trendy passe

ta nasza łódź dwudziestoletnia

z prawdziwego drewna

passe

bo nie z plastiku

lub choćby lekkiej sklejki

wschód słońca w nadrzecznej mgle

– zdecydowanie passe

twoje słowa

że wciąż wyglądam jak mała dziewczynka

i moje podparte dłonią milczące rozmarzenie

passe

już nawet nie patrzmy na płynącą

parę łabędzi w wilgotnym śnie

passe passe

dziś

noc jest trendy

miłość jak clubbing

w pogoni

od jednej do drugiej przystani

i nie widać ukrytych dzięki Bogu

w ciemności

(więc uratowanych)

kiczowatych jeleni

na rykowiskach

z błękitniejącą ścianą lasu w tle

Średnia ocena: 4.2  Głosów: 9

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (24)

  • Grain dwa lata temu
    mnie korci coś takiego

    że wciąż wyglądam jak mała dziewczynka
    z niepodartym rozmarzeniem
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Nawet dobre. Kobieta trzymająca w ręce obrazek, który namalowała jako kilkulatka. "Niepodarte rozmarzenie".
    Ten mój wiersz przypomniałam sobie po przeczytaniu Twojego, z landszaftem.
    Widziałam w dzieciństwie taki obraz u sąsiadki mojej babci. Granatowo-zielono-złoty. Połyskiwał, jakby był wyszyty jedwabną nicią, ale to na pewno nie była nić. Ciemny las, ryczący jeleń, wschód słońca. I ciężka, orzechowa, lakierowana rama.
  • Grain dwa lata temu
    W 60 minut na godzinę,/albo gdzie indziej/ szedł taki tekst- jeleń to ma ciężkie życie, chodzi i ryczy po rykowisku, że ma ciężkie życie na landszafcie
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Trudno się dziwić jego cierpieniu. Namalowany z otwartym pyskiem, uniesioną głową, i tak przez dziesiątki lat nad czyimś łożem małżeńskim.
  • Szalej. dwa lata temu
    Ta końcówka jakaś taka przegadana, chociaż jak zastanawiam się, którą część bym wywalił, to sam nie mam pojęcia. Niemniej, gryzie mnie jakoś ale i dopuszczam do siebie, że tak być musi i jest to zamierzone - wszak sam często tak robię.

    Poza tym, podoba się :)
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Szalej., miło, że Ci się podoba. Jelenie, łabędzie, wschód słońca, dwoje ludzi na łódce - to wszystko musiało tu zaistnieć, żeby się uratować.
    "Przegadanie" w końcówce jest zamierzone. Miało być jak konkretny młotek, który przybija, przybija, i przybija gwoździk, na którym wisi obrazek. A krótkie ostatnie "w tle" miało być gwoździkiem.
  • Grain dwa lata temu
    Mam nadzieję, że nie śmiecę tą starocią,parodią

    Zeusy parcie na monidło

    jeleń to ma ciężkie życie jeleń chodzi po rykowisku
    i ryczy że ma ciężkie życie na landszafcie
    jak zraniony rozerotyzowany ptak
    na mocnych niewyczerpanych papierach

    podczas gdy ona z białą szpachlą kupra
    układa brzydkie kaczątko w zakolach
    co widać i słychać u dochodzącego modela
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Grain, nie śmiecisz. Przypomniał mi się Cysorz Waligórskiego, a też inne jego teksty i weszłam na tę stronę:

    https://waligorski.art/liryka.php?litera=g

    I musiałam trochę poczytać i się pośmiać.
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Z cyklu: Bajeczki Babci Pimpusiowej, kilka bajeczek (autor - Waligórski):

    Dmuchał żabę chuligan raz, kawał świntucha.
    Dmucha ją, dmucha, dmucha, dmucha, dmucha, dmucha,
    Wtem bęc - z żaby królewna śliczna się wyłania!
    A ten skurczybyk wcale nie przerwał dmuchania...

    Zapylała raz pszczółka jakiegoś badyla,
    Wtem czuje, że od tyłu też ją ktoś zapyla.
    Patrzy się, a to truteń, niejaki Zenobi.
    Morał - rób dobrze innym, tobie też ktoś zrobi.

    Płakał niedźwiedź przed lisem, pijąc wraz z nim wódę:
    - Ty wiesz, mam czworo dzieci, ale wszystkie rude...
    - Ha! - krzyknął lis obłudnie, ukrywszy twarz w dłoniach -
    Mój syn także jest rudy, ktoś nas robi w konia!

    Więcej tutaj:

    https://waligorski.art/liryka.php?litera=g
  • Narrator dwa lata temu
    Trendy passe — gra przeciwstawnych słów; coś w stylu: był tak brzydki, że aż piękny w swej brzydocie.

    Wiele pięknych scen w tym wierszu. ⛵??
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Tak jest z tymi obrazkami. Wyciągane są z lamusa, żyją nowym życiem, stają się cenne.
  • Bożena Joanna dwa lata temu
    Ciekawy wiersz o marzeniach, które nie odchodzą w zapomnienie. Zastanawia mnie słowo "passe". Przychodzi mi do głowy, że nawiązujesz do francuskiego "passé", ale mogę się mylić.
    Pozdrowienia!
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Tak, chodzi o to słowo. Oba określenia (trendy, passe) wzięłam z języka dot. świata mody. O rzeczach modnych, będących "na czasie" mówi się, że są "trendy" (z jęz. ang.), a o rzeczach niemodnych, że są "passe". Myślisz, że powinnam w słowie "passe" dać na końcu "é"?
    Często w książkach i gazetach widzę np. taki zapis (też z francuskiego): "a propos". Tymczasem w oryginalnej pisowni pojawia się akcent nad a: "à propos".
    Pomyślałam, że "passe" może u mnie obejść się bez tej kreseczki, tak jak w powszechnie używanym "a propos".
  • Bożena Joanna dwa lata temu
    Trzy Cztery Wybacz niedzisiejszej romanistce, ale sprawy ortografii francuskiej są mi bliskie. Angielskie słowa mają prostszą pisownię, trendy nie wymaga dodaktowych znaków graficznych. Niektóre słowa są już spolszczone, a w internecie spotykam błędy nawet w polszczyźnie.
    Dziękuję za odpowiedź
  • kikimora dwa lata temu
    I tym sposobem gaśnie urok dawnego i dzisiejszego świata - bo jest passe. Dobry wiersz.
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Tak... Wciąż możemy być zauroczeni wschodem lub zachodem słońca, widokiem łabędzi na rzece, czy saren na polanie, ale czy bezpiecznie się do tego przyznawać? Czy gałązka żywej, kwitnącej jabłoni dorównuje kwiatu jabłoni wydrukowanemu na drukarce 3D?
  • Noico1 dwa lata temu
    Bardzo dobry wiersz. 5.
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Dziękuję.
  • Dekaos Dondi dwa lata temu
    TrzyCztery↔Hmm... tak w sumie, jakie to ma znaczenie, czy coś jest: trendy lub passe. Najważniejszy jest obserwator.
    Co jemu sprawia radość, ''gęsią skórkę'' podobania→czy przeciwnie. Dla mnie np: "gałązka żywej kwitnącej jabłoni"
    na tle zachodzącego słońca, przy muzyce ukulele, jest... trendy. Zdecydowanie. I różne inne takie.
    Chociaż podobają mnie się, zupełne skrajności też. W różnych dziedzinach.
    Każdy ma w sobie swoje↔trendy i passe. Nienawidzę mody.
    Takie zdanie me w skrócie. A wiersz fajnie napisany. Tak po Twojemu!!↔Pozdrawiam?:))
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Dekaos, i ja nie przepadam za modą. Lubię indywidualne podejście i własne wybory we wszystkich dziedzinach sztuki i życia.
  • rozwiazanie dwa lata temu
    Nostalgia, podana na surowo, uśmiercana przez trendy. Trzy Cztery, naturalnie i dobrze czyta się ten wiersz.5. Pozdrawiam ?
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Rozwiazanie, ciekawie napisałaś. "Nostalgia, podana na surowo, uśmiercana przez trendy" - bajeczne sformułowane myśli. Dziękuję.
  • Szpilka dwa lata temu
    Takie prawo natury - stare do lamusa ? I tylko sentyment w sercu się tli, i dobrze, niech się świat kręci w swoim rytmie, bo każdemu pokoleniu przypisany osobliwy czas.

    Wiersz bardzo oryginalny i prawdziwy, jak to u Ciebie ?
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Szpilko, dziękuję za wizytę, komentarz. Miło Cię widzieć.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania