Rządy cesarza niech trwają lat tysiące

pan Karoshi

 

jest dość gorąco

w niedzielę dzielnica biurowa

nie jest zatłoczona

 

pan Karoshi korzystając z okazji

idzie w cieniu budynków

niebezpiecznie pochylając się do przodu

 

Pan Karōjisatsu (Mocno wrażliwy poniedziałek)

 

za sprzątanie i straty

powstałe z powodu

zakłócenia ruchu kolejowego

 

zapłaci rodzina pana Karōjisatsu

 

Pan Jouhatsu

 

dlaczego

kiedy znikasz

wszyscy cię szukają

 

ale kiedy jesteś

jesteś niewidzialny

 

Kamagasaki w Osace to kolejna dzielnica,

w której można mieszkać bez dowodu tożsamości.

 

Karōshi – zjawisko nagłej śmierci w wyniku przepracowania i stresu

Karōjisatsu — samobójstwo z przepracowania

Jouhatsu - "ci, którzy chcą wyparować"

Średnia ocena: 3.7  Głosów: 6

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (16)

  • Grain ponad rok temu
    Wiersz /b,dobry/ w niewielkim stopniu oddaje niuanse Japonii.
  • Tjeri ponad rok temu
    Przyciągnął mnie tytuł. Hymn Japonii uważam za najpiękniejszy z wszystkich, które znam (na kolejnych miejscach hymny Kenii i Czarnogóry). Tak więc, zostałam przyciągnięta, ale szczerze mówiąc, trochę się rozczarowałam. Nie za bardzo potrafię określić dlaczego. Chyba oczekiwałam jakiegoś wniknięcia, próby zrozumienia sytuacji, a tu są problemy ledwie zauważone, wyliczone.
    I tak podoba mi się sposób tego "wyliczenia", ale odchodzę z niedosytem.
  • Tjeri ponad rok temu
    *(na kolejnych miejscach hymny Kenii i Czarnogóry) — w odwrotnej kolejności, bo Czarnogóry jednak lepszy
  • o nim pseud ponad rok temu
    Tjeri
    Tekst nie ma "wyjaśniać" różnic kulturowych tylko je wskazać za pomocą słów, które nie mają odpowiedników w języku polskim, czyli wskazać "zjawiska" które z różnych powodów nie są tak częste, w naszym obszarze językowym. Co do Hymnu Japonii (zapewne wiesz) jest to najkrótszy Hymn na świecie (Tanka 57577) i też bardzo mi się podoba.

    Ps.
    Na bliskim wschodzie powiadają:
    Skorpiony, w odróżnieniu
    od innych jadowitych stworzeń,
    kąsają człowieka, nawet gdy śpi.

    Słowo عقرب ma charakter polisemiczny,
    oznacza zarówno skorpiona, jak i wskazówkę zegara.
  • Tjeri ponad rok temu
    o nim pseud
    Rozumiem, że nie miałeś założeń zbieżnych z moimi oczekiwaniami ;). Napisałam to by spróbować wyjaśnić (także sobie) skąd rozczarowanie albo bardziej — niedosyt.
    "Słowo عقرب ma charakter polisemiczny,
    oznacza zarówno skorpiona, jak i wskazówkę zegara." — świetne.
    A co do hymnu Japonii, z żadnego nie przebija taka moc, w żadnym nie słychać tak wyraźnie imperium. Słowa warte melodii. Albo na odwrót.
    Mam całą "listę przebojów", jeśli o hymny idzie. Bułgaria, Izrael jeszcze wysoko i wiele wiele innych:)).
  • o nim pseud ponad rok temu
    "Rozumiem, że nie miałeś założeń zbieżnych z moimi oczekiwaniami ;)"
    Na to wychodzi :) Dalej jesteś zawiedziona — może "zagadka językowa" to zmieni?

    Dlaczego na Hokkaido
    Kamiński z Mławy
    jest bez roboty i ma obawy
    że kiedykolwiek szansę dostanie
    stan ten swój zmienić?
  • Tjeri ponad rok temu
    Z każdym wejściem Twój wiersz zyskuje,."zawód' dotyczył moich wyimigowanych oczekiwań :))).
    Zagadka intryguje, ale póki co nie mam na nią pomysłu. Pewnie do niej wrócę, a może ktoś inny w międzyczasie wpadnie na rozwiązanie..
  • Trzy Cztery ponad rok temu
    Odnośnie do wierszyka -zagadki. Możliwe, że gdy ten nieszczęśnik przedstawia się ewentualnym pracodawcom, oni słyszą coś, co po japońsku brzmi: "Nazywam się Leniuszek. Pochodzę z Nierobowa".
  • o nim pseud ponad rok temu
    Trzy Cztery
    Brawo :)
  • Trzy Cztery ponad rok temu
    o nim pseud, brzmienie słów może być zwodnicze także i w tym samym języku. Przykład - ta rozmowa :

    - Panie hrabio... - szepcze Jan zaglądając rankiem do hrabiowskiej sypialni - Pan śpi, czy wstawszy?
    - Janie! Hrabia z piczy wstawszy zamierza zjeść dobre śniadanie!
  • o nim pseud ponad rok temu
    Trzy Cztery Wstyd się przyznać, ale znam tylko, to wulgarne znaczenie tego słowa. Czy chodzi tutaj o wieś "Wysoka Picz"?
  • Trzy Cztery ponad rok temu
    o nim pseud, raczej nie. Hrabia użył wulgaryzmu, sądząc, że i Jan użył wulgaryzmu. A sytuacja wyglądała zapewne tak, że hrabia tej nocy nie był w łóżku sam.
  • Tjeri ponad rok temu
    Trzy Cztery
    Wróciłam by przeczytać dokładnie zagadkę, a tu już pozamiatane :))). Uwinęłaś się, brawo!
  • o nim pseud ponad rok temu
    Trzy Cztery Czyli, powinniśmy wysławiać się wyraźnie, zwracając uwagę na interpunkcję :)

    Ta stara kur ważyć nie będzie, to kapitalistka, daj jej lżejszą robotę — powiedział młody komunista.
  • Trzy Cztery ponad rok temu
    Tjeri, jak mnie nagle olśniło, zalogowałam się, napisałam, i tak wyszło... :)
  • Trzy Cztery ponad rok temu
    o nim pseud, no jasne. Hehe

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania