W temacie sondaży

-Mistrzu, czemu wszyscy w Moskwie są za carem?

-Dlatego, bo życie jest największym darem.

więc ludzie pytani, czy cara kochają,

nie chcąc się narażać, zaraz potwierdzają.

Następne częściW temacie urody

Średnia ocena: 3.4  Głosów: 5

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (42)

  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    https://youtu.be/oGQj_ivWSEY

    "Bo nie kochać to się boimy"

    Pozdrawiam ?
  • Marek Żak dwa lata temu
    Za komuny lista Frontu jedności Narodu dostawała ponad 98% poparcia, bo jak ktoś wchodził za kotarę, żeby skreślić, już miał haczyk przy nazwisku jako element niepewny. Zycie w systemie autokratycznym kieruje się innymi prawami. . .
  • Noico dwa lata temu
    Mądre i logiczne zarazem.
  • Szpilka dwa lata temu
    Dziadowskie rymy /częstochowskie/, tych należy unikać, bo się zwyczajnie zużyły, a i utwór przez takie rymy traci na walorach artystycznych. Warto podglądać kunszt rymowania u Tuwima, był mistrzem w wyszukiwaniu oryginalnych rymów:

    Chorego spytał ktoś: Azaliż
    pańska choroba to paraliż?
    Na taki przytyk
    rzekł paralityk:
    – Pański interes??? W nos pan psa liż!!!

    Piękny rym składany: paraliż - pan psa liż. Nad takimi rymami warto pogłówkować, zamiast z marszu częstochowszczyznę wklejać, bez urazy ?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Nie zauważyłaś, że te rymy to stylizacja. Twierdzenie o zużywaniu się rymów podeprzeć proszę autorytetem. Jestem ciekaw kto to wymyślił. Możesz zatriumfować rzucając nazwisko.
  • Szpilka dwa lata temu
    Pobóg Welebor

    Szymborska np. tak doradza - Nie rymuj za wszelką cenę (a najlepiej nie rymuj w ogóle!)

    Prawda, że Neron miał obrzydliwy charakter, że tarzał się w rozpuście i grafomanii, ale żeby jadł frytki, tego mu zarzucić nie można. Mimo że „frytki” to taki śliczny rym do „zbytki”.

    Pisz o realiach swojej epoki

    Od poety, który sam porównuje się do Ikara, musimy wymagać więcej, niż widać w nadesłanym poemacie. Nie bierze Pan pod uwagę faktu, że dzisiejszy Ikar unosi się nad innym krajobrazem niż ten z czasów starożytnych. Widzi szosy, po których ciągną samochody i ciężarówki, widzi lotniska z pasami startowymi, duże miasta, szeroko rozbudowane porty i tym podobne realia. A czy odrzutowiec nie mógłby mu czasem śmignąć koło ucha?

    7. Czytaj to, co napisali poeci żyjący przed Tobą. Nie po to, żeby naśladować. Po to, żeby nie powtarzać.

    A jednak, młodzieńcze z grzywą, dawną poezję znać trzeba, już choćby dla uniknięcia zbytecznego trudu. Może się przecież zdarzyć, że napiszesz „Króla-Ducha” i potem będzie ci przykro, że już wcześniej zrobił to ktoś inny.

    8. Unikaj klisz poetyckich – motywów i wyrażeń, które już się w wierszach przeżyły i zużyły

    Wiersz na oko ultranowoczesny, tu i ówdzie jakiś schodek, tu i ówdzie jakieś „i” pisane w osobnej linijce, żadnych przecinków i kropek oczywiście, niektóre litery w środku wyrazów pisane wersalikiem (nowość!), ale jak poczytać, to i „grad pocałunków” i „deszcz łez”, i „śmiej się pajacu” ukazują się w całej swojej muzealnej melancholii. Wszystko to razem jest jak Alfa Romeo, który nie rusza z miejsca, bo zamiast benzyny nasypano mu owsa.

    https://tekstowni.pl/poezja-szymborska/
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Szpilka, dziękuję. Szymborską Żuławski podsumował mniej więcej tak: kisielek i kapcie. Próbowałem Ją czytać ale nie dałem rady. Lepszego nazwiska nie mogłaś mi podać. Jestem dumny, że robię odwrotnie niż ta Pani zaleca.
  • Szpilka dwa lata temu
    Pobóg Welebor

    Nie chodzi o pisanie Szymborskiej, tylko o rady dla współczesnego adepta poezji, ja uważam, że są celne i pomocne ?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Szpilka, ale Ona wyjaśnia jak pisać, żeby pisać podobnie do Niej... Są pomocne, żeby dostać może Nobla albo umieścić się w kwartalniku, to wszystko. Ja nie chcę pisać jak ktoś, czyje pisanie mi się nie podoba. Wolę się uczyć od Tych, którzy osiągają szczyty jakości... Chociaż Peiper na przykład uważał, że gust z pokolenia na pokolenie wybornieje, i bliskie rymy już nie są smaczne. Ja na to, że właśnie sztuka smakowania upadła. Panująca opinia zawsze jest błędna zresztą, bo głupich jest więcej niż mądrych, którzy się nie mądrzą. Mickiewicz przecież miał na pieńku ze "znawcami". Jestem szczęśliwy, że ja mam tak samo ?
  • Szpilka dwa lata temu
    Pobóg Welebor

    Pocztaj inne poradniki, skoro rady Szymborskiej do Ciebie nie trafiają, dzisiejszy twórca nie ma naśladować innych, tylko znaleźć własną drogę poetyckiego wyrazu, na co komu nieudolne kalki wielkich mistrzów? W każdej dziedzinie sztuki tak jest, pamiętasz zespół "Żuki", który wykonywał utwory Bitelsów? Kto dziś o nich pamięta?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Szpilka
    Mam naśladować poradniki? Nie rozśmieszaj mnie.
  • Szpilka dwa lata temu
    Pobóg Welebor

    Ani myślę, kostropate kopiowanie mistrzów jest drogą donikąd ?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Szpilka

    Kopiuj sobie Szymborską zatem, ja zostanę przy moich.
  • Szpilka dwa lata temu
    Pobóg Welebor

    To Ci będę wbijać stempel - GRAFOMANIA! ?
  • Szpilka dwa lata temu
    Zaraz ściągnę program do ascii art i zrobię fajny stempelek ?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Szpilka

    Twoja opinja mnie nie interesuje. W czym lepsze naśladowanie Szymborskiej od Mickiewicza na przykład?
  • Szpilka dwa lata temu
    ───▄▀▀▀▄▄▄▄▄▄▄▀▀▀▄───
    ───█▒▒░░░░░░░░░▒▒█───
    ────█░░█░░░░░█░░█────
    ─▄▄──█░░░▀█▀░░░█──▄▄─
    █░░█─▀▄░░░░░░░▄▀─█░░█
    █▀▀ █▀█ ▄▀█ █▀▀ █▀█ █▀▄▀█ ▄▀█ █▄░█ █ ▄▀█
    █▄█ █▀▄ █▀█ █▀░ █▄█ █░▀░█ █▀█ █░▀█ █ █▀█
  • Szpilka dwa lata temu
    Pobóg Welebor

    Fajny miś? Dostać misia w paszporcie, kiedyś oznaczało zakaz wjazdu do jakiegoś kraju ?

    Nie musi Cię interesować, ale ja mam prawo się wypowiedzieć. Koniec. Kropka.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Szpilka, do Twojego kraju nie mam ochoty wjeżdżać. Cieszę się, że mnie tam nie chcesz. Przepraszam Marku jeszcze raz.
  • Szpilka dwa lata temu
    Pobóg Welebor

    No dobra, pożartowaliśmy i fajnie, pisz, jak uważasz, więcej nie będę się wypowiadać, bo i tak nie skorzystasz. Ciao i dobrego dzionka ?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Szpilka, dziękuję, dobrego dnia również ?
  • AdamKaczorowski dwa lata temu
    Szpilka Twórczość jest czyimś domem. Nie wchodzi się komuś do domu, żeby go w nim obrażać.
  • Szpilka dwa lata temu
    AdamKaczorowski

    Twórczość schowana głęboko w szufladzie należy do autora, po opublikowaniu staje się własnością ogółu.

    Krytyczne słowo jest obrazą? A od kiedy to? Gdy kiepski śpiwak fałszuje, to należy mu brawa bić, czy odesłać za kulisy?
  • Szpilka dwa lata temu
    *śpiewak
  • AdamKaczorowski dwa lata temu
    Szpilka Jeśli rozumie się idee Działania oraz to, że większość Świata leży i nic nie robi, to wtedy każdy działający zasługuje na brawa.
  • Szpilka dwa lata temu
    AdamKaczorowski

    Absolutnie nie! Przez forowanie np. disco polo, takim Zenkom Martyniukom się wydaje, że są wielkimi muzykami, niestety, muza słaba, a tekst grafomański, wystarczy porównać z tekstem Młynarskiego, żeby zobaczyć różnię klas artystycznych:

    Odkąd zobaczyłem ciebie
    Nie mogę jeść, nie mogę spać
    Jak do tego doszło, nie wiem?
    Miłość o sobie dała znać

    Co poradzić mogę na to
    Że miłość przyszła właśnie dziś
    Że w sercu mym jest lato
    A w moich myślach jesteś ty

    Przez twe oczy, te oczy zielone oszalałem
    Gwiazdy chyba twym oczom oddały cały blask
    A ja serce miłości spragnione ci oddałem
    Tak zakochać, zakochać się można tylko raz

    W mych ramionach cię ukryję
    U stóp Ci złożę cały świat
    Serce me dla ciebie bije
    I czeka na twój mały znak.

    Jeden uśmiech twój wystarczy
    I moje serce gubi rytm
    O twą miłość będę walczył
    O miłość walczyć to nie wstyd

    Zrajkowska

    Och, życie kocham cię nad życie

    Uparcie i skrycie
    Och życie kocham cię, kocham cię,
    Kocham cię nad życie
    W każdą pogodę
    Potrafią dostrzec oczy moje młode
    Niebezpieczną twą urodę

    Kocham cię życie
    Poznawać pragnę cię, pragnę cię,
    Pragnę cię w zachwycie
    Choć barwy ściemniasz
    Wierzę w światełko które rozprasza mrok

    Wierzę w niezmienność
    Nadziei, nadziei
    W światełko na mierzei
    Co drogę wskaże we mgle
    Nie zdradzi mnie
    Nie opuści mnie

    A ja szepnę skrycie
    Och życie kocham cię, kocham cię,
    Kocham cię nad życie
    Choć barwy ściemniasz
    Choć tej wędrówki mi nie uprzyjemniasz
    Choć się marnie odwzajemniasz

    Kocham cię życie
    Kiedy sen kończy się, kończy się,
    Kończy się o świcie
    A ja się rzucam
    Z nadzieją nową na budzący się dzień

    Chcę spotkać w tym dniu
    Człowieka co czuje jak ja
    Chcę powierzyć mu
    Powierzyć mu swój niepokój
    Chcę w jego wzroku
    Dojrzeć to światełko które sprawi,
    Że on powie jak ja... jak ja

    Uparcie i skrycie
    Och życie kocham cię, kocham cię,
    Kocham cię nad życie
    Jem jabłko winne
    I myślę "ech, ty życie łez mych winne,
    Nie zamienię cię na inne"

    Kocham cię życie
    Poznawać pragnę cię, pragnę cię,
    Pragnę cię w zachwycie
    I spotkać człowieka,
    Który tak życie kocha
    I tak jak ja
    Nadzieję ma...

    Młynarski
  • AdamKaczorowski dwa lata temu
    Szpilka Osoba, która działa i rozumie czym jest Działanie, nie bawi się w oceny i krytykowanie. Nie odbiera tez innym Działania i docenia. Jeśli w głowie są rozwiązane problemy wewnętrzne wyższego rzędu, to myślenie jest zajęte innymi rzeczami, nie ocenianiem innych.
  • Marek Żak dwa lata temu
    AdamKaczorowski Dokładnie, a co ma disco polo do Młynarskiego? Disco to prosta, melodyjna i rytmiczna muzyka do tańczenia, a Młynarski to filozoficzne i polityczne teksty. Pozdrawiam
  • Szpilka dwa lata temu
    AdamKaczorowski

    Ale jesteśmy (ponoć) na portalu literackim, który to m.in. pełni też rolę edukacyjną, więc na portalu się komentuje, w regulaminie portalu nie napisano, że zabrania się krytykowania czyichś dzieł. Czytelnik ma prawo do wypowiadania niepochlebnych opinii, a że komuś nie w smak? Zawsze można zalożyć bloga, zebrać grupę fanów, którzy będą nieustająco brawo bili, dla mnie bez sensu, ale są zwolennicy takiego rozwiązania.

    https://www.opowi.pl/regulamin

    To pięknie, że w głowie są problemy wyższego rzędu, tylko niechże te problemy zostaną odpowiednio literacko przedstawione ?
  • Szpilka dwa lata temu
    Marek Żak

    Ano ma, bo też uprawiasz disco z pola, zacznij jak Młynarski ?
  • AdamKaczorowski dwa lata temu
    Szpilka Nie ma edukacyjnej roli w krytyce ? Edukacyjna rola jest wtedy, kiedy powiesz jak rozwiązać zadane problemy w tekście, czyli podlinkujesz jakieś rozwiązanie. Jeśli nie da się tego zrobić bo to "każdy musi mieć w głowie", to znaczy, że wszystko jest w porządku, bo sztuka jest zawsze obiektywna i każdy ma własną.
    Na razie widzę tylko przekonywanie do rzeczy nieprzekonywalnych, porównywanie w szkodliwy sposób oraz odbieranie ludziom możliwości Działania.

    Jasne, że nikt nie zabronił pisać komentarzy. Sama chęć zajmowania się "krytykowaniem w niesmak", to oznaka, że pewne poziomy w Twoim myśleniu nie zostały jeszcze przekroczone. Kiedy już to się stanie – przestaniesz chcieć się tym zajmować.

    Jeśli chodzi o grupę, to prowadzę taką na FB. Opinie wyrażane są tam jedynie w wartościowy sposób, który uczy. Dzięki usunięciu z przestrzeni potrzeby krytykowania, robi się miejsce na wartości, materiały rozwojowe oraz wzajemną pomoc w cudownej atmosferze.
  • Szpilka dwa lata temu
    AdamKaczorowski

    Mylisz się i to srodze, portale, na których się tylko sobie kadzi wzajem, to istna kopalnia grafomańskich gniotów. Krytyka jest jak ból zęba, gdyby nie ten ból, nie wiedzielibyśmy, że nam się ząb psuje ? I co? Gniewamy się na zęba, że rozbolał, czy biegniemy do dentysty?

    Ja nie krytykuję, jedynie grzecznie sugeruję i moje sugestie nie są obligatoryjne. O!

    Mam rozumieć, że Korcz, który mocno skrytykował śpiewanie Edyty Geppert, nie wziósł się na poziomy? Bez tej krytyki Geppert nie wzniosłaby się tak szybko na wyżyny artystycznego kunsztu:

    "Poszliśmy do garderoby, ja się przedstawiłem, choć w zasadzie już się znaliśmy z widzenia i mówię, że jeśli chciałaby posłuchać mojej rady, to to należałoby zmienić, tu podkreślić, z tego zrezygnować. Powiedziałem swoje i poszliśmy z Jurkiem na obiad. Wracamy, a on znowu „Chodź zobaczymy jej występ”. W końcu ustąpiłem. Stanąłem przy wejściu dla publiczności, słucham i zgłupiałem. Po raz pierwszy zdarzyło mi się, że przekazałem komuś swoje uwagi, a tu kobieta wyszła po dwóch godzinach na scenę i zrealizowała wszystko to co jej mówiłem. To przecież niemożliwe. No szok.

    Nic więc dziwnego, że Włodzimierz Korcz widząc z jak zdyscyplinowaną, utalentowaną i pojętną ma do czynienia osobą zaproponował jej współpracę. Domyślili się już Państwo, że dziewczyną tą była narzeczona Piotra Loretza, Edyta Geppert."
  • AdamKaczorowski dwa lata temu
    Szpilka Zdecydowana większość krytykuje i ocenia, nic dziwnego, bo tak w podstawie działa świadomość człowieka. Zbyt mała za to część mówi pozytywne rzeczy. W układzie w jakim obecnie się znajduje Świat, nie jestem zwolennikiem krytykowania.
    Często pod moimi postami pojawiają się komentarze, które pełno i gęsto przedstawiają "co z moim tekstem jest nie w porządku", a nie dotyczą tego, co naprawdę jest tematem i co mam Światu do powiedzenia. Przez silną potrzebę krytyki, często zaburza się prawdziwy obraz i zamiast na wartości, wszyscy są skupieni na szukaniu drobnostek i niespójności, myśląc, że to pomocne.
    W mojej ocenie takie coś nie ma sensu i stoi w sprzeczności z tworzeniem.
    Niezależnie od wszystkiego piszę i tworzę zgodnie ze swoją obecną wiedzą. Robię to najlepiej jak potrafię, a więc nie ma sensu mnie krytykować. Jestem "poszukujący", dzięki czemu mam pewność, że będę zdobywał wiedzę, bo wiem jak to robić.
    Ludzie dostają coś tak bardzo, jak bardzo tego poszukują.
    Wartości – tak, linki – tak, materiały – tak, pomoc – tak, krytyka – nie.
  • Szpilka dwa lata temu
    AdamKaczorowski

    Co by to było, gdyby Mickiewicz sadził błędy ortograficzne, stylistyczne albo nierytmicznie pisał? Ale by został zrugany, co nie? Wymagający czytelnik oczekuje poprawności, nie musi być zaraz wielkie dzieło, ale niech to będzie przynajmniej dobry wyrób rzemieślniczy. A co czytelnik dostaje? Banał z częstochowskimi rymami? No trzeba isę troszkę wysilić, opanować reguły, wielcy też musieli!

    Wiesz, co? Od dawna odnoszę wrażenie, że w Internecie nie ma autorytetów, każdy jest sobie sterem i przewodnikiem i nawet gdyby sama Szymborska /prowadziła stronę z żaratami dla dorosłych - lepieje i inne/ wypowidziała się krytycznie o czyimś utowrze, to zostałaby zrugana.

    Nie ma dobrego pisania bez nauczyciela, chyba że ktoś geniusz i sam wszystko genialnie wchłonie.
    Z materiałów o literaturze wiele sam się nie nauczysz, trzeba poetykę studiować, żeby ważkie niuanse pojąć, wiele zagadnień zdefiniowano dla profesjonalistów, nie dla laików ?
  • Marek Żak dwa lata temu
    Szpilka W temacie muzyki i śpiewu coś tam wiem, bo uczyłem się, zdałem egzaminy i nawet byłem studentem warszawskiego konserwatorium (PWSM), ale dziękuję za opinię.
  • Szpilka dwa lata temu
    Marek Żak

    Aha, ale ja miałam na myśli tekst, a nie Twoje muzykowanie, przecież nie słyszałam, jak grasz ?
  • Marek Żak dwa lata temu
    Szpilka DP to prosta ludowa zabawa, w WM wyrafinowana poezja, to jak w XIX wieku by porównywano paryską operetkę z koncertami Brahmsa. .
  • Szpilka dwa lata temu
    Marek Żak

    Teksty Młynarskiego są zwyczajnie warsztatowo bardzo dobre i przemyślane, a w tekstach discopolowych przaśności dużo, kunsztu mało:

    Majteczki w kropeczki ło ho, ho, ho,
    Niebieskie wstążeczki ło, ho, ho, ho
    Bielutki staniczek ło, ho, ho, ho
    Maleńki guziczek ło, ho, ho, ho / x 2
    To cały mundurek tych naszych pań
    Z koronek i tiulek, to ja mówię wam.

    Bayer Full - my wam bajer, wy nam kasy full ?

    Tekst Młynarskiego wcale niewyszukany:

    Za oknami noc, w górach śniegu moc okrywa wszystko
    czort jedyny wie, co rzuciło mnie w to uzdrowisko.
    Na parkiecie tłum, wczasowiczów tłum spleciony gęsto,
    siedzę tutaj sam, a przed sobą mam orkiestrę męską.
    Typ, co szarpie bas wie, że nadszedł czas, gdy w kimś na bańce
    czuła struna drgnie i rozpoczną się góralskie tańce.
    Jest górala wart taniec, gdy masz fart, gdy dziewczę kwili.

    https://teksciory.interia.pl/wojciech-mlynarski-jestesmy-na-wczasach-tekst-piosenki,t,590404.html
  • Marek Żak dwa lata temu
    Widzę, że dyskusja o rymach przeniosła się i tutaj. Jakaś uwaga o przekazie? Dzięki za czytanie.
  • Szpilka dwa lata temu
    Marek Żak

    Przekaz bez poprawnej formy nie ma racji bytu, fraszka nie jest stylizacją, bo napisana w języku współczesnym, a nie staropolskim. Klasyk to dobry warsztat, nad warsztatem pracuje się zawsze i stale.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Przepraszam, że za Ciebie odpowiedziałem, dla mnie we fraszce nie ma współczesnych słów, jest za to car i mistrz, do których znakomicie pasują rymy dokładne. Zresztą same w sobie wprowadzają nastrój, który nie wszyscy czują.
    Pozdrawiam ?
  • Szpilka dwa lata temu
    Pobóg Welebor

    Dokładne mogą być, byle nie gramatyczne. O! Kochają - potwierdzają, dwa czasowniki z tą samą fleksją, maszkaron ?

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania