Pokaż listęUkryj listę

Kto odważny, ten pomaga. Akapity nie tylko z garści (1)

„Nasze zespoły bez przerwy wyjeżdżają do słaniających się z zimna i wycieńczenia ludzi. Minusowe temperatury zbierają tragiczne żniwo. Gdzie w tym czasie są służby państwowe? Wyrzucają tych ludzi z powrotem na mróz do lasu – napisała w niedzielę Grupa Granica. W ostatnich dniach w nocy temperatura na Podlasiu miejscami spadła nawet do -7 st. C”.

Jest potwornie zimno, najbardziej zawsze przed świtem. Przeklinam tych, którym zaufałem, którym zapłaciłem i teraz siedzę w tym nieznanym lesie z żoną i dziećmi, i z młodszym bratem.

Wszyscy jesteśmy głodni i zmęczeni, chorujemy. Od wielu dni przeganiają nas umundurowani i uzbrojeni ludzie, jedni na zachód, drudzy na na wschód. Błądzimy po bezdrożach, daleko od ojczyzny, której i tak od wieków nie mamy. Matka zginęła w Halabdży od broni chemicznej, ojciec trzy lata później w powstaniu przeciwko Saddamowi.

A ja tu zginę? Niech i tak będzie, ale pozwól Panie przeżyć moim dzieciom, czemu mają umierać za moją nadzieję?

Rozpalam ognisko, ostatnia zapalniczka rozjaśnia mrok. Wokół żaru kładziemy kasztany. Przytulam najmłodszą córkę, czuję na twarzy jej rozpalone czoło.

Wydaje mi się, że słyszę ludzkie głosy?

Przetrwać tę długą noc.

 

********

https://tvn24.pl/go/programy,7/czarno-na-bialym-odcinki,11367/odcinek-1707,S00E1707,612519

Średnia ocena: 4.4  Głosów: 8

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (73)

  • Patriota 12.10.2021
    Przypomniał mi się taki kawał, o Polaku, który przyjechał do Londynu.

    Łazi Polak po Londynie, podchodzi do napotkanego przechodnia i mówi:
    - Dziękuję za przyjęcie do kraju.
    - Nie ma za co, jestem Turkiem - odpowiada przechodzień.
    Polak idzie dalej, podchodzi do następnego człowieka i mówi:
    - Dziękuję za przyjęcie do kraju.
    - Nie ma za co, jestem Pakistańczykiem - odpowiada przechodzień.
    Polak idzie dalej i próbuje kolejny raz:
    - Dziękuję za przyjęcie do kraju.
    - Nie ma za co, jestem Romem - odpowiada przechodzień.
    Syryjczyk na to:
    - Hmm... to gdzie są Anglicy?
    Rom patrzy na zegarek i odpowiada:
    - O tej porze w robocie. Ktoś musi zaiwaniać na nasz socjal.
  • Garść 12.10.2021
    Zderz ten kawał z aktualną sytuacją w Londonie i na brytyjskich farmach.
  • Patriota 12.10.2021
    Garść zderz swój tekst z terrorem jaki sieją twoi pupile w Calais i tysiącach innych miast Europy.
  • Garść 12.10.2021
    Zderz się z umierającymi ludźmi w polskim lesie.
  • Patriota 12.10.2021
    Garść zderz się z polskimi ofiarami tych ludzi. Dzieci umierające na izbach przyjęć bo kasa poszła na socjal dla nierobów.
  • Garść 12.10.2021
    ????
  • cos_ci_opowiem 12.10.2021
    Garść po co dyskutujesz z tym dzbanem, po tych jego wczorajszych popisach na forum obrzydzenie mnie bierze, jak widzę sam jego nick.
  • pansowa 12.10.2021
    cos_ci_opowiem Właśnie tego nie należy robić!
    Niech zwiędnie gnojec.
  • Garść 13.10.2021
    Niewstrzymane się rozrasta. Dlatego.
  • Jaki pech!
    Każą podpisać dokumenty w Polsce, ale oni chcą je podpisać w Niemczech.
    Gdyby mi się mieszkanie spaliło, to nie powiem koledze chcącemu mnie ugościć "Spadaj ze swoimi 42 metrami kwadratowymi. Andrzerj ma 102".
    I koniec tematu.
  • Garść 12.10.2021
    A skąd wiesz? Ufasz p. rzecznik, której ulubionym tematem są dzieci z Michalowa? No wiesz, tej blondynie z widokiem na kolejną gwiazdkę. Były może dwie takie sytuacje na początku. Wierzysz, że po entym wywiezieniu do lasu, mając chore dzieci, chorą matkę, ktoś z nich będzie żądał azylu w Niemczech?
    NN, masz mózg zlasowany strachem i propagandą, sorry, ale inaczej tego wpisu nie potrafię sobie wytłumaczyć.
  • Patriota 12.10.2021
    Garść wystarczy obejrzeć choćby ostatnie nagranie SG jak kilkudziesięcioosobowa banda ryczy: Germania.
  • Garść 12.10.2021
    https://wiadomosci.wp.pl/dzieci-z-michalowa-dzis-w-nocy-gloduja-na-granicy-to-juz-pewne-rozmawialismy-z-czlonkami-tej-grupy-6693096370772640a?utm_medium=push&utm_source=pushpushgo&utm_campaign=WP-push
  • Patriota 12.10.2021
    Garść stara metoda na wnuczka.?
  • Garść 12.10.2021
    Zazdroszczę Ci , naprawdę zazdroszczę Twojego podejścia.
  • Patriota 12.10.2021
    Garść ziew, jedż na Białoruś pomagać☹️
  • Garść Ja mam jedno pytanie do cię.
    Masz ich przyjsąć do swojego domu.
    Przyjmiesz?
  • Garść 12.10.2021
    Nadleśniczy Nuncescu, przyjmują rodziny migrantów po kryjomu Polacy, którzy tam mieszkają, więc masz jakąś jeszcze wątpliwość? Oczywiście, że tak, jak można spokojnie patrzeć na traktowanie człowieka jak przedmiot na wysypisku śmieci?
  • Garść A przyjąłeś rodzimego bezdomnego pod dach swój?
    Marznie, głodny.
    Nie mów, że takich potrzebujących w twej miejscowości nie ma.
    Słucham.
  • Garść 12.10.2021
    Nadleśniczy Nuncescu. Nie było okazji, nikt taką prośbą nie zapukał, a ja nie stoję na ryneczku z tubą i nie wołam: Bezdomni Polacy zapraszam pod mój dach!
    Weź pod uwagę, że każdego polskiego bezdomnego, o ile tylko nie zapije, czeka miejsce w schronisku. Policja patroluje miejsca, gdzie nocują (przede wszystkim na działkach) i zawozi do ciepłego miejsca.
    I nie czuję kimś od naprawy całego świata.
    Pomagam, jak mogę, nie spekulując, czy ktoś potrzebuje pomocy naprawdę, czy na niby.
    Co do dwóch sierściuchów przygarniętych do domu, też nie było żadnych wątpliwości, śpią teraz na kanapie, po ofukiwaniu siebie przed godziną.

    Wiesz, to żadne wielkie wyrzeczenie dzisiaj. Za to nie grozi kara śmierci, jak za ukrywanie Żydów.
    Niech tych zmarzniętych ludzi wreszcie wpuszczą. A także medyków, PCK, Akcję Humanitarną i inne organizacje pozarządowe.
    Uruchomią procedury zapisane w traktatach międzynarodowych.
    Podobno rząd ma tyle kasy, że cały świat, chce od nas pożyczać (vide Glapiński), w czym problem, aby Ci Ludzie nie cierpieli, a okoliczni mieszkańcy nie musieli ukradkiem dostarczać im jedzenie, czy udzielać noclegu?
    Co za czasy, aby dobro podlegało karze?
    Nie rozumiem tego.
  • Garść Chwila.
    Skoro, jak piszesz, okoliczni mieszkańcy udzielają im noclegu, to jak działa ochrona granicy?
  • Garść 12.10.2021
    Nadleśniczy Nuncescu, nie wszędzie są zasieki. Granica długa.
    Weź Patriotę i patrolujcie, i zawracajcie.
    Lub donoście na tych, którzy pomagają.

    Żal tych pograniczników, którzy muszą, a nie chcą.
  • skandal 20.10.2021
    Nadleśniczy Nuncescu przykład z bezdomnym nietrafiony. powinno być. bierzesz bezdomnego za wszarz, wrzucasz do suki i wywozisz do lasu, bez prawa powrotu. wtedy byłaby jakaś symetria. jesteś dla mnie zagadką. czasem piszesz bardzo do rzeczy. czasem takie bzdury, że aż zęby bolą
  • skandal, Ale bezdomny jest u siebie, bezdomny nie chce nic, bo jest bezdomny, a emigrant chce raju w europie, bo mu obiecali, to jednak coś bardziej tak. Jakby bezdomny przez granicę przeszedł i chciał coś, nawet jakby tylko przeszedł, to coś symetrycznie - tak na proste myślenie, bez kombinacji.
  • Pan Buczybór 12.10.2021
    proza zaangażowana, jak mniemam, politycznie, ale akurat udana. Krótkie, ale całkiem niezłe.
  • Garść 12.10.2021
    Dziękuję, z polityką wolę tego nie łączyć, choć mam świadomość, że ona tu, straszne, ale ważniejsza od człowieka.
  • ... do szuflady 12.10.2021
    Garść?
    A ja Ci po prostu dziękuję za tę prozę... i nie chodzi mi li tylko o tę "prawdę czasu - prawdę ekranu"...
    Nie można czytać o tym z obojętnością, a zagłębiając się we własne myśli... można jedynie oszaleć.
    Najsmutniejsze jest to, że/za mottem z Nałkowskiej/ ludzie ludziom zgotowali ten los.
    Ode mnie 5 /za całokształt.

    Serdeczności
  • Garść 12.10.2021
    Dziękuję w swoim i w ich imieniu, za Ludzki Głos.
  • pansowa 12.10.2021
    Nie dyskutujcie z parchem.
  • Tjeri 12.10.2021
    Łatwo przestać widzieć ludzi. Bardzo łatwo.

    Z jednej strony wiem, że ludzie potrafią okazać serce. W mojej okolicy przebywało na kwarantannie kilkadziesiąt osób ewakuowanych z Afganistanu. Ośrodek, w którym byli, ogłosił, że niektórzy nie mają kompletnie nic, nawet butów, kurtki, czy torby w którą mogliby się zapakować w dalszą podróż. W ciągu dwóch dni ludzi pozwozili tyle rzeczy, że były ułożone pod sufit w kilku pomieszczeniach. Afgańczycy byli w szoku i bardzo wzruszeni. Ja też. Pomyślałam, że nie jest z nami jeszcze tak źle.

    Ale tu... Pozwalamy by ludzie umierali w potrzasku. W tym dzieci! To jest zbrodnia. I zostanie na naszych sumieniach.
  • Garść 12.10.2021
    Dziękuję, Tjeri, bardzo Ci dziękuję za tę informację.

    Oczywiście, że zbrodnia. Ludzie umierają.
  • Moja droga.
    Tak się współczującu tu artykułujesz.
    Zadam ci pytanie podobne, jakie zadałam Garści.
    Ile bezdomnych Polaków przyjełaś pod swój dach?
    Ile dzieci polskich dzieci otoczyłaś opiekã?
    Dokarmiasz chociaż bezpańskie koty i psy?
    Udzielasz się jako wolontariusz w domach starości, schroniskach dla bezdomnych ludzi i zwierząt?
    Czy tylko cierpisz internetowo?
  • Tjeri 12.10.2021
    Nadleśniczy Nuncescu
    Nie jestem Twoją drogą. I tak, udzielam się jak pewnie niejedna z osób, która tu pisze. Powinni się tym chwalić? Jest to powód do chwalenia? Bo wydaje mi się, że to zwykła rzecz dla kogoś kto jest człowiekiem, a nie zwykłym chujem.
    Tyle ode mnie.
  • Tjeri Nie tak szybko. Litościwa.
    Ilu bezdomnych Polaków przyjęłaś pod swój dach?
    I ilu przyjełaś emigrantów pod dach swœj? No chyba lepiej, żeby mieszkali w twoim domu, niż w obździanym azylowcu.
    Słucham.
  • Tjeri 12.10.2021
    Nadleśniczy Nuncescu
    Wiesz, mam w czterech literach co tam dla Ciebie lepiej i w co się wsłuchujesz. Na pewno nie będę tu pisać komu i jak pomagam. Mam również w czterech literach, czy w to wierzysz i w co w ogóle wierzysz.
  • Tjeri Tryskasz ty i inni śliną wykrzykując "Hipokryzja!".
    Wrzeszczysz o pomocy dla zmarzłych ponoć na granicy.
    Ale tuż obok Polak marznie.
    I ani jego, ani tego o którym tak falsetem sié tu dzierasz byś do domu nie wpuściła.
    Takie są fakty.
    A z nimi się nie dyskutuje.
    " Filantropko"
  • Tjeri 12.10.2021
    Nadleśniczy Nuncescu
    Fakty są takie, że nie znasz tu nikogo w tym mnie. Więc zmilcz.
  • Tjeri Przyjełaś pod dach bezdomnego?
  • Nikt z was nie przyjął polskiego bezdomnego.
    Pod śmietnikiem teraz marznie.
    Nie zanieśliście mu ciepłej zupy.
    Ale jakże internetowo martwicie się o tych na granicy.
    Co chcæ do Niemiec.
  • Tjeri 12.10.2021
    Nadleśniczy Nuncescu
    Nikt proszący nigdy od moich drzwi nie odszedł nienakarmiony czasem doubierany. Pomagam jak mogę i w inny sposób i mam w tej kwestii czyste sumienie. Na nocleg nikogo nie przyjęłam.
  • Tjeri 12.10.2021
    I akurat trafiłaś kulą w płot. Może sądzisz po sobie, nie wiem. Ale nie śpiesz się z sądami o ludziach, których nie znasz.
  • Garść 12.10.2021
    Idiotyzm, NN pozwala na pomaganie migrantom jedynie pod warunkiem wcześniejszego udzielenia pomocy komuś z Polski.
  • Garść 12.10.2021
    Zabroń mieszkańcom przy granicy pomagania migrantom, jeśli polskiego bezdomnego wcześniej w lesie nie znaleźli i nie zameldowali pod swoim adresem.
  • pansowa 12.10.2021
    Tjeri za to ja wiem komu, więc pewne pytania są co najmniej nie na miejscu.
  • Garść 12.10.2021
    Te pytania od NN... są próbą oszukania własnego sumienia.
    Przynajmniej mam taką nadzieję.
  • Tjeri 12.10.2021
    Garść
    Idiotyzmem jest to, że wypowiada o tym co kto zrobił/ nie zrobił nie mając pojęcia nawet jak ten ktoś ma na imię. I żaden z potrzebujących nigdy nie prosił o nocleg. Ludzie wstydzą się przyjąć nawet jakieś ubranie czy jedzenie.
  • Garść 12.10.2021
    Tjeri - dokładnie.
  • Tjeri 12.10.2021
    Garść
    I jeszcze kwestia tego, że rzekomo wszyscy chcą do Niemiec. Co w takim razie z nagraniem z Michałowa, gdzie ludzie wyraźnie krzyczą, że chcą do Polski?
  • Garść 12.10.2021
    Tjeri, to przecież jasne, jakoś władza musi usprawiedliwić wywózki do lasu.
  • pansowa 12.10.2021
    Garść Muszę wyjaśnić paru osobom (plus pewnemu kutasowi), że w tym bogobojnym i patriotycznym kraju, gdzie jest 500+, Rydzyk i wstajemy z kolan, nie tylko koty umierają z głodu. Problemem tych ludzi nie jest zakup patriotycznej bułki w Biedronce (|jak kretyn nam tu pisał), a zakup jakiejkolwiek.
    Zupę robią z wymiecionych okruszków z chlebownika, dodając pokruszone warzywa.
    Takim ludziom Tjeri śle pomoc. Ja zresztą też.
    Więc ciszej nad tą trumną i pytaniami kto, komu, co i ile.
  • Tjeri 13.10.2021
    Nadleśniczy Nuncescu
    Poczytaj - czy faktycznie o "Niemcy" chodzi. W artykule jest też o pomagających po kryjomu (!) Polakach, mieszkających przy granicy.
    https://wiadomosci.wp.pl/dzieci-z-michalowa-dzis-w-nocy-gloduja-na-granicy-to-juz-pewne-rozmawialismy-z-czlonkami-tej-grupy-6693096370772640a?utm_medium=push&utm_source=pushpushgo&utm_campaign=WPWiadomosci-push
  • Garść 13.10.2021
    Tjeri, Pansowa - szacunek!
  • Bajkopisarz 12.10.2021
    Sytuacja pokazuje jakim szambem jest polityka.
    Podlasie, pogranicze z Białorusią. Pis ma tam najwyższe poparcie. Ten sam Pis wprowadza tam stan wyjątkowy i gra sobie z Białorusią w ping-ponga ludźmi. A Polacy na miejscu dostają rozdwojenia jaźni – z jednej strony jeszcze silniej popierają Pis, a z drugiej naturalnymi ludzkimi odruchami pomagają migrantom na ile mogą.
    Można to było dawno rozwiązać, ale zawsze jest tak, ze o ile na poziomie zwykłych ludzi to jakoś idzie, to politycy (zawsze i wszyscy, z każdej opcji) mają swoje pomysły na wybory, a nie na rozwiązywanie problemów.
  • Garść 12.10.2021
    W punkt, Bajkopisarzu!
    Mądra diagnoza. Dziękuję.
  • pansowa 12.10.2021
    Garść też tak uważam, bo w końcu psim obowiązkiem jest pomoc państwa.
    Ale nie tego.
  • Garść 12.10.2021
    Które funkcjonuje m.in. z naszych podatków.
  • Józef Kemilk 13.10.2021
    To o czym piszesz, to efekt wojny hybrydowej, którą mamy z Białorusią. Niestety zasłużyliśmy na nią, nieustannie próbując obalić Łukaszenkę. Telewizja Biełsat TV nadawana przez Polskę od 2007 r. zrobiła swoje. Po co mieszamy się w sprawy wewnętrzne innego kraju?

    Teraz mamy kryzys humanitarny i należy go jakoś rozwiązać. Niestety ludzie ci (Irakijczycy, Syryjczycy itp) nie zgłosili się do ambasady Polskiej, nie pojawili się na przejściach granicznych, tylko chcą nielegalnie wejść do Polski. Pytanie jest zasadnicze, chronić granice, czy nie?

    Jeżeli nie, to jaki będzie efekt końcowy tej decyzji? Jeżeli tak, co co zrobić z tymi ludźmi, którzy zostali oszukani przez władze Białoruskie i są w opłakanej sytuacji? Spodziewali się raju, za który niemało zapłacili, trafili do piekła.

    Wydaje się, że najlogiczniej byłoby ich przyjąć, podleczyć, wsadzić w samolot i wysłać do ich ojczyzny. Gorzej, gdy nie mają dokumentów. Co wtedy? Może nielegalnie pomagać im się przebić do Niemiec w końcu tam chcieli się dostać? Ja jestem za, tylko czy jest to wykonalne? Granice nie są chronione, więc chyba się da. Można też by ich przyjąć w Polsce na zasadzie dobrowolności. Czyli chętni na przyjęcie uchodźców przyjmują ich do własnych domów, mieszkań i utrzymują do czasu, aż ci nie staną na własne nogi. Dosyć dużo ludzi oferuje pomoc, więc wydaje się, że tych kilkanaście tysięcy uchodźców na zasadzie dobrowolności dałoby się przyjąć.

    Trzeba się także zastanowić, co dalej? Historia uczy, że otwarcie w 2015 r. drzwi do Europy spowodowało znaczny napływ uchodźców, ale także zwiększyło liczbę tragicznych śmierci części ludzi próbujących się dostać do Europy. Na morzu ginęły także dzieci. Czyli pobłażanie na początku, przynosi w dłuższym okresie czasu więcej strat.

    A może lepszym rozwiązaniem jest zniesienie przez UE ceł na produkty z Afryki i umożliwienie im wolnego handlu? Niech Afrykanie mają możliwość na rozwijanie własnych krajów, to jest jedyna droga do spokoju w tamtym regionie. Tylko kto zgodzi się na zniesienie ceł? Kto o tym w ogóle pomyśli? W końcu Europejczycy chcą pokazać, że pomagają, a nie faktycznie pomagać, może z drobnymi wyjątkami. Europie łatwiej destabilizować Afrykę (Irak, Syria, Egipt, Libia), niż przyjąć, że tam jest inna kultura i inna forma władzy.

    Na dłuższą metę, przyjęcie tych ludzi nic nie da. Afryka musi się bogacić, póki co Chiny robią w tym zakresie wiele więcej niż Europa.
  • Tjeri 13.10.2021
    "destabilizować Afrykę (Irak, Syria, Egipt, Libia)"
    Co miałeś z geografii?
  • Józef Kemilk 13.10.2021
    no dobra i Azję
  • Tjeri 13.10.2021
    Tja...
  • Józef Kemilk 13.10.2021
    Tjeri Rozumiem, że to było najważniejsze. Jeżeli mamy to już za sobą, to jest dobrze. Dzięki za czujność.
  • Tjeri 13.10.2021
    Józef Kemilk
    Jednak trochę wstyd. Ale spox ;)
  • Józef Kemilk 13.10.2021
    Tjeri Przyjmuję na klatę, szkoda że merytorycznie nic nie powiesz. Ale jeszcze raz dziękuję za wychwycenie błędu (wstydliwego). Biję się w piersi i przepraszam, jeżeli uraziłem Twoją inteligencję.
  • Tjeri 13.10.2021
    Józef Kemilk
    Mojej nie.
    Miłego wieczoru :).
  • Józef Kemilk 13.10.2021
    Tjeri Wzajemnie, fajnie że z resztą się zgadzasz.
  • Tjeri 13.10.2021
    Józef Kemilk
    Nie wiem co za zmora i zaraza na opowi, każdy wie lepiej kim jestem i z czym się zgadzam...
    Wskazałam błąd obiektywny i niezaprzeczalny, a o reszcie dyskutować z Tobą nie zamierzam. Ale żeby nie było, że niegrzeczne zbywam, taka krótka, powiedzmy odezwa.
    Giną ludzie. Możemy dyskutować o powodach, dalekobieżnych projektach i innych pomysłach z dupy lub nie (z dupy). W tej chwili mam to gdzieś, bo to jak "wyrażać głębokie zaniepokojenie" nad kimś kto wymaga natychmiastowej pomocy a nie genezy jego problemu.
    To nie są słowa przeciwko Tobie - pisze ogólnie i do wszystkich. Poza tym, temat wyczerpałam.
  • Józef Kemilk 13.10.2021
    Tjeri ok
  • Garść 13.10.2021
    Kemlik, po pierwsze, podejrzewam, znając Twoje poglądy, że mocno popierasz ekspansję Chińczyków w Afryce, bo w najmniejszym stopniu nie uzależniają zawieranych umów od poszanowania praw człowieka. Nie wtrącają się w politykę społeczną. Biznes po prostu robią, a gdzie ofert więcej, stosują niższe stawki.
    De facto chyba już zdominowali rynek afrykański.

    Po drugie, UE próbuje od wielu lat, kusząc korzyściami wynikającymi z możliwości prowadzenia z nią wolnego handlu, upiec dwie pieczenie na jednym ogniu.
    Bodajże z RPA ( ale nie tylko) UE ma umowę o współpracy, która jednak ogranicza się do preferencji w prowadzeniu handlu, oczywiście z perspektywą wolnego rynku.
    Która metoda, chińska czy unijna jest lepsza dla tego regionu świata?
    Jestem zwolennikiem naszej, unijnej, patrząc na sytuację choćby w Sudanie, czy Iraku.
    Były i są bezpośrednie formy pomocy Zachodu dla biednych państw tego regionu, skutecznie przejmowane przez rządy, czy lokalnych kacyków. Ale to tylko kosmetyka, jałmużna.
    Cholernie ciężka sprawa.
    Nie mam pojęcia, jak skutecznie i szybko zatrzymać migrację. Jaką formą pomocy? Niemniej w naszym intersie jest, aby dążyć do wyrównania poziomu życia w byłych koloniach. Żaden mur nie zatrzyma tych ludzi, żadne morze. Tylko w ub. roku ponad dwa tysiące osób utonęło w Morzu Śródziemnym. Są zdeterminowani.

    Po trzecie, Rzeczpospolita nie może stać się dla nich Morzem Śródziemnym. Trzeba tych zziębniętych, bez możliwości powrotu na lotnisko w Mińsku wpuścić. Koniec. Kropka. Trupami dzieci będziemy się chwalić?
    Gdzie aktywność naszej polityki zagranicznej? Choćby aktywność na forach społecznościowych, null.
    Będziemy lepsi od Łukaszenki w gnębieniu?
    Kaczyński postanowił był chytrzejszym od dyktatora? Rajcuje go ta rozgrywka na granicy?
    Nasz naczelny strateg b. lubi takie wyzwania, nie od dziś wiadomo.
    Ale tu pogrywa cierpieniem i życiem LUDZI.
    Przy okazji niszcząc sumienia swoich gorących zwolenników.
    I jeszcze, jak nauczyciel ma wytłumaczyć dzieciom i młodzieży przeganianie ich rówieśników do lasu?
    Czym?

    Dzięki za wpis. Pozdrawiam.
  • Józef Kemilk 13.10.2021
    USA przy uczestnictwie Europy rozwaliła systemy polityczne kilku krajów, nie dając niczego w zamian. Chciano też to zrobić z Białorusią. Teraz mamy problem z ludnością z tych krajów. To nasza wina. W Iraku i Awganistanie pomagaliśmy. Jak to się mówi, co posiejesz, to zbierzesz. Co do tych ludzi mamy podobne zdanie, nikt nie zasłużył na takie traktowanie. Jak ktoś chce pomóc, niech pomaga. Tego nie można zakazać
  • Garść 14.10.2021
    Józef Kemilk.
    Nie powiem w czym mam, Szanowny Interlokutorze, absolutną suwerenność dyktatorów. Gdyby nie sankcje Regana i pomoc, choćby techniczną w przepływie informacji (drukarki, pieniądze, Wolna Europa) – Solidarność dalej tkwiłaby w podziemiu i podejrzewam, że w portfelu wypchanym milionami miałbyś kartki na wszystko jak ludność Korei Kimów, a ewentualny internet w zasięgu jedynie należąc do wybrańców słusznej partii.
    Ale fakt, że do etapu szerokiego, społecznego buntu trzeba ludziom dojrzeć. Nam było/jest łatwiej, mamy w swoim genomie powiązania z północą Europy, konkretnie z tzw. "genem Wikinga". Odwaga, okazuje się, ma również podłoże genetyczne.
    Kto odważny, niech pomaga, racja!
  • Trzy Cztery 18.10.2021
    Garść, "Odwaga, okazuje się, ma również podłoże genetyczne". Owszem, ma. Po mojego ojca, który był przewodniczącym "Solidarności" na kolei, przyszło trzech gości w cywilu, dwie minuty po północy. Ojciec był trzeci na liście do internowania w regionie. Gdy słuchałam nazajutrz Radia Wolana Europa, myślałam, że słyszę jego jęki, gdy idzie zabetonowanym korytarzem, wąskim na jednego człowieka, pałowany przez zomowców. A była to tylko relacja z demonstracji w Paryżu...

    Nie pisze o tym, co robię dla drugiego człowieka, a coś robię. Robię to odważnie. Bo "odwaga, okazuje się, ma również podłoże genetyczne". I niechęć do wywyższania się, do chwalenia się, też.
  • Garść 19.10.2021
    Trzy Cztery, ale ja przecież nawet nie sugeruję żadnych oświadczeń/deklaracji n/t pomocy udzielanej innym przez użytkowników forum. Niby skąd takie prawo zostałoby mi nadane?!
    Myślę, że dociskanie (w komentarzach) ze strony Nadleśniczego N. sprowokowało Ciebie do napisania ostatnich zdań.
    Bo chyba nie pierwsza część tytułu? Po prostu doszło do mnie, już po wstawieniu tekstu, że zawsze pomagają ludzie silniejsi, odważniejsi, wychodzący z bańki... jak to nazwać? Świętego spokoju? Przepraszam, jeśli czymkolwiek zostałaś dotknięta.
    Pozdrawiam Cię serdecznie.
  • Garść 19.10.2021
    A co do genu Wikinga, to żadna tam kaczka dziennikarska. Bodajże gdański ośrodek wirusologii zwrócił się do ozdrowieńców pocovidowych o próbki krwi. Ludzie z całej Polski, masowo, odpowiedzieli na apel, a naukowcy dosłownie przypadkiem odkryli w zdecydowanej ilości próbek powtarzający się gen, który został znaleziony we wszystkich ciałach Wikingów na średniowiecznym cmentarzysku gdzieś w Skandynawii.
    Bardzo mnie to zdziwiło, ten fakt poniekąd uprawomocnia hipotezę o ich wpływie na polską populację, podobno Mieszko mógł być w prostej linii potomkiem tego wojowniczego ludu.
    To tak tytułem wyjaśnienia, że nie ściemniam w komentarzu :D

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania