Co z tą kulturą?

Od chwalebnego momentu zamiany gówna PRL na klocek PiS, ludzie wyposażeni w niegramatyczny aparat mowy, prześladują nas produktami swoich umysłów. Jak głosi plotka, w nachalnie smrodliwych szambach obalonego ustroju, elita niegramotnych władz buszowała też. Też uprawiała ideologiczne tokowanie. Jednakże peereelowska grupa przestępcza miała przewagę nad obecną. A przewagę tą nazwałbym WENTYLEM BEZPIECZEŃSTWA.

 

Tak jak teraz, również i wtedy fabrykowano ustaw od groma i ciut. Lecz tameczni bonzowie wiedzieli, że aby się naród nie zbiesił do cna, trzeba niepopularne zmiany wprowadzać powoli. To znaczy nie od razu i na pełen regulator, lecz stopniowo, etapami, bez huzia na Józia. Czyli: zadzierzgnąć w jednym, a zaraz potem, dla załagodzenia szoku, w innym miejscu poluzować pętlę. W tym celu pozwalali sobie na założenie knebla w jednej, a częściowe zdjęcie stryczka w drugiej dziedzinie. Niszczono więc ekonomię, a w zamian za to pozwalano odetchnąć i hopsać po kulturze.

*

Kulturalny wentyl stosowany był powszechnie. Teatry, prawdziwe książki, telewizja i jej edukacyjne programy, pomimo głupio-mądrej cenzury, działały. Spektakle coponiedziałkowego Teatru Telewizji przyciągały wielu. Film, aktorzy, reżyserzy, malarze rzeźbiarze, pisarze, tłumacze, ludzie ci odnosili światowe sukcesy, otrzymywali Noble i Oskary.

 

A jak jest teraz? Stwierdzam, że co który reżyser, aktor lub noblista, wychyli się przed pisowską orkiestrę i stworzy coś nieczarnkowego, z mety znajduje się na wilczej liście przeznaczonych do zohydzania. Pytanie, dlaczego tak się dzieje, zaopatrzone jest w odpowiedź: nie wszyscy komuniści byli idiotami; na pięciu kretynów przypadało półtora rozumnego.

 

By wyglądało na to, że władzę sprawuje lud, główne stanowiska w poszczególnych komitetach obsadzono reprezentacyjnym motłochem. Lecz w cieniu eksponowanych bęcwałów, zasiadali faktyczni kacykowie. I to oni, z ukrycia za ich pleckami, decydowali, kogo i co należy promować, oraz w jakiej kolejności. To oni mówili, kogo pochwalić, a kogo i za co puścić z torbami.

PS

Pożytki z luzowania smyczy znamy choćby z historii starożytnej. Władcy Rzymu nie utrzymaliby się na stołkach aż tylu lat, gdyby nie byli tolerancyjni. Gdyby tępili i nie przymykali oczu na przekonania i religię podbitych narodów; doskonale zdawali sobie sprawę, że z chwilą, gdy zaczną siłowo narzucać im swoje poglądy, popełnią imperialne samobójstwo.

Średnia ocena: 4.1  Głosów: 13

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (57)

  • Pan Buczybór 06.01.2022
    ciekawy tekst.
  • Noico 06.01.2022
    Ręce opadają, wybacz, ale to totalny bełkot. Jakiś przykład proszę wstrzymania lub zablokowania jakiejś produkcji przez obecne władze. Z tego co słyszałem, nawet na jakieś wysrywy lgbt znalazła się kasa, nad czym ubolewam.
  • SwanSong 06.01.2022
    Najwyraźniej jesteś jednym z tych pięciu, wspomnianych w tekście.
  • Podobno udowodniono, że ludzi o prawicowych poglądach, konserwatyści religijni, skrajni nacjonaliście itp. mają średnio niższy iloraz inteligencji - nie pamiętam o ile te średnio.
  • *ludzie
  • *nacjonaliści - szatan mi siadł na kancie klawiatury chyba
  • Noico 06.01.2022
    Bełkot, ci cesarze rzymscy łagodni jak wielkanocne baranki, to ci się naprawdę udało. Ich łagodność i życzliwość w stosunku do poddanych przeszła przecież do legendy. Podczas lekcji historii autor zapewne często wagarował;))))
  • cos_ci_opowiem 06.01.2022
    Celinka, przeloguj się na oficjala, będzie was dwóch :)
  • Ant 06.01.2022
    Interesujące
  • O łagodności rzymskich władców niech zaświadczy fakt potraktowania niewinnych Galilejczyków niosących ofiary do światyni, przez Poncjusza Piłata: Łk, 13, 1
  • Noico 06.01.2022
    Albo to co zrobili z potomkami Celtów w Galii i Brytanii:)))) To był zapewne pierwszy światowy holocaust na większą skalę.
  • cos_ci_opowiem 06.01.2022
    A kto spalił bibliotekę aleksandryjską? :)
  • cos_ci_opowiem Zależy którą. w 48 pne Juliusz Cezar podpalił port i okręty - ogień poszedł dalej, w 391 ne Teodozjusz I, - Serapeum.( britannica.com/topic/Library-of-Alexandria/The-fate-of-the-Library-of-Alexandria )
  • Noico 06.01.2022
    Taki na przykład mord nieuzbrojonych druidów na wyspie Monie. Typowy przejaw tolerancji religijnej i kulturowej.
  • nerwinka 06.01.2022
    czy narzucali podbitym prowincjom wyznawania swoich bogow? Czy przrz konsultacje z Sanhedrunem nie unikali zamieszek z Żydami?
  • Noico 06.01.2022
    To może poczytaj jak Wespazjan i Tytus rozprawili się z Żydami.
  • TenŁadnyZBagien 06.01.2022
    Fakt, ale musiałeś być obywatelem rzymskim. Każde inne państwo, które nie kultywowało tego co Rzym, było uznawane za barbarzyńskie. Rzym nie był tak tolerancyjny jak może się wydawać, tak pozwalał na swobodę wiary. Jednak, aby to zyskać Persowie, Celtowie, Hunowie musieli podporządkować się i stracić własną kulturę jeśli chcieli utrzymać własną wiarę. A to już chyba nie jest tolerancja, tak myślę. Co o tym sądzisz?
  • Noico 06.01.2022
    Co robili przez trzy wieki z chrześcijaństwem, chyba powinieneś wiedzieć choćby z Quo vadis. Że też ci nie wstyd wypisywać takie głupoty.
  • cos_ci_opowiem 06.01.2022
    A co mieli robić z inwazyjną, agresywną religią?
  • Noico 06.01.2022
    Gdzie była inwazyjna? Może jakiś przykład.
  • Targówek 06.01.2022
    Zapoznaj się z jakich debilnych powodów kulturę bojkotuje lewica liberalna.
  • Noico 06.01.2022
    Postawić tezę o łagodności i tolerancji Rzymu wobec podbitych narodów postawić może tylko kompletny nieuk, w dodatku przekonany o swej nieomylności. To się nie mieści nawet w granicach jakiejkolwiek rzeczowej polemiki, bo trudno jest polemizować z kompletną bzdurą.
  • nerwinka 06.01.2022
    Zabawny jesteś, Noico. Od Wespazjana zaczą się rzymski upadek, I to jest strzelanie we własne kolano. Ale PiS nie rozumie, co to czynić sobie niepotrzebnej ilości wrogów.
  • Noico 06.01.2022
    Wespazjan panował w latach 69 - 79 po Chrystsie. Nerwinka, co ty bredzisz o jakimś upadku w tych latach? Dożywało kresu jeszcze pokolenie pamiętające czasy podboju Galii przez Juliusza Cezara, a już na pewno pamiętające dobrze Augusta, założyciela cesarstwa. Sam nie lubię tej książki, ani jej autora, ale z blaku laku, bo nie przychodzi mi obecnie inny tytuł polecam ci Krawczuka i jego cesarzy rzymskich. Może się douczysz, to przestaniesz bredzić.
  • Noico 06.01.2022
    I czemu do tego kompletnego, durnego bełkotu mieszasz jeszcze pis, to kompletnie nie rozumiem. Wespazjan i początek upadku Rzymu. Dobre.
  • nerwinka 07.01.2022
    Noico
    nie zauważyłeś, że ten durny PiS nissczy wszekie kulturowe odstępstwa od parytjnych dyrektyw? Spórz, jak pluje na Tokarczuk, Holland czy Kuleszę, a może zrozumiesz, o co mi szło.
  • Noico 07.01.2022
    W II RP temu podobne indywidua wsadzano do Berezy. To co ma finansować? Antypolski chłam? Taka Janda i tak za dużo dostaje, w końcu babsztyl się tuczy z moich podatków i jeszcze sra ludziom na głowy.
  • Noico, I dlatego tak tęsknimy za II RP, stworzyliśmy mit o jej doskonałości.
  • Noico 07.01.2022
    To nie jest mit.
  • Noico Do Berezy wtrącano nacjonalistów polskich i ukraińskich i komunistów oraz "spekulantów" tzw. paskarzy. A Dołęgę - Mostowicza próbowano za pomocą bojówki zabić. Ledwie przeżył.
  • Noico, Tak samo, jak historie biblijne nie są. Tak jak tankietki miały jakąkolwiek wartość bojową.
  • yanko wojownik 1125 Ale dziewięciotonowe 7TP już większą miały wartość. Był jeden problem, było ich bardzo mało 132 sztuki w porównaniu z 6 tonowymi - PzKpfw Pz-I (Ausf. A i B) 1493 szt. oraz 9 -tonowymi PzKpfw Pz-II (Ausf. A, B, C, D i E) 1224 szt.
  • Noico 07.01.2022
    Edward Handscissors z Dołęgą to ciekawa sprawa, niby za napisanie Kariery Nikodema Dyzmy go pobili. Podobno, że książka obrażała Piłsudskiego, ale raczej nie sądzę żeby tak było. Postać Dyzmy to raczej ponadczasowa i pasuje do każdego ustroju. Teraz takich Dyzmów i Dyzmówien, co pełnią różne dobrze płatne stanowiska pełno, a wiedza zerowa.
  • Noico Bogumił, historyk i robi takie rażące błędy? Pobili go w 27 roku jak pisał komentarze polityczne. Miesiąc wcześniej zaginął generał Włodzimierz Zagórski. A Nikodema wydawał w gazecie od 1931 roku.
  • cos_ci_opowiem 07.01.2022
    Noico tak, to prawda, za pissu namnożyło się Dyzmów i Dyzmówien jak nigdy przedtem.
  • Noico 07.01.2022
    A prawda. Ale dzięki temu pobiciu zrobił karierę, bo stał się rozpoznawalny i czytany. Więc nie wiadomo, czy nie było sfingowane. Taka lipa, żeby zrobić z siebie męczennika. A Kariera była niby odpowiedzią na środowisko Sanacji. Ale Ameryki nie odkrył. Tak jak napisałem wcześniej, tacy ludzie są wszędzie.
  • Noico 07.01.2022
    Jeszcze "Ostatnią brygadę" napisał wcześniej, ale nie czytałem tego. Pewnie jakiś wysryw.
  • Noico Zachęciłeś mnie do tej lektury, ponieważ cenię prawdziwą książkę o Nikodemie, gdzie Cincinattus nie podjął się premierowania, a co nie było ukazane na filmie. I nie było żadnych teczek przeciw Nikodemowi, na filmie to chyba był prztyczek przeciw PRL.
  • Grain 07.01.2022
    Zamiana gówna PRL na klocek PiS - po tytule Co z tą kulturą , wskazuje na koprofagię - zajadanie się ze smakiem własnym gównem.
    Można nienawidzić PIS, można także mieć inne zdanie na Tokarczuk, Holland, Twardocha robiących sobie imaża na nienawiści do polskości, nie utożsamiających się z krajem w którym żyją i zarabiają na pożydowskim, polskim próchnie. Tokarczuk pytana niewygodnie milczy, Holland idzie w zaparte, Twardoch nie czujący się Polakiem pisze po Polsku.
    A nienawidzący PiS autor powyższego tekstu nerwinkuje.
  • cos_ci_opowiem 07.01.2022
    A analfabeta grain nie dość, że nick ma niepolski, to jeszcze pisać nie umie po polsku, małą literą.
  • Grain 07.01.2022
    cos_ci_opowiem, ptasi rdeście, nerwinka w przeciwieństwie do innych zapisuje swój login z małej litery, to i ja, Mam niepolski login, skarpety i jak sądzę resztę konfekcji tedy się odplugaw. Bo inne słowo nie pasuje, tylko wypacza.
  • nerwinka 07.01.2022
    Grain
    twój komentarz prozą przypomina twoje bezsensowne wierszyki
  • Grain 07.01.2022
    to co umiesz, to pisanie nerwinek, niektóre próby czytania niczego nie dają i nie dadzą - pozostaje cienko smarować chleb powszedni tym, co lubisz bo bida
  • nerwinka 07.01.2022
    Grain. Utrzymujesz Jandę z podatków, podczas gdy ona daje zatrudnienie wielu ludziom w swoich teatrach. A ilu ludzi ty zatrudniasz? I na jakiej podstawie twierdzisz, że sra ci na łepek?
  • Grain 07.01.2022
    nerwinka nie tak nerwowo, ja nie wspominałem o Jandzie.
  • Noico 07.01.2022
    Jak mi by dali te piniondze to wykorzystałbym dużo bardziej efektywnie na dobre cele, a nie sranie ludziom na głowy pseudosztuką antypolską i debilną, w jakiej lubują się jakieś Jandy. Niech se tworzy za własne. A finansowanie tylko tych instytucji, które kultywują narodową kulturę. Folskdojczom od tych pieniędzy wara.
  • cos_ci_opowiem 07.01.2022
    Grain jest od lat na garnuszku państwa, dzięki niemu mają pracę panie w ZUS.
  • Grain 07.01.2022
    cos_ci_opowiem, ptasi rdeście przez lata płaciłem składki i podatki, żebyś mogła skorzystać z leczenia braku empatii i powiązanych przypadłości.
  • cos_ci_opowiem 08.01.2022
    Grain to "mogła" sobie zostaw dla swojego faszolskiego funfla, który lubi tutaj się czasami przebrać w damskie ciuszki. Ile wpadnie w tym roku? 14 czy 15? Ciekawe, kto na to pracuje. :)
  • nerwinka 07.01.2022
    Grain

    ręce opadają. Przed momentem był twój koment o Jandzie, ale znikł. PRZYPADEK?
  • Grain 07.01.2022
    pomerdało się, na opowi nie ma opcji usuwania, korekty komentarzy.
    A swoją drogą miałeś kiedyś w życiu taką ambicję, żeby zacząć myśleć - samodzielnie.
  • nerwinka 07.01.2022
    Grain
    rzeczywiście, masz rację: o Jandzie bredził Noico. Sorry
  • Noico 07.01.2022
    Nerwinka, o Jandzie, pijawce, pasożycie budżetowych pieniędzy napisałem prawdę, a bredziłeś to ty o cesarzach rzymskich, o których masz blade pojęcie.
  • nerwinka 07.01.2022
    Noico
    twoja prawda o PiSie i Jandzie jest mocno zjełczała
  • Noico 07.01.2022
    Nerwinka, nie dość że wiedza merytoryczna marna, to jeszcze jesteś uparty jak koza.
  • pansowa 08.01.2022
    Zapewne odmowa finansowania teatru Słowackiego w Krakowie to też przypadek i absolutnie nie ma związku z indoktrynacją i nachalnym narzucaniem społeczeństwu jedynie słusznych treści i interpretacji.
  • Narrator 01.02.2022
    Dobra publicystyka na ważny temat.

    Interesujące wnioski, argumenty głęboko przemyślane i poparte faktami, nie tylko z polskiego podwórka.

    Daję 5 i pozdrawiam.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania