Świadomość

Z cyklu "Wprawki".

 

Tekst zmodyfikowany tylko o tyle, by uniknąć pewnego zaimka.

 

*

 

Śmierć małego Adama wstrząsnęła całym życiem lokalnej społeczności.

Nie tylko dlatego, że dziecko wpadło pod ciężarówkę.

Także dlatego, że zrobiło to, uciekając w panice przed ojcem.

 

Dlatego, że ojciec chłopca był znany na całą okolicę ze swoich napadów szału, ale nikt nie pomyślał, że to będzie miało taki koniec. Jakby coś takiego po prostu nie mogło zajść, choć każdy zewnętrzny obserwator posiadający sprawne komórki mózgowe powiedziałby, że wszystko właśnie do tego prowadzi.

 

Dlatego, że kilka dni po pogrzebie jego matka wylądowała w szpitalu po próbie samobójczej, nie mogąc znieść poczucia winy.

 

W takich miejscach ludzie sądzą, że dobrze znają wszystkich. Że najlepiej wiedzą, kto do czego jest zdolny. Że pewne rzeczy są po prostu normalne, bo tak przecież było zawsze.

 

Wyjechałem stamtąd przy pierwszej lepszej okazji. Liczyłem na to, że ochroni mnie miejska anonimowość.

 

Ale kiedy zobaczyłem córkę sąsiadów próbującą zasłonić podbite oko, wiedziałem, że nigdy się od tego nie uwolnię.

 

12.02.2023

Średnia ocena: 4.0  Głosów: 4

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (14)

  • zsrrknight pół roku temu
    udało ci się poradzić z nadmiarem "się", co jest pewnym wyczynem, bo to wcale łatwe nie jest (ja już się nawet nie staram z tym walczyć xd)
    A ogólnie fajna miniaturka, taka wręcz społecznie zaangażowana. Bo takie uciekanie to może przynieść tylko wyrzuty sumienia, a jak są wyrzuty sumienia to powinno się reagować, choćby minimalnie, a nie przymykać oko.
  • droga_we_mgle pół roku temu
    Z początku myślałam, że spróbuję je całkowicie wyeliminować, ale to mi chyba nie wyjdzie (i nie jestem nawet przekonana, że chcę to osiągnąć), więc staram się dawać ich jak najmniej. Cieszę się... yhm, to znaczy raduje mnie, że widać efekty :)

    Dziękuję bardzo za komentarz :))
  • Joan Tiger pół roku temu
    Wszyscy, wszystko wiedzą (widzą), ale nikt nie reaguje, kiedy trzeba. Fajnie napisane z lekkim niedopowiedzeniem, które pozwala czytelnikowi podświadomie dopowiedzieć sobie niewyjaśnione wątki na swój sposób.:). Zwykła, szara codzienność, opisana minimalistyczny, ale zawierający najważniejsze przesłanie sposób.
  • droga_we_mgle pół roku temu
    Dziękuję, właśnie to próbuję osiągnąć w tekstach typu ,,wprawki", więc cieszę się z takiego odbioru :)
  • Józef Kemilk pół roku temu
    Pomiń "swój" w dwóch miejscach jest, a to niepotrzebne. A świat taki jest, pełen przemocy, która rodzi się z przemocy i bezsilności.
    Tekst jest ok
    Pozdrawiam
  • droga_we_mgle pół roku temu
    W jednym pominęłam zgodnie z sugestią, w drugim zdecydowałam się zostawić.

    Ano, jest taki, co nie znaczy, że musi nam się to podobać. Z jakiegoś powodu takie teksty się piszą, nie?

    Dzięki za komentarz i pozdrawiam też.
  • Dekaos Dondi pół roku temu
    Droga_we_mgle↔Co do oceny człowieka, to łatwo można ulec... utartym schematom.
    Widzieć, lecz nie wiedzieć – lub nie chcieć wiedzieć "w pełni świadomością"
    Nawet gdy pewne symptomy jasno określają możliwość, takiego a nie innego finału:)
    P.S↔Gratulacje me, za jeno jeden "zaimek"
    Od jakiegoś czasu nie stosuję wcale. Nawet w komentarzach.
    A matka kilka dni po pogrzebie... → w ten sposób, drugiego dlatego by nie było:)
    Pozdrawiam🙂:)
  • droga_we_mgle pół roku temu
    Dekaos Dondi ✎nam się lubi wydawać, że jesteśmy tacy fajni i tak dobrze znamy świat i ludzi, że już nic nikogo nie zaskoczy, to co się przejmować... a potem przyjeżdża ciężarówka. A potem karawan, na przykład.
    Piszę o takich rzeczach i zastanawiam się, w jakim stopniu opisuję sama siebie.

    Dzięki :)
    Słowo ,,dlatego" jest powtarzane celowo - chyba, że to naprawdę źle brzmi? Wtedy mogę poprawić.

    Pozdrawiam równeż :)
  • Dekaos Dondi pół roku temu
    Droga_we_mgle↔Skoro celowo, to rozumiem. Nie brzmi źle. Czasami powtórki wzmacniają przekaz.
    W tym przypadku, owe "dlaczego" jakby coś w rodzaju... następczej klamry😉:)
  • droga_we_mgle pół roku temu
    👍
  • Grafomanka pół roku temu
    Powtórzenie ''dlatego'' tak blisko siebie razi nieco, szczególnie w tak krótkich tekstach, i jeszcze zdania zaczynające się od ''że'', co prawda spotkałam się z takimi zdaniami, ale przeważnie w reportażach albo felietonach, tutaj nie wydaje mi się za zasadne, tym bardziej że nie nadają ekspresji.

    Ogólnie dziwię się trochę krótkiej budowie zdań. Niepotrzebne, moim zdaniem, jest drobnienie wypowiedzi, jeśli bez problemu odnajduje się w wersji bardziej złożonej. Niemniej to tylko moje zdanie... Tekstu nie oceniam
  • droga_we_mgle pół roku temu
    Dziękuję za opinię, Grafomanko.
  • aniaanka pół roku temu
    Jakie to wszystko prawdziwe...
  • droga_we_mgle pół roku temu
    aniaanka ✿prawdziwe jest wtedy, kiedy nikt nie reaguje i prawdziwe jest wtedy, kiedy ktoś reaguje. Medal ma dwie strony :)

    Dzięki za wpadnięcie :))

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania