Semper Fidelis

Dedykowane: Bezimiennym Bohaterom mojego Miasta

 

Motto: 22 listopada 1920 r. Lwów jako pierwsze i jedyne w II RP miasto polskie zostało odznaczone Krzyżem Srebrnym Orderu Virtuti Militari. Uroczystej dekoracji dokonał naczelnik państwa marszałek Józef Piłsudski, który również odbierał defiladę wojskową na rynku lwowskim. To najwyższe polskie odznaczenie wojskowe nadano bohaterskiemu miastu, które do dziś z dumą nosi dewizę „Semper Fidelis”, gdyż doceniono zarówno odwagę mieszkańców w czasie walk rozpoczętych w listopadzie 1918 r. o zachowanie polskości miasta, jak i jego późniejszy opór wobec natarcia Armii Czerwonej w 1920 r.

 

Niezależnie od nastroju

dnia pory

czy aury

 

Wysoki Zamek

 

w srebrnym kontuszu

kiedy indziej – w czarnym

zarzuca obłoków

zielone wyłogi

 

podziemnych żył

 

oligoceńskich strzegąc -

imion zmazanych

szlachetnych przodków

Roztartych kurzawą

 

liści jesiennych

liści płomiennych

i lotnych piasków

ziemi w letargu

 

Druk w tomiku autorskim „Obecność”. Kraków 2006. – s.26

 

ISBN 83-924501-0-8

 

Dopowiedzenie:

 

W całej historii orderu poza Lwowem tylko jeszcze dwa inne miasta dostąpiły tego zaszczytu - Verdun i Warszawa. Oprócz tego odznaczono również indywidualnie 162 lwowiaków. W tym dniu Piłsudski powiedział: „Tu codziennie walczyć trzeba było o nadzieję, codziennie walczyć o siłę wytrwania. Ludność starała się wojskiem, wojsko starało się ludnością. I kiedym ja, jako sędzia wojskowy dający nagrody, odznaczający ludzi, myślał nad kampanią pod Lwowem, to wielkie zasługi waszego miasta oceniłem tak, jak gdybym miał jednego zbiorowego żołnierza i ozdobił Lwów Krzyżem Orderu Virtuti Militari, tak że wy jesteście jedynym miastem w Polsce, które z mojej ręki, jako Naczelnego Wodza, za pracę wojenną, za wytrzymałość otrzymało order”.

 

Lwowa w obecnych granicach RP nie ma, co nie znaczy, iż historycznie oraz mentalnie nie należy On do naszej Ojczyzny.

Średnia ocena: 3.4  Głosów: 10

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (15)

  • Patriota 21.11.2021
    Myślę, że powinno wrócić do Polski, bo to było rdzennie polskie miasto. Tak jak i Wilno. Trzykrotnie byłem we Lwowie, raz na wycieczce podczas urlopu w Krasiczynie, a dwukrotnie dłużej, za każdym razem po parę dni. Piękne miasto. Gdybym mógł, to bym tam zamieszkał.
  • Patriota 21.11.2021
    Aha, i wiersz też świetny. Byłem na Wysokim Zamku, niezła wspinaczka, jak na mnie, faktycznie nazwa wysoki bardzo trafna. Oglądałem też zburzony, ale częściowo obecnie restaurowany zamek w Haliczu, który pełnił ważne funkcje obronne przed powstaniem Stanisławowa. Duże wrażenie wywarł też na mnie zamek, w którym urodził się król Sobieski, w Olesku, to jest kilkadziesiąt kilometrów na wschód od Lwowa, przy drodze na Kijów.
  • befana_di_campi 21.11.2021
    Dziękuję za komentarze :) Proszę też jeszcze poczytać:

    https://www.publixo.com/text/0/t/11686/title/Mama_i_Lwow

    Serdecznie :)
  • Patriota 21.11.2021
    Dziękuję befanko, piękny wiersz.
  • AMAIMON 21.11.2021
    Dobry wiersz. Jeden z najlepszych jak nie najlepszy (tyczący się martyrologii narodu polskiego) jaki tutaj przeczytałem. Bez jakiejkolwiek spiny i zadęcia. Masz wydać z dychy? Bo piątaka daję ;)
  • befana_di_campi 21.11.2021
    Nie mam drobnych :-D
  • MartynaM 21.11.2021
    befana_di_campi ja też mam dychę... kurczaczki, nie wiadomo co robić.
  • befana_di_campi 21.11.2021
    MartynaM Dodam Ci drugą. Do wtorku jest u nas w Parafii odpust. Będziesz miała na cukierki :-D
  • MartynaM 21.11.2021
    Na cukierki chcesz mnie wziąć? Nie dam się. Hahahaha

    Piątaka zostawiłam i uciekam.
  • befana_di_campi 21.11.2021
    MartynaM Przecież to nie są czekoladki na przeczyszczenie, ale jak najbardziej prawdziwe cukierki odpustowe.
    :-)
  • MartynaM 21.11.2021
    Befanka, nie bądź taka. Nie kuś... hahaha
  • Po raz kolejny zapytowywuję: czy tak trudno uzasadnić jedynę?

    Wkurzają mnie tu różne niki na różne okoliczności, ale jak napiszą ładnie stawiam piątkę i idę.
    Lufę uzasadniam.
    To strzelanie zza węgła działa mnie na nerwy.
  • befana_di_campi 21.11.2021
    Przyzwyczaiłam się :-)
    Jeżeli za kimś nie przepadam, a tekst, moim zdaniem jest dobry, to nie daję żadnych ocen,. Przynajmniej mam - w miarę - czyste sumienie.
  • AMAIMON 21.11.2021
    To jest działanie z pobudek czysto ideologicznych z racji takiego, a nie innego światopoglądu twórczyni. Stoi po przeciwnej stronie barykady zatem wszystko co napisze, co powie i czego nie zrobi jest passe. Reasumując: Jeśli nawet befana oznajmi, że 2+2=4 znajdą się tutaj tacy, którzy zaprzeczą, tylko dlatego, że to je**ny pisior. Tu najpewniej jest pies pogrzebany.
  • befana_di_campi 21.11.2021
    Nie powiedziałabym, że tylko i wyłącznie "ideologicznych". Bowiem wobec polityki staram się być obiektywna, jednak głuptactwa nie jestem w stanie zdzierżyć, choć przecież nikogo do niczego nie namawiam.
    Dziękuję za życzliwe uwagi. Serdecznie :)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania