Wybór

Szła w ciemności. Kroki stawiała z należytą ostrożnością. Czuła się kompletnie pusta

– wszystkie jej zmysły były całkowicie wyłączone. Nie wiedziała nawet, czy powinna ufać samej sobie – intuicja zazwyczaj prowadziła ją do nieszczęść i spychała na złe drogi.

Wtem ujrzała małe białe światełko. Zaczęła iść w jego stronę, pomimo wszystkich

wizji, które przysuwały do niej złe myśli. Wszyscy zawsze mówili, że nie wolno kierować się w stronę światła, będąc w ciemności, ale ona wolała stosować się do własnych zasad.

Szła dzielnie w jego stronę, a ono zwiększało się coraz bardziej z każdą kolejną sekundą. Wpatrywała się w nie i łaknęła tak bardzo, jak gdyby było jej jedyną i ostatnią deską ratunku.

Było, ale nie miała ochoty dopuszczać do siebie tej myśli. Nadzieja czaiła się wszędzie wokół, ale ona nie chciała zbyt szybko jej znaleźć. Wiedziała, że na najbardziej wartościowe rzeczy trzeba czekać najdłużej – przychodzą w momencie, w którym najmniej się ich spodziewamy.

Wtem zorientowała się, że mruży oczy i zobaczyła, że wchodzi do wielkiej kuli światła. Wkroczyła we wszechogarniającą biel. Zamknęła powieki, gdy zaczęły piec ją oczy. Nadal szła, teraz jednak szybciej stawiała kroki. Gdy z powrotem spojrzała na świat, poczuła się tak, jakby oślepła. Nie widziała kompletnie niczego. Znów szła w całkowitej ciemności, po świetle nie było najmniejszego śladu.

Coś ją tknęło i spojrzała w prawo. Mała lampka dawała światło na kawałek powierzchni. Ujrzała dziewczynę siedzącą na ziemi, która trzymała w dłoniach jakąś nitkę. Podeszła do niej i zobaczyła, że krótki odcinek uformowany jest w maleńką pętelkę.

Zanim zdążyła zadać pytanie, nieznajoma odezwała się zmęczonym głosem.

- Nie byłam zbyt odważna, by się powiesić.

Dziewczyna poczuła ciarki, które przeszły po jej ciele i zamrugała szybko. Nigdy nie wpadłaby na pomysł, że ta cienka pętelka może być mniejszą wersją tej służącej do samobójstw.

Spojrzała smutno na dziewczynę, lecz tamta na nią ani na chwilę. Cały czas wpatrywała się w nitkę znajdującą się pomiędzy jej palcami. Co chwilę zaciskała ją wokół jednego z nich i patrzyła na to, jak powoli stawał się biały.

- Też mogłabym tak pięknie wyglądać – oznajmiła cicho i westchnęła ciężko. – Gdybym tylko nie stchórzyła…

Dziewczyna odeszła od nieznajomej, gdy poczuła, że jej ręce zaczynają się trząść. Starała się uspokoić oddech i spokojnie stawiać kroki, ale miała dziwne wrażenie, że wszystko w jej ciele powoli się przesuwa jak mechanizmy jakiegoś urządzenia.

Zaczęła liczyć w głowie po to, by oderwać myśli od tego, co właśnie zobaczyła i usłyszała.

Po chwili znów ujrzała maleńkie światełko, lecz tym razem po lewej stronie. Obróciła się w jego stronę i zobaczyła dziewczynę siedzącą na ziemi - lampka oświetlała jej drobne ciało.

Trzymała na wystawionej dłoni kilka kolorowych pastylek i patrzyła na nie obojętnie.

- Chcesz? – spytała nieznajoma i podniosła wzrok na dziewczynę. Miała podkrążone oczy, a jej oczy zdawały się błądzić od jednego miejsca w drugie, jak gdyby sama nie potrafiła się zdecydować na to, w którą stronę powinna patrzeć. – Może tobie pomogą.

Dziewczyna szybko pokręciła głową.

- Miałam je połknąć, ale nie byłam zbyt odważna – przyznała i pokręciła głową zawiedziona, wcześniej powoli ją spuszczając. – Te cukrowe mnie nie zabiją, słodkie nic mi nie zrobią.

Nieznajoma wyciągnęła w jej stronę otwartą dłoń z kolorowymi pastylkami. Uderzyła ją woń słodkiego aromatu i cukru, co spowodowało, że od razu się skrzywiła. Na powrót pokręciła głową i delikatnie odsunęła dłoń siedzącej przed nią dziewczyny, na co tamta pisnęła i rzuciła pastylki w bok. W ciszy dało się słyszeć, jak odbijają się od ziemi i rozkruszają na mniejsze kawałeczki. Dźwięk poniósł się echem po pustce i przez chwilę dudnił w ich głowach.

Dziewczyna odwróciła się od nieznajomej i poszła przed siebie, by jak najszybciej się od niej oddalić. Wszelkie światło zniknęło i znów została sama we wszechogarniającej ciemności.

Nie udało jej się nawet doliczyć do dwudziestu, a już po prawej zapaliła się kolejna lampka. Dziewczyna podeszła do niej z ciekawości, chociaż wiedziała, kogo tam zastanie.

Siedząca po turecku dziewczyna trzymała w ręce papierowe nożyczki. Blond włosy sięgały jej trochę za uszy, na czubku głowy miała odrosty, a w niektórych miejscach jej fryzura była całkowicie poplątana. Na ziemi wokół niej leżały kosmyki, które wyglądały tak, jak gdyby były promieniami wychodzącymi od słońca. Końcówki obciętych włosów były czarne, co dawało efekt tonięcia ich we wszechogarniającej ciemności, a tym samym całych kosmyków.

- Miałam obciąć je całe, ale nie byłam zbyt odważna – oznajmiła cicho nieznajoma i podniosła wzrok na dziewczynę. Gdy ta zobaczyła szramy ciągnące się wzdłuż twarzy, poczuła serce bijące jej młotem w piersi. Dopiero potem zagłębiła się w obojętne oczy, które były jakby przesłonięte białą błoną. Zamrugała kilka razy i otworzyła usta ze zdziwienia.

- Miałam przede wszystkim obciąć inne, całkowicie niepotrzebne linie, ale… - Nieznajoma opuściła głowę i pokręciła nią na boki.

Dziewczyna spojrzała na jej przedramienia, które były skierowane wewnętrzną stroną do góry i przeszły ją ciarki, gdy na nich również ujrzała szramy. Już prawie się zabliźniły, ale jednak nadal były świetnie widoczne.

Odwróciła się od nieznajomej i pobiegła przed siebie. Wokół niej znów nastała ciemność.

Po chwili coś ją tknęło i gwałtownie stanęła. Spojrzała przed siebie i znów zobaczyła to drobne światełko. Odwróciła się jednak w tył i ujrzała trzy nieznajome, które wcześniej minęła. Zdała sobie sprawę z tego, że nie miały ze sobą swoich rekwizytów.

- Na pewno nie chcesz z nami zostać? – zapytała blondynka z krótkimi włosami.

- Możesz odpocząć w dobrym towarzystwie – dodała jej towarzyszka i po tych słowach dziewczyna poczuła słodką woń. Już wiedziała, która jest od czego.

- Nie musisz tam iść, my ci pomożemy – dopowiedziała trzecia i zgięła białe palce, by dopłynęło jej do nich choć trochę krwi.

Dziewczyna energicznie pokręciła głową i zacisnęła dłonie w pięści. Poczuła, jak się trzęsą i chciała je jakoś uspokoić. Usta zaczęły jej drżeć, a wnętrzności na powrót tańczyć.

Odwróciła się w tył i zobaczyła, że biała kula niemalże do nich dotarła. Powiększała się z każdą chwilą, aż w końcu zajęła całe pole widzenia dziewczyny. Zrobiła krok w przód i straciła grunt pod nogami.

Zaczęła piszczeć i spadać w dół. Wszędzie wokół raziła ją biel, od której wkrótce zaczęły boleć ją oczy, więc je zamknęła. Nie przestała jednak wydawać z siebie wysokiego dźwięku.

Poczuła jakiś dziwny podmuch, który zaczął pełznąć po jej ciele od góry w dół, odwrotnie do kierunku spadania. Po kilku chwilach miała wrażenie, że unosi się na czymś miękkim.

Otworzyła oczy i uświadomiła sobie, że siedzi na ławce w parku. Miała nogi założone na siebie i czytała książkę. Zasnęła podczas lektury.

Wiatr wiał z ogromną siłą i szarpał jej ciemne blond włosy oraz wertował kartki powieści. Dziewczyna spojrzała na ziemię i ujrzała leżącą tam pętelkę, kolorowe pastylki oraz nożyczki z papieru.

Uśmiechnęła się spokojnie i wzniosła oczy ku niebu. Po chwili zaczął padać deszcz.

Ciepłe krople wody zmoczyły ją od stóp do głów, książkę również. Rekwizyty jednak zniknęły z jej pola widzenia i nie zobaczyła ich już nigdy.

Średnia ocena: 4.5  Głosów: 2

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (4)

  • alfonsyna 31.05.2016
    Zacznę od drobnych potknięć, coby prędko mieć je za sobą. ;)
    Na początku się wkradły jakieś dwa niepotrzebne entery w środku zdań, przypuszczam, że raczej nie były zamierzone. :)
    "Nie byłam zbyt odważna" / "ale nie byłam zbyt odważna" - sądzę, że w każdym z przypadków, gdy to zdanie jest użyte w tekście, powinno być raczej "nie byłam wystarczająco odważna" - wtedy sens wydaje mi się bliższy temu, co prawdopodobnie miałaś na myśli; "zbyt" sugeruje, że jednak ta odwaga była, a chodziło prawdopodobnie o to, że właśnie jej zabrakło, aby wykonać ostateczny ruch, a zatem jej nie "wystarczyło" (mam nadzieję, że wiesz, co mam na myśli :))
    "Miała podkrążone oczy, a jej oczy zdawały się błądzić" - za dużo tych "oczu", może "miała podkrążone oczy, które zdawały się błądzić..."
    "Końcówki obciętych włosów były czarne, co dawało efekt tonięcia ich we wszechogarniającej ciemności, a tym samym całych kosmyków" - nie do końca chyba udane to zdanie, zbyt poplątane i nie do końca przez to wiadomo, o co chodzi, może lepiej byłoby choćby zmienić nieco szyk: "Końcówki obciętych włosów były czarne, przez co zarówno one, jak i całe kosmyki, wydawały się tonąć we wszechogarniającej ciemności" - w tym przypadku szyk zdania sam nasuwa prawidłową interpretację, nie trzeba sobie niczego w głowie przestawiać ani dopowiadać :)
    "spojrzała na jej przedramienia" - przedramiona
    "Już wiedziała, która jest od czego" - tu też nie bardzo jest to zdanie dla mnie jasne. Domyślam się, że chodziło o to, że wiedziała od czego jest ta słodka woń? Jeśli tak, to może lepiej byłoby - "Już wiedziała, od czego ona pochodzi"
    "Odwróciła się w tył" - "w tył" tu właściwie niepotrzebne, jak ktoś się odwraca to wiadomo, że do tyłu, a nie do przodu :)
    No, to tyle, teraz przejdźmy to przyjemniejszych kwestii - tekst mi się podobał. Już od samego początku zbudowałaś świetną atmosferę, ciekawie było kroczyć wraz z główną bohaterką wśród ciemnych zakamarków jej umysłu. To trochę tak, jakby przez cały czas toczyła jakąś walkę z samą sobą, z własnymi słabościami, ze smutkiem i żalem - jakby w pewnym sensie rozważała przyłączenie się do tych trzech dziewcząt, ale jej samej również brakowało na to odwagi - bo chociaż życie bywa trudne i rozczarowujące, to nie znaczy jeszcze, że łatwo jest z niego zrezygnować. Wydaje mi się, że pole interpretacyjne jak i możliwość refleksji są tu tak naprawdę nieco większe, niż może się wydawać. Myślę, że mogę z tego powodu zostawić 5. :)
  • comboometga 01.06.2016
    alfonsyna Tak, tutaj masz rację z tym ''zbyt'' :)
    Hm, wkradło się powtórzenie oczu, którego nawet nie zauważyłam :o
    Te końcówki takie właśnie pogmatwane są, ja wiem ;-;
    Przedramienia, Jezu, za co? ._.
    Dziękuję Ci bardzo za wypisanie tego wszystkiego, jest już poprawione :) Mogłam tych błędów spokojnie uniknąć, ale najwyraźniej za mało skupiłam się na tekście, więc dobrze, że ktoś czuwa :>
    Miło mi to czytać, słyszeć... W każdym razie, cieszę się, że udało mi się stworzyć coś sensownego, bo od dawna mam taką dziurę w głowie i mało piszę strasznie :) Dziękuję Ci bardzo raz jeszcze :)
  • alfonsyna 01.06.2016
    Comboometga, nie ma za co, zazwyczaj większość błędów się popełnia z nieuwagi i nie dostrzega się ich samemu, choćby się czytało dany tekst z milion razy, po to się właśnie przydają czytelnicy. ;) Ale znam to wszystko bardzo dobrze z autopsji. Zresztą, sama zamiast cokolwiek pisać, wczytuję się w opowi. :D Także weny życzę, pomysłów, no i czasu, żebyś je mogła realizować. ;)
  • comboometga 02.06.2016
    alfonsyna No właśnie nie powinno być tej nieuwagi ;D Czytelnicy są potrzebni, oczywiście, że tak : )
    Rozumiem, to aktywnie spędzasz dni ^^ Dziękuję bardzo, mam nadzieję, że uda mi się wszystko w końcu znaleźć :3

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania