Religia

Dostrzegam obyczajową analogię między posunięciami twardego elektoratu PiS-u a fundamentalizmem: łączy ich zawzięte dbanie o religijną czystość właściwych wyznawców. U nas patriotyczne procesje, u nich karykatura meczetów i drakoński wymóg noszenia burek, a i tu i tam – niszczenie ideologicznych odstępstw, kultura jedynie słusznej religii, oraz manifestacyjne, zbiorowe modły na pokaz. Jedyna różnica polega na tym, że PiS jeszcze nie ścina oponentom głów. Co najwyżej pozbawia ich godności oraz daje profilaktyczną fangę w nos jako nagrodę za niewierność.

*

Polityka interesuje mnie średnio. Co innego sprawy społeczne. A także perspektywy rysujące się nad pokoleniem młodych, generacją zaledwie rozpoczynającą bieg ku szczęściu. Co ich czeka? Jakie jutro rysuje się przed nimi? Świetlane, czy ponure, obfite w znaki zapytania? A może nie rysuje się przed nimi nic, krom lęków, naprawiania szkód, dożywotniego spłacania długów i wszędobylskiej niepewności? Znowu będzie ich czekać mozół ponownego zasypywania przepaści, znowu czekają ich powroty z krain zaprzeszłych upodleń, mozolne borykania się z historią przemalowaną na ckliwy kolor bredni?

*

Przykry to widok i ciężko jest opanować emocje, gdy na naszych oczach dzieje się zło czynione w imię demokracji. Onegdaj pozwoliłem sobie ubolewać, że nie ma kontynuatorów Stefana Kisielewskiego. Koryguję: z rzadka, bo z rzadka, lecz są: ludzie odważni bez podpowiadania.

 

Jak dobrze poszperać, to i obecnie dogrzebiemy się podobnych. Jednakże zaznaczyć warto, że w okolicznościach naszej przyrody występują z nieczęsta. Z przymała, jak rodzynki w świątecznym zakalcu.

 

Do takich onegdajszych ludzi należał biskup Krasicki, osobowość nietuzinkowa. Choć był prominentnym przedstawicielem kleru. Purpuratem nieobawiającym się wygłaszać zapatrywań sprzecznych ze stereotypowymi poglądami Kościoła. W swoich dramatach, fraszkach i bajkach piętnował obłudę, zaprzaństwo, dewocyjne zachowania. Pisał też o wolności:

 

PTASZKI W KLATCE

 

Czegóż płaczesz? – staremu mówił czyżyk młody –

Masz teraz lepsze w klatce niż w polu wygody”.

“Tyś w niej zrodzon – rzekł stary – przeto ci wybaczę;

Jam był wolny, dziś w klatce – i dlatego płaczę.

 

Z czasowo bliskich trzeba dać przykład księdza Józefa Tischnera. Wspomnieć też wypada o niezapomnianym Janie Twardowskim, księdzu-poecie lub dominikaninie – Macieju Ziębie. Czy jezuicie, ojcu Wacławie Oszajcy, poecie i publicyście.

 

Nieprzypadkowo uparłem się na wymienianie księży. Albowiem jako człowiek coraz mniej wierzący, odróżniam religię od funkcjonariuszy Kościoła; religia naucza, jak zostać człowiekiem świadomym swej roli na Ziemi. Jak żyć zgodnie z przykazaniami bożymi. Jak zachować lub wykształcić w sobie zdolność do okazywania wrażliwości, miłosierdzia, gotowości wybaczania. Uczy, jak kochać bliźniego. Nie uczy, jak go nienawidzić, być wobec niego zawistnym, nietolerancyjnym i mściwym.

 

A gros hierarchów – tak. Większość z nich albo dyplomatycznie milczy w tych sprawach, albo przyłącza się do grona rodzimych Talibów. Odcinam się więc od dzisiejszych sekciarzy. Współczesnych głosicieli średniowiecznych herezji. Jestem przeciw patriotom dzielenia. Za powrotem zdrowego rozsądku, autorefleksji, zaprzestaniem małostkowego przerzucania się winą.

 

Mój świat jest otwarty, przyjazny, życzliwy ludziom niezapiekłym. Dostrzegam jego piękno zawarte w różnorodności form życia. Urodę rozwoju ducha. Ciągły niedosyt wiedzy. Pragnę poznawać obce kultury. Tak, jak Herodot, godnie, z podniesionym czołem podróżować po jej Historii. Czerpać z niej to, co szlachetne. Nie akceptować tego, co mizerne. Przyjmować do sumienia, że są inni ode mnie. Lepsi, gorsi, lecz bracia. Nie chcę ich szufladkować i wynosić się ponad.

Średnia ocena: 3.2  Głosów: 9

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (21)

  • Grain dwa lata temu
    Szanowny Panie Głąbie, oprócz chorobliwej nienawiści do PIS-u, jest Pan najzwyczajniej szurnięty. Ale z tym się żyje, tak jak np. niektórzy z osobowością z Napoleona, albo inną.
  • Noico1 dwa lata temu
    Sobie samemu drogi nerwinko musisz być szczególnie nieżyczliwym, skoro jesteś największym talibem tego portalu, a zapiekłość i nienawiść wychodzi Ci uszami.
  • nerwinka dwa lata temu
    Grain i Noico1
    Z czym się, durnie, nie zgadzacie? Czy wasz PiS nie szerzy, podsyca i generuje nienawiści między ludźmi wprowadzając między nimi rozróżnienia, dzieląc ich na patriotów i szubrawców, nakazując, w co wierzyć, bezpodstawnie mówiąc o wyższości kultury chrześcijańskiej nad pozostałymi? Macie jakieś argumenty przemawiające za tym, że piszę nieprawdę? W takim razie przedstawcie je.
  • Noico1 dwa lata temu
    To jaką widzisz kulturę wyższą od chrześcijańskiej mądralo? Zapewne pigmejejów. A może uporczywe lansowanie sodomii, którą dla żartu chyba wykreślono z listy chorób przez .... głosowanie.
  • MartynaM dwa lata temu
    Każdy chce żyć pięknie, ale zwykłej tolerancji nie jest w stanie wykrzesać z siebie. A przecież demokracja, to wszystkie religie i wszystkie poglądy...
  • Grain dwa lata temu
    Głąbie zięć siostry jest wierzącym, praktykującym profesorem na UJ, współautorem /kilkadziesiąt haseł/ jednej z encyklopedii, autorem innych naukowych publikacji, dzieci studiują. Nie głosują na PIS.
    Nie kryją się ani z tym ani z wiarą. Po prostu nienawidzisz ludzi, masz za duże mniemanie o sobie. Nie oceniasz rzetelnie podejmowanych tematów. Troll niby erudyta, oczytany a głąb, chory z niespełnionej nienawiści do ludzi – nakierowanej na PIS. Główka, źle robi jakby napisał Fredro.
  • nerwinka dwa lata temu
    Grain nie dostrzegasz różnicy między religią zachęcającą
    do tolerancji i miłości, a niechrześcijańską religią biznesmena Rydzyka.
  • Noico1 dwa lata temu
    Temu biznesmenowi Rydzykowi za to co zrobił dla Polski to nie jesteś wart nawet podeszew butów lizać towarzyszu Nerwinka.
  • Grain dwa lata temu
    Koniowi zamelduj.
  • nerwinka dwa lata temu
    Noico! & Gran
    żal mi was
  • Noico1 dwa lata temu
    Co, przeszkadza ci, że dostał fundusze na geotermie, WSKSiM, czy też przepiękny Park Pamięci Narodowej głąbie. Widzę, że te wszystkie polskojęzyczne szczujnie nie próżnują znajdując pustaków, takich jak Ty. Jak Trzaskowski i inni peowscy prezydenci kilku dużych miast futrują przeróżne organizacyjki zboczeńców, pederastów, pedofili, których jedynym zadaniem jest wzniecanie w Polsce zadym i niszczenie polskiej kultury, to ci stary komuchu nie przeszkadza;)))
  • Marian dwa lata temu
    Uważam, że to bardzo rozsądny tekst.
    Pozdrawiam.
  • Noico1 dwa lata temu
    Tak, jak ulał w sam raz do Trybuny Ludu, Sturmera, Sowietskiej Prawdy, Nie, albo Gazety Wyborczej. Żartowniś z Ciebie Marianie.
  • Noico1 dwa lata temu
    err sowieckiej
  • Marian dwa lata temu
    Noico1, dziękuję za dobre słowo.
  • Noico1 dwa lata temu
    Nie ma sprawy, polecam się na przyszłość:))
  • nerwinka dwa lata temu
    Noico1 masz pierdolca na temat komunizmu, sowietów i lewaków, ale nie rozumiesz, czym są
  • Noico1 dwa lata temu
    Doskonale rozumiem, a nawet gdyby ktoś miał jakiekolwiek problemy ze zrozumieniem, może je łatwo rozwiać czytając Twoje wypociny. Popierając folksdojcze partei z przybudówkami bolszewickimi i innymi odmianami narodowych zaprzańców Ty aspirujesz jeszcze do miana patrioty i występujesz z pretensjami, że ktoś Ciebie etykietkuje. To jest dopiero poradne, możnaby uznać to za żart, ale śmieszne niestety wcale nie jest.
  • Dekaos Dondi dwa lata temu
    Nerwinka↔Chyba ważne, by nie kroić "czarno-białego chleba, ostrzem skrajności"
    Nieważne, czy w lewo, czy w prawo, czy jeszcze w innych kierunkach.
    Z oceny "szarości" chyba można wyłuskać, najwięcej prawdy, bo taki człek, najczęściej.
    Mixem złego i dobrego.
    Różne proporcje jeno:)
    A często ludzie poszukują tylko takie "prawdy" które wzmacniają ich własny pogląd:)
    Takie zdanie me:)↔Pozdrawiam?:)
  • nerwinka dwa lata temu
    Dekaos Dondi howgh
    hopsasiki foremne
  • Amaarylis 9 miesięcy temu
    Czy ten tekst jest przeznaczony dla dzieci? Autor chyba pomylił kategorię. literatura dla dzieci to chyba nie jest miejsce dla prezentowania swoich poglądów politycznych. a może ja pomyliłam Kategorie?

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania