W Wielkim Tygodniu

Palmowa. Fresk

 

Krzyżowa pasja miewa odcienie

purpury przepachnionej różami.

Zielenieje palmą witrażu, rani

zmierzchu kroplą koralową

zmartwychwstaje z dereniem.

 

Ogrojec. Kraków - Mały Rynek, przed kościołem św. Barbary

 

Wzlot lub odlot

odjazd przeprawa rejs

spadanie albo balans

w mgielnej kapsule ze złotymi

cętkami w Ojca tęczówkach

 

Wielki Piątek: Ryba

 

Kiedy go oprawiali - krew Syna

Człowieczego mdliła zwykłą

krwią. Zapachniała fiołkiem po

Zmartwychwstaniu. Także mirrą

różą nardem i winnym gronem

 

Witraż kaleczy amarantem

pudruje pyłem chiaroscuro

Upostaciowanego na krzyżu.

Stamtąd majolikowym tłem

ścieka Boga błękitna krew

 

Wielki Post 2018

Średnia ocena: 2.6  Głosów: 8

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (84)

  • Ellie Victoriano 31.03.2021
    A to twoje czy kolejny plagiat? Bo znalazłam coś podobnego.
    http://www.ogrodciszy.pl/viewtopic.php?p=231819&sid=27b5e8e18093ea08e806d7564e4c6be5
  • Opalony Ernest 31.03.2021
    A może napisane pod innym nickiem?
  • Tjeri 31.03.2021
    To inny nick Befany na pewno.
  • Ellie Victoriano 31.03.2021
    Dlatego pytam ??
  • befana_di_campi 31.03.2021
    Za ten "plagiat" to rzeczywiście bekniesz, oszczerco niedouczony :]
  • befana_di_campi 31.03.2021
    Tjeri "Lidia" :) Serdecznie :)
  • Ellie Victoriano 31.03.2021
    Jeden już popełniłaś ??
  • Tjeri 31.03.2021
    Ellie Victoriano to raczej nie niewinne pytanie. Już się przestałam orientować kto z kim wojny prowadzi, ale aż się na opowi wchodzić nie chce z tego powodu.
  • Mess 31.03.2021
    Ellie Victoriano no pani!!! Jak tak możesz!!! Bekniesz policja już jedzie.
  • Ellie Victoriano 31.03.2021
    Interpretacja dowolna ??
  • befana_di_campi 31.03.2021
    Tjeri Jak się odsprzątam, to sobie te nici powiążę :-) A później Zainteresowanych poinformuję :-)
  • befana_di_campi 31.03.2021
    Ellie Victoriano Nie dowolna! Pomawianie kogoś o kradziejstwo bez znajomości meritum publikacji może się skończyć tym, iż w/wym. personella wpierw uda się w przymusową podróż do nieswojego miejscu zamieszkania, a później wzbogaci :"cel społeczny" o ca 10 tys. PLN. Dlaczego tyle? Ano dlatego, że moja Pani Mecenas zawnioskuje o minimum 50 tys. PLN dla oskarżonej.
    Policja nie musi po nikogo jechać; za tego rodzaju słowną bandyterkę, szczeka się pod ławą. I buli na Caritas :-D
  • Tjeri 31.03.2021
    befana_di_campi w sensie wojen? Łoj... Lepiej nie.
    Święta idą, pogoda piękna, pooddychajmy lepiej zielonym!
  • Ellie Victoriano 31.03.2021
    XD
  • Akwadar 31.03.2021
    befana_di_campi przestępstwem jest także zniewaga, czyn przewidziany w art. 216 §2 Kk, zgodnie z którym kto znieważa inną osobę za pomocą środków masowego komunikowania, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności, a także pozbawieniem wolności do roku. Znieważyć można poprzez epitet, ubliżenie komuś, np. nazywając kogoś pacyną, sabat szalejących menad typu "kobietony (bez)maciczne", "Ciemnooświecony prymitywie", itp.
    O ile z zarzutu, który stawiasz EV, każdy początkujący adwokat wybroni ją z palcem w nosie na podstawie niejasności z racji różnorodnych pseudonimów ( dodam, że zapytująca nie oskarża, a zapytuje i ma do tego prawo), to Ty z w/w paragrafu odpowiesz bez najmniejszej wątpliwości.
  • befana_di_campi 31.03.2021
    Akwadar Gadaj se w brodę, trollu.
  • Akwadar 31.03.2021
    befana_di_campi ja mam gadać? Po co... od tego są i z tego żyją zawodowcy :)
  • Mess 31.03.2021
    To jest niska szkodliwość czynu sędzia może uznać, że wystarcza same przeprosiny XD. Gdyż posiadanie wielu nicków mogło wprowadzić w błąd. I tyle caritas dostanie ?
  • befana_di_campi 31.03.2021
    Zależy z jakiego paragrafu i jaki ma zasięg to pomówienie; publicyści-dziennikarze tak łatwo nie odpuszczają, ponieważ szarga się ich dobre imię. Tutaj podobnie w momencie, gdy portalowy awanturnik ze swoimi "przypupaskami" odsądza od czci i wiary kogoś, kto prawo autorskie ma niemal w jednym palcu. Nawet pół godziny temu sprawdzałam się u mojej Przyjaciółki i konfrontowałam zamieszczoną publikację, gdzie - również i Jej zdaniem - w tytule powiedziane zostało wszystko...

    Nick nie ma tu żadnego znaczenia, bowiem identyczna treść tego samego tekstu analizowana przez rozmaitych użytkowników, to niemal z automatu wskazuje na jedną i tę samą osobę. To nie jest np. Poezja Młodej Polski czy dwudziestolecia międzywojennego.
  • Ellie Victoriano 31.03.2021
    Cóż... Swoje wyzwiska w stronę innych też pokaż swojej pani mecenas ?
  • SwanSong 31.03.2021
    befana_di_campi
    Nie strasz, nie strasz, bo się ze...
    Komu chcesz zaszpanować? Myślisz, że ty jedna tu adwokatów masz, albo na prawie się znasz? Żenada. I jeszcze "dobre imię". Wydruk twoich obelżywych określeń innych ludzi z pewnością pomoże utrzymać to dobre imię, ha ha :D. A potem się buli na Orkiestrę.
  • befana_di_campi 31.03.2021
    SwanSong Spadaj, hejterze. Mój wiersz, moja odpowiedzialność. Tu zostałam nazwana niemal złodziejką!
  • befana_di_campi 31.03.2021
    Ellie Victoriano Mówiłam o konkretach, czyli o nazwaniu mnie "złodziejką". Pani mecenas nie mam co pokazywać, bo nie ja się załatwiam pod własnym tekstem tylko tobie podobni wywoływacze burd... I trzymaj się ustalonego tematu!
    Epitety a wyzwiska to zasadnicza różnica.
  • Ellie Victoriano 31.03.2021
    Oj ty też masz wiele na sumieniu ? Tylko teraz wyzwisk nie używasz, no ale ??
  • Akwadar 31.03.2021
    Niemal, prawie - robi różnicę, nawet dla mało doświadczonego mecenasa/ski, ale takie epitety:"...zbuntowany łachudro!", " złośliwa przygłupo?" nie pozostawiają wątpliwości.
  • Shogun 31.03.2021
    befana_di_campi XD ????
  • Akwadar 31.03.2021
    Ellie Victoriano w przyrodzie nic nie ginie :) A ludziska dość często używają - kopiuj -wklej :)
  • befana_di_campi 31.03.2021
    Ellie Victoriano Nigdy nie używałam / nie używam wyzwisk a epitetów. Cóż, mam "język giętki"...
  • Mess 31.03.2021
    befana_di_campi Co do wyzwisk przykłady podano już wyżej. Dla jednych mogą to być wyzwiska i mogą poczuć się dotknięci dla innych nie.
  • Akwadar 31.03.2021
    befana_di_campi czyli Twoich epitetów z racji "giętkiego języka" możemy używać w stosunku do Ciebie?
  • Ellie Victoriano 31.03.2021
    XD
  • Shogun 31.03.2021
    befana_di_campi ot te podwójne standardy...
  • befana_di_campi 31.03.2021
    Akwadar No już użyto jak np. "stara raszpla", "zryty beret", "katoliczka", "stara jędza", "stara ropucha", "stara sklerotyczka" i inne, mnie mniej obrazowe...
  • Ellie Victoriano 31.03.2021
    Od kiedy "katoliczka" to wyzwiska? XDDD
  • Shogun 31.03.2021
    Ellie Victoriano ????
  • Akwadar 31.03.2021
    befana_di_campi jest akcja, jest reakcja... a myślałaś, że masz monopol na "giętki język"? Jak Befana bogu, tak bóg befanie... Proste? No, właśnie. Bywaj.
  • Akwadar 31.03.2021
    Ellie Victoriano od kiedy jest się heretyczką zapewne :)
  • Mess 31.03.2021
    befana_di_campi do jędzy sama się przyznałaś ?‍♂️
  • befana_di_campi 31.03.2021
    Akwadar Nie, krzywe, jak ten twój upiorny kinol. A "Bóg" pisze się dużą literą, bo to imię własne, akwadarku ;-)
  • Ellie Victoriano 31.03.2021
    Czyli powinno się pisać Bóg Zeus np.??
  • befana_di_campi 31.03.2021
    Mess Tak, zwłaszcza "brutalnej".
  • Shogun 31.03.2021
    befana_di_campi brak argumentów = przyczep się do ortografii.
  • Akwadar 31.03.2021
    befana_di_campi słowo bóg jest pisane małą literą i oznacza bogów, których może być wielu (synonimy: bóstwo, bożek, bożyszcze), dla mnie to tylko słowo, bufonko ;)
    I nie zawracaj mi już głowy takimi drobiazgami, bo się spieszę. Bywaj.
  • befana_di_campi 31.03.2021
    Shogun ???
    Jakich argumentów??? Czy to ja zaprosiłam tu, pod moje teksty, tę pacynową tłuszczę???
  • befana_di_campi 31.03.2021
    Akwadar W ogóle nie trzeba tu było zawieszać swoich czterech liter; Kto jak kto, ale ja ciebie nigdzie nie zapraszałam, okupancie jeden.
  • Mess 31.03.2021
    Shogun widzisz shogun..bo tu trzeba mieć zaproszenia specjalne XD to nie jest otwarty portal, gdzie każdy może wejść i komentować ?
  • Shogun 31.03.2021
    befana_di_campi jakbyś odpowiedziała na pytanie jak człowiek, a nie buc, to nikogo by tu nawet nie było.

    A wystarczyło powiedzieć: "Nie, to nie plagiat, tylko wiersz spod mojego innego nicku".

    Ale nie, lepiej się od razu rzucać, jak ryba bez wody...
  • Shogun 31.03.2021
    Mess ano tak, zapomniałem. Nie wiem, ogłoszenie mogła jakieś chociaż dać, czy coś...
  • Akwadar 31.03.2021
    befana_di_campi po cholerę wywaliłaś tutaj tę bazgraninę, okupantko jedna? Zapraszał cię tu kto?
  • befana_di_campi 31.03.2021
    Shogun I kto tu rzuca wyzwiskami? Oraz z jakiej racji mam się przed wami tłumaczyć? Kim wy dla mnie jesteście? I nie tylko zresztą dla mnie?

    I odpimpajcie się wreszcie od słowa "plagiat", udająca po(ł)ectwo tzw. społeczność z "opowi".
  • befana_di_campi 31.03.2021
    Akwadar Ciebie również nie zapraszał, więc też wracaj tam, skąd się przyczołgałeś, wirusie.
  • Akwadar 31.03.2021
    befana_di_campi kim ty dla nas jesteś? I nie tylko dla nas? Z jakiej racji mamy się przed tobą tłumaczyć?
    I odpimpaj się od oskarżeń, udająca tzw. społeczność autorską z "opowi".
    Zachowuj się poprawnie albo odczołgaj się stąd, wirusie.
  • Mess 31.03.2021
    befana_di_campi Ahhh a Ty rozumiem się uważasz za kogoś lepszego? Wyżej postawionego? XD jesteś dla nas tym samym czym my pewnie dla Ciebie ?‍♂️
  • Shogun 31.03.2021
    befana_di_campi no nie wiem kim? Może...? Ludźmi? A wiesz, przyjęło się tak w kulturze, że jak człowiek człowieka o coś pyta, to raczej wypadało by odpowiedzieć, a nie do niego "strzelać" groźbami. Nie uważasz?

    Wyraz użyty w pytaniu, dość negatywny, który mogłaś łatwo zdementować, ale wolałaś "strzelać" groźbami... To o co ci teraz chodzi?
  • SwanSong 31.03.2021
    befana_di_campi
    Spadać to ty sobie możesz do kanałów, paniusiu. Niemal złodziejka? Co to w ogóle jest? Typowa z ciebie drama queen.
  • Mess 31.03.2021
    Proszę wstać sąd idzie ?
  • befana_di_campi 31.03.2021
    Koniec z trollami! Dość bezczelności tych, co wchodzą pod cudze teksty, ubliżają autorom, by później starać się robić z nich głupków a z siebie uciskaną niewinność.

    Mówię / piszę o jednej zasadniczej sprawie: robienie z kogoś intelektualnego kradzieja zawsze się u mnie skończy zdecydowaną reakcją. Już jedna z pań, która podczytała kiedyś moją recenzję w BiblioNetce i nie skojarzyła, że "Lidia" jest tożsama z "befaną" później bardzo mnie, ciut przestraszona, przepraszała...
  • Shogun 31.03.2021
    No, ciekawe dlaczego nie skojarzyła? ??
  • Akwadar 31.03.2021
    Shogun jakaś nie rozgarnięta była.... że przepraszała :)
  • Akwadar 31.03.2021
    *nierozgarnięta
  • Shogun 31.03.2021
    Akwadar ano, zapomniała roztargniona o dekrecie wydanym przez befanę nakazującym każdemu znać każdy z jej pięciu nicków. No jak ona mogła być taka zapominalska i nierozgarnięta?
  • Akwadar 31.03.2021
    Shogun od kiedy trza znać wszystkie nicki i portale na których produkuje się troll pacyna? :)
  • Shogun 31.03.2021
    Akwadar toć mówię, od czasu "dekretu" ;) Co Ty Akwa nie wiesz?! ;)
  • Akwadar 31.03.2021
    Shogun teraz już wiem :)
  • Shogun 31.03.2021
    Akwadar ;)
  • Mess 31.03.2021
    Noo Ellie na kolana i przepraszaj ?
  • Ellie Victoriano 31.03.2021
    Och, wybaczyć mi, że nie piszesz pod jednym nickiem! ?
  • Ellie Victoriano 31.03.2021
    Wybacz*
  • piliery 31.03.2021
    Interesująca forma. W Twojej poezji dominuje, kolor i zapach. W ten sposób budujesz swoisty klimat. A gdyby to nazwać "befamki" :)
  • befana_di_campi 31.03.2021
    "Befanki", nie "befamki". Befana jest imieniem i pochodzi od Epifanii :)
  • piliery 31.03.2021
    befana_di_campi przepraszam, zwykła literówka
  • befana_di_campi 31.03.2021
    Szanowni Państwo,

    ani myślę odpowiadać dalej na stalkerskie rzucawki przedmówców. Nawet nie dziwi mnie to ich ujadanie, gdyż z podobnym zjawiskiem spotkano się już na Golgocie. No cóż, Wielki Tydzień oraz spuszczone łańcucha wyjące demony o upiornych awatarach.

    Czego dotyczy problem? Nikogo nie posądzam o głupotę, lecz jedynie prowokację. Bowiem nigdzie nie jest zabronione, aby ten sam autorski tekst publikować w innych miejscach, na rozmaitych forach, pod różnymi pseudonimami. Regulaminy natomiast czytam w miarę uważnie.. Doskonale zdaję sobie też sprawę, skąd u "poniektórych" z "Opowi" ta pląsawica. Ano stąd, iż posiadająca status niezależnego twórcy "profesjonalistka", dziubdzia sobie te swoje utworki, lecz co gorsze - waży się być konserwatystką. Wierzącą i praktykującą. Nie piszę "katoliczką", bowiem I oraz II RP była i wieloetniczna, i wielowyznaniowa.

    A tutaj? No nie! Jeszcze wyrusza z tą swoją kopyścią przeciw - uważającym się za twórców - znerwicowanym, zakompleksionym frustratom; na dodatek ośmiela się wydzierać nań twarz. Dosadnie, kolokwialnie, synonimami.

    Nie udało się ze zwielokrotnionymi kontami, aby dzięki tymże łupić jej pały, w takim razie wymyślono lepszy koncept: po prostu zrobić z niej złodziejkę, więc teraz niech się użera, opędza, odpędza, i przy okazji wyjdzie na ... szmatę.

    Nic z tego, skromna b_d_c niejedno przetrzymała oraz niejednemu dała radę. Teraz będzie postępować ponownie. Nawet za cenę zbanowania ;-)
  • SwanSong 31.03.2021
    Na Golgocie nie byłaś, więc nie wiesz, co tam się działo.
    Z igły zrobiłaś widły i teraz jęczysz, jak się nimi pokłułaś.
    Konserwatyzm nie zwalnia z myślenia i kultury - u ciebie z jednym i drugim problem. Nikogo nie obchodzi, czy jesteś wierząca, praktykująca itd. Możesz nawet mieć w piwnicy świątynię Hadesa. Każdy ma to gdzieś, jednak pisząc na portalu głupoty i paszkwile rozpoczęłaś zjazd reputacji.
    I jeszcze ta megalomania - ty profesjonalistka, a inni uważający się za twórców? Nic nie wiesz o ludziach tutaj, co kto wydał i co potrafi. Czytałem tu lepsze wiersze niż twoje, czytałem lepsze felietony i prozę. Żadną wyrocznią nie jesteś, nobla nie dostałaś, a podnosisz rwetes i plujesz jadem. Wyluzuj, weź aspirynę i się ogarnij.
  • befana_di_campi 31.03.2021
    SwanSong Precz mi stąd, stalkerze!

    Czytaj sobie co chcesz i typuj do twojego Nobla, co chcesz. Sam przylazł jak nierogacizna do koryta i usiłuje obrażać. Z tym to ci się u mnie nie uda.

    No i ten "nieśmiertelny jad" dla wyznawców "mowy miłości". :-D
  • SwanSong 31.03.2021
    befana_di_campi
    Precz mi stąd? Poważnie? Na otwartym portalu myślisz, że ktoś się posłucha?
    A co do obrażania, to co ma się nie udać? Będę chciał cię obrazić, to obrażę. Megalomanów i narcyzów nie lubię, ale potrafię z nimi żyć, póki sami nie obrażają. Przemyśl sobie.
  • befana_di_campi 31.03.2021
    SwanSong Człowieku, ty kup sobie flaszkę i jeb... Bo ty i tobie podobni w żaden sposób nie są mnie w stanie obrazić... Urwał się chyba z uschniętej choinki?
  • SwanSong 31.03.2021
    befana_di_campi
    Przykro mi, nie piję. Obrazić cię mogę, ale po co? Swoim zachowaniem obrażasz się sama lepiej niż ja kiedykolwiek zdołam :-)
  • befana_di_campi 31.03.2021
    SwanSong Powtarzam po raz ostatni: aby móc kogoś obrazić, to w tym obrażaniu trzeba zachować resztkę tzw. własnego honoru, którego ty, biedny osobniku niestety nie posiadasz, gdyż z tym się trzeba urodzić. Niekoniecznie "szlachetnie", ponieważ dystynkcja nie ogląda się ani na pochodzenie, ani wykształcenie ;)
    Czytam i czytam te twoje inwektywy i śmieję się. Od ucha do ucha :-D Z twojej anonimie, a właściwie "nieznany sprawco", bezsilności ;-)
    Jaki twój dorobek? Jakie zainteresowania, prócz obrzucania tobie rzekomo "nienawistnych" błotem? Czytałeś lepsze od moich teksty, to sobie je czytaj. Ja tam zazdrosna nie jestem, duszyczko karłowata o nieznanej mi posturze.
  • SwanSong 31.03.2021
    befana_di_campi
    O, widzę, że nadepnąłem na odcisk i boli. Wyjaśnij mi, w swej wiekowej mądrości, jakie honor prezentujesz swoimi wypowiedziami? Koło honoru nawet nie stałaś. I tak bardzo stękasz, jęczysz, ukrywasz swoją wściekłość pod ironią, ojoj.
    O mój dorobek się nie martw, dociera do większej liczby czytelników niż twój :-)
    Przynajmniej mam duszę, twoja już dawno wybyła w szczęścia w świecie szukać.
  • zuzanna 31.03.2021
    SwanSong, Nie znasz się bezbożna istoto.
  • befana_di_campi 31.03.2021
    SwanSong Nic nie boli, "nieznany sprawco"! Tylko podłe tchórze chowają się za anonimowe bluzgi. Oj, bardzo ubogi ten twój wokabularz, więc i intelekt chroma nosi lewą nogę pod spoconą pachą!
    Nic nie "jęczę" ani nie "stękam" jedynie pytam: gdzie twoja wizytówka, gdzie coś więcej o tobie, o twoich dokonaniach? Zorro, qźva się znalazł albo inny mafioso!
    Ja swoją portalową wizytówkę mam; nie wstydzę się własnego imienia i nazwiska, mailowego adresu; nie zapieram własnych przekonań, za które stale obrywam po głowie.
    A ty, co? W sam raz chyba od wyłamywania palców i gruchotania kręgów szyjnych sobie niewygodnym w dziuplowatych piwnicach zrujnowanego domiszcza na obrzeżach nieznanego miasta!
  • SwanSong 31.03.2021
    befana_di_campi
    Ojoj, ale trzeszczysz, ale się miotasz, zabawne :-) Uważaj, bo ci słoma z butów wypadnie!
  • laura123 31.03.2021
    Bardzo dobry wiersz. Z przyjemnością stawiam 5
  • befana_di_campi 31.03.2021
    Dziękuję :)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania