Zbrodnie wojenne USA: od Kambodży po Afganistan. Jak Ameryka zabijała niewinnych: najgorsze zbrodnie wojenne w historii. Od Mỹ Lai do Kandaharu: analiza zbrodni wojennych amerykanów w Azji.

- **Operacja Menu** (1969-1970): tajne bombardowanie Kambodży przez amerykańskie lotnictwo, mające na celu zniszczenie baz Wietkongu. Szacuje się, że zginęło około 150 tysięcy ludzi, w tym cywile.

 

- **Inwazja Kambodży** (1970): interwencja wojskowa USA i Południowego Wietnamu, mająca na celu obalenie neutralnego rządu księcia Norodoma Sihanouka i wsparcie proamerykańskiej junty Lon Nola. Spowodowała wzrost poparcia dla komunistycznych Khmerów Czerwonych i wybuch wojny domowej.

 

- **Masakra w Neak Leung** (1973): atak rakietowy na prom przewożący cywilów przez rzekę Mekong. Zginęło około 200 osób, a wiele zostało rannych. Amerykańskie dowództwo twierdziło, że prom był celem wojskowym, ale świadkowie zaprzeczali temu.

 

- **Masakra w Kompong Trach** (1973): nalot bombowy na wieś, w której znajdowała się szkoła. Zginęło ponad 100 dzieci i nauczycieli. Amerykańskie dowództwo twierdziło, że wieś była kryjówką Wietkongu, ale nie przedstawiło dowodów na to.

 

- **Masakra w Mỹ Lai** (1968): amerykańscy żołnierze zamordowali w wiosce Mỹ Lai w południowym Wietnamie kilkuset nieuzbrojonych cywilów, głównie starszych ludzi i kobiety z dziećmi.

 

- **Masakra nad Bear River** (1863): amerykańska kawaleria zaatakowała obóz Indian Szoszonów nad rzeką Bear w Idaho, zabijając około 250 osób, w tym wiele kobiet i dzieci.

 

- **Masakra w Al-Hadisie** (2005): amerykańscy marines zabili 24 irackich cywilów, w tym kobiety i dzieci, w mieście Al-Hadisie w odpowiedzi na atak bombowy na ich konwój.

 

- **Masakra w Kandaharze** (2012): amerykański sierżant Robert Bales zabił 16 afgańskich cywilów, w tym 9 dzieci, w dwóch wioskach w prowincji Kandahar.

Średnia ocena: 1.4  Głosów: 7

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (14)

  • andrew24 4 miesiące temu
    Pewnie masz rację, ale nie raz myślałem,
    że gdyby ich nie było, czy byśmy istnieli wolni. Czy Rosja by się nas bała, czy już by u nas mieszkała.
  • Marek Adam Grabowski 4 miesiące temu
    Chyba nie chodzi tutaj o negowanie wartości jakie daje nam sojusz z USA, ale jedynie o przypomnienie czarnych kart ich historii.
  • andrew24 4 miesiące temu
    Marek Adam Grabowski
    To Twoje spojrzenie. Czarne karty mamy wszyscy, ale nie przypomina się ich bez powodu, ot tak w codzienności np. przyjacielowi, sąsiadowi, żonie...
    Pozdrawiam
  • Marek Adam Grabowski 4 miesiące temu
    andrew24 Oczywiście moje. Myślę, że przypomnienie jest spowodowane przyzwoleniem Bidena na tragedię w Gazie.
  • andrew24 4 miesiące temu
    Marek Adam Grabowski
    Gaza, większość myśli, że światem rządzą prezydenci, trochę na swoim podwórku. Globalnie wygląda to trochę inaczej.
    Gaza, Ukraina, nie wygląda to dobrze.
    Pozdrawiam
  • Marek Adam Grabowski 4 miesiące temu
    andrew24 Oczywiście, ale podstawa USA negatywnie wyróżnia się na tle świata.
  • SwanSong 4 miesiące temu
    Marek Adam Grabowski
    Nie, nie wyróżnia się negatywnie. Kto pomaga Ukrainie? USA.
  • Marek Adam Grabowski 4 miesiące temu
    SwanSong Chyba pisałem o Palestynie.
  • SwanSong 4 miesiące temu
    Marek Adam Grabowski A co zrobiła USA? Pomaga Izraelowi i nic dziwnego. Też bym pomógł. Straty cywilne są straszne, ale alternatywa gorsza.
  • Marek Adam Grabowski 4 miesiące temu
    SwanSong Biden popiera ludobójstwo przy wkórwieniu własnych obywateli, którzy w wyborach dadzą mu kosza.
  • Marek Adam Grabowski 4 miesiące temu
    Ale skoro my tak gagu gagu to polecam wywiad że mną https://wtonacjikultury.pl/2023/11/29/wtonacjirozmowy-marek-adam-grabowski-smiertelne-ogrody-ciszy-premiera-makabrycznej-powiesci-o-manipulacji-ktora-zabija/ akurat pasuje do tematu jak ulał.
  • SwanSong 4 miesiące temu
    To są najgorsze zbrodnie wojenne w dziejach? Głupi jesteś i tyle, na dodatek nieoczytany, bo tylko wklejasz notki z Wikipedii. Ruski troll z ciebie.
  • Sufjen 4 miesiące temu
    Ludu mój...
  • Marek Adam Grabowski 4 miesiące temu
    Jak to powiedziała prezydent Dwight Eisenhower: "Największym wrogiem amerykańskiej demokracji jest przemysł zbrojeniowy". Dobrze, że przypomniałeś te wydarzenia. Listę można wydłużyć. Pozdrawiam bez oceny

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania