Sonet – 63

(Patrz teraz listek nie drgnie, ptaszek nie zaćwierka

Rozprute kamienice dowodem ich męstwa

Czas się znowu zatrzymał i słychać syreny

Obraz serca Polaków, co biją z podziemi)

~*~

 

Gdy zawrzasnął Niedźwiadek rozpękło siedlisko;

Niosła echem w okowach niespokojna sfora.

Gilzy kresu huknęły przyzwoleniem Bora,

Uderzając w hakenkreuz, wszem obce skupisko.

 

Na początku Żoliborz, potyczki Żniwiarzy,

Później Wola, Śródmieście, (przy lotnisku fiasko).

I powstali heloci, obudzili miasto,

Zawiadiacki organizm o łagodnej twarzy.

 

Choć na ubój posłani niezdjęci odwagą.

Mimo wściekłych walkirii, co żarły ich mięso,

Ta drobnica kwitnąca chciała paść zwycięsko.

 

"Dziś niczym — jutro wszystkim"! krzyczeli broń gładząc.

Nikt już ich nie powstrzyma, za dużo w nich wiary

Tylko słów zabrakło: "mierz siły na zamiary".

Średnia ocena: 4.4  Głosów: 16

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (60)

  • Patriota 01.08.2021
    Nawet fajne, tylko widać brak wiedzy historycznej w końcówce. Przypuszczano, że wkrótce Rosjanie przekroczą Wisłę, Niemcy uciekną, a powstańcy przywitają najeźdźców ze wschodu jako prawowita władza. Nikt wówczas, poza samym Stalinem zapewne i jego sztabowcami, że front zatrzyma się na pół roku na Wiśle, a Niemcy dostaną czas żeby wykończyć miasto. Mierzyli więc siły na zamiary, tylko późniejsza rzeczywistość okazała się inna.
  • kigja 01.08.2021
    Nie jestem historykiem. Piszę z wiedzy ogólnej, więc trochę ogólnikowo.
    Poza tym miałam na myśli Dzieci Walczące, a nie dowódców.
    W każdym razie dziękuję za komentarz.
  • Patriota 01.08.2021
    No, ale dałem ci piątkę za dobre chęci to raz, i za to, że się porywasz na formę sonetu, to dwa. Czyli razem masz dziesiątkę.
  • befana_di_campi 01.08.2021
    "Walkiria" pisze się przez "w".
  • kigja 01.08.2021
    Poprawiłam.
  • Dekaos Dondi 01.08.2021
    Kigja↔Jam na Tak, bo nie przesadnie, a treść jest.
    No i jeszcze forma sonetu 13 – to. Też trza pokombinować.
    Pozdrawiam:)↔%
  • kigja 01.08.2021
    Sonet jest wyzwaniem, ale to wyzwanie, któremu można poddać się bez reszty. Ja na tym polu jeszcze ciągle raczkuję, więc na pewno jewzcze długo będę popełniała błędy. Jednak błędy, to rzecz ludzka, a może lucka...
    hahaha
    Dziękuję, Dekoś, za czytanie.
    Pozdrawiam.
  • Dekaos Dondi 01.08.2021
    Kigja↔Jam jeno dawno temu dwa napisałem, ale coś tam nie gra:)
  • kigja 01.08.2021
    Dekaos Dondi
    A są na opowi?
  • Dekaos Dondi 01.08.2021
    Kigja↔Są. Pod jednym jest Twój komet-(Kłosy mądrości)
    Drugi-(Wiklina)-nie wiem, czy wtedy zerkłaś:)
  • Dekaos Dondi 01.08.2021
    63  Dla ciekawości, spróbuj wrzucić jako tytuł:)
  • kigja 02.08.2021
    Dekaos Dondi
    Wikliny nie komentowałam, zapoznam się i zostawię komentarz, ale już nie taki fajny, jak pod utworem Kłosy mądrości :)
  • kigja 02.08.2021
    Udało się! Dzięki Dekoś :)))
  • Dekaos Dondi 02.08.2021
    Kigja↔Nie taki fajny:(.?....
    E tam... golnę sobie musowo, setkę musu z melisy i jakoś przetrwam smutek:)
  • kigja 02.08.2021
    :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))
  • Pan Buczybór 01.08.2021
    No, całkiem spoko. Jedynie ostatnia strofa nieco gorsza
  • kigja 01.08.2021
    Czemu gorsza?
    Jeśli chcesz pomagać autorom, to nie możesz pisać enigmatycznych komentarzy. Chyba, że nie chcesz pomagać.
    W każdym razie dzięki.
  • pansowa 01.08.2021
    Powinno być raczej odwrotnie, jeśli trzeba racjonalnie myśleć.
    Mierz zamiar podług sił. Bo zamiar zdecydowanie przerósł siły.
    Tu jest akurat podane romantyczne wezwanie Mickiewicza, a romantyzm nie jest najlepszą ideą do organizacji zrywów niepodległościowych.
    Ale co ja tam wiem, pusty łeb :)))
  • kigja 01.08.2021
    Napisaleś do mnie brzydki komentarz, to odpisałam, że masz pusty łeb.
    No, a czego sie spodziewałeś, że będę ci klaskała i wklejała roześmiane emotki?

    Mickiewiczowski romantyzm jest bliski mojemu sercu. Myślę, że ówcześni rewolucjoniści byli właśnie romantykami...

    Dziękuję za komentarz.
    ~~~
    Ten wiersz na pewno nie jest idealny, ale nie chciałabym w nim niczego zmieniać. To moje serce pisało, a rozum stał obok...
  • pansowa 01.08.2021
    kigja Ten komentarz nie był do Ciebie, ale myślenie nie jest twoją mocną stroną, skoro go nie zrozumiałaś.
    Nie pierwszy raz zresztą.
    Ówcześni rewolucjoniści byli romantykami i wiadomo jak się to kończyło.
    Naiwny romantyzm jest naszym przekleństwem narodowym, a ty go właśnie gloryfikujesz.
  • Patriota 01.08.2021
    pansowa i słusznie czyni, że gloryfikuje, romantycy zachowali naszą duszę w całości, ba stworzyli ją na nowo.
  • pansowa 01.08.2021
    Patriota Nie pieprz bez sensu.
    Utoczonej krwi przez takich głupków wystarczy temu narodowi.
    Podobnie jak cierpień przysporzonych przez oszołomów.
    Duszę to sobie do żelazka wsadź.
  • kigja 01.08.2021
    pansowa Gdyby tamten komentarz nie był do mnie, to nie wyświetliłby mi się dzwoneczek, że jednak napisałes go do mnie. Taka różnica.
    Napisałeś do kogoś innego komentarz, a skierowałes do mnie? Doprawdy dziwne...

    Ale było i minęło. Internety kręcą się dalej.
  • kigja 01.08.2021
    pansowa IM należy się wszystko i PAMIĘĆ i GLORYFIKACJA.
    Takie jest moje zdanie.
    Amen.
  • pansowa 01.08.2021
    kigja Nam się zaś należy refleksja na podstawie tego, co się stało.
    Aby nigdy się nie powtórzyło.
    Tego właśnie oszołomstwo nie umie.
  • pansowa 01.08.2021
    kigja Napisałem wprawdzie pod twoim postem, ale uwaga była natury ogólnej.
    Po prostu nie chciałem pisać pod postem oszołoma.
    A w tej uwadze nie było nic złego poza info, że co pokolenie rodzi się określona ilość ludzi z o odmiennej orientacji.
    To cię w jakiś sposób obraziło?
    Nie bądź śmieszna.
  • kigja 01.08.2021
    pansowa Zgadzam się z twoim zdaniem, ale wiele od nas nie zależy.
    Dadzą rozkaz WALCZ!, to młodzi pójdą na śmierć, bo tak czy siak dostaną kulkę czy od swoich czy od wroga...
  • kigja 01.08.2021
    pansowa No widzisz jestem i co mi zrobisz?
    Napisałeś o pustych łbach do mnie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    To co innego mogłam pomyśleć?????????!
    Ty nie bądź śmieszny i się nie wykręcaj, jak robią to INNI...

    I koniec gadki, bo muszę iść.
  • pansowa 01.08.2021
    kigja No jaja.
    To ty napisałaś wtedy i zupełnie nie rozumiałem o co ci chodzi.
  • pansowa 01.08.2021
    kigja A nie lepiej, aby żyli?
    Polityka jest sztuką osiągania celów, a nie wystawiania narodu na rzeź.
  • kigja 01.08.2021
    pansowa
    Jak jesteś taki mądry (historyk), to może zajmij się polityka zamiast marnować czas na podrzędnych portalikach...
  • kigja 01.08.2021
    pansowa
    Znowu się wykręcasz...
    Jakie to śmieszne.
    Aż smutne.
  • pansowa 01.08.2021
    kigja W Polsce polityka jest dla mentalnych kurew.
  • Abbie Faria 01.08.2021
    pansowa "Polityka jest sztuką osiągania celów, a nie wystawiania narodu na rzeź."
    Mamy dwie sprawy. Po pierwsze powstanie warszawskie było tragicznym wydarzeniem. Z punktu widzenia wojskowości było zbrodnią. Wystawieniem bezbronnej ludności cywilnej na rzeź. Brak pomocy ze strony aliantów ( nie mieli gdzie lądować z zaopatrzeniem) przez Stalina ( zakazał lądować po prawej stronie Wisły).
    Z drugiej strony nie mylmy zbrodniarza z ofiarą, to Niemcy prowadzone w obłąkańczym pochodzie dokonywały tych zbrodni. I odpowiedzialność leży po stronie hitlerowców.

    Gdyby nie było powstania, łatwo byłoby Polsce insynuować współpracę z Niemcami w mordowaniu Żydów i Cyganów ( Roma i Sinti).
    Powstanie zbrojne, było zatem tragicznym sprzeciwem wobec zła. Heroicznym aktem, które z punktu widzenia militarnego i politycznego było niepotrzebne.
    Z punktu widzenia moralnego, było potrzebnym aktem sprzeciwu wobec tyranii zła. Aktem odważnym i z tego punktu widzenia, należy się IM szacunek i pamięć.
  • pansowa 01.08.2021
    Abbie Faria Nie zgadzam się z Tobą.
    Brak powstania wcale nie byłby poczytany jako współpraca.
    Cała okupacja dowodziła czegoś innego.
    Stalin nie pomógł powstaniu (a później tak, aby je podtrzymać) bo miał swoje cele.
    SWOJE, a nie cele Polaków.
    I te cele osiągnął naszym nieprzemyślanym zrywem.
    I jeszcze na dodatek rękami Niemców, czyli sam miał czyste.
    Pięknie mu się podłożyliśmy. Szkoda tylko, że kosztem 200 tys ofiar i niewyobrażalnych cierpień.
    Polityka to pragmatyka, a nie wyrazy wdzięczności za "Wolność naszą i waszą"
    Anglicy równie dobrze to pokazali.
  • Abbie Faria 01.08.2021
    pansowa Czy zatem uważasz, że kampania wrześniowa też była niepotrzebna i lepiej byłoby oddać Niemcom hitlerowskim wszystko bez jednego wystrzału?
  • pansowa 01.08.2021
    Abbie Faria Kampania wrześniowa była walką dwóch regularnych armii.
    Polskiej i Niemieckiej.
    I nie staliśmy na przegranej z góry pozycji, gdyby sojusznicy wypełnili swoje zobowiązania, a my nie rozłożylibyśmy tak frontu.
    A był fatalnie rozłożony własnie ze względu na oczekiwania wobec sojuszników.
    Nie uprawiaj demagogii i erystyki.
  • Abbie Faria 01.08.2021
    pansowa Nie uprawiam. Stawiam tylko pytania. Dzisiaj przed komputerem, gdy mamy ogląd na tamte tragiczne wydarzenia łatwo być mądrym. Wtedy, będąc uczestnikiem tamtych wydarzeń, trudno było o racjonalne przeprowadzenie planowania. Nie było internetu, smartfonów, google maps.
  • Patriota 01.08.2021
    pansowa to zbyt skomplikowane zagadnienie jak na Twoje możliwości pojmowania. Alianci zakazali nam pełnej mobilizacji praktycznie aż do pierwszego września, poza tym doskonale było wiadomo, że nie mamy żadnych szans i wojna obronna jest tylko demonstracją. Wypadało nam zatem podjąć współpracę z Hitlerem, wydanie mu Żydów i pójście drogą Węgier, a wtedy wojna potoczyłaby się inaczej. Z milionową polską armią przejście bolszewii do Władywostoku byłoby dziecinnie proste. Później tylko drobne korekty graniczne na zachodzie w zamian za ogromne roponośne terytoria na wschodzie i byłoby git. Prawda?
  • pansowa 01.08.2021
    Patriota I jest psychol, co to czuje radość w zestawieniu z 200 tys ofiar.
    Żegnam.
  • pansowa 01.08.2021
    Abbie Faria Od zwykłych żołnierzy nie wymaga się rozumienia.
    Ci wypełnili swój obowiązek z honorem i dali z siebie wszystko, a nawet więcej.
    Ale wypada mieć oczekiwania od przywódców.
    To oni wysłali tych chłopców na niepotrzebną śmierć, a miasto skazali na zagładę.
  • Patriota 01.08.2021
    pansowa zapomniałeś, że ty jesteś psycholem z postawioną diagnozą, cóż zdarza się, również żegnam.
  • pansowa 01.08.2021
    Patriota Zmiana tematu?
    Życzę dużo radości w godzinie W
  • Abbie Faria 01.08.2021
    pansowa Teraz podczas tej dyskusji z Tobą, zacząłem podejrzewać że Bór - Komorowski był współpracownikiem Hitlera. Specjalnie zarządził powstanie, aby dać Hitlerowi pretekst do zburzenia Warszawy i zabicia 180 tysięcy Warszawiaków. Kazimierza Bartela zabili bez długiego namysłu , a Komorowskiego jakoś dziwnie trzymali w więzieniach i włos mu nie spadł z głowy. Dzisiaj się nie dowiemy. Ale takim udowodnionym prowokatorem był Gieorgij Gapon, który celowo wyprowadził robotników pod ostrzał wojska carskich. A zdemaskowano go ukrywając się w szafie.
  • Patriota 01.08.2021
    pansowa nieprzebrane tłumy warszawiaków pokazane w godzinie W, pokazują, że ludzie wiedzą jak mają oceniać to wydarzenie. Nawet u mnie w popidówie na zadupiu wyły syreny i ludzie stawali na baczność oddając hołd bohaterom.
  • pansowa 01.08.2021
    Abbie Faria Niepotrzebna ironia.
    Bór - Komorowski to tylko bardzo mierny dowódca, który przed wydaniem rozkazu powinien zrobić prawidłowy bilans.
    Zrobił zły czym udowodnił, że żaden z niego dowódca, czy polityk.
    A to się wtedy zazębiało.
    Nie bez kozery Anders chciał go oddać pod sąd wojenny za decyzję o wybuchu,
  • pansowa 01.08.2021
    Patriota Zdaje się, żeśmy się pożegnali.
    To co się wpieprzasz?
  • Abbie Faria 01.08.2021
    pansowa To nie ironia. Jesteśmy zakładnikami świętości wtłaczanych nam przez dziesięciolecia. To się nie mieści w głowie, że ktoś mógł być na szczycie AK sterowany przez wroga. Ale z drugiej strony, nie wolno nikogo oskarżać, bez dowodów, więc zaznaczyłem, że to tylko takie przypuszczenia. Sikorski był niepotrzebny, to go zabili, bez mrugnięcia okiem. A tutaj... nic.
  • Patriota 01.08.2021
    pansowa, tylko zadaję Ci pytanie, czy widziałeś co się działo na ulicach Warszawy i w innych miastach Polski.
  • pansowa 01.08.2021
    Patriota A ty czytaj co piszę o szeregowych żołnierzach.
    Znowu tworzysz własną rzeczywistość, aby szkalować innych.
    Przełam się i idź do specjalisty.
    Przy tobie to ja jestem oaza zdrowia.
  • Patriota 01.08.2021
    pansowa ty i oaza zdrowia;)) Na żarty Cię wzięło? Chyba, że to ironia.
  • pansowa 01.08.2021
    Abbie Faria Nie lubię teorii spiskowych.
    Dla mnie Bór to dowódca szczebla batalionu i tymże pewnie by dobrze dowodził.
    Ale nie 400 tys armią w skrajnie trudnych warunkach okupacji.
    Rowecki nigdy by nie podjął takiej decyzji.
    Choćby z powodu zakazu jaki Bór dostał od Naczelnego Wodza.
    Wojskowy, który nie wykonał rozkazu, skazał miasto i ludność na zagładę, a dziś ma ulice.
    Typowo polskie.
  • pansowa 01.08.2021
    Patriota No to spadaj.
    Przy tobie na pewno.
  • poco 01.08.2021
    mie sie nie podoba tyn
    sonet
    a kigja o mnie napisala ze jezdem idjotą
    oj smutno mi
    oj oj
  • Patriota 01.08.2021
    Godzina W.
  • Grain 01.08.2021
    I tu w dyskusji wychodzi to, o co zawsze chodziło najpierw zaborcom, potem sąsiadom. Stłamsić Polskość, wyrżnąć opornych a tym samym wybić z głowy pozostałym ochotę na wolność i godność, wychować pokolenia bezwolnych rozsądkowców. Co jak widać udało się.

    Nawet gdyby nie padł rozkaz wybuchu powstania /do czego podpuszczał Stalin/ wybuchłoby ono samoistnie - trochę później, bo kto komuś kto morduje, poniża trzeba w końcu przyjebać. To było niepisane porozumienie. Stalin wcielonych AK-owców wysyłał na rzeź na przyczółek czerniakowski i w okolicach Góry Kalwarii. Dzięki Niemcom miał po wojnie nieco oczyszczone przedpole do zaprowadzania swojego ładu. I tak by wymordował tych ludzi. Już w czasie powstanie tworzył na Pradze obozy filtracyjne. Miał dosyć sił by ewakuować ludność Warszawy. Al epo co, skoro nie ewakuował Leningradu, Stalingradu.

    Porażające jest to, że pisze się o winie dowództwa a nie bestialstwie Niemców, cynizmie Stalina i obojętności Zachosu, by nie tracić ważniejszego sojusznika. Wstyd jeżeli tak mówią Polacy.
  • kigja 02.08.2021
    Przez dziesięciolecia pisało się tylko o bestialstwie Niemców, pomijając wiele znaczących szczegółów. Wszyscy oni są współwinni śmierci naszej polskiej młodzieży, jak i polskiej inteligencji.
  • Szpilka 02.08.2021
    Nom, Sralin też:

    Stalin był „genialnym przywódcą”, „nauczycielem ludów”, „najlepszym kołchoźnikiem”, „chorążym pokoju”, „tytanem myśli”, „koryfeuszem kultury”, w końcu i „wielkim językoznawcą”. Badacz kultu Stalina w samej tylko powojennej Polsce doliczył się 336 tego typu określeń – sowiecki przywódca był dosłownie „wszystkim wszystkiego”.

    https://ciekawostkihistoryczne.pl/2016/11/06/najbardziej-absurdalne-przejawy-kultu-stalina/

    Kigja, piątak za sonet, to trudny gatunek - temat podniosły, sonetowy i to najważniejsze ?
  • kigja 02.08.2021
    Szpilka
    Dziękuję bardzo :)))
    Zdrówka!
  • poco 02.08.2021
    wole 6 9

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania