Limeryk

Limeryk

Średnia ocena: 2.4  Głosów: 13

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (26)

  • Poncki dwa lata temu
    Rodzaj mi się nie zgadza w czwartym wersie ale sumie to wiersz nie proza.
    Sam utwor niczego sonie. Nie oceniam.
  • Poncki dwa lata temu
    Widzę, że ewoluuje. Dalej nie wiem co jest podmiotem dla trzeciego wersu. Nowa Huta? miała duszę Krakowa zatruć? W sensie, że dymem z kominów? Możesz rozjaśnić do jakich wydarzeń pijesz?

    Ciekawostka.
    Krakowska Nowa Huta to jedno z dwóch miast w Polsce (drugim są śląskie Tychy), które przed zbudowaniem zostało w całości przemyślane pod kątem wielu czynników związanych z eksploatacją, wentylacją czy nawet obronnością i zaprojektowane przez urbanistów. Od bruku przez fasady po dachy wszystko zostało wcześniej narysowane i opisane.
    Nie było w nich miejsca na przypadkowe budynki czy samowolę.
  • Narrator dwa lata temu
    Poncki

    >>> Nowa Huta? miała duszę Krakowa zatruć? W sensie, że dymem z kominów? Możesz rozjaśnić do jakich wydarzeń pijesz?

    Władze PRL uważały Kraków za siedlisko inteligencji czyli reakcji i żeby je zneutralizować postanowiło wybudować pod Krakowem miasto o charakterze przemysłowo-robotniczym, chociaż nikt nie wiedział co to naprawdę znaczy. Podobnie powstał w ZSRR Stalingrad (obecnie Wołgograd), a nawet wiele lat później Czernobyl.

    Ironicznie, to właśnie tak zwana klasa robotnicza przyczyniła się do upadku systemu, co jest zaznaczone w drugiej strofie wiersza.

    Nie wszystkie miasta budowane z deski projektowej w szczerym polu bądź na pustyni są skazane na niepowodzenie — przykładem może być stolica Australii stanowiąca całkiem przyjemne miejsce do zamieszkania.⛰️??
  • Poncki dwa lata temu
    Narrator
    Nowa Huta też nie.jest zła do zamieszkania (stosunkowo). Byłeś kiedyś w Sosnowcu?
  • Narrator dwa lata temu
    Poncki

    >>>> Byłeś kiedyś w Sosnowcu?

    Niestety nie byłem i żałuję, gdyż kolega ze studiów opowiadał mi, że to fajne miasto, jak również okolica.

    Zagłębia Dąbrowskiego ani Śląska nie znam w ogóle, lecz ostatnio sporo podróżuję wirtualnymi pociągami na YouTube i zorientowałem się, że to są tereny o urozmaiconym ukształtowaniu pionowym oraz bogatej szacie roślinnej.????
  • Poncki dwa lata temu
    Narrator
    W mojej opinii Zagłębie mimo, że miejscami urocze (na tyle na ile potrafi być uroczy okręg przemysłowy), to ogólnie jest zaniedbane.
    Jest tam też brudno co najlepiej widać w zimie kiedy spada ciemnoszary śnieg.
  • Noico1 dwa lata temu
    Poncki, odpowiem ci jak wrócę z roboty, wieczorem, ale widzę że Narrator znakomicie historycznie mnie zastępuje.
  • Noico1 dwa lata temu
    Poncki myślę, że Narrator wszystko wyjaśnił ci dogłębnie. Od siebie tylko dodam, że budowa Nowej Huty miała być częścią szatańskiego planu, jaki przyjęli komuniści, stworzenia środowiska ateistycznego bez Boga. Plany nie przewidywały w stutysięcznej dzielnicy budowy ani jednego kościoła. Na szczęście ludzie tam zatrudnieni stali się dla komuny ciężkim orzechem do zgryzienia. Walczyli o swoje prawa i mimo represji i prześladowań dopięli swego.
  • Noico1 dwa lata temu
    Narratorze jestem pełne podziwu dla Twojej wiedzy.
  • Poncki dwa lata temu
    Noico1
    Szatański plan? Troszkę przesadzasz. To zwykła polityka. Władze komunistyczne nie tolerują religii bo zrzesza ludzi. Czyni ich silnymi. Silny naród to kłopoty dla władzy. Bardziej "szatański", moim zdaniem plan realizuje dzisiaj pis, który traktuje kościół, wiarę i wiernych jako narzędzie do dzielenia i manipulowania masami. Zręcznie bardzo swoją drogą.

    A tak na marginesie niedaleko stadionu hutnika jest przepiękny drewniany kościół. Stary. Dużo starszy niż Nowa Huta.

    https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%9Bci%C3%B3%C5%82_Narodzenia_Pa%C5%84skiego_i_%C5%9Bw._Bart%C5%82omieja_Aposto%C5%82a_w_Krakowie
  • Noico1 dwa lata temu
    Poncki masz na myśli ten kościół koło dworku Matejki w Krzesławicach. Byłem w nim niedawno, przy okazji odwiedzin tego dworku właśnie, bo tam jest społeczne muzeum mistrza Jana. To chyba koło zalewu nowohuckiego? Bo tam są też tężnie, to znaczy jedna tężnia.
  • Noico1 dwa lata temu
    Poncki link się nie otwiera
  • Poncki dwa lata temu
    Noico1
    Kościół Narodzenia Pańskiego i św. Bartłomieja Apostoła w Krakowie
  • Poncki dwa lata temu
    W Mogile w zasadzie nie w Krakowie, ale Mogiła to już w sumie Kraków.
  • Poncki dwa lata temu
    Noico1
    (u mnie działa)
  • Noico1 dwa lata temu
    Poncki a masz ten na myśli cystersów z mogiły. To kościół parafialny, bo ich wewnętrzny kiedyś służył tylko zakonnikom. W środku nie byłem. Tak przejeżdżam tamtędy niekiedy jadąc w kierunku Wieliczki, tam od parunastu lat jest nowy most na Wiśle, bodajże w kierunku Bieżanowa.
  • MartynaM dwa lata temu
    Szkoda, że Autor nie stoi murem za wiarą, a raczej robi wszystko, żeby tę wiarę ośmieszyć i pokazać z najgorszej strony. Strony zaciętej, pogardliwej, msciwej.
  • Noico1 dwa lata temu
    Martyno, bardzo dziękuję za troskę i dobre serduszko. Pozdrawiam.
  • MartynaM dwa lata temu
    Proszę bardzo, Bogumil.
  • skandal dwa lata temu
    Gniot
  • yanko wojownik 997 dwa lata temu
    Bogumił dupa.
  • SwanSong dwa lata temu
    To słabe nawet jak na Bogusia.
  • Grain dwa lata temu
    Zdarzyło mi się powiedzieć w młodości kilku koleżankom,- ,jesteś zbudowana jak Nowa Huta", a z jedną poszedłem na żywioł mówiąc:; jesteś brzydka, ale od czego jest noc długa i zimna noc polarna. |Do dziś nie chce się odczepić.

    A ten film z Johnem Voightem o Janie Pawle II i mni. o Nowej Hucie /chyba jedna z inspiracji/ oglądałem
  • Grain dwa lata temu
    A z tą krakowską duszą jest tak, że jest ona dziedziczna, razem z funkcjami w polityce, służbie społecznej i na UJ. Który jest w rankingu uczelni po pięćsetce. Jak ktoś zauważył: zwykłe --uj- z UJ-otu.
  • Noico1 dwa lata temu
    Grain, krakowska dusza niestety nie ta sama co kiedyś. Kombinat i hutnicy wbrew planom komunistów okazali się najbardziej konserwatywną klasą społeczną, i tam do dzisiaj jeszcze można poczuć się jak w Polsce, czego nie można powiedzieć o wielu środowiskach krakowskich, zdeprawowanych złem. Wystarczy porównać tych dzisiejszych pożal się Boże profesorów, jak Hartmann chociażby. Starego Krakowa już nie ma, jedynie mury zostały.
  • Grain dwa lata temu
    Noico1 dokładnie

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania