WCiKK. Podróż do piekła

Siemano!

Dziś poczułem nagłe pragnienie podzielenia się z wami pewną mało znaną historią z drugiej wojny światowej. Jest to historia pewnej masakry w której Niemcy wcale nie brały udziału. Chodzi o Masakrę Nankińską albo inaczej zwaną Gwałt Nankiński. Jest to historia mało znana a notabene zginęło wtedy ponad 300 000 tys ludzi. Żołnierze i cywile w tym kobiety i dzieci. Dziś naświetle wam tamtą sytuacje.

 

Tło historyczne:

Polityczny zamęt jaki od dawna panował w Chinach wykorzystali Japończycy podczas tzw. Incydentu na moście Marco Polo 7 lipca 1937. Rzekome ostrzelanie japońskiego oddziału przez komunistów dało Japończykom pretekst do najazdu na Chiny co przerodziło w drugą wojnę Chińsko –Japońska. Nowoczesna armia Japońska bez większego trudu zajmowała kolejne miasta Chińskie. Szanghaj w trakcie oblężenia został prawie całkowicie zniszczony wskutek nalotów. Ostatecznie miasto padło 11 listopada 1937 a wojska Japońskie skierowały się do Nankin które w ciągu kilku tygodni zmieniło się w piekło na ziemi.

O okrucieństwie człowieka:

Przez prawie sześć tygodni grupy zdemoralizowanych i pijanych żołnierzy japońskich gwałciły, zabijały i torturowały a dowództwo nic z tym nie robiło.

*Egzekucje: W Nankin Japończycy urządzili sobie festiwal egzekucji. Według niektórych danych zmasakrowano prawie 100 tys chińskich jeńców wojennych. Większość z nich zostało rozstrzelanych nad brzegiem Jangcy a wrzucone do rzeki zwłoki docierały z prądem nawet do Szanghaju. Ale to ludność cywila ucierpiała najwięcej. Japończycy urządzali sobie zawody w ścinaniu głów samurajskim mieczem. Inną i chyba najbardziej okrutna formą egzekucji było zakłuwanie bagnetem. Japońscy żołnierze ćwiczyli w ten sposób pchnięcia bagnetów na zwłokach i żywych ludziach. Inne ofiary ginęły na wskutek podpaleń lub zakopywania żywcem.

*Gwałty: Japończycy dopuścili się od 20 tys do 80 tys gwałtów. Nie odpuszczono nawet małym dziewczynkom. Większość kobiet była ofiarami gwałtów zbiorowych. Często do gwałtów dochodziło za dnia na oczach rodziny. Po każdym gwałcie ofiara była okaleczana lub po prostu mordowana.

*Rabunek i zniszczenie: Japońscy żołnierze rewidowali i okradali każdego przechodnia a ci co nie mieli żadnych kosztowności byli zabijani. Włamania do mieszkań i kradzieże były na porządku dziennym.

Gdzie jest mrok to jest i światło:

W Nankin mieszkało wielu obcokrajowców w tym zachodni misjonarze. Wielu z nich było świadkami ludności chińskiej i to dzięki nim zachowały się świadectwa tych masakr. W ambasadach a głownie w dwóch: Amerykańskiej i Niemieckiej utworzono tzw. Międzynarodowe strefy bezpieczeństwa gdzie chronili się ocalali z masakry.

*John Rabe : Rok wcześniej Cesarstwo Japońskie podpisało z III Rzeszą pakt antykominterowski głoszący wspólną walkę z międzynarodowym komunizmem. Zobowiązujący sojusz Japonii z Hitlerem zmuszał jej żołnierzy do trzymania się z dala od niemieckich ambasad. W niemieckiej placówce prowadzonej przez biznesmena i funkcjonariusza NSDAP John Rabe(1882-1950) znalazło schronienie ponad 250 tys chińczyków. Był on założycielem Komitetu Międzynarodowych Stref Bezpieczeństwa.

 

posłowie:

To wszystko to tak naprawdę bardzo mała cząstka informacji o tamtych wydarzeniach. Jeżeli chcecie wiedzieć więcej polecam wam książkę Rzeź Nankinu oraz film to Nanking to Kwiaty Wojny które w bardzo dobry sposób pokazują klimat tamtych wydarzeń.

Średnia ocena: 4.5  Głosów: 4

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (9)

  • Mam pytanie. Czy chcielibyście bym zrobił taką mini serie recenzji i takich właśnie mało znanych(przynajmniej tak zakładam że masakra w Nankin niewielu wam jest znana) faktów historycznych?
  • Lyn 28.09.2014
    Oj obrażasz mą Japonię. Straszne to. Przypomina mi 2 wojnę światową i postępowanie Rosjan. Napisz więcej o takich mało znanych faktach.5/5
  • Nikogo nie chce obrażać. Mam wielki sentyment do Japonii ale takie są fakty historyczne. A to się działo podczas drugiej wojny światowej. Zachęcam do poczytania w własnym zakresie o masakrze w Nankin i postaci John'a Rabe. To bardzo poruszająca historia.
  • Ant 28.09.2014
    Jestem za
  • LinOleUm 28.09.2014
    Ja też!
  • Nikey 28.09.2014
    Popieram
  • Miło mi :) Ciesze się że mój pomysł został tak ciepło przyjęty. Mam też nadzieje że zaciekawiłem was tą historią.
  • mariolka 02.10.2014
    Amerykańskie naloty dywanowe i dwie bombki atomowe według mnie były o wiele gorszą zbrodnią. Zwłaszcza bomby atomowe, które Thruman kazał zrzucić tylko dla tego, żeby ostrzec Stalina przed nową bronią, jaką posiada. To nie zmienia wszelako faktu, że zbrodnia w Nankinie również zasługuje na potępienie, tak jak zbrodnia wołyńska czy inne z czasów drugiej wojny. Jestem pozytywnie zaskoczona, że interesują cię takie rzeczy, mało kto ma o tym jakiekolwiek pojęcie. Na pewno ocenię, co tam napiszesz ;)
  • Zgadzam się że nalot dywanowy jak i bomba atomowa może wydawać się straszniejsza ale o takich rzeczach się mówi a o Nankin to ani słychu ani widu :)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania