Rac

Rachel

Średnia ocena: 3.8  Głosów: 11

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (24)

  • laura123 06.12.2020
    Zbyt patetycznie, Bogumił. Bardziej skromnie mialoby większą siłę przebicia.
  • Celina 06.12.2020
    Lauro, oczywiście, jest wzniosły bo ma charakter modlitwy. Pozdrawiam serdecznie;)
  • laura123 06.12.2020
    Celina a modlitwa nie moze byc skromna, pokorna?
  • Celina 06.12.2020
    Lauro dla mnie modlitwa musi być wzniosła.
  • Celina z zasady modlitwa jest skromna. Jeśli mamy wzniosłość to już się zaczyna poezja.
  • Celina 07.12.2020
    Marku, modlitwa nawiązuje do dramatycznego i tragicznego wydarzenia z 1846 roku, wymordowania polskiego oddziału partyzanckiego przez masy pijanego, podburzonego przez Austriaków i opłaconego za te czyny złotymi reńskimi chłopstwa, które w większość wysługując się zaborcom dokonało rzezi na swoich rodakach. W związku z tym ta modlitwa nie może być błaha.
  • Celina uważasz, że skromna znaczy błaha? Czy np. ojcze nasz jest błahe?
  • Celina 08.12.2020
    Marku, widocznie użyłem niewłaściwego słowa, błahe. Okoliczności mordu na polskich powstańcach do dziś jeżą włos na głowie. I to zbrodnia dokonana przez tych co podobno „żywią i bronią”.
  • Celina 08.12.2020
    A raczej przypominali mieszkańców Kości Wielkich ci chłopi spod podwielickich wsi.
  • Celina "A raczej przypominali mieszkańców Kości Wielkich (...)" ?
  • Zaciekawiony 06.12.2020
    Pod względem samych obrazów poetyckich nawet niezłe, ale brzmi jak pisane sto lat temu albo wcześniej.
  • Celina 06.12.2020
    Tak, bo to jest modlitwa stylizowana na wzór Chorału Kornela Ujejskiego, z podobnym układem sylab w wersach, zresztą pisany tuż po rzezi galicyjskiej 1846 roku. Moja modlitwa dotyczy wydarzeń z tego samego okresu, ale dziejących pod Krakowem, a konkretnie pomnika pomordowanych powstańców krakowskich, którzy znajduje się na cmentarzu w Gdowie koło Wieliczki.
    Chorał (fragment)

    Z dymem pożarów, z kurzem krwi bratniej
    Do Ciebie Panie, bije ten głos
    Skarga to straszna, jęk to ostatni
    Od takich modłów bieleje włos
    My już bez skargi nie znamy śpiewu
    Wieniec cierniowy wrósł w naszą skroń
    Wiecznie, jak pomnik Twojego gniewu
    Sterczy ku Tobie błagalna dłoń
  • Zaciekawiony 07.12.2020
    Celina
    A, no to dużo tłumaczy; stylizacja jest widoczna.
  • Keraj 06.12.2020
    Może się ludzie obudzą ze złego snu, o życie i kraj będą walczyć
  • Zaciekawiony 06.12.2020
    Obawiam się, że zaczną od walczenia jedni z drugimi.
  • Celina 06.12.2020
    Oby Jarku, się obudzili.
  • Pan Buczybór 06.12.2020
    heh, czyli neosarmatyzm to żadna bujda :)
    No, całkiem niezłe. Ładne znaczy, choć rzeczywiście - nieco niedzisiejsze pod względem formy. Jednak do modlitwy taka stylizacja pasuje, niekoniecznie sam patos, ale i tak jest porządnie.
    Pozdrawiam
  • Celina 06.12.2020
    Dziękuję za komentarz Buczyborze. Pozdrawiam. Fajnie, że się spodobało.
  • Bożena Joanna 07.12.2020
    Bardzo aktualne, trzeba bronić ciężko wywalczoną niepodległość, dążyć do opamiętania a nie do konfrontacji. Modlitwy nigdy dość.
    Pozdrowienia!
  • Celina 07.12.2020
    Dziękuję pięknie za komentarz Bożenko. Pozdrawiam serdecznie.
  • Całkiem udana modlitwa za ojczyznę. Trochę razi mnie, że na początku jest mały powiew mesjanizmu (chyba to miała na myśli Laura), ale i tak jest OK. 4
  • Celina 07.12.2020
    Dziękuję bardzo. Pierwsza strofa opisuje pomnik, który stoi na mogile powstańców.

    Tu masz jego opis:

    Na poziomym ramieniu znajduje się napis: „Boże zbaw Polskę”. Pod krzyżem w pozycji lekko zgiętej artysta przedstawił postać biblijnej Racheli opłakującej synów. Jest to alegoria cierpiącej pod zaborami Polski. U stóp Racheli znajduje się stojący na mieczu i wieńcu z liści dębowych orzeł ze wzrokiem skierowanym w niebo.
    Na cokole znajdują się nazwiska kilkunastu zidentyfikowanych powstańców, biblijny cytat: „Rachel płacząca synów swoich i nie chciała się dać pocieszyć, iż ich nie masz” oraz dedykacja „Poległym za Ojczyznę pod Gdowem 1846 – 1906. RIP”.
  • Onyx 07.12.2020
    Nawet mi się podoba
  • Celina 07.12.2020
    Bardzo dziękuję za podobanie i komentarz. Pozdrawiam.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania