Łącznicy

Daj, na głowę założę ci kapelusz z chmur;

Masz tu słomkę – poranka – wysysaj nią nektar;

Z szyi zdejmęć pokuty ciężki, szorstki sznur,

I mokrym krokiem trawy przemierzymy hektar.

 

Patrz przed siebie – tam biegnie szczęścia czarny kot!

My bez snu, bez śniadania – jakoby bez kajdan...

Nie ominiem, nie chcemy, grząskiej łąki błot;

Wiatrem w uszach wesołym przygrywa nam gajda.

 

Z błota oto bóciki, a z obłoków czapki;

Swobody woła na nas z brzucha burk i głos;

Bez herbaty na drogę, bez... obaw kanapki,

Passeport nam do raju własny daje włos.

 

W kapeluszu i bótach, z paszportem DNA –

Czy nie uśnie po drodze nikt, czy się nie zmęczy?

Z dzbanów białych niewinność pijąc aż do dna,

Odnajdziemy wśród trawy drugi koniec tęczy!

Średnia ocena: 4.6  Głosów: 8

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (110)

  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Ogłaszam konkurs na tytuł. Proponujcie proszę, ile kto chce. Poniżej moje czytanie, zbyt mocno wymówiłem pierwszą sylabę, ale wyszło w miarę. Zdjęcie też moje.

    https://youtu.be/hclvyNbdt20
  • Dekaos Dondi dwa lata temu
    P.W↔To chyba drugi po "Turyście" co mi najbardziej podszedł tak jakość?↔pomimo rymów:))
    Szata z chcianych chwil świata→pierwsze skojarzenie
    Pozdrawiam?:)
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    O, cieszę się. "Szata z chcianych chwil świata" to super tytuł, nawet rymuje się. Czekam na inne propozycje.
    Pozdrawiam ?
  • D.E.M.O.N dwa lata temu
    tytuł sztos!
  • Marek Żak dwa lata temu
    Fajny wiersz z tymi butami i czapkami i kotem, przynoszącym szczęście. Co do tytułu, to Wyprawa, czy Powrót do raju - Back to paradise:). Pozdrawiam
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Twoje tytuły w moim stylu, chyba Poranna wyprawa to był tytuł pierwszej wersji, którą teraz przepisałem. Powrót do raju też pasuje.
    Pozdrawiam ?
  • Narrator dwa lata temu
    Fajnie było posłuchać Twojego głosu. ?

    Co do tytułu — żaden z wymienionych powyżej mi się nie podoba (najgorszy to 'Back To Paradise'). Trudno wymyślić dobry tytuł do utworu, którego nie napisałem, którego jestem odbiorcą, nie dawcą. ?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Miło mi bardzo. Teraz będę się częściej nagrywał, chcę płynnie przejść do "textów" tylko dźwiękowych. Widzę w tym możliwości niedostępne dla słowa pisanego.
    Pozdrawiam ?
  • Narrator dwa lata temu
    Pobóg Welebor

    Wyczułem w tym nagraniu odrobinę tremy, a właściwie spięcia (co jest zrozumiałe), ale im więcej będziesz nagrywać, tym lepszy będzie efekt.

    Nawet najpiękniejszej modelce robią tysiąc zdjęć i wybierają to najlepsze. ☺️
  • D.E.M.O.N dwa lata temu
    Narrator - porównać poetę do modelki - takie bezcenne :)
  • Narrator dwa lata temu
    D.E.M.O.N

    A co, modelka nie może być poetką?

    Poezji można się nauczyć, z ładną buzią i zgrabną figurą trzeba się urodzić. ?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Narrator : Demon zaproponował "Oddech wolności". Dobre, ale trochę zbyt ogólne. Co sądzisz?
  • Narrator dwa lata temu
    Pobóg Welebor

    „Oddech wolności” to bolesne aż do przesady, jakby pisane przez więźnia obozu pracy przymusowej Mauthausen-Gusen.

    Najlepiej zostaw „Bez tytułu” dopóki coś Cię nie oślini. ?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Narrator : Chyba masz rację... Dzięki.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Narrator : na blogu dałem tytuł "Poranność". Mało odkrywcze, ale na razie może być.
  • Narrator dwa lata temu
    Pobóg Welebor

    Do tego „oddech” wcale mi się nie kojarzy z wolnością: nabity na pal wciąż oddycha, czasem nawet przez dwa dni, tak samo Jezus na krzyżu.

    Nie idź za głosem demonów, bo źle skończysz!

    „Poranność” to nie tak dobre co „Jaskrawość”. Tytuł nie musi być odkrywczy; ważne, żeby dobrze brzmiał i oddawał sens utworu.

    Mnie nic nie przychodzi do głowy, dlatego niestety nie mogę Ci doradzić.
  • Narrator dwa lata temu
    Pobóg Welebor

    Wskazówka: dobry tytuł nie powinien powtarzać żadnego słowa z wiersza, nawet w formie pokrewnej, rzeczownik - przymiotnik.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Narrator : Dzięki. Dla mnie tytuł w sumie mało znaczy, Peiper też miał zwykłe tytuły, takie powtarzające. Nie chcę również dodawać niczego do treści...
  • Narrator dwa lata temu
    Pobóg Welebor

    O, nie zgadzam się — tytuł to brama wjazdowa do miasta, jaki kram, taki pan, nudne, tuzinkowe tytuły zniechęcają. Poza tym powinieneś uwzględnić specyfikę online: każda wyszukiwarka zamieści dobry tytuł bliżej początku listy.

    Pod dobrym tytułem choćbyś umieścił przepis na sałatkę, każdy przeczyta z ciekawością. ?☺️
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Narrator : ha ha, prawda, ja często piszę pod wierszami, że wiersz o takim a takim tytule nie mógł być zły...
  • D.E.M.O.N dwa lata temu
    Pobóg Welebor i Narrator - to ja Wam powiem, czemu skojarzyło mi się z "oddech wolności" - bo ludzie uwolnieni mimo, że im w brzuchu burczy to cieszą się wolnością, a nie szukaj od razu jedzenia, radują się prostotą tak jak bohaterowie wiersza, cieszą się sobą nawzajem. Są biedni(bez butów i kapelusza), głodni (bez herbaty i kanapki), niewyspani (bez snu) i dodatkowo czarnego kota wbrew przesądom uważają za szczęście - tylko więźnia który uciekł (ciężki szorstki sznur pokuty on jej zdjął z szyi, uciekają przez to błoto i trawę "bez kajdan") mogłoby to cieszyć. Stąd oddech wolności.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Narrator : daję tytuł Łącznicy ?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    D.E.M.O.N tytuł Łącznicy będzie. Od łąki.
  • Narrator dwa lata temu
    Pobóg Welebor

    Fajny... kojarzy się z akcją i sensacją: zwiadowcy, kłusownicy, przemytnicy... ?‍♂️??
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Narrator : cieszę się, że Ci się podoba. Wiem, że gdyby było inaczej, powiedziałbyś. Jest łąka, jest przygoda, i połączenie, jak w tęczy... ?
  • D.E.M.O.N dwa lata temu
    Pobóg Welebor - Łącznicy to są na przejściach granicznych. lub tacy agenci czy łączą jednych ludzi z innymi. Ale to Twój wiersz.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    D.E.M.O.N lubię nadawać nowe znaczenia słowom. Cieszę się, że Ci się nie podoba ?
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Może "Drugi koniec"? Koniec brzmi groźnie, ale "drugi koniec" - intrygująco.

    Aha. Trochę nie bardzo widzę wers:

    Masz tu słomkę – poranka – wysysaj nią nektar;

    Dlaczego w ten sposób wyodrębniłeś słowo "poranka"?

    Mam swoje pomysły na zmianę, ale może nie trzeba. O co chodzi?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Trzy Cztery: tytuł Łącznicy. W moim stylu, bo trochę dziwny i niezbyt szumny.
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Pobóg Welebor, łącznicy pasują też charakterem do chmurników. Tytuł bardzo mi się podoba!
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Trzy Cztery, no to bardzo się cieszę ?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Drugi koniec podoba mi się ?

    Co do tego wersu, to najpierw wiersz był bez interpunkcji i nawet nie był sylabiczny. Można było czytać "słomka poranka" lub "poranka nektar" no albo "o poranku". Chciałem zachować te możliwości. Inaczej musiałbym się zdecydować, albo "masz tu słomkę, poranka wysysaj nią nektar", albo "masz tu słomkę poranka, wysysaj nią nektar". To drugie oczywiście tylko wchodzi w grę, ale wtedy ten nektar nie ma określenia, i może chodzić o zwykły nektar Hortexu, a przecież nie o to chodzi.
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    A może tak:

    Masz tu słomkę – poranek – wysysaj nią nektar;
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    A, nie. Rzeczywiście, może to być wtedy nektar Hortexu.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Trzy Cztery : albo "masz tu słomkę poranka, jego ssij nią nektar"? Ale średnio brzmi.
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Pobóg Welebor, albo:

    Masz poranek - tu słomka - wysysaj ją nektar
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Trzy Cztery : pospieszyłaś się, widzisz?
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Widzę. Nie "ją", a "nią".

    Masz poranek - tu słomka - wysysaj nią nektar
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Trzy Cztery : nie o to chodzi, "tu słomka", to jak "tu baza, odbiór" ?
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Pobóg Welebor, a, to odpada.
  • Grain dwa lata temu
    przez słomkę z siennika
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Grain, dobry tytuł!
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Tak, fajny tytuł ?
  • Grain dwa lata temu
    Trzy Cztery, Błażej Kłajza wnioskował o Nobla dla mnie za same tytuły - tak nieskromnie'
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    I słusznie. Po tytułach można odgadnąć, które wiersze w słupku są Twoje. Bawiłam się tak niedawno na portalu pisarskim. Sprawdzałam, czy po tytule zgadnę, czyj to tekst.
  • Grain dwa lata temu
    Trzy Cztery daruję Tobie to nękanie
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Trzy Cztery : a znasz tytuły Waldemara Talara skądinąd? Mój ulubieniec, choć naturszczyk.
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Pobóg Welebor, kojarzę imię i nazwisko, tytułów nie pamiętam. Nie pamiętam też tytułów Graina, ale je rozpoznaję.
  • D.E.M.O.N dwa lata temu
    "Przez słomkę z siennika" - bardzo dobry tytuł.
  • Poncki dwa lata temu
    To co przyszło mi do głowy najpierwsze to po prostu "Krowy"
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Ha ha, dobre, ale te krowy bez herbaty to jednak nie bardzo ?
  • Poncki dwa lata temu
    Pobóg Welebor
    Jak to? Pokaż mi krowę, która reży herbe :)
  • Poncki dwa lata temu
    Pobóg Welebor
    https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=6MNYKmjUS9k
  • rozwiazanie dwa lata temu
    Poncki dobry link:))
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Poncki : reżyć to coś nowego. Reż to żyto po staropolsku ?
  • Poncki dwa lata temu
    Pobóg Welebor
    No cóż. Nie tak nowego :) Premiera płyty "Nic dziwnego" była w 2011. Chociaż mi się, że ten kawałek to słyszałem jeszcze wcześniej.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Poncki : Nie znam języka młodzieżowego. Parę słów tylko, jak "nieogar", które jest niesamowite i bardzo polskie ?
  • Poncki dwa lata temu
    Pobóg Welebor
    Gdzieś tam między wierszami przebąkiwałeś ile masz lat. Ten "język młodzieżowy" to jest z czasów Twojej młodości :P

    Na marginesie. Jest paru niezłych poetów na polskiej scenie hip-hopowej.
    ŁONA jest zdecydowanie jednym z najlepszych.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Poncki : to go posłucham trochę. Dzięki ?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Poncki : sorry, Go ?
  • rozwiazanie dwa lata temu
    Samuel Beckett „Waiting for Godot”, to byłby dobry tytuł. Dekaos ładny podrzucił.

    Tytuły:

    Bez butów za ręce...
    ... słoma w kapeluszu

    Pozdrawiam piątką za wiersz ?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Fajne tytuły, ale jeszcze czekam na ten jeden jedyny ?
    Dziękuję. Pozdrawiam również ?
  • rozwiazanie dwa lata temu
    przy otwartym oknie - tytuł od rapera łona:))
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Raper łona? ?
  • Poncki dwa lata temu
    Tytuł: "Podnóża"?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Fajne słowo, ale tam też są te chmury, mimo, że oni w trawie będą szukać. Ale podsunąłeś mi, Ty i Dekaos, myśl. A co, jeśli oni są nadzy, poza tym błotem i chmurami? Wtedy też to szukanie w trawie można rozumieć bardziej przyziemnie... Może "Odziani w niewinność"?
  • Poncki dwa lata temu
    Pobóg Welebor
    Od początku myślałem o nich jako o nagich. Dlatego "Krowy" ;)
    Może "Podniebne podnóże" :)
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Poncki : Jak to dobrze, że poprosiłem Was o ten tytuł. Dzięki temu zrozumiałem swój własny wiersz ?
    Dziękuję ?
    Teraz mogę już sam dać tytuł, jeszcze poczekam, ale chyba będzie "Odziani w niewinność" właśnie.
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Welebor, tylko nie "Odziani w niewinność"!
    A to dlatego, że masz w wierszu taki wers:

    "Z dzbanów białych niewinność pijąc"

    Jeśli dasz tytuł "Odziani w niewinność", to wtedy, biorąc pod uwagę slang młodzieżowy, 'dzbanami" mogą być ci, którzy tu idą, nadzy i "przemierzają trawy hektar".

    Kontynuując myśl - odziani w niewinność, nadzy, zaczynają tę niewinność ze swoich nagich ciał spijać, czyli...

    "Z dzbanów białych" niewinność pić.

    Nie!!!

    Wesz, co oznacza "dzban" w jęz. młodzieżowym?

    Dzban – potoczne określenie w języku polskim, funkcjonujące zwłaszcza w mowie młodzieżowej, oznaczające głupka lub kogoś, kto zrobił coś głupiego.
    W grudniu 2018 słowo „dzban” zostało wybrane w plebiscycie na Młodzieżowe Słowo Roku.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Aha, dzięki. No tak. To może zmienię tę niewinność w tym wersie na coś innego, już nie będzie potrzebna, gdy będzie w tytule. Co sądzisz?
  • rozwiazanie dwa lata temu
    Trzy Cztery, dzban jak baniak, pusta głowa.
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    rozwiazanie, pusta głowa rzutuje chyba na całość. "ty zakuty łbie" zmieniło się na 'ty dzbanie", dzieki nowemu pokoleniu:)
  • rozwiazanie dwa lata temu
    Pobóg Welebor "Z dzbanów białych niewinność pijąc" świetny wers, nie zmieniaj go.
  • rozwiazanie dwa lata temu
    Trzy Cztery nie ma jak nowe pokolenie:))
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Welebor , myślę, że jak dasz ten tytuł, nad wersem trzeba będzie się zastanowić. Możesz zmienić "niewinność", a możesz i "dzbany".
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    rozwiazanie, :)
  • rozwiazanie dwa lata temu
    Trzy Cztery Pozdrawiam cieplutko i nie wtrącam się, bo oberwę po baniaku. Baniak jest z ukraińskiego;)
  • Poncki dwa lata temu
    A ja nie widzę nic złego w byciu nagim dzbanem na łące. Najlepiej jeszcze w deszczu ??
  • rozwiazanie dwa lata temu
    Poncki :))
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    rozwiazanie : dobrze, to trzeba jeszcze nad tytułem pomyśleć. Albo może ktoś kiedyś coś genjalnego jeszcze wymyśli ?
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Hahaha! Wers można rozwinąć:

    "z dzbanów białych, żółtych, czarnych i czerwonych niewinność pijąc"
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Trzy Cztery ha ha, w życiu nie użyję słowa dzban więcej, już mi się źle kojarzy ?
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Poncki podsunął dobry pomysł. Tytuł - dla dystansu i radości - mógłby brzmieć: "Nagie dzbany na łące", a w krytycznym wersie dałbyś "z białych kielichów".
    Poczuć się dzbanem wcale nie znaczy poczuć się nieszczęśliwym. Można "odzbanieć", czy "zdzbanieć" z zachwytu, stojąc w tych butach z błota i kapeluszu z chmur pośród mokrych traw.
  • Grain dwa lata temu
    Pobóg Welebor, jeszcze funkcjonuje słowo ,,dzwon" - wg mnie stop brązu z bawełną
  • Grain dwa lata temu
    Trzy Cztery a może - Gra w trzy kielichy kwiatów, próba nektaru
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Grain, Ty się znasz. Pewnie to prawda.

    Welenor, daj tytuł "Nagie dzbany na łące". Naprawdę - przebojowo brzmi.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Trzy Cztery to byłoby dobre, ale nie chcę zmieniać jednak. Na razie się oddalam, wrócę później. Może coś z łąką faktycznie wtytule...
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Grain, brązu z bawełną? A to dopiero.
  • Poncki dwa lata temu
    Albo "jakeśmy dzbany"
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    "Jakeśmy". Ja tam mogę być. Bywam dzbanem, na 100 %. Wtedy się z siebie śmieję.
  • Poncki dwa lata temu
    Trzy Cztery nie tylko Ty?
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Poncki ?
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Grain, jako dzban, dopiero teraz odkryłam tajemnicę bawełny w dzwonie: część bawełniana tego "stopu" występuje tylko w liczbie mnogiej. Jak np. słowo "spodnie".
    Ale ze mnie dzban...
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Dzwony - dżinsy z rozszerzonymi u dołu nogawkami...

    Muszę już wyłączyć komputer:)
  • Poncki dwa lata temu
    Może łąckie.dzbany
  • Grain dwa lata temu
    nawet ponckie
  • Poncki dwa lata temu
    Grain ale, że nie z Łącka tylko z łącki?
  • Grain dwa lata temu
    z łączki na łączkę wołki ganiała
    Jasia z flaszką łąckiej ze sobą brała
    hej czerwień czerwonka ze sobą brała
    oj Maniu Maniu wesoło będzie
    bo twoja sukienka nierówna wszędzie
    hej czerwień czerwień czerwonka
    nierówna wszędzie
  • Poncki dwa lata temu
    Grain
    ?
    Po śliweczce, po kropelce tak się Mania okrasiła,
    Że nim spostrzegła u Jasieńka czerwone fałdy pogubiła ?
  • Poncki dwa lata temu
    Grain
    Przednie?
  • Akwadar dwa lata temu
    Podobuje mnie się
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Bardzo się cieszę ?
  • D.E.M.O.N dwa lata temu
    ja od razu bym dał tytuł "Oddech wolności" :)
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Skłaniam się ku temu tytułowi. I znalazłem coś takiego w necie:

    https://www.astromagia.pl/zycie-i-gwiazdy/zdrowie-i-uroda/oddech-wolnosci

    ?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Na blogu dałem tytuł "Poranność". Oddech wolności to dobry tytuł, ale do trochę innego wiersza. W każdym razie dzięki ?
  • D.E.M.O.N dwa lata temu
    Pobóg Welebor - widzę, że koniecznie chcesz być oryginalny, skoro tak sprawdzasz czy już w necie nie ma podobnego tytułu ?Twój finalny nawet pasuje.
  • Aisak dwa lata temu
    Nie mam pomysłu na tytuł, ale tyle wspaniałych propozycji padło, że jest w czym wybierać.

    Trzymasz poziom i dobrze się bawisz, a my razem z Tobą?
    Pozdrawiam!
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Dziękuję. Bardzo się cieszę ?
    Pozdrawiam ?
  • D.E.M.O.N dwa lata temu
    Po przeczytaniu tych dyskusji wpadł mi jeszcze jeden pomysł na tytuł "Uwolnienie" bo cały ten wiersz wzbudza we mnie takie uczucie ulgi i beztroski. a co do tytułów do bloga pod google to aktualnie najlepsze słowa to "Cena beznzyny' ewentualnie "Inflacja". a aby klikali w tytuł najlepiej jakiś click bait typu "Czekała na to 10 lat, nie wiedziała, że to się może stać!" albo "Pokonał grawitację, jednym sprytnym trickiem. Sprawdź czy też to potrafisz"
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Super pomysły na nazwę bloga ?
    Mój nazywa się "W Krainie Dwunogów", ale w wyszukiwaniu nie wychodzi.
    Co do "Uwolnienia", to przede wszystkim bardzo mnie cieszy, że takie masz uczucia względem wiersza... Dziękuję, pomyślę jeszcze nad tytułem, który by zawierał tę ideę i przy tym był w moim stylu. Bo ten jest jednocześnie interpretacją, a tego nie chciałbym narzucać.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania