 A potop trwał na ziemi czterdzieści dni i wody wezbrały, i podniosły arkę ponad ziemię. 18 Kiedy przybywało coraz więcej wody i poziom jej podniósł się wysoko ponad ziemią, arka płynęła po powierzchni wód. 19 Wody bowiem podnosiły się coraz bardziej nad ziemię, tak że zakryły wszystkie góry wysokie, które były pod niebem. 20 Wody się więc podniosły na piętnaście łokci ponad góry i zakryły je. 21 Wszystkie istoty poruszające się na ziemi z ptactwa, bydła i innych zwierząt i z wszelkich jestestw, których było wielkie mnóstwo na ziemi, wyginęły wraz ze wszystkimi ludźmi. 22 Wszystkie istoty, w których nozdrzach było ożywiające tchnienie życia, wszystkie, które żyły na lądzie, zginęły. 23 I tak Bóg wygubił doszczętnie wszystko, co istniało na ziemi, od człowieka do bydła, zwierząt pełzających i ptactwa powietrznego; wszystko zostało doszczętnie wytępione z ziemi. Pozostał tylko Noe i to, co z nim było w arce. 24 A wody stale się podnosiły na ziemi przez sto pięćdziesiąt dni3.

    Biblia
  • Szpilka Niby wprost, ale już w antyku stary testament był różnie intepretowany. To spory starsze niż chrześcijaństwo. Oczywiście my mamy tę przewagę, że możemy to weryfikować naukowo.
  • Szpilka rok temu
    Marek Adam Grabowski

    Apologeta, religioznawca, teolog i filozof - Jan Lewandowski, stwierdził, że potop był w dosłownym znaczeniu tego słowa, ale lokalny, a nie globalny.

    'W niniejszym tekście obronię tezę, że potop biblijny jak najbardziej mógł wydarzyć się i nie jest jedynie zmyślonym podaniem'

    https://www.apologetyka.info/ateizm/czy-potop-biblijny-jest-niemozliwy,254.htm
  • Szpilka Ok, to mogę uznać, ale czytając literalnie był on globalny.
  • Szpilka, Słyszałem o takim obrazie, ale nie wnikałem, co zawiera w treści, myślałem, że to coś a'la portret rodzinny. Ale jak z faktem nie polemizuje żaden katolik...
  • Szpilka rok temu
    yanko wojownik 997

    W Starym Testamencie są popisane niewyobrażalne brednie i obrzydliwości, zaś współcześni wyjaśniacze biblijnych zapisów usiłują niewyobrażalne brednie na alegorie przekuć.

    W Starym Testamencie zezwalano na kazirodztwo, czego przykładem jest historia Lota i jego córek, Adama i Ewy, Abrahama, który pojął za żone córkę swojego ojca, Noego i jego rodziny i innych.
    A potem zabroniono, czyli co? Bóg jest omylny? Ależ skąd! To błąd ludzki, mimo że pisanie Biblii boską ręką prowadzone.

    Trzecia Księga Mojżeszowa rozdział 18.6-20 "Nikt nie będzie się zbliżał do swojego krewnego, aby odsłaniać jego nagość; Jam jest Pan! Nie będziesz odsłaniał nagości swojego ojca i nagości swojej matki. Jest ona twoją matką. Nie będziesz odsłaniał jej nagości. Nie będziesz odsłaniał nagości żony swojego ojca, gdyż jest to nagość ojca twojego. Nie będziesz odsłaniał nagości siostry swojej, córki twojego ojca lub córki twojej matki, czy się urodziła w domu rodzinnym, czy się urodziła poza nim. (...)
  • Na tym polega propaganda. powtarzanie tysiące razy tego czego się oczekuje do motłochu, a przyniesie efekt. Metoda od wieków używana i jak widać, ciągle przynosi owoce. Propaganda TYP-info jest tego przykładem. Okładają tępym młotem słuchaczy, aż nabiją "swoją prawdę". Tak oto jest ze wszystkimi religiami świata. Nie ma co się spierać, co kiedyś ktoś napisał niby święty. To byli tacy ewangeliści-grafomani. Z tych wycinków biblijnych, nie można stworzyć coś logicznego. Resztę roboty robią posługacze religijni. Dla swojej wygody. Może dożyję takich czasów, że wszelkie religie przestaną funkcjonować na świecie. Po prostu, nauka i postęp zwyciężą. Wiem, że nie obejdzie się bez ofiar.
    Fanatyków wyprodukowanych jest wielu. łącznie z przywódcami mocarstw. Ale zamierzam długo żyć.

    Stary, Nowy testament. Szczególnie stary jest interesujący. Spierajcie się chłopcy dalej. Chodzi o to by ogłupić, a później zawłaszczyć. Dobranoc teolodzy.
  • Szpilka rok temu
    Starszy, bardzo mi się Twój wywód podobuje ??
  • Wiesz Szpilka? Po mnie przeleciały ciarki, kiedy u naszego dzioł, pojawił się na czole znaczek, w czasie jego wizyty u
    nas. Okazało się, że to, po środzie popielcowej efekt.. Religie są wykorzystywane do bieżącej polityki. W imię boga można zabijać.
  • Szpilka rok temu
    Starszy, też mam wątpliwości odnośnie do religii, szczególnie po tych aferach w kościołach, no nie ma już moralnych autorytetów i to jest strasznie smutne ?
  • Lotos rok temu
    Szpilka a yem gość obraża, gdyż uważa że ma do tego prawo, nadane przez Boga.
  • Szpilka rok temu
    Lotos

    Przeca się zdeklarował, że on wtórny poganin, to jakim prawem się Bogiem podpiera?
    Wychodzi na to, że on sam nie wie, kim jest - ni pies, ni wydra, coś na kształt świdra ?
  • Noico1 rok temu
    Szpilka obojętnie kim jest, nie tylko ty masz prawo pyszczenia na portalu. Każdy może się wypowiadać. Lewactwo chciałoby cenzury, jak w Chinach, czy Korei, a osoby normalnie myślące do łagrów. Niedoczekanie???
  • puchaty123 rok temu
    Noico1 zgadza się.
    Tego byś właśnie chciał dla normalnych.
    Na szczęście niedługo dołączysz do swoich idoli - Stalina i Hitlera.
  • Noico1 rok temu
    Naucz się czytać ze zrozumieniem posty zamiast po raz kolejny coś głupiego napiszesz.
  • Noico1 rok temu
    err zanim
  • Laosek2 rok temu
    Noico1 Dobrze przeczytałem młotku.
    TY zawsze próbujesz lewactwu imputować własne marzenia i perwersje.
  • Grain rok temu
    puchaty123 o sowa z wyjebanyh z portalu powstał
  • Noico1 rok temu
    Grain od dwóch nicków zaczął na dzień dobry:)))
  • Laosek2 rok temu
    Noico1 Dwóch debili to dwa nicki :)))
  • Noico1 rok temu
    Jesteś jeden mitomanie, ale faktycznie za dwóch, albo trzech możesz nastarczyć;)))
  • Laosek2 rok temu
    Noico1 Nas jest setki, a idiotów garstka i na szczęście wykruszacie się :)
    I powiedz mi popaprańcu kościółkowy jaki masz stosunek do wpisów swojego pampersowego przyjaciela cyt: Pierdolisz babo bzdury.
    Czy to po chrześcijańsku ten cham się wypowiada, bo nie zwracasz jakoś uwagi :)))
  • Noico1 rok temu
    Szpilka, po co ci kolejne konto?
  • Szpilka rok temu
    Laosek2

    No proszę, a mówią, że rycerzy już nie ma, a właśnie przybył na wirtualnym koniu, dzięki ??

    Właśnie, zwracam się grzecznie do dyskutanta, a dyskutant jak ten ostatni kmiot chamski język obnaża.
  • Szpilka rok temu
    Noico1

    Odwal się, bziku, to że twoje życie jest puste jak tykwa, nie znaczy, że moje też.
  • kamińe 10 miesięcy temu
    ksiondz bogumil pyta
    czy ladna jego pyta?
  • Lotos 10 miesięcy temu
    Na jaką chorobę cierpisz?
  • kamińe 10 miesięcy temu
    na wszystkie

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania