Wyobraź sobie

- Wyobraź sobie, że napisałbym coś równie ohydnego o twojej matce, jakbyś się wówczas czuł pacanie? Gdybym zasugerował w moim czysto literackim, abstrakcyjnym tekście, że jest... no wiesz kim? Przyjemnie by ci się zrobiło? Gdybym obraził kogoś, kto dla ciebie jest bardzo drogi? A wiem, że bardzo ją kochasz. Każdego można obrazić, wystarczy trafić w jego czuły punkt. Każdy ma taką piętę achillesową, nawet udający największego twardziela i luzaka.

Stanął jak wryty i nie wiedział jak zareagować. Zauważyłem, że coś mu świta, a mózgownica zaczyna intensywnie pracować.

- Wybacz, nie pomyślałem, może faktycznie to co napisałem mogło być obraźliwe dla osób wierzących. Nie przemyślałem tego sugerując, że ich Bóg jest homoseksualistą. Jak mogę naprawić swój błąd?

- W bardzo prosty sposób. Zrób tak jak robili to moi przyjaciele, redaktorzy studenckiego radia „Żaczek”, nadającego w osiedlu akademickim, w którym mieszkałem. Zdarzało się, jak to u studentów, że nadawali kontrowersyjne jak na ówczesne czasy audycje. Jednakże przed każdą z nich podawali informację z numerem telefonu. Gdyby ktoś ze słuchaczy poczuł się w jakikolwiek sposób urażony jej treścią, miała prawo zadzwonić do studia, i audycja była natychmiast przerywana. Po pierwszym telefonie.

- Aha, dobrze, dziękuję za radę. Czy zdarzyło się kiedykolwiek, że ktoś zadzwonił?

- Nigdy, ale to były inne czasy, i moi koledzy jednak nie przekraczali pewnych granic, które w cywilizowanym społeczeństwie każdy powinien rozumieć. Innymi słowy postępowali według zasady, że mogę machać pięścią, ale wyłącznie w ten sposób, by nie uszkodzić twojego nosa. Stosuj się do tej zasady, która jest świeckim odwzorowaniem chrześcijańskiej zasady miłości bliźniego.

Średnia ocena: 3.1  Głosów: 15

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (56)

  • laura123 06.09.2020
    No, teraz to raczej wszystkie granice są przekraczane, ale tak to jest, gdy tolerancja = agresja. W sumie tylko w katolików uderzają, bo jedynie tą wiarę można bezkarnie opluwać. Zobacz, nikt nie ośmiela się wyśmiewać islamu, judaizmu, za to są kary, a i oberwać można. Nasz rząd, niby taki katolicki, a jednak pozwala na to, że ludzie wierzący stają się piętnowani. Dziwne, prawda?
  • Jarema 06.09.2020
    Bardzo dziwne, a ludzie którzy sądzą, że pozjadali wszystkie rozumy, zachowują się i piszą jak prymitywy.
  • laura123 06.09.2020
    Nie, to nie są prymitywy. Ci ludzie korzystają ze swoich praw, są inteligentni. Wiedzą jak uderzyć i uderzają, zdają sobie sprawę, że to zaboli każdego wierzącego, o to im chodzi. Za katolikiem nikt nie stanie, bo kto? Jedynie inny katolik, a wtedy można powiedzieć, że to ''banda oszołomów''
    Przecież to takie nienowoczesne wierzyć w Boga, co innego w mamonę, więc się ludzie popisują, jeden przez drugiego. A kto bardziej zaszokuje, tym większy splendor, niczym bohater się czuje. Proste jak drucik.
  • Jarema 06.09.2020
    Ja to sobie tłumaczyłem głupotą, nie złą wolą. Może jestem naiwny. Nie rozumiem, jak Polak może w ohydny sposób naigrywać się z wiary i Kościoła, które są fundamentami naszego państwa. Nawet jak się jest ateistą, powinno się mieć elementarny szacunek.
  • Jacom JacaM 06.09.2020
    Jarema ...wiara i kościół nie są fundamentami żadnego państwa, tylko prywatnym wyborem obywateli, jak się jest katolikiem to teoretycznie tym bardziej powinno się mieć elementarny szacunek dla innych, no cóż.. ale mentalność Kalego to tylko mentalność Kalego
  • Jarema 06.09.2020
    Jacom JacaM piszesz nieprawdę, albo historii nie znasz. Podejrzewam, że jedno i drugie. Kościół jest fundamentem nowoczesnej Europy, jedyną instytucją, która została po antycznym cesarstwie rzymskim, z którą liczyły się wszystkie ludy najeżdżające wówczas Europę od wschodu.

    W przypadku Polski jest niejako założycielem naszego państwa, bo chrzest w 966 roku rozpoczyna okres prosperity Królestwa Polskiego przez wiele wieków. Nasz naród wszystko zawdzięcza Kościołowi, jako instytucji. Zakonnicy z klasztorów fundowanych wówczas w całej Polsce uczyli ciemny, zacofany lud pisać, czytać, orać, zakładać sady, hodowle rybne, uprawiać pola.
  • Akwadar 06.09.2020
    Jarema a od kogo zakonnicy uczyli się czytać, orać, zakładać sady, itp?
    Jak sobie ludzie żyli przed zakonnikami?
  • Shogun 06.09.2020
    Akwadar od poganów się nauczyli ;)
  • Akwadar 06.09.2020
    Shogun no jestem ciekawy, od kogo nabyli wiedzę...
  • Jarema 06.09.2020
    Akwadar no akurat u nas to jest proste do wyjaśnienia, pierwsze zakony były z południa i z zachodu Europy. Choćby Paulini z Węgier, które wówczas nas trochę wyprzedzali cywilizacyjnie.
  • Jacom JacaM 06.09.2020
    Jarema ...jak widać mentalność Kalego wygrywa ? starożytności też nie było
  • Jarema 06.09.2020
    Jacom JacaM a co wiesz o naszych ziemiach z epoki przedchrześcijańskiej. Prawie nic. Zacofanie i dzicz była. Z chrztem Polski przyszła cywilizacja i dekalog. Nie wyprzesz się tego, bo to także twoje dziedzictwo.
  • wicus 06.09.2020
    Akwadar Cały sekret w tym, że mnisi i księża nie tylko wiedzę nabywali, ale też ją rozwijali - Cyryl i Metody, którzy tworzyli słowiański alfabet, Kopernik itd.
  • Akwadar 06.09.2020
    wicus majowie wiedzieli więcej bez kościoła.
  • Akwadar 06.09.2020
    Jarema i stosy przyszły...
  • wicus 06.09.2020
    Akwadar *Majowie *Kościoła Tak sądzisz? A co ty wiesz o Majach? :)
  • Akwadar 06.09.2020
    wicus a ty co wiesz?
  • Jarema 06.09.2020
    Jacom JacaM ja nie zaprzeczam historii, chcesz wrócić do czasów antycznych. Z twoim intelektem w takiej Sparcie pewnie zepchnęliby cię ze skały. Naprawdę chcesz tego?
  • wicus 06.09.2020
    Akwadar Wiem, że to ja pierwszy zapytałem.
  • Akwadar 06.09.2020
    wicus wiesz, że pierwszy zapytaleś... to sporo wiesz :)
  • wicus 06.09.2020
    Akwadar Wiem jeszcze, że raczej nie mam.co liczyć na sensowną odpowiedź.
  • Akwadar 06.09.2020
    wicus i co mam ci wykład dać? Chcesz sprawdzić moją wiedzę? O co ci biega?
  • wicus 06.09.2020
    Akwadar To chyba oczywiste - przedstawiasz tezę i musisz ją udowodnić. Sam fakt, że Akwadar rzekł, nikogo nie przekona. Sorry.
  • Akwadar 06.09.2020
    wicus porąbało cię?! Tezę, jaką tezę? Po co? Żeby uszczęśliwić jakiegoś, kuźwa, wirtualnego gostka oderwanego od rzeczywistości? To, że sobie rzekłem, to nie znaczy, że będę poświęcał czas na jałowe polemiki o pietruszkę. Gościu, za wiedzę się płaci. Zluzuj poślad, odpal mądre strony w googlach, poczytaj sobie, dokształć się i nie molestuj o jakieś tezy.
  • wicus 06.09.2020
    Akwadar Pisałeś: "majowie wiedzieli więcej bez kościoła." I nawet nie przyszło Ci do głowy, by to w jakikolwiek sposób uzasadnić czy udowodnić. Masz rację, że odsyłasz do poważnych źródeł, ale szkoda, że Ci z nimi nie po drodze.
  • Jarema 06.09.2020
    Akwadar a cóż ci Majowie posiadali jakąś wiedzę tajemną, kilkuset Hiszpanów rozwaliło ich wielomilionowe imperium. Widzę, że dysponujesz wiedzą podobną do Jacoma.
  • wicus 06.09.2020
    Akwadar Jak to powiadają: "Czy kto kiedy widział drogowskaz idący do miasta?!".
  • Akwadar 06.09.2020
    wicus a widziałeś, jak się z rozumem rozmijałeś?
  • wicus 06.09.2020
    Akwadar Spodziewałem się czegoś więcej po niezłym początku. Rozczarowanie. Bywa.
  • Akwadar 06.09.2020
    Jarema baw się dobrze ;)
  • Akwadar 06.09.2020
    wicus tak sobie pytanko rzuciłem, nawet odpowiedzi nie oczekiwałem, a że jakieś nadzieję na coś sobie zrobiłeś, to twój, chłopie, problem. Jak nie tu, to może w realu znajdziesz kogoś, kto będzie chciał zaspokoić twój głód wiedzy i potrzebę wygadania. Nie jesteś dla mnie partnerem do dyskusji.
  • wicus 06.09.2020
    Akwadar Byłem nim dopóki nie zapytałem o Majów. ;)
  • Akwadar 06.09.2020
    wicus zejdź na ziemię, marzenia nie kosztują, ale potrafią rozczarować. Bywaj!
  • wicus 06.09.2020
    Akwadar W pełni się zgadzam.
  • Jacom JacaM 07.09.2020
    Jarema ..tak tak helocie ;-)
  • Jarema 07.09.2020
    Jacom JacaM ???
  • laura123 06.09.2020
    Skoro Państwo na to pozwala, to czemu mają ludziska nie korzystać? Korzystają, a jak się przy tym cieszą, jak dzieci. Mnie to śmieszy, nie wiem dlaczego Ty się denerwujesz. Rób swoje, nie patrząc na innych. Nie widzisz, że oni pisząc, czekają na reakcję, że tym się żywią? A Ty ich karmisz i jeszcze przy tym zdrowie niszczysz, a po co?
  • Jarema 06.09.2020
    Lauro, my jako obywatele tworzymy państwo, i też w miarę możliwości mamy obowiązek reagować na draństwo, nie czekając aż ktoś to zrobi za nas. Tak uważam.
  • Józef Kemilk 06.09.2020
    Trzeba zachowywać dystans. Listy świętego Pawła są pięknym przykładem wiary, a kim był wcześniej? Oprawcą prześladującym chrześtian. Mamy całe życie i się uczymy. Są ludzie którzy drążą, kłucą się z Bogiem i to jest dobre. Teraz nie jest dobry czas dla Kościoła, ale idealny dla wiary. Pozostaną w kościele ci najbardziej wartościowi.
  • Jarema 06.09.2020
    Przykład dobry, ale czekać nie ma na co, bo zrobią z naszego kraju taki burdel, jak jest we Francji, która już praktycznie nie należy do Francuzów, ale do przybłędów, którzy miejscowym narzucają swoje prawa i obyczaje.
  • Akwadar 06.09.2020
    Jarema i co robisz w związku z tym?
  • Jarema 06.09.2020
    Akwadar a choćby przyczyniłem się do wypierniczenia drania, który chciał z Europy naściągać tu różnej hołoty, takiej jak ta z plaży w Rimini.
  • Akwadar 06.09.2020
    Jarema myślisz, że oni się tu pchali? Uważasz, że mniej nas będzie kosztowała US Army?
  • Jarema 06.09.2020
    Ja nie wiem, czy oni się tu pchali, ale wiem, że Niemcy nam wpychali jakiś drugi sort, przebrany u siebie. Nie pamiętasz, jak ryży wuj pyszczył, że w Europie takie są zasady.
  • Akwadar 06.09.2020
    Jarema weź, łykasz wszystko jak pelikan. Co oni mieliby tu robić? z czego żyć? spieprzaliby na zachód, nie oglądając się na nic. Polen mieli głęboko gdzieś.
  • Jarema 06.09.2020
    Akwadar mieliśmy obowiązek ich pilnować i płacić 2000 euro kieszonkowego, żeby zatrzymać. To już wolę jak to rozdają polskim obywatelom, a nie zagranicznym nierobom.
  • Akwadar 06.09.2020
    Jarema weź... oni chcieli bogatego zachodu a nie ząscianka Europy
  • Jarema 06.09.2020
    Akwadar owszem, ale Makrela chciała ich nam tu wepchnąć. Znam historię kurortu nad jeziorem, na który padł blady strach, gdy ludzie dowiedzieli się, że tusk w miejscowym hotelu chce zakwaterować trzystu opalonych. To byłby koniec tego kurortu, ludzie dostali obłędu ze strachu. Kto by tam jeszcze przyjechał? Ludzie na prywatnych kwaterach, a w najlepszym hotelu sowicie opłacani leniwi goście Tuska. Ha, ha, nasza holota nie musiałaby jeździć do Tunezji, bo Afrykę miałaby na miejscu za Tuska. Dobrze, że temu baranowi nie udało się tego zrealizować.
  • Akwadar 06.09.2020
    Jarema o święta naiwności... i tak nas zalewają, tylko inaczej.
  • Jarema 06.09.2020
    Akwadar ja do pracy nikomu nie bronię przyjeżdżać, choćby i Marsjanom, ale tamci latami siedzieliby na zasiłkach, kręcili się bandami po miastach i gwałcili kobiety. Dziękuję. Polacy też jeżdżą i jakoś na zasiłkach nie siedzą i darmo pieniędzy nie biorą, tylko pracują. Takich gości, jak chciało nam sprowadzić po, nasz kraj nie potrzebuje.
  • Akwadar 06.09.2020
    Jarema to fakt, naszych bandytów mamy od uja pana. Bywaj!
  • Jarema 06.09.2020
    Akwadar to inny temat, cześć, pozdrówka.
  • laura123 06.09.2020
    Dokładnie. To czas testu dla wierzących. Można się poczuć jak pierwsi chrześcijanie.
  • Józef Kemilk 06.09.2020
    Tak właśnie jest.
  • wicus 06.09.2020
    Krótkie, ale bardzo interesujące opowiadanie!
  • Jarema 06.09.2020
    Bardzo dziękuję wicusiu, na chamstwo bęcwała mającego się za wybitnego pisarza, bo go trole chwalą i stawiają mu piątki, musiałem zareagować.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania