Abc

Abc

Średnia ocena: 3.4  Głosów: 19

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (38)

  • SwanSong 14.07.2021
    Płonie nad twoim rozumem.
  • W sumie twój wiersz podoba mi się, aczkolwiek znając już dobrze twoją twórczość muszę przyznać, że te wiersze są na jedne kopyto. Pozdrawiam 5
  • Patriota 14.07.2021
    Dzięki Marku, to chyba bolączka większości autorów, że się po pewnym czasie zaczynają powtarzać, mimo że różne tematy starają się poruszać. Akurat ten wiersz jest o Westerplatte. Żona prosiła o jakiś wiersz do jej tekstu, więc niejako trochę pod przymusem napisałem, ale coś ostatnio nie mam weny i w ogóle coraz niechętniej piszę. Jak na razie nie mam na to antidotum, ale pomyślę, żeby coś zmienić.
  • Patriota domyśliłem się.
  • Bożena Joanna 14.07.2021
    A na mnie ten wiersz zrobił wrażenie. Nie skojarzyłam go z Westerplatte chociaż słowo wartownia powinno mnie na to naprowadzić. Pomyślałam o płonącej Warszawie, a ten temat jest mi bliski.
    Pozdrowienia!
  • Patriota 14.07.2021
    Dzięki Bożenko. Jeszcze @wolne miasto. A kto był pod pomnikiem obrońców wybrzeża widział też siedem palących się zniczy, symbol siedmiu dni oporu przeciw germańskiej dziczy, dziś znów tak przez wielu hołubionej.

    Dzięki za komentarz i podobanie. Pozdrawiam.
  • Narrator 15.07.2021
    Gdyby nie komentarz nigdy bym nie wpadł, że to o Westerplatte. Samą wzmiankę o „wolnym mieście” można przeoczyć, ale w połączeniu z „kłębami kurzu, jak smoła czarna”, już naprowadza na właściwy trop.

    Kiedyś córka przyszła ze szkoły z pretensjami, że ją źle uczyłem, bo II Wojna Światowa wybuchła nie 1 września, tylko dwa dni później, wtedy gdy Australia wypowiedziała Niemcom wojnę (co potwierdzało tezę Hitlera, że to nie on ją rozpętał). Gdy to usłyszałem kazałem córce i jej o dwa lata młodszej siostrze, która historii jeszcze się nie uczyła, obejrzeć film Różewicza „Westerplatte”, z magnetowidu, bo youtube wówczas jeszcze nie było. Tłumaczyłem na angielski jak leciało, ale nawet bez tłumaczenia widziały, że więcej bomb i pocisków spadło na niewielki półwysep w ciągu siedmiu dni, aniżeli na całym froncie zachodnim przez siedem miesięcy tak zwanej „dziwnej wojny”. Tylko od nas samych zależy, czy inni będą znać naszą historię i szanować nas jako naród.

    Szczególnie mi się podobają te dwa obrazowe, wiele znaczące wersy na początku:
    „Cisza groźniejsza od huku armat,
    nad wolnym miastem ciemność zapada,”
    Czyż największe tragedie nie przychodzą do nas znienacka, w martwej ciszy?

    Za ten wiersz oraz pamięć bohaterskiej obrony autorowi daję ☆☆☆☆☆ .
  • Patriota 15.07.2021
    Dzięki Narratorze serdecznie, pozdrawiam.
  • Nuria 15.07.2021
    Dla mnie b. dobry wiersz. 5!!!
  • Patriota 15.07.2021
    Dzięki Nurio za b. dobry wiersz i piątkę. Też mi się wydaje, że nie jest najgorszy. Pozdrawiam.
  • laura123 15.07.2021
    ''zwiastując woli triumfalny koniec,'' - cos mi się w tym wersie nie podoba, jakoś potykam się rytmicznie podczas czytania i niby nie powinnam, a jednak... może triumfalny zamienić na synonim? Jak myślisz?
  • Patriota 15.07.2021
    Zmieniłem to, chociaż ten wiersz, jest jeszcze do poprawy.
  • laura123 15.07.2021
    Czy ja wiem, czy do poprawy? A co Ci się jeszcze nie widzi?
  • Patriota 15.07.2021
    No, może dużych zmian nie zrobię, bo jak napisałem wyżej, nawet spodobał mi się ten wiersz od początku, ale popracuję jeszcze nad poszczególnymi sformułowaniami, frazami i słowami.
  • kigja 15.07.2021
    Byłam na Westerplatte w wieku wczesnoszkolnym. Dobrze, że napisałeś, że o to miejsce chodzi, bo nijak bym sie nie kapła...
    Tam jest 7 zniczy? Czemu 7 a nie 8? Osiem to nieskończoność, a siedem szczeście. To miejsce jakoś nie kkiarzy mi sie ze szczęściem...
  • Patriota 15.07.2021
    Nie, to nie jest żadna magiczna liczba, tylko odnosi się do siedmiu dni obrony Westerplatte, które miało być bronione zgodnie z instrukcją bodajże sześć godzin, do czasu nadejścia odsieczy z Gdyni. No niestety żadna odsiecz nie nadeszła, a obronę przedłużono początkowo dwa, trzy dni, a gdy radio podało że Anglia i Francja wypowiedziały Niemcom wojnę, broniono się jeszcze przez kolejne cztery. Ponieważ żadna pomoc realna nie przyszła, a półwysep był już cały zmasakrowany wtedy dowódca podjąć decyzję o poddaniu. W uznaniu zasług, bo atakowało Westerplatte kilka okrętów, w tym pancernik, około 2000 ludzi i kilka eksadr samolotów bombowych, dowódca otrzymał prawo noszenia w niewoli przy sobie szabli.
  • kigja 15.07.2021
    Wow!!!! Nosił szablę w niewoli? Czy sa na to odpowiednie źródła, nie znam dobrze historii, a nie chciałabym zostać przez nikogo oszukana...
  • Patriota 15.07.2021
    kigja tak podobno nosił szaflę w oflagach, a teraz jest jakimś muzeum.
  • Patriota 15.07.2021
    kigja sprawdziłem teraz w necie, piszą że szabla zaginęła.
  • kigja 15.07.2021
    Patriota
    Znalazłam źródło:
    https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/920106,Henryk-Sucharski-dowodca-bohaterow-z-Westerplatte

    Trza było dać tytuł:
    O tych, co z szablą szli do niewoli
  • Patriota kiedyś słyszałem o tej szabli. Pisze, że to niepewne?
  • Patriota 15.07.2021
    Marek Adam Grabowski że nie zaginęła? Bo że miał w niewoli to pewne. Tylko, że mu ją czasem zabierano do depozytu.
  • Patriota Spoko; źle zrozumiałem twoją wypowiedz. Myślałem, że jak zaginęła to może jej nie miał?
  • Patriota 15.07.2021
    Marek Jakiś Niemiec się na nią ostatecznie połaszczył.
  • Patriota 16.07.2021
    kigja przeczytałem, ale nie jestem pewny z tym faktem, czy każdemu oficerowi pozwolili zachować szablę. Prawdę mówiąc to nic o tym nie słyszałem. Taka audycja to prawdę mówiąc nie może służyć za rzetelne źródło naukowe, jedynie za jakiś tam przyczynek do tematu, nic więcej. Czytałem dwie broszury historyczne na temat Westerplatte, nic tam nie wspominano, że przyznano prawo zachowania szabli wszystkim oficerom. A jestem pewien nawet, że Dąbrowski takiego prawa nie posiadał. Ktoś w tym tekście chyba trochę odleciał, albo ja jestem niedoinformowany, jedno z dwóch.

    A jeśli pozwolisz, to ten tytuł wykorzystam bardzo chętnie, bo chciałbym ten wiersz opublikować? Czy mogę wykorzystać ten Twój tytuł kigja?
  • kigja 17.07.2021
    Patriota,

    Tak, proszę. Będzie mi bardzo miło :)))
  • kigja 17.07.2021
    Patriota

    Jeśli chodzi o rzetelność, to ty masz w tym temacie większe rozeznanie.
    Ja bym pomyszkowała gdzieś w okolicach muzealnych, bo kto jak kto, ale muzealnicy muszą posiadać rzetelne informacje.
    Sama jestem ciekawa, jak to było z tymi szablami, bo to dość intrygująca sprawa i trochę przypomina mi Japonię.
  • Patriota 17.07.2021
    kigja z tego co wiem, to we wszystkich rodzajach broni w II RP oficerom przysługiwała szabla, którą używali do mundurów galowych przy występach rocznicowych lub oficjalnych uroczystościach wojskowych. Poza formacją ułanów, ona nie służyła już wtedy do walki, aczkolwiek kto wie, w razie potrzeby można jej było użyć.
  • kigja 15.07.2021
    Bo nie jeden dowódca, jak podałeś, a wszyscy oficerowie poszli z szablą do niewoli.
  • kigja 15.07.2021
    Dlatego ważne są źródła...
  • Patriota 15.07.2021
    Są relacje że tylko Sucharski, nie nie wiedziałem że wszyscy. Jutro przeczytam, dziękuję.
  • kigja 15.07.2021
    Ja też jutro przeczy-tam, doczytam i się doinformuję.

    Lulaj Bogumił, niech ci sie przyśni, że jesteś miły dla wszystkich i wszyscy są mili dla ciebie ?
  • Patriota 15.07.2021
    Antek niech odda Morusa. On był miły dla wszystkich. Dobranoc.
  • Pan Buczybór 15.07.2021
    No, całkiem udany wiersz. Rytm i rym się zgadza, metafory też całkiem zgrabne, a zdawać by się mogło że przy takiej tematyce może być dość ciężkostrawnie. Na Westerplatte niedawno byłem, zniczy nie zauważyłem, więc to chyba moja nieuwaga albo sam pomnik tak odciąga uwagę. I naprawdę dobrze oddałeś atmosferę tamtych zdarzeń. Co jak co, ale takie momenty z historii Polski warto, a nawet należy utrwalać i pamiętać.
    Pozdrawiam
  • Patriota 15.07.2021
    Tam chyba teraz trwa budowa? Ma być multimedialne, nowoczesne muzeum podobno? Widziałeś, czy coś robią?
  • Patriota 15.07.2021
    Znicze są z jednej strony pomnika, można ich nie zobaczyć nie obchodząc w koło.
  • Pan Buczybór 16.07.2021
    Patriota coś tam robią. Są porostawiane parawany, jakieś maszyny jeżdżą... No ale chyba nie spieszą się zbytnio
  • Patriota 16.07.2021
    Tak ma wyglądać Westerplatte po remoncie
    https://www.gdansk.pl/wiadomosci/jak-moze-wygladac-westerplatte-idee-architektoniczne-i-dyskusja-historykow-w-dworze-artusa,a,119656

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania