Śródmorze

rzuciło nas

Średnia ocena: 4.9  Głosów: 9

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (21)

  • Anonim 29.05.2019
    Jak zwykle uprzedzam, że na wierszach się nie znam i nie za bardzo rozumiem. To jednak pachnie mi polityką i Rotą. Przynajmniej takie moje subiektywne odczucie.

    Pozdrawiam.
  • Wrotycz 30.05.2019
    I tak i nie z tą Rotą. Zbiorowy podmiot rzuca ziemię, skąd jego ród, ale nie chce pogrześć mowy. Polityka jest wszędzie i prawie wszędzie subiektywizm. Dzięki, Antoni. Pozdro.
  • Canulas 29.05.2019
    Czlowiek, zjawiska, swiat. Różnicą jedynie skala. Fibonacci by to zaaprobował.
  • Wrotycz 30.05.2019
    W sensie dążenia do złotej proporcji? Do symetrii życia na pewno świat dąży. Tu ten rzucający się między fale. Dzięki, Canu.
  • Bogumił 29.05.2019
    Podobnie jak mój przedmówca, wyczuwam tu politykę, aczkolwiek bardziej tytuł nasuwa skojarzenie z Mędzymorzem. Ale może to skrzywienie poznawcze.
  • Wrotycz 30.05.2019
    Jakim Międzymorzem? Literackim? Stąd skrzywienie?:)
  • Bogumił 29.05.2019
    Po ponownym przeczytaniu wydaje mi się, że utwór dotyczy uchodźców, ale nie wiem, czy to jest właściwy trop. Ten Tyr, starożytne fenickie miasto w Libanie nasuwa taki wniosek.
  • Wrotycz 30.05.2019
    Trop właściwy. Z Tyru mitologiczna księżniczka - Europa, na grzbiecie białego byka, popłynęła w stronę nowego kontynentu, i się utożsamiła. Dzięk Bogu.
  • Wrotycz 30.05.2019
    *Dzięki Bogu. (Zeusowi:)
  • Pan Buczybór 29.05.2019
    bardzo dobre
  • Wrotycz 30.05.2019
    Dzięki.
  • kalaallisut 30.05.2019
    Brak solidarności, spójności w polityce. Różnie ukierunkowana polityka sojusznicza: na Rosję, na USA, na Niemcy, Włochy,(Turcję). Każde państwo w unii patrzy w innym kierunku. Osłabienie unii, rozerwanie, traktowanie pionkowo państw, dla własnych interesów, osłabnie i rozpad UE." I córa Tyru nadchodzi z darami;
    możni narodów szukają twych względów." Tak z wielkiej potęgi Kartaginy, pozostała tylko kupa kamieni.
    Oj, trochę zbyt późno i mogę mieć skrzywione jarzenie.
    Krótki wiersz, ale nasyła bardzo dużo obrazów. Od tyłu począwszy, srodmorze, międzymorze, i potop ( Sienkiewicz, Biblia), gdy pojawi się wspólny wróg z resztek tego co pozostało na nowo powstanie pakt scalający państwa, które nie miały spojnej polityki.

    Ta końcówka "się zwiążemy

    jelitami z krzyżem

    twoich sytych brzegów" mocna pokazuje wyprute flaki państw, które na nowo zwiąże wspólny wróg cierpienie, wojna...

    Najgorsze w tym wierszu jest to, że tak było jest i będzie.
  • Wrotycz 30.05.2019
    Kalaa, brak solidarności - clou! Dziękuję, że chciało Ci się drążyć. Interpretacja w wielu miejscach, zadziwia, wręcz partycypuje. Co się stało, jaki bodziec zmienił proporcje w nowo wybranym parlamencie UE? Chyba właśnie przede wszystkim uchodźcy. Stosunek do nich pani Le Pen, Salviniego, u nas Konfederacji, ale i PiS-u, Orbana - najważniejsze spoiwo przyszłego układu.
    A w Morzu Śródziemnym coraz więcej trupów...

    Pozdrawiam, Kalaa.
  • yanko wojownik 30.05.2019
    Jak dla mnie wiersz za wysoka poprzeczka na jakąś sensowna wypowiedź Tyr to chyba ten w Libanie. Dobre ale trudne.
  • Wrotycz 30.05.2019
    Tyr, stamtąd fenicka księżniczka wypłynęła i szczęśliwie dotarła do brzegów kontynentu, który nazwano od jej imienia. Mitologicznie mamy coś wspólnego z jej nacją, ale też i genetycznie to część wspólnej puli.
    Dzięki, Yanko.
  • yanko wojownik 01.06.2019
    Wrotycz,
    Jak człek nastrojony konkretnie, to i skojarzenia ma porąbane. Mnie od razu Tyr z wojną w Libanie.
    Wojna w Libanie z piosenką KSU "Bejrut, Trypoli, Sydon, Tyr się palą
    Kule, napalm, masakra, bomby wybuchają
    Gwiazda Dawida i krzyże na sztandarach
    Al Fatach i półksiężyc, a Liban na kolanach..."
    A mitogia mi do rozumu, na myśl nie przyszła zrazu.
    Może też modom ulegam, bo się ludzie Nordycką interesują - tu Freya jest nawet, a jej ewentualnych odpowiednizcek Afrodyty i Ateny nie - to coś qurde znaczy - odn. zainteresowań mitologiami współcześnie - pogaństwo północy - ku barbarzyńcom z toporami ukłony - takie trendy - co nie w temacie to pisanie chyba.
  • Wrotycz 01.06.2019
    Yanko wojownik, spoko, tu bardzo skondensowany przekaz emocji. W Libanie, gdzie Tyr, obok tureckiego znajduje się największy obóz uchodźców.
    Najpiękniejsza ówczesna kobieta świata - Europa, królewna z Tyru, stamtąd na grzbiecie białego byka popłynęła na Kretę. Podobno (nie mam pewności) jej imię oznacza - zachód. Tyle mitologicznych odniesień.
  • Bogumił 30.05.2019
    Po przeczytaniu trzeci raz stwierdzam, że jest to swoiste arcydzieło, Safony godne, aczkolwiek z przesłaniem się nie zgadzam, tak jak z większością zaginionych arcydzieł Safony.
  • Wrotycz 31.05.2019
    Przeurocza złośliwostka, dzięki:)
  • Zaciekawiony 30.05.2019
    A łodziami przybywają Akteonowie, których wielu chciałoby za ich śmiałość ukarać.
  • Wrotycz 31.05.2019
    Jeśli Akteonowie, to będę rozszarpani przez psy. A w tym tekście, jeśli mamy trzymać się metafory, myśliwi utonęli w Morzu Śródziemnym.
    Dzięki za komentarz.
    Pozdrawiam.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania