niekiedy

niekiedy

Średnia ocena: 3.5  Głosów: 22

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (41)

  • Patriota 08.08.2021
    Marianna Cel, pseudonim Teresa, z podkieleckiej wsi Budy, była jedyną kobietą kawalerzystą w oddziale majora Hubala. Pełniła rolę konnej i pieszej kurierki, łączniczki, brała udział w bitwach, gdy oddział był otoczony przez obławy. Po śmierci dowódcy zamieszkała w Warszawie i przyłączyła się do konspiracji. Zaginęła bez wieści podczas kurierskiej misji do Lwowa. Podobno schwytano ją na granicy między Rzeszą a Sowietami i prawdopodobnie unicestwiono.
    W chwili śmierci miała 23 lata. Przed wojną ukończyła kurs spadochronowy, w kampanii wrześniowej pomagała polskim żołnierzom, przecinała niemiecki linie telekomunikacyjne, później przyłączyła się do oddziału otrzymując stopień ułana, późnej awansowała na starszego ułana.
  • Bożena Joanna 08.08.2021
    Brawo za przypominanie ciekawych postaci w formie wierszowanej!
    Pozdrowienia!
  • Patriota 08.08.2021
    Dzięki Bożenko, również odpozdrawiam serdecznie;))
    Tereska to taka nieznana postać, dlatego ją przypomniałem, bo warto.
  • Wertyt 08.08.2021
    Dobrze się dzieje, że piszesz o takich postaciach. Dzięki Tobie poszperałem o Mariannie w internecie. Te osoby są naprawdę warte podziwu i pamięci. 5 za kolejny pomniczek.
  • Patriota 08.08.2021
    Dzięki, Wertuś za komentarz, cieszę się, że przeczytałeś. Tereska ma co prawda pomniczek w swojej rodzinnej wsi Budy, czy tam teraz się chyba nazywa Cisy, i tablicę w Szańcu Hubala w Anielinie, wśród żołnierzy. Ale tam nie wszyscy dotrą osobiście, a taki pomniczek utkany ze słów, w necie więcej osób znajdzie. Jak to mówił wieszcz: "Ogień pochłonie malowane dzieje, skarby mieczowi spustoszą złodzieje, pieśń ujdzie cało".

    Pozdrawiam
  • Wertyt 08.08.2021
    Patriota

    Trafne słowa.
  • Poetycko nie jest to jakieś wyszukane, ale szaczun za przypomnienie ważnej osoby. Pozdrawiam 5
  • Patriota 09.08.2021
    Dzięki, Marku. To ten wiersz, o Teresce, o którym wspominałem. Choć mam wrażenie, że to jest poetycko niezłe, no chyba że się mylę.
  • Nuria 09.08.2021
    Powiem Tobie, że nie przepadam za takimi utworami "boguojczyźnianymi", ale w dobie zalewu wulgaryzmami i miałkimi tekstami, chylę przed Tobą czoła, że dbasz, aby pamięć o ludziach / wartych tej pamięci/ nie zginęła.
    5 !
  • befana_di_campi 09.08.2021
    Pełna zgoda :) Też 5!
  • Patriota 09.08.2021
    Ktoś musi to robić, nie możemy zapomnieć. Dzięki za komentarz, Nuria, pozdrawiam.
  • Patriota 09.08.2021
    Dzięki za pięć, bdc.
  • laura123 09.08.2021
    kiedy kochaną polską ziemię
    nadęty butą wróg plugawi - te wersy bym zmieniła, bo w ogólnym obrazie niepotrzebnie patosem zalatują i tytuł bym dała ''ułanka''
  • Patriota 09.08.2021
    Dzięks.
  • laura123 09.08.2021
    Bardzo dobrze poprawiłeś, tylko daj ''aby'', to nie będzie się powtarzać z ''żeby'' w kolejnej strofie.
  • laura123 09.08.2021
    Czekaj, bo tam zaroiło nam się od ''żeby'', coś musowo z tym zrobić.
  • laura123 09.08.2021
    niekiedy człowiek ma ochotę

    aby do ręki wziąć karabin

    znowu być wolnym by móc potem

    z okrutnym wrogiem się rozprawić

    Może tak?
  • Patriota 10.08.2021
    A tak?

    niekiedy człowiek ma ochotę
    aby do ręki wziąć karabin
    poczuć się wolnym no a potem
    najeźdźcę okrutnego zabić
  • laura123 10.08.2021
    Patriota, ostatni wers trąci patosem.
  • Patriota 10.08.2021
    To tak już będzie najlepiej:

    niekiedy człowiek ma ochotę
    aby do ręki wziąć karabin
    poczuć się wolnym no a potem
    wrogom za morze krzywd odpłacić
  • laura123 10.08.2021
    Patriota, morze krzywd ? Nigdy!
  • Patriota 10.08.2021
    laura123

    niekiedy człowiek ma ochotę
    aby do ręki wziąć karabin
    poczuć się wolnym no a potem
    wrogom za ogrom krzywd odpłacić
  • Patriota 10.08.2021
    albo łez

    niekiedy człowiek ma ochotę
    aby do ręki wziąć karabin
    poczuć się wolnym no a potem
    wrogom za ogrom łez odpłacić
  • SwanSong 10.08.2021
    Patriota
    Czujesz się wolny, jak masz karabin w ręku? To się leczy.
  • Patriota 10.08.2021
    Tak już chyba będzie dobrze.
  • Patriota 10.08.2021
    niekiedy człowiek ma ochotę
    aby do ręki wziąć karabin
    poczuć się wolnym no a potem
    za terror przemoc zło odpłacić
  • laura123 10.08.2021
    Patriota, no teraz lepiej.

    Swan, to jest obraz z okresu wojennego, a nie chwili obecnej.
    Czytania bez zrozumienia nie da się leczyć, ale może chociaż jakiś przystanek dla zastanowienia... co o tym myślisz?
  • Patriota 10.08.2021
    laura123 to głupi pustostan i troll, nie ma się co nim zajmować.
    Uważasz, że ostatnia, czy przedostatnia wersja jest lepsza?
  • laura123 10.08.2021
    Patriota, ostatnia.
  • Tjeri 10.08.2021
    Nie znałam Postaci i jej historii i cieszę się, że poznałam. Nie ukrywam, że wolałabym poczytać o wielkich ludziach w formie krótkiej atrakcyjnej prozy (zamiast wierszyków nieco infantylizujących), ale i tak jest dobrze, tacy ludzie nie powinni być zapomniani. Podobał mi się tytuł z paska adresowego – Ułan Tereska. Brzmiał ciepło i dziewczęco.
  • Patriota 10.08.2021
    Dlatego od dwóch lat robimy nasz autorski cykl pt. "Historia wierszem pisana". Wiersz (plus) pod którym jest tekst opisujący temat, którego wiersz zazwyczaj powierzchownie dotyka. Bo z samego wiersza, dla większości, poza autorem i osobami jako tako zorientowanymi w temacie nic na ogół nie wynika.
    Postać Tereski jest tajemnicza, nie wiadomo również jak zginęła. Co do jej życia są fantastyczne teorie, na przykład taka, że przed wojną ukończyła kurs spadochronowy w Łodzi. Wiadomo, że nienawidziła Niemców i chciała się z nimi bić. Początkowo jej niedowierzano, więc pierwsze dni w Zychach razem z żoną gospodarza pomagała przy posiłkach, szyła i prasowała mundury. Jak się okazało, gdy dano jej później szanse była z Hubalem do końca. Rwała się do bitew. Na filmie pokazane jest nawet jak spoliczkowała próbującego zdezerterować ze strachu żołnierza. Ona miała taki charakter. Bardzo ciekawa postać, ale tajemnicza. Pewnie złapali i zabili ją w końcu Niemcy, ale nie wiadomo, gdzie i kiedy to się stało.
  • Tjeri 10.08.2021
    Patriota
    Nie pamiętam pod jakim tekstem rozmawialiśmy o obrazie jasnogórskim podczas potopu, to napiszę tu, na co jeszcze się natknęłam. O klasztorze Paulinów w Mochowie wiadomo, obraz przebywał tam podczas najazdu. Jednakże ponoć na czas samego oblężenia Jasnej Góry, został przeniesiony do wieży wodnej w Głogówku (2km od klasztoru), która, oprócz zaopatrywania miasta w wodę, służyła jako wieża strażnicza.
    Zresztą, sama budowla zasługuje na uwagę – powstała w 1575 roku, jej plany ponoć były kopią projektu Kopernika. Niesamowicie ciekawe rzeczy.
    https://www.google.com/search?q=wie%C5%BCa+ci%C5%9Bnie%C5%84+g%C5%82og%C3%B3wku&client=ms-android-xiaomi-rev1&prmd=imnv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiYqq7Rp6byAhWLzYsKHa3RARkQ_AUoAXoECAIQAQ&biw=393&bih=719#imgrc=Be5k8W2UhiGLqM
  • Tjeri 10.08.2021
    Widzę, że zły link podczepiłam. Ale wśród tych zdjęć łatwo rozpoznać wlaściwą, starą wieżę.
  • Patriota 10.08.2021
    Tjeri, no właśnie się zastanawiałem, która to;)))
    Dzięki za info. Ten Głogówek i Mochów mam w głowie. Ale teraz w piątek jedziemy do Wizny, na Podlasie, obejrzeć resztki fortów, w których bronił się major Raginis.
  • Narrator 10.08.2021
    niekiedy człowiek ma ochotę
    aby do ręki wziąć karabin
    wyjść na miasto i strzelać
    dopóki nikogo żywego nie będzie
  • Patriota 10.08.2021
    He, he, niezłe, ale się nie rymuje.
  • Narrator 10.08.2021
    Patriota
    Teraz się rymuje:

    niekiedy człowiek ma chimerę
    aby do ręki wziąć giwerę*
    wyjść na miasto i walić śrutem
    dopóki wszyscy padną trupem

    * z niemieckiego Gewehr (karabin)
  • Patriota 10.08.2021
    No to już lepiej, ale znowu rymy gramatyczne, częstochowskie.
  • Narrator 10.08.2021
    Patriota
    Właśnie takie mają być: katolicko-patriotyczne. Poza tym rymy częstochowskie lepiej wchodzą w głowę. Nauczyciel matematyki tak nas uczył wartości funkcji trygonometrycznych:

    W pierwszej wszystkie są dodatnie
    W drugiej sinus
    W trzeciej tangens i cotangens
    A w czwartej cosinus
  • Patriota 10.08.2021
    Narrator mnie też tak uczyli, to się chyba nazywa reguła mnemotechniczna.
  • Abbie Faria 10.08.2021
    Patriota Jak jesteś młody, idź na zawodowego żołnierza i będziesz łączył przyjemne z pożytecznym. Zabijanie wrogów ojczyzny i zarabianie pieniędzy ku jej chwale.
    Chyba, że już jesteś żołnierzem.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania