Był doskonały

Tekst na NSzO

 

Oszczerca - piękny anioł i istota o odrażającym obliczu, arcydzieło niebiańskiego artysty.

Byt, który budzi przerażenie i ekscytację niepoznaną prawdą; twór, który stracił więź z Bogiem.

Torturami czarownic i stosami – przez kolaudację grzechu odreagowywano jego imię, tym samym osiągnięto skrajność i granicę człowieczeństwa. Mroczna strona zmuszona do wyrzekania się cielesności złączona złym uczynkiem pożądliwości, przyniosła postęp humanizacyjny i wzrost świadomości archetypu cienia utożsamianego z Oskarżycielem.

Wszystko to, co uważane za mrok, stało się katalizatorem dla ciemnego oblicza bożej miłości. Omamiony superbią, skażony invidią zatrzymał się na sobie samym i stał nocnym grabarzem, ważnym elementem planu bożego. Strącony, daleko padł od Twórcy piękna jego własnej natury.

Na samym dnie niczym kolekcjoner kości upadłych zrodził się Przeciwnik, ten, który „musiał być”, gdyż jego brak groził upadkiem wiary.

Siłą bożego zniszczenia i odnowienia stał się, czy tego chciał czy nie, Oszczerca.

 

„...Więc kimże w końcu jesteś?

- Jam częścią tej siły,

która wiecznie zła pragnąc, wiecznie czyni dobro.” *

 

Złóż pokłon, a wszystko stanie się twoje – prawda czy fałsz?

 

*J.W. Goethe

Średnia ocena: 4.3  Głosów: 6

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (35)

  • błękitnypłomień dwa lata temu
    Wolę salutować niż składać poklon. Ale w obu przypadkach trzeba wiedzieć komu - tylko komuś, kto na to zasługuje. A wtedy całkiem możliwe, że wszystko stanie się...
  • Akwadar dwa lata temu
    Pokłon bywa hołdem i salut wzgardą...
    Dzięki Płomyczku
  • błękitnypłomień dwa lata temu
    Akwadar Nie u mnie.
    U mnie ani jedno, ani drugie nigdy nie jest wzgardą.
    :)
  • Akwadar dwa lata temu
    błękitnypłomień dlatego napisałem - bywa
  • błękitnypłomień dwa lata temu
    Akwadar ? Tak tylko gwoli przypomnienia...
  • Angela dwa lata temu
    Ciekawy tekst o współzależności istnienia dobra i zła. Ich wspólnym początku, bo zgadzam się, że jedno
    bez drugiego istnieć nie może.
    Cytat z Fausta doskonale się tu wpasowuje, a co do ostatniego pytania, to zdecydowanie fałsz.
    Pozdrawiam : )
  • Akwadar dwa lata temu
    Witam Cię, Pani.
    Tak mnie się popełnił tekst o szatanie. Zanim upadł, był doskonały.
    Dzięki za komentarz
  • błękitnypłomień dwa lata temu
    Akwadar Według mnie nie upadł... I doskonały pozostał.
    Ale znasz mnie na tyle, żeby wiedzieć, prawda? Mam niebanalne podejście do religii :)
  • Akwadar dwa lata temu
    błękitnypłomień upadł, choć na wielkości nie stracił. Jedno nie istnieje bez drugiego.
  • błękitnypłomień dwa lata temu
    Akwadar A jeśli jesteśmy oszukiwani? I pozorny upadek, to w rzeczywistości zrzucenie kajdan? Ale z tym, że jedno bez drugiego nie istnieje zgadzam się całkowicie.
    Syn Jutrzenki, niosący światło - dlaczego tak jest określany...?
  • Akwadar dwa lata temu
    błękitnypłomień bo poświęcony... czemuś, komuś, dla kogoś lub czegoś?
  • błękitnypłomień dwa lata temu
    Akwadar Poświęcił się dla ludzi. Mimo, że - nie wiem czy wiesz - odmówił pokłonu człowiekowi - bo był na tyle uczciwy, że ten pokłon byłby tym, co napisałeś - wzgardą. Za co został wtrącony do miejsca, gdzie płomienie ugasił własnymi łzami.
  • błękitnypłomień dwa lata temu
    I nie ma tu sprzeczności. To że nie chciał się pokłonić niższemu stopniem, nie znaczy, że się dla tego niższego stopniem nie chciał poświęcić. (Żebym potem nie musiała czytać, że "jaśniej, dla słabszego", bo jeszcze raz taki tekst i...)
  • Akwadar dwa lata temu
    błękitnypłomień uczciwy? A jeśli zazdrosny?
  • błękitnypłomień dwa lata temu
    Akwadar To nie ten. Zazdrosny jest inny. Żeby nie wzbudzać niezdrowego podniecenia nazwę go Marduk
  • Akwadar dwa lata temu
    On nie chciał, jego poświęcono?
  • błękitnypłomień dwa lata temu
    I nie miał czego zazdrościć - zbyt mądry był na to.
  • Akwadar dwa lata temu
    błękitnypłomień a imion jest wielu. Mówię o tym jednym i jego uczuciach.
  • błękitnypłomień dwa lata temu
    Akwadar Chciał, żebyśmy wiedzieli co jest grane. Poświęcił się sam, prawdopodobnie. Nie wiem, ale nie wydaje mi się, żeby ktokolwiek go poświęcił.
    Ale to tylko miejskie legendy.
    Źrodło jest itak tylko jedno, i nie ma dobra i zła. jest tylko zbieranie doświadczeń (a Ty powinieneś o tym teraz pamiętać bardziej niż kiedykolwiek).
  • Akwadar dwa lata temu
    błękitnypłomień banalność zła...
  • błękitnypłomień dwa lata temu
    Akwadar Dobro jeszcze bardziej banalne... Chwilowo przychyl się do mojego stanowiska, dobrze Ci to zrobi
  • Akwadar dwa lata temu
    błękitnypłomień coś chcesz mi powiedzieć?
  • błękitnypłomień dwa lata temu
    Akwadar A ty mi? :)
  • Akwadar dwa lata temu
    błękitnypłomień nie
  • błękitnypłomień dwa lata temu
    Jeśli chcę Ci coś powiedzieć, to tylko to, że czasami dobrze jest uznać, że wszystko jest tylkmo dośwaidczeniem, bez wartościowania, a my tu jesteśmy tylko na chwilę, więc nie warto się wkurwiać czy coś tam innego mieć pod beretką. I jeszcze, żebym tę złotą zasadę umiała do siebie zastosować, to byłby level expert.
  • Anonim dwa lata temu
    Dla mnie to trochę, do pewnego momentu, zupełnie jakbym czytam o "Ghost riderze", aż do akapitu o Oszczercy. Zresztą ten film nie jest tak głupi jak mogłoby sie wydawać.
    Jeśli mógłbym mieć zastrzeżenie, to dla mnie zbyt zdawkowo to opisane, filozoficznie. A może to i plus tego tekstu???...
  • Akwadar dwa lata temu
    Zdawkowo powiadasz... A więc załóżmy, że zaznaczyłem pewne aspekty, zostawiając czytelnikowi pole do samodzielnej interpretacji ;)
    O "Ghost riderze" - popłynąłeś, a to tylko o upadłym aniele.
    Dzięki za komenta
  • Alienator dwa lata temu
    Jak dla mnie za dużo patosu. Już lepiej było pójść na całość i wzbogacić treść o zaimek przymiotny "swój", wtedy by brzmiało prawie jak teksty biblijne.
    A tak z technicznych, to masz powtórzenie:
    Byt, który budzi przerażenie i ekscytację niepoznaną prawdą, twór który stracił więź z Bogiem.
    Można zastąpić któreś "który" imiesłowem przymiotnikowym, np. budzący.
    Pozdrawiam.
    M.
  • Akwadar dwa lata temu
    "Byt, który budzi przerażenie i ekscytację niepoznaną prawdą, twór który stracił więź z Bogiem." - zabieg stylistyczny, "który" zostaje... ale, ale brak przecinka mi się ujawnił ;) A te łatwe - ące, jak tylko mogą niech biegają po łące :)
    Pozdrawiam Cię, M.
    P.
  • błękitnypłomień dwa lata temu
    Akwadar :) - tyżem na przecinek uwagę zwróciła - nieładnie Nauczycielu :)
    Zwłaszca że ja przecinkowy debil
  • Akwadar dwa lata temu
    błękitnypłomień ale nie wytknęłaś... też mi się wymykają spod kontroli :)
  • błękitnypłomień dwa lata temu
    Akwadar Nie wytkłam, bom się urzekła treściom.
    Koledze fizykowi streściłam o czym literaci dyskutuja (sztan) - pozałował, ze w pampersie nie chodzi, bo musi gacie zmienić teraz.
  • Akwadar dwa lata temu
    błękitnypłomień marny dyskutant ze mnie, wychodzę z założenia - myśl, jak mówisz, ale nie mów, o czym myśłisz.
  • błękitnypłomień dwa lata temu
    Akwadar Proszę Cię. (O co prosiłam o 6 i pół godziny temu?)
  • LBnDrabble dwa lata temu
    Zapraszamy do wzięcia udziału w zabawie zec "Stusłówkami" ?
    Liczymy Na Ciebie!!!
    Tematy to:
    1. Czarno-białe
    2. Świst
    Możesz pisać na pierwszy lub drugi, albo powiązać obydwa.

    Drabble piszemy do 20.03.2022 do godziny 23:59
    Więcej na naszym profilu:
    https://www.opowi.pl/profil/lbndrabble/
    lub w wątku konkursowym:
    https://www.opowi.pl/konkursy/

    Z życzeniami owocnych literackich chwil
    Literkowa

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania