Poprzednie częściANIMATORZY

Animatorzy smutku

Zastanawiam się, czemu czemu oglądam sceny z pogorzelisk noszących nazwę Mariupol czy Charków. Czemu, patrząc na Warszawę czy Kraków lub Gdańsk, dostrzegam przyszłą strzelnicę, czyli konwoje humanitarne dla zabawy przeganiane rosyjskim ostrzałem i dlaczego nie mogę oderwać się od widoku zbombardowanych szkół, szpitali, teatrów, ludzi błąkających się wśród zgliszcz i prawdziwych ruin. Przed oczami pojawiają się oniryczne wizje płonących zabytków. Zdewastowany Luwr. Rozgrabione galerie, muzea, świątynie martwego Paryża.

 

Zastanawiam się, co mnie pcha do oglądania zdjęć miast, w których nigdy nie byłem, a które jeszcze są. Miast jeszcze obfitujących w pomniki, zabytki, dzieła sztuki. W Mony Lisy i Guerniki, Łuki Tryumfalne, Panteony i Nowe Yorki. W Pekin i tokijską metropolię z ilością ludzi zamieszkujących Polskę. Bogate w symbole kultury świadczące o historycznych fermentach ludzkości.

 

Podziwiam konstruktorską wirtuozerię i przestrzenną wyobraźnię architektów. Jednocześnie przypominam sobie fotografie płonącej katedry Notre Dame i pamiętam bezsilną rozpacz na widok utraty czegoś, co wydawało się być zrośnięte z człowieczą chwałą. A kiedy patrzę na obrazy z terenów zagrożonych zniszczeniem, na obrazy miejsc, które wkrótce zostaną zmiecione z istnienia za sprawą kaprysu współczesnych Stalinów i Hitlerów, tych putinowskich wykonawców woli szaleńca i podpalacza świata, kiedy nad tym zastanawiam się, ogarnia mnie smutek i zdziwienie na myśl: dlaczego tak się stało? Odczuwam wtedy smutek na myśl, że mogło być inaczej: mądrzej i w porę. Nie na chybcika i byle jak, gdyż nie ma co chlipać nad konsekwencjami własnej głupoty, gdyż nie ma sensu żałować spóźnionych poczynań.

Następne częściAnimatorzy

Średnia ocena: 4.7  Głosów: 7

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (24)

  • Akwadar dwa lata temu
    Bo zniszczenie leży w ludzkiej naturze, dokładnie tak samo jak tworzenie.
  • Noico dwa lata temu
    Akwadar, może w twojej, mów proszę za siebie i nie wyciągaj uogólniających wniosków co do wszystkich ludzi;) Wszyscy, którzy mają zniszczenie zakodowane w naturze mogą sobie podać łapę z Putinem.
  • Akwadar dwa lata temu
    Noico ty świecisz tu przykładem mojej racji
  • Noico dwa lata temu
    Akwadar nie każdy ma krwiożerczość i zniszczenie zapisane w genach, zdecydowana większość ludzi jest bardziej pokojowo nastawiona, więc proszę się odseparować od uogólniania od ludzkości.
  • Akwadar dwa lata temu
    Noico jest nastawiona pokojowo... trzeba tylko sprzyjających warunków, zapewnienia o bezkarności i pacyfizm idzie się... no ten tego tam walić.
  • Noico dwa lata temu
    Akwadar no więc sądzę, że do szanownego pana dotarło, że nie wszyscy zniszczenie mają zapisane w genach.
  • Akwadar dwa lata temu
    Noico ty masz go na pewno, destrukcja wypływa z ciebie, tak samo jak nieumiejętność czytania ze zrozumieniem. Ale to już twój problem.
  • błękitnypłomień dwa lata temu
    Akwadar Nawet jak zniszczenia nie ma zapisanego, to chamstwo i góralską muzykę z pewnością.
  • Akwadar dwa lata temu
    błękitnypłomień szkoda gadać...
  • błękitnypłomień dwa lata temu
    Akwadar Poczekaj, bo ja mam chyba w zanadrzu pewien eksperyment i zobaczymy, co będzie. :)
  • Noico dwa lata temu
    Akwadar więc zawsze mów za siebie i nie uogólniaj.
  • Akwadar dwa lata temu
    Noico głupiec
  • Noico dwa lata temu
    Akwadar nie musisz się przedstawiać. Wiem. Bardzo mi niemiło.
  • pansowa dwa lata temu
    Akwadar aleś Atlantydę odkrył?
  • Akwadar dwa lata temu
    pansowa a nie? Przecie on starszy od niej i w dodatku w takiej samej ruinie :))
  • pansowa dwa lata temu
    Akwadar ?
  • błękitnypłomień dwa lata temu
    Noico Szukasz?
  • Pucio dwa lata temu
    pansowa ?
  • rozwiazanie dwa lata temu
    Kołyszemy się wszyscy na żyrandolu, co jest bardzo męczące, ponieważ w niczym nie pomaga i prowadzi do frustracji.
  • słone paluszki dwa lata temu
    Jeśli wszyscy kołyszemy się na żyrandolu, to za moment wyrżniemy nosem w ziemię.
    1... 2... 3...
  • Dekaos Dondi dwa lata temu
    Nerwinko↔Podoba mnie się tekst, w sensie tego, co sobą niesie.↔Pozdrawiam:)↔%
  • nerwinka dwa lata temu
    Dekaos Dondi
    nareszcie coś na temat
  • pansowa dwa lata temu
    Trochę demonizujesz, trochę straszysz, trochę filozofujesz.
    Wszędzie jest trochę...
  • Marian dwa lata temu
    Mi też się tekst podoba, ale Akwatar ma chyba trochę racji. Są ludzie, którzy uważają się za kreatorów nowego ładu i żeby dopiąć swego gotowi są wszystko zniszczyć.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania