"UKRAINA"

Wrzaski, śpiewy i chichy. Kołomyjka dziamga

bałałajką harmoszką bandurą i drumlą

mołojec z mołodycią. Na sztorc wbity tryzub

slipyj did' z pacholęciem po bezdrożach się plączą

 

Sława Ukraini - malinowa z kirem płachta się trzepoce

niebo sine pcha cerkiew jak baba pękata

uroczyska upiorne bo z Lachami porządek

Krew gasi ogień. Pachnie chlebem i mordem

 

28.02.2014

Średnia ocena: 3.7  Głosów: 24

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (56)

  • Szpilka 22.02.2022
    Bardzo dobry i prawdziwy, tak było - "Krew gasi ogień. Pachnie chlebem i mordem" ?
  • befana_di_campi 22.02.2022
    To wyzwoliło wspomnienia [z zaprzeszłości] które do tej pory wyjątkowo ciężko odchorowuję po wczorajszej lekturze wiersza mojego Przyjaciela:

    http://www.poezja-polska.pl/fusion/readarticle.php?article_id=55016

    Serdeczne :)
  • Szpilka 22.02.2022
    Befana

    Aha, przejmujący wiersz.
  • befana_di_campi 22.02.2022
    Szpilka Poczytaj jeszcze linki w komentarzach. Serdecznie, miła Igiełko :)
  • Szpilka 22.02.2022
    Befana

    Z miłą chęcią, nie znam poezji pana Rumla, dzięki ? Mój ojciec rzeź przeżył, ale dziadek już nie ?
  • Yaro 22.02.2022
    befana_di_campi bardzo dobry przekaz tak było moja rodzina uciekała z Wołynia. Przeszliśmy piekło w naszej ojczyźnie a teraz chcą by iść za Ukrainą. Pozdrawiam.
  • befana_di_campi 22.02.2022
    Yaro Nie jestem szowinistką, jednak pamiętać - poprzez przekaz - muszę. Jest to zwyczajnie ode mnie niezależne i naprawdę nie mam ochoty umierać za Kijów, skoro ten tylko żąda, nie dając w zamian nic.
    Pomoc humanitarna, o ile będzie mnie na nią stać, to jak najbardziej. Ale "uchodźcy"? Znaczy, kto? Przecież nasza dawna Małopolska Wschodnia jest na tyle powierzchniowo obszerna, że może spokojnie przyjąć tych, którzy uciekają przed agresją...

    Serdecznie :)
  • MartynaM 22.02.2022
    Bardzo dobry, Befanko. 6
  • befana_di_campi 22.02.2022
    Jak wątek to wątek :( W lutym 2014 roku napisałam:

    "Usłyszane z Majdanu"

    Dokładam swój wiersz niedawno umieszczony na Forum. Zastanawiałam się w lutym br. jak go zatytułować? Tak naprawdę, to powinno by być "Usłyszane z Majdanu" [cytat z "poezji-polskiej pp"]

    My przyjacielstwo -
    ugadane. A jakże -

    Oto za wasze winy
    i nasze straty
    zrzeczenie się. Pokojowo

    czterdziestu powiatów.
    Zaś od serca - przyczynkiem
    sobie odkroicie -

    skrawek prawej łydki
    kęs lewego uda
    i oba pośladki

    luty 2014

    Przepraszam za wyrażenie, ale czy ci "rządzący". nie widzą, kurwa, co wciąż dzieje się na granicy polsko-białoruskiej? Zapomnieli??? I Covid już niestraszny???
  • befana_di_campi 01.03.2022
    Niestety, nie przewidziałam tego straszliwego biegu wypadków :(((
    W pomoc humanitarną prawie natychmiast się włączyłam.
  • MartynaM 22.02.2022
    Oni wszystko widzą, tylko nie wiadomo w co grają.
  • MartynaM 22.02.2022
    Możliwe, że mają obawy, iż po Ukrainie Putin zaatakuje Polskę. Dlatego wspierają Ukrainę. Innej opcji chyba nie ma.
  • befana_di_campi 22.02.2022
    MartynaM Zanim Polska, to jeszcze kraje bałtyckie. Tzw. basen śródziemnego morza północnego, to dla nich o wiele bardziej łakomy kąsek. Chociażby Kłajpeda, Ryga, Tallin...
  • Starszy Woźny 22.02.2022
    A ty befano z kim będziesz walczyć? Z Ukrainą przeciw Rosjanom, czy odwrotnie. Podobno pochodzisz z pod Lwowa. A może jesteś już zbyt stara i to wszystko tłumaczy. Chociaż tutaj jesteś jak dwudziestka. W twoim wierszyku za dużo symboli nienawiści historycznych. Muszą wymrzeć tacy jak ty, żeby narody mogły żyć w przyjaźni.
  • befana_di_campi 22.02.2022
    Nie "spod Lwowa" a ze Lwowa. I nie ja, a moi Przodkowie, troglodyto. Ludzie pograniczy zsazwyczaj ze sobą nie walczą.
    O jakiej "nienawiści historycznej" piszesz, głąbie? Nie znasz przypadkiem płócien Kazimierza Sichulskiego?
  • Starszy Woźny 22.02.2022
    befana_di_campi
    Sichulski to twój kolega z młodości? Mam rozumieć, że twój awatar jest przez niego narysowany. Gratulacje.
  • befana_di_campi 22.02.2022
    Starszy Woźny Z pierwotniakami intelektualnymi się nie dyskutuje. Na POręcz leć, przygłupie!
  • cichy lot 22.02.2022
    befana_di_campi Jak zwykle klasa i kultura starej damy kresowiaczki :)))
    Oby szybko ten kraj od takich się uwolnił.
  • befana_di_campi 22.02.2022
    cichy lot A jak się "lata: nawet po "cichu" to w każdej chwili można z tego lotu spaść :-D I co wtedy?
  • cichy lot 22.02.2022
    befana_di_campi Idż do geriatry kulturo kresowa
  • befana_di_campi 22.02.2022
    cichy lot A ty do psychiatryka? I jak ci odpowiada moja propozycja, pierwotniaku ahistoryczny?
  • cichy lot 22.02.2022
    befana_di_campi Coś niesamowitego.
    Ale popapraniec.
  • "znaj LASZE, po San nasze!!!"
  • Starszy Woźny 22.02.2022
    No! Jeszcze oczekuję mądrości od Naszego "Patrioty"
  • Jared 22.02.2022
    Eksperci od polityki międzynarodowej, historii, ekonomii, socjologii, filozofii... a przerasta zrobienie zdjęcia smartfonem, żeby ostre było XD Wakat w TVP Info gwarantowany - są jak ten Pereira, co pomylił w debacie Macron-Le Pen zegar czasu z punktacją XD
  • Starszy Woźny 22.02.2022
    Cicho o naszym portalowym Patriocie. Chyba już walczy.
  • Już nawet pewnie kilka razy poległ...
  • Starszy Woźny 22.02.2022
    yanko wojownik 1125
    Odrodzi się jak będzie po walce. HA, HA.
  • befana_di_campi 22.02.2022
    Na początku 1943 na Wołyniu kierownictwo Organizacji Ukraińskich Nacjonalistów podjęło decyzję o usunięciu wszystkich Polaków z wszelkich ziem uznawanych przez nich za ukraińskie. Idea walki o niepodległą Ukrainę przerodziła się w ludobójstwo, okrucieństwem zadziwiające nawet niemieckiego okupanta - członkowie UPA niejednokrotnie torturowali Polaków, jakby znajdując przyjemność i satysfakcję w wymyślaniu jak najbardziej wyrafinowanych sposobów uśmiercania. "Krew i ogień" autorstwa Alfa (Alfonsa) Soczyńskiego urodzonego w 1941 roku jest zbiorem epizodów zapamiętanych przez naocznych świadków. Ta książka opowiada wiele przemilczanych wydarzeń i odkrywa niewygodną prawdę, którą usiłuje się zatrzeć lub przeinaczyć, stawiając zbrodniarzom pomniki chwały, jako dla bohaterów Samostijnej Ukrainy. (rok wydania 2009, wydawnictwo MyBook).
  • Jared 22.02.2022
    imponujesz ripostą, Campo_di_Fiore. Z tego powodu obecnych Ukrów, którzy w tej zbrodni nie brali udziału mamy nienawidzić? :D
  • Eytu 22.02.2022
    Ja tylko dodam od siebie, że sposób mordowania nie był przypadkowy, pod wpływem chwilowej nienawiści i gniewu. System zabijania, tak system, był opracowany dość szczegółowo, jak na morderstwa dokonywane przyrządami gospodarskimi ( pałkami, piłami, siekierami i widłami) - zakładał to, że trzeba będzie nie tylko mordować Polaków ale także mordować małżeństwa mieszane. Jeżeli mieszane małżeństwo było w takiej postaci : ojciec Ukrainiec, matka Polka, córka i syn ( córki i synowie) to zabijane były kobiety. Jeżeli było na odwrót - Polak ojciec, to zabijani byli mężczyźni. I pamiętam z jakiejś książki, niestety nie przypomnę tytułu, młody chłopak Ukrainiec namawiał ojca do zabójstwa swojej własnej matki(jego żony). Ojciec się przeraził co chłopak mówi, ale obmyślił plan i zgodził się na ten "bohaterski czyn". Jak syn szedł już do pokoju matki mając za plecami ojca Ukraińca, ten trzasnął go śmiertelnie siekierą w głowę.
    UPA tak mieszała ludziom w głowach, że nie tylko sąsiedzi się zabijali, ale także rodziny, co pewnie nie było odosobnionym przypadkiem.
  • Opalony Ernest 22.02.2022
    Jared Ukraińcy, jak i Polacy są różni.
    Są nacjonaliści, są prorosyjscy, są proukraińscy.
    Wrzucanie wszystkich do jednego wora ma tę wadę, że w worze znajdą się ci, którzy akurat w jakimś tam kontekście się nie powinni znależć.
    Ponieważnie jesteśmy w stanie poznać wszystkich ludzi - kierujemy się stereotypami.
  • befana_di_campi 22.02.2022
    Eytu To prawda. We Lwowie, w 1944 roku opowiadała z przerażeniem dozorczyni kamienicy, w której mieszkali moi Rodzice o tragedii w jej dalszej rodzinie. Syn Ukrainiec zamordował siekierą rodzoną Matkę za to, że ta była Polką.
    Równocześnie ta sama dozorczyni, zadeklarowana Rusinka, wychowywała polską, ocalałą z rzezi, kilkuletnią dziewczynkę.
  • Starszy Woźny 22.02.2022
    Jak powiedziałem wcześniej, muszą wymrzeć takie osoby pokroju befany i putina. To w takich osobach zakotwiczyło się echo wspomnień bolesnych dla nich i chcą przywrócić czar młodości i życia w dostatku. Ciebie befano powinno Państwo internować.
  • befana_di_campi 22.02.2022
    Starszy Woźny Zanim "wymrze" befana, to nie wiadomo czy ty, nomen omen, "starszy" wcześniej nie przeniesiesz się na Tamtą Stronę?
  • cichy lot 22.02.2022
    Starszy Woźny Powinno.
    Dla własnego pokoju i rozwoju,
    Grzebią w tej historii jak palcem w dupie. Jakby nie minęło 60 lat od tych wydarzeń.
    Każą nienawidzić wnuki za grzechy dziadów.
    Tym sposobem nigdy wojny się nie skończą.
  • Eytu 22.02.2022
    Tu nie chodzi o wspomnienia. Jakby w Niemczech zaczęto budować pomniki Hitlera i nadawać nazwy ulicom czołowych nazistów, to pewnie byłoby to w porządku według Ciebie? Tu chodzi o postawę wobec ludobójstwa i Ukraina niestety gloryfikuje zbrodniarzy. A na to nie powinno być zgody. Czy to polski zbrodniarz, czy niemiecki czy żydowski czy ukraiński.
  • cichy lot 22.02.2022
    Eytu Klonie oszołoma.
    Im brakuje tożsamości. I to głównie dzięki Polakom.
  • Jared 22.02.2022
    Opalony Ernest właśnie dlatego takich ludzi jak obecna Campo_di_Fiore i inne Bogusie są zwykłymi wichrzycielami :D
  • Eytu 22.02.2022
    cichy lot Czy ja Cię obrażałem kiedyś Panie historyku? Każdy patrzący na historię bez udawania kiedy plują że deszcz pada to Boguś?
  • befana_di_campi 22.02.2022
    Opalony Ernest 500% racji. Ja na szczęcie patrzę człowieczym okiem na zwyczajnych ludzi, których jest milion razy więcej od politykierów. Resentymenty przychodzą później, byle wszak nie z chęcią - jakiegokolwiek - odwetu.
  • Opalony Ernest 22.02.2022
    befana_di_campi Masz rację. Mensch ist Mensch, oder? Ale na dzień dobry są stereotypy, no są.
    Tylko, że nieważne, czy czarny, czy żółty, czy muzułmanin - ważne, żeby chciał dżwigać ciężar cywilizacji europejskiej.
  • Starszy Woźny 22.02.2022
    Jesteś chora kobieto! Na tym kończę tutaj dialog. Dobranoc
  • cichy lot 22.02.2022
    Strasznie się tak zestarzeć (((:
  • befana_di_campi 22.02.2022
    Diagnosta, kurde :-D :-D :-D
  • befana_di_campi 22.02.2022
    cichy lot Widziałeś / Widziałaś PESEL???
  • cichy lot 22.02.2022
    befana_di_campi Lepiej nie widzieć.
    A nuż jeszcze poszkodzisz ludziom przez lata.
  • befana_di_campi 22.02.2022
    cichy lot Na swój zatem popatrz. Będzie ci z nim do twarzy, choć mnie - niekoniecznie ;)
  • cichy lot 22.02.2022
    befana_di_campi Spoko. Ciebie na szczęście przeżyję.
  • befana_di_campi 22.02.2022
    cichy lot Obawiam się, iż nie ;-) Bo ja jestem "ponadczasowa" ;-)))
  • cichy lot 22.02.2022
    befana_di_campi Starczy rozmowy z tobą chamico.
    I tak za dużo czasu ci poświęciłem.
  • befana_di_campi 22.02.2022
    cichy lot No i git. Popuściła latryna i popłynęła.
    Poczekaj "locie bezgłośny", zaraz cię zacznę namierzać, bo coś mi osobliwie "nówkowaty". I pamiętaj, stalking jest karany ;-)
    Zaraz powiadomię kogo trzeba, kim jest zacz ów "cichy lot"? Zero publikacji, 27 komentarzy oraz osobliwie mi znajome słownictwo... No, no... Długo był spokój...
  • befana_di_campi 22.02.2022
    No i przy okazji dołujące oceny ;-)))
  • cichy lot 22.02.2022
    befana_di_campi To raczej ubeckie i komunistyczne metody walki, ale do ciebie bardzo podobne :)))))))
  • befana_di_campi 22.02.2022
    Stop stalkerowi!
  • befana_di_campi 23.02.2022
    Aneks do przedstawionych wyżej tekstów:

    https://historia.wprost.pl/10229186/3/zanim-zaplonal-wolyn-rzez-humanska-czyli-bestialski-mord-polakow-i-zydow-na-ukrainie.html

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania