Zwięzłość

(drabble historyczne)

 

– Oni się mnie sprzeciwiają?! Nie chcą mi się poddać?! – Filip aż się zakrztusił z wściekłości. Odkaszlnął, rzucił za siebie niedogryziony udziec barani i gestem przywołał pisarza: - Bierz tabliczkę i pisz do tych zuchwalców. Pisz, co mówię: „Gdy wkroczę do Lakonii, zrównam Lacedemon z ziemią”. Napisałeś? Niech posłaniec natychmiast wyrusza i zaniesie im moje słowo. Ma jechać w dwa konie, jeszcze dziś chcę znać odpowiedź.

* * *

– Panie… – Wysłannik króla przerwał, próbując uspokoić oddech po wyczerpującej jeździe. – Panie, przywiozłem odpowiedź od eforów.

– Mów. – Filip niecierpliwie ponaglił posłańca ruchem ręki. – No mów, co odpowiedzieli. Poddają się?

– Panie, mam przekazać tylko jedno słowo: „Gdy”.

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 8

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (31)

  • dorota brzózka 08.11.2019
    Stąd określenie lakoniczy, gdy Filip II Macedoński otrzymał odpowiedź :)
    Spartanie to byli bohaterzy w swoim domu ;)
    Zdzisław, czy jesteś nauczycielem historii, bo te anegdotki są genialne.
    Pozdrawiam serdecznie :)
  • Zdzisław B. 08.11.2019
    Doroto, powiedzmy, że lubię historię, a ciekawostki ją wzbogacają, pokazują, że nie musi być nudna i akademicka ;)
  • Ozar 08.11.2019
    Hahhhhah dobre. Słowo "Gdy" wyjaśnia wszystko!. Szkoda, że nie pociągnąłeś tego dalej!. 5 dla mnie!
  • Zdzisław B. 08.11.2019
    Po co dalej ciągnąć? Drabble ma tylko sto słów i ani jednego więcej :) Wszystko jest przecież zrozumiałe :)
    No dobra, dopowiem - Filip zajął część ziem Sparty, ale nie zajął samego miasta, odstąpił od tego.
  • Ozar 09.11.2019
    Zdzisław B. E tam drable czy skrable, jak początek dobry to warto pociągnąć dalej.
  • Zdzisław B. 10.11.2019
    Ozar Ozar, czasem lubię napisać drabble. Tu akurat idealnie pasowało - lakoniczność odpowiedzi Spartan i zwięzłość mojej miniaturki :)
  • Zdzisław B. 10.11.2019
    PS. Rozpisuję się w swoich wspomnieniach; wychodzą z tego całe książki.
  • betti 08.11.2019
    A tam nie chodziło o ''jeśli''?
  • Zdzisław B. 08.11.2019
    Betti, jezykoznawcy polscy przetłumaczyli słowo jako "Gdy" (u Władysława Kopalińskiego).. Tak, "Jeśli" byłoby bardziej dokładne, "po polskiemu", ale pewnych zaszłości nie można poprawiać.
  • Zdzisław B. 08.11.2019
    PS. Poprawiam - słowo "Gdy" jest jednak prawidłowo przetłumaczone. Filip użył go jako pewnika, że wejdzie do miasta. Słowo "Jeśli" oznaczałoby niepewność zdobycia.
  • betti 08.11.2019
    Zdzisław B. to mało ważne, tylko zapamiętałam jako ''jeśli'', co nie miało żadnego wpływu na najwyższą ocenę, bo świetnie przedstawiłeś lakonizm.
  • Zdzisław B. 08.11.2019
    betti :)
  • dorota brzózka 08.11.2019
    Chodziło o jeden zwrot. Jeśli, gdy. To nie ma znaczenia, bo anegdota wpisuje się w zamysł. Pozdrawiam.
  • Zdzisław B. 08.11.2019
    :) Również pozdrawiam.
  • Nefer 08.11.2019
    Wszystko to bardzo sympatyczne i godne uznania. Ale nie wolno zapominać, że jednak ostatecznie to Macedonia była górą. By wspomnieć chociażby bitwę pod Megalopolis w 331 r. p. n. e., gdy zachęcana przez Persję Sparta wystąpiła przeciwko Macedonii, a regent Antypater (sprawujący władzę w imieniu walczącego na wschodzie Aleksandra Wielkiego) pobił wojska spartańskie dowodzone przez króla Agisa III.
  • Zdzisław B. 08.11.2019
    Nefer, to już późniejsze zdarzenia. Anegdota jest umiejscowiona i w konkretnym czasie - 338 rok p.n.e., już po bitwie pod Cheroneą.
    Pozdrawiam.
  • Nefer 08.11.2019
    Zdzisław B. Tym niemniej, to tylko siedem lat. Na tyle Sparcie starczyło wtedy pary, że tak powiem. Ale to już były inne czasy, niż epoka Leonidasa.
  • Zdzisław B. 08.11.2019
    Nefer Tak, inne. Wcześniej powyrzynali się w wojnie peloponeskiej, to i zostało ich ledwie kilka tysięcy. Nawet przyszłych wojowników prawie nie miał kto płodzić.
  • Nefer 09.11.2019
    Zdzisław B. Problem polegal tez na zmianach splecznych. Pierwotnie Spartiaci byli rowni majatkowo, nie mogli posiadac wlasnej ziemi a tylko dzialki przydzielone im droga losowania przez panstwo w uzytkowanie. Ale w IV w. ci bardziej wplywowi zmalezli sposoby, by gromadzic majatek i ziemie, czesto przez podstawione osoby. Powodowalo to, ze dla wielu Spartiatow ziemi panstwowej brakowalo. Nie mogli wiec zakladac rodzin (zgodnie z prawem nadzial ziemi nalezal sie im po 30 roku zycia, wtedy tez mogli wziasc zone). Od udzialu w zyciu publicznym odsuwano cudzoziemcow oraz, oczywiscie, helotow, czyli niewolnikow panstwowych (dawna, podbita ludnosc sprzed nadejscia Dorow). W rezultacie liczba obywateli (a tym samym wojownikow) zaczela dramatycznie spadac. Kazda danina krwi na polach bitew okazywala sie trudna do odrobienia.
    Rowniez pozdrawiam.
  • Zdzisław B. 09.11.2019
    To też. Uzupełniłeś, Neferze.
    Jak zwykle, nie tylko jeden czynnik wpływa na dramatyczną zmianę w państwie.Gorzej, kiedy kilka negatywnych czynników występuje jednocześnie. Wtedy powodują efekt kuli śnieżnej.
  • Witam,
    Historyczny humor gustownie podany.
    Pozdrawiam
  • Zdzisław B. 08.11.2019
    Przyjemnie mi czytać.
    Również pozdrawiam.
  • Anonim 09.11.2019
    Ładne. Niby historyczne, ale ja to czuję, mimo całej powagi sytuacji, za nieco humorystyczne. Ot, takie moje zwariowane humory :)

    Pozdrawiam.
  • Zdzisław B. 09.11.2019
    Historyczne, ale kiedy czyta się po latach, wygląda jak dykteryjka. "Nas przecież to nie dotyczy" :)
  • Anonim 09.11.2019
    Nie śmieszy mnie to, że to nas nie dotyczy. Śmieszy mnie lakoniczność, użycie słów, językowość.
  • Misiek 09.11.2019
    bardzo dobre drabble choć po prawdzie puenta zawiera się w tym jednym słowie
    daję z przyjemnością 5
  • Pan Buczybór 09.11.2019
    No, świetne drabble. Fajnie przekazana wiedza
  • Zdzisław B. 10.11.2019
    Dzięki. Pozdrawiam.
  • Karawan 10.11.2019
    Zwiedził oceany, świat cały i wrócił? Dawno niewidziany! Dziękuję za drabelka - smaczniutki :)
  • Karawan 10.11.2019
    Zwiedził oceany, świat cały i wrócił? Dawno niewidziany! Dziękuję za drabelka - smaczniutki :)
  • Zdzisław B. 10.11.2019
    Nie jest tak źle, czasem coś wrzucę. Po prostu oczy Ci niedomagają, masz już nie te. W ciągu tygodnia trzy miniaturki wrzuciłem; to chyba nie jest źle? :)
    Fajnie, ze drabbelek zasmakował, więc - smacznego :)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania