Tradycja - rzecz święta

Było nas trzech braci, później urodziła nam się jeszcze siostra. Była jednak chorowita i beksowata, toteż rodzice głownie nią się zajmowali, a myśmy chodzili trochę samopas. Do tych najgrzeczniejszych raczej nie należeliśmy. Po sąsiedzku mieszkało dwoje staruszków, po jakimś czasie sprzedali dom młodemu małżeństwu i przenieśli się do miasta.

Sąsiad pracował w Urzędzie Gminnym, a żona była nauczycielką, tyle, że na urlopie macierzyńskim.

Zbliżała się Wielkanoc i mama, znając nas, nakazała, by nam czasem nie przyszło do głowy oblewać w Dyngusa sąsiadów, bo gotowi się obrazić. W całkowitej tajemnicy wstaliśmy bardzo wcześnie i zapukaliśmy do drzwi młodych państwa. Wyszedł pan w pidżamie i narzuconej na nią marynarce i mrużąc oczy od słońca, patrzył czego chcemy. Najstarszy z nas ukłonił się grzecznie - Dzień dobry! Wesołych Świąt ! I znienacka chlusnął na rozespanego chłopa kwartę wody, po czym daliśmy nogę. Urzędnik widocznie znał się na tradycji, bo nie naskarżył na nas do rodziców i żyliśmy sobie zgodnie aż do następnego roku.

Znów zapukaliśmy do sąsiadów; wyszła pani z dzieckiem na ręku – zapytaliśmy o męża. Odpowiedziała, że pilnuje mleka, by nie wykipiało i zaraz wyjdzie. Jeden „ ubezpieczał tyły”. na wypadek jakby coś...

.. Sąsiadka mile z nami rozmawiała, zeszła ze schodów i pokazywała nam, jak zające obgryzły drzewka; po czym cofnęła się do mieszkania. W tej chwili z okienka na półpiętrze sąsiad wylał na nas wiadro wody! Przemoczeni do cna gnaliśmy do domu; w sumie byliśmy zadowoleni, że podjął wezwanie, a że tym razem on górą – odpłacimy za rok!

Mama załamała ręce na nasz widok ; widziała skąd wracaliśmy. Po jakimś czasie, w czasie przypadkowej rozmowy z sąsiadem, powiedziała , że trochę przesadził. Ponoć tylko tyle. Miła zażyłość sąsiedzka od tej pory skończyła się Zostały tylko zdawkowe pozdrowienia . Mowy nie było o następnych wspólnie świętowanych, radosnych Śmigusach. A szkoda!

Średnia ocena: 0.0  Głosów: 0

Zaloguj się, aby ocenić

    Napisz komentarz

    Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania