Trójząb Neptuna

pierwszy, drugi, trzeci ząb

pomiędzy nimi wrąb

 

banalne

 

dwa wręby

pomiędzy nimi zęby

 

pretensjonalne

 

pierwszy, drugi, trzeci ząb

pierwszy, drugi wrąb

pomiędzy - wręby, zęby - nimi

 

nienaturalne

 

atrybut rzymskiego boga

wód, chmur i deszczu

odpowiednika Posejdona

 

idealne

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 2

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (15)

  • Szpilka 19.11.2021
    Kojarzy mi się z łamaczem językowym - ząb zupa zębowa, dąb i wpadka ?

    Sympatyczne ?
  • Cicho_sza 19.11.2021
    Czasem najprostsze rozwiązania są najbardziej skuteczne ?
    Pozdrawiam
  • Trzy Cztery 21.11.2021
    Tak sobie pomyślałam po lekturze, że gdyby Autor narysował trójząb na kartce i mu się przyjrzał, to zobaczyłby, że tu napisał nieprawdę:

    dwa wręby
    pomiędzy nimi zęby

    Załóżmy, że "I" to ząb, a "." to wrąb. Tak wyglądałby narysowany trójząb na kartce:

    I . I . I

    a więc mamy tylko jeden ząb "I", między dwoma wrębami "." .

    Proponuję więc taki zapis:

    jeden wrąb drugi wrąb
    między nimi - ząb

    :)

    A utwór podoba mi się. Zabawny i daje do myślenia.
  • AMAIMON 21.11.2021
    I . I . I

    dwa wręby
    pomiędzy nimi zęby

    Jeśli przyjąć twoją nomenklaturę nazewniczą mam jak najbardziej rację. Dwa wręby to dwie kropki, a zęby (nie ząb) , to trzy pionowe kreski. Stąd liczba mnoga. Co zresztą widać na załączonym obrazku. Na twojej kartce chyba leży "ścieżka" białego proszku, bo inaczej nie potrafię skonfrontować tego co wypisujesz z rzeczywistością. Pozdro, piątak, żółwik.
  • Trzy Cztery 21.11.2021
    Oj, nie, nie... Mylisz się. Pomiędzy, to to samo co między. Słownik Języka Polskiego tak definiuje to słowo:

    między
    1. «przyimek komunikujący, że to, o czym mowa, jest z obu stron otoczone czymś, np. Ulica ciągnęła się między domami.»

    Z OBU STRON kropki, czyli wręby, ma tylko JEDEN , środkowy ząb.

    Przemyśl znaczenie słowa "pomiędzy". Dwa zewnętrzne zęby na 100% nie są "pomiędzy wrębami".
  • Trzy Cztery 21.11.2021
    Za to wręby są jak najbardziej pomiędzy zębami.
    Pierwszy wrąb pomiędzy pierwszym, a drugim zębem, a drugi wrąb - pomiędzy drugim, a trzecim zębem.
  • AMAIMON 21.11.2021
    Pierwszy wrąb pomiędzy pierwszym, a drugim zębem, a drugi wrąb - pomiędzy drugim, a trzecim zębem.

    Opisałaś toczka w toczkę to co ująłem w 4 i 5 wersie utworu. Tylko szczegółowo. Weź teraz spójrz na swoją dłoń (pomijając kciuk). Zauważysz trzy wręby, a pomiędzy nimi zęby (w tym wypadku cztery palce). Zęby (palce) są pomiędzy, gdyż okalają wręby. Również dwa zewnętrzne. Pomiędzy to synonim wyrazów: w gronie, wśród, w otoczeniu. Wynika stąd jednoznacznie, iż notacja w postaci j/w jest jak najbardziej słuszna. Dla przykładu:

    + - + - +

    dwa minusy
    pomiędzy nimi plusy

    To nic innego jak stwierdzenie: W otoczeniu trzech plusów znajdują się dwa minusy bądź: W gronie dwóch minusów znajdują się trzy plusy. Stąd:Dwa zewnętrzne zęby na 100% nie są "pomiędzy wrębami". jest założeniem błędnym. Dziękuję. PS. Jeśli i to ciebie nie przekonuje to masz rację. We wszystkim. Bo chyba o to walczysz.
  • Trzy Cztery 21.11.2021
    Nie walczę o rację we wszystkim. Nigdy. Chciałabym, żeby tutaj wypowiedział się ktoś jeszcze. Może rzeczywiście się mylę?
  • Tjeri 21.11.2021
    Czysto logicznie i znaczeniowo, masz oczywistą rację, Trzy Cztery. Słowo "pomiędzy"' znaczy dokładnie co napisałaś. Nie razi mnie jednak taki sposób napisania przez Autora.
    Może dlatego, że jesteś perfekcjonistką, a Twoje wizje są super dopracowane, ja zaś patrzę luźniej, mniej dosłownie.
  • Tjeri 21.11.2021
    O matko, znów słowa pozjadałam (ostatnio to u mnie nagminne) i jakaś dziwnie skonstruowana wypowiedź mi wyszła. Ale mam nadzieję, że sens jako tako pozostał.
  • Trzy Cztery 21.11.2021
    Piszę teraz z telefonu, trochę tego nie lubię, ale postaram się podać Ci jeszcze jeden przykład użycia słowa pomiędzy.
  • Trzy Cztery 21.11.2021
    Pomiędzy zębami utkwiła łupinka od pestki słonecznika. Czy żeby tak się stało, muszą być dwa zęby, czy wystarczy jeden?

    Dwa.

    Dlatego myślę, że pierwszy i trzeci ząb w trójzębie nie są pomiędzy wrębami. Zewnętrzne zęby w trójzębie mają obok siebie tylko pojedyncze wręby. Te, które otaczają środkowy, pojedynczy ząb:)

    Ciekawe, co na ten temat myślą inni czytelnicy.

    Pozdrawiam serdecznie
  • AMAIMON 21.11.2021
    Pomiędzy zębami utkwiła łupinka od pestki słonecznika.

    Przecież tutaj nie sygnalizujesz szczegółowo pomiędzy, którymi zębami utkwiła owa łupinka. To jak zakomunikować: Pomiędzy żeberkami grzejnika utkwił kapeć. Tak widzący obraz oznajmia jedynie, iż kapeć wraził się w szczelinę pomiędzy dwoma żeberkami. Przy czym nie zawiadamia odbiorcy między którymi. Pewnie stąd dysonans w odbiorze treści.

    1. «przyimek komunikujący, że to, o czym mowa, jest z obu stron otoczone czymś,

    Jeśliby przyjąć tą definicję za pewnik to i w tym wypadku mam. Przykład:

    dwa żeberka
    pomiędzy nimi ścierka

    Owszem. Informuję o ilości żeberek, ale nie instruuję czytelnika odnośnie dokładnej lokalizacji. Można więc przyjąć, że jest ich więcej i z pełnym przekonaniem stwierdzić, iż jednym z żeberek jest skrajne, lewe, a drugim: skrajne, prawe (czytaj.dwa zewnętrzne). Rzeczywiście. Pomiędzy dwoma wrębami jest umiejscowiony jedynie jeden ząb. Z punktu widzenia twojego szkicu. Rzecz bezdyskusyjna. Z perspektywy synonimu, o którym wspomniałem wyżej również (w otoczeniu, w gronie, wśród).

    dwa wręby
    wśród nich zęby

    To chyba najbardziej drobiazgowa i wnikliwa analiza tycząca się tegoż. Pzdr.
  • Tjeri 21.11.2021
    Z całego utworu najfajniejsza jest zabawa słoworymem. Gorzej z pomysłem na konstrukcję, szkielet – to "banalne, pretensjonalne, nienaturalne...itp" brzmi sztucznie, a finałowa strofa nie wygląda mi "idealnie". Jak dla mnie, tu jest frajda:

    pierwszy, drugi, trzeci ząb
    pomiędzy nimi wrąb

    dwa wręby
    pomiędzy nimi zęby

    pierwszy, drugi, trzeci ząb
    pierwszy, drugi wrąb
    pomiędzy - wręby, zęby - nimi

    Reszta wysilona, pretensjonalna, niepotrzebna.
    Moim zdaniem, oczywiście.
  • AMAIMON 21.11.2021
    Dziękuję za komentarz.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania