Dyptyk pandemiczny

I. Zbuntowana

 

Nie chcę być kojarzona z babą o potrójnym podbródku

czosnkiem upoconą w legginsach prześmierdłych padliną

bo taka zapracowana że nie wypucowała tyłka

od samej Wielkanocy wtedy

 

gdy wszyscy tupią podobno do polskiego Gangesu

czyli "Czajki"

 

Kobietą jestem żaden tam ze mnie "puch marny"

kochać chcę i być kochaną niekoniecznie "ślubnie"

miłość spełniona z nawet inkubem nad ranem

imieniem moim pachnie: miętą tymiankiem maliną

 

II. Odtrąbiono

 

Do wyłącznie polskich tradycji należy msza wotywna odprawiana przed świtem, zwana roratami. W niektórych regionach istniał też zwyczaj "odtrąbywania adwentu": na wsiach rano i wieczorem chłopcy grali na ligawkach, czyli drewnianych instrumentach zbliżonych do klarnetu; te ligawki używane były jedynie w czasie rorat.

 

Oklapł święty Mikołaj skrzą świątecznie latarnie

wachlarz noc rozłożyła choć ziąb przenika okrutny

marzą się Anderseny lecz bez zamarzniętych dziewczynek

zwłaszcza tych - z zapałkami

 

Inny dziś Adwent wszak czekamy na Kogoś kto przyjdzie

porą niezapowiedzianą niby Śmierć za czarnym woalem

i święta Barbara zabierze sobie górnika ze sztolni

powiedziawszy mu wcześniej: "Szczęść Boże"

 

Pachnie marketem skoczne kolędy lecą od ucha

spożywczej chemii smak miewa z posypką piernik

cieszmy się zatem chwilą znowu otwarto galerie

gdzie "galerianka" - to smutek

 

29.11.2020

Średnia ocena: 3.3  Głosów: 7

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (102)

  • Agnes07 30.11.2020
    Dobry tekst. No niestety to prawda.
  • befana_di_campi 30.11.2020
    Chciałabym, żeby nie była to jednak "prawda" :( Wczoraj się pochorowałam [na serce] to i mnie naszło :(

    :)
  • laura123 30.11.2020
    Befanko, ode mnie to, co zawsze, chociaż tutaj chętnie bym szóstkę postawiła... albo kieliszek dobrego wina. ?
  • Szpilka 30.11.2020
    Laura, pamiętam, jak napisałaś, że Befana strasznie grafomanii, Befana zaczęła genialnie pisać, czy może Tobie się coś odwidziało?
  • befana_di_campi 30.11.2020
    Szpilka Befana pisze jak pisze, dlatego zapewne też "grafomani".
    Uściski, "Kłujeczko" :-D
  • befana_di_campi 30.11.2020
    Hmmm? Adwent, to i abstynencja :)
  • Szpilka 30.11.2020
    befana_di_campi

    Tak wiem, grafomani przez jedno "i", czasem mi się fanzoli ?
    Mnie tylko chodziło o pewien niuans, mianowicie - od kogoś się wymaga stałości poglądów, a samemu się zmienia, jak wiatr zawieje.

    Wiem, jak piszesz, czasem mi się bardzo podobuje, a czasem mniej ?
  • befana_di_campi 30.11.2020
    Szpilka Kto te poglądy zmienia? W pisaniu raczej poglądów nie ma, jest za to - niezależnie od zapatrywań - określony poziom ;)
  • Szpilka 30.11.2020
    befana_di_campi

    Poglądy na temat czyjegoś pisania, poziomy to inna sprawa, nad poziomy wylecimy ?
  • laura123 30.11.2020
    Szpilka jest różnie, tak jak u Ciebie i u mnie, no u Ciebie może trochę lepiej... my tam nie geniusze. Niemniej tutaj jest świetnie, czy masz inne zdanie?
  • inspekcjapracy 30.11.2020
    Szpilka ściąg ten piorun z jadaczki
  • Szpilka 30.11.2020
    laura123

    Jako tęsknota za piękną tradycją coś w sobie ma, aczkolwiek ja już odeszłam od celebry ?
  • laura123 30.11.2020
    Befanks abstynencja jest dla tych, ktorzy naduzywaja, ja pod tym względem jestem grzeczna.
  • laura123 30.11.2020
    Szpilka nie kochasz Świąt Bożego Narodzenia?
  • Szpilka 30.11.2020
    inspekcjapracy

    Pocałuj mnie w sempiternę ?
  • Szpilka 30.11.2020
    laura123

    Nie, marzę, żeby pojechać gdzie cieplej ?
  • inspekcjapracy 30.11.2020
    Szpilka ja tylko piszę słowami gospodyni pieszczoszko
  • Szpilka 30.11.2020
    inspekcjapracy

    Posłuchaj Hellelujah, dobre jest:

    https://www.youtube.com/watch?v=YrLk4vdY28Q
  • laura123 30.11.2020
    Szpilka a ja kocham. Calym sercem. Choinka. Stajenka. Malusi Jezus. Kolędy.
    Magia.
  • Szpilka 30.11.2020
    laura123

    Przeczytałam wypowiedź chasydki - nie ma Boga, skoro był Holocaust, wypowiedź do mnie trafia, a wziąwszy pod uwagę zachowanie ludzi, gdzie im do bogobojnych i wierzących? To chasydka ma rację.
  • befana_di_campi 30.11.2020
    Szpilka http://kwartalnikwyspa.pl/zofia-posmysz-chrystus-oswiecimski/
    Dla chasydki jest wyłącznie religia holokaustu i tym się chasydka napawa! Zapewne w jej - chasydki - mniemaniu, inni zostali już tego prawa pozbawieni?
  • laura123 30.11.2020
    Szpilka nie obchodzi mnie, co mówią inni. Nie chcą, niech nie wierzą.
    Wiesz, co mnie śmieszy...

    Miałam szefa, który był zatwardzialym ateistą. W sumie nie przeszkadzalo mi to w pracy, jemu moja wiara też nie. Lubilismy razem pracować.
    Ale chodzi mi o to, ze zachorował, najpierw poprosil, zebym pożyczyła mu Biblię. Zdziwilam się jak diabli, ale chcesz, to przynioslam.
    Pozniej, na chwilę przed operacją, ktorej podjęła sie jedynie klinika w Szwajcarii, poprosil mnie o modlitwę.
    Modlilam się. Bylo bardzo źle, ale przeżył. Kiedy był w śpiączce jedną nogą byl po drugiej stronie. Dzisiaj wierzy.

    Szukamy pomocy Boga, kiedy wszystko inne zawodzi. A Bóg czyni cuda. Nawet dla tych, ktorzy się odwracają od Niego. To jest piekne.
  • Szpilka 30.11.2020
    befana_di_campi

    Każdy ma wolną wolę i własny punkt widzenia, szanuję każdy i tego samego oczekuję od innych ?
  • befana_di_campi 30.11.2020
    Szpilka Czy ja Ciebie nawracam?
  • Szpilka 30.11.2020
    laura123

    No ale czego to dowodzi, że Twój szef ze strachu się nawrócił, bo lepiej wierzyć na wypadek, gdyby Bóg jednak istniał?

    Byłam przy śmierci człowieka, który do końca pozostał ateistą, dla mnie to ktoś.

    Bóg nie czyni żadnych cudów - Holocaust, jak Bóg mógł patrzeć na coś tak potwornego?
  • Szpilka 30.11.2020
    befana_di_campi

    Nie jesteś w stanie ?
  • laura123 30.11.2020
    Szpilka Ty chcesz mnie przekonac? Nie da się szczegolnie, kiedy patrzę jak ateistom odbiera rozum.
  • befana_di_campi 30.11.2020
    Szpilka Czego nie jestem? W jakim "stanie"? Ja tylko proszę, aby mnie nie ruszano, a czasem obśmiewano. Reszta - sprawa nie moja ;)
  • Szpilka 30.11.2020
    laura123

    Ale ja to samo mogę powiedzieć o wierzących ? Nie wystarczy powiedzieć - wierzę, trzeba jeszcze dać świadectwo własnej wiary, dajesz?

    NIE!

    Dla mnie wierzący to człowek DOBRY! To jest sens wiary, reszta to puste gadanie.
  • befana_di_campi 30.11.2020
    laura123 Raczej zabobonnym durniom. Bo ja tam nie wiem, czy ci ateiści są tymi ateistami do końca?
  • Szpilka 30.11.2020
    befana_di_campi

    Nie ruszam wierzących, rozumiem, że potrzebują mieć punkt oparcia w życiu. Czasem mogę uszczypnąć, gdy się zbyt natarczywi robią ?

    Nie jesteś w stanie mnie nawrócić, aczkolwiek nie wykluczam istnienia Absolutu.
  • befana_di_campi 30.11.2020
    Szpilka Skąd wiesz, że "nie daję"?
    Lepiej skończmy już to ze śliny bicie piany! Jak nie znasz mnie bliżej, to się nie wypowiadaj...
  • Szpilka 30.11.2020
    befana_di_campi

    Mam ateistów w swoim środowisku, niczym się nie różnią od wierzących, nikt ich nigdy do kościoła nie porwadzał, nie chcą nawet słyszeć o religii.
  • Szpilka 30.11.2020
    befana_di_campi

    A to nie do Ciebie było, Laurę zdążyłam poznać, a Ciebie poniekąd.
  • laura123 30.11.2020
    Szpilka czy Ojciec Pio byl wierzący?
  • Szpilka 30.11.2020
    laura123

    Ale co Pio? Czytałam jego biografię, czytałam biografię naszego rodzimego ojca Klimuszki i co z tego?

    Napisać można wszystko, a dowody gdzie? Otworzono grób Pio i żadnego cudu nie znaleziono, ciało się rozłożyło.
  • laura123 30.11.2020
    Szpilka to z tego, ze pomagal ludziom. Caly czas tlumy do Niego szly, o co inni duchowni byli zazdrosni. A On nie glaskal po glowie, tylko szczerze wygarnial co mysli.
    Widzial wiecej niż Mu ludzie o sobie mówili. I leczyl ich chore dusze. A przy tym sam cierpial niznosnie. Stygmaty i nie tylko.

    Po jakim czasie się rozlozylo i przez jaki w ogole nie rozkladalo?
  • kigja 30.11.2020
    Szpilka

    Dla mnie wierzący to człowek DOBRY! To jest sens wiary, reszta to puste gadanie.

    O TO TO!
    Właśnie to!
  • inspekcjapracy 30.11.2020
    No, to mamy ojca Pio na opowi. O tak prawdziwy katolik powinien postępować, jechać po baranach i bić ich po głowie, bo to leczy ich dusze hahahhaha
  • laura123 30.11.2020
    kigja dobry to jaki? Ktory Ci klamie, ze piszesz dobrze, kiedy tak naprawdę jest źle?
  • inspekcjapracy 30.11.2020
    laura123 a masz stygmaty?
  • laura123 30.11.2020
    inspekcjapracy jak ty dużo zrozumiałeś...?
  • Szpilka 30.11.2020
    laura123

    Miało się nie rozłożyć, a się rozłożyło. Psychiatra też leczy duszę, poza tym tłumem łatwo manipulować, czego dowodem jest cud Domańskiego na działkach.

    Nasz niby święty papież, a święty wcale nie był i tak sobie można w nieskończoność.
  • laura123 30.11.2020
    Szpilka a dlaczego nasz papież wg cb nue jest święty?
  • Szpilka 30.11.2020
    laura123

    Dobry to taki, który kocha bliźniego jak siebie samego, prawda, że absurd? Dlaczego każesz mi wierzyć w absurdy?
  • inspekcjapracy 30.11.2020
    laura123 ?
  • Szpilka 30.11.2020
    laura123

    Bo zamiatał pod dywan, a święty nie zamiata, święty wrzód przecina, żeby rana się zagoiła.
  • kigja 30.11.2020
    laura123

    Dobry, to taki, który okazuje szacunek innym.
    Chodzi o dobroć naturalną, nie tę z założenia.

    Tobie i twoim współwyznawcom wydaje się, że modlitwą załatwicie sobie bilet w pierwszej klasie do Raju...

    No, nie byłabym taka pewna.

    Poza tym, ja nie chcę brać udział w tej pogadance.
    Dlatego proszę mnie juz nie zaczepiać.
    Ja mam swoje życie.
    Więc gód bajos
    Adijos
  • laura123 30.11.2020
    Cialo Ojca Pio w ogole się nie rozkladalo i nikt nie wiedzial dlaczego, rak jak nikt nie wiedzial, ile to potrwa. Mowienie, ze w ogole sie nie rozłoży, to twoje klamstwo.
  • laura123 30.11.2020
    Szpilka ty kochasz ludzi, ktorzy plują na cb?
  • Szpilka 30.11.2020
    laura123

    Tak przeczytałam, nie pomawiaj mnie o kłamstwo, bo to nie po chrześcijańsku. O!
  • inspekcjapracy 30.11.2020
    Szpilka o to, to, to Dziwiszka słuchał i tylko jeździł. Taki był nowoczesny i kul
  • Szpilka 30.11.2020
    laura123

    Nie kocham, ale ich nie nękam ani nie nienawidzę, ot, odsuwam się od toksycznych czy to w wirtualu, czy w realu.
  • laura123 30.11.2020
    Szpilka to pomówienia. Większość uważa, ze te informacje w ogole do naszego papieża nie docierały.
    Dlaczego klamiesz, kiedy ten aspekt jest dopiero brany pod uwage, zadnych dowodow, jak na razie nie ma i pewnie nie bedzie.
  • laura123 30.11.2020
    Szpilka jak nie nekasz? A kto lazi za Bigumilem i caly czas go wysmiewa.
  • Szpilka 30.11.2020
    inspekcjapracy

    Cenię go za wiedzę i pracowitość, charyzmatyczny był, ale po tych brudach, które wypłynęły z kościoła, ochlapany będzie już zawsze.
  • kigja 30.11.2020
    laura123

    Tak jak ty kiedyś za mną...
    Nie pamięta wół wołu?
  • laura123 30.11.2020
    Szpilka pisalas niedawno, ze nie wszystko, co piszą jest prawdą, wiec jak jest. Jedne, ktore ci pasuja sa prawda, a ktore nie pasuja, nie są. Ciekawa logika...?
  • Szpilka 30.11.2020
    laura123

    Za pomówienia ponosi się odpowiedzialność prawną, opublikowano prawdę! Jest w kościele pedofilia i są homoseksualiści.
  • laura123 30.11.2020
    kigja ja za Tobą czy ty za mną, jak do dzisiaj?
  • laura123 30.11.2020
    Szpilka ze jest nikt rego nie jwestionuje, ale pomówienia wobec papieża, to już chamstwo.
  • Szpilka 30.11.2020
    laura123

    Jakim Bogumiłem? Pisałam z Celiną, a nie z Bogumiłem, ona też do mnie fraszkowo zagaduje.

    Nie przeszkadza Ci, że się tak przebiera? Ty, przeciwniczka kochających inaczej?
  • laura123 30.11.2020
    Nikt nie neguje.korekta
  • laura123 30.11.2020
    Szpilka jaka przeciwniczka? Nuech sie kochają, tylko dzieci niech zostawia w spokoju.
  • Szpilka 30.11.2020
    laura123

    Pożyjemy, zobaczymy, wszystko z czasem i tak wyjdzie, dłużej zamiatać pod dywan się nie da dzisiaj.
  • kigja 30.11.2020
    Ty za mną.
    Wypominam to, bo podkreślasz zachowanie Szpilki nie pamiętając swojego...

    Chłe, chłe.
  • Szpilka 30.11.2020
    laura123

    Nom, szczególnie sukienkowi niech zostawią dzieci w spokoju.
  • Szpilka 30.11.2020
    Kigja

    Dzięki ?
  • laura123 30.11.2020
    kigja gdzies jest archiwum, mozna spr. Tak jak tu lazisz za mną, tak samo wczesniej a potem placz...

    Wszyscy Szpilka. Nie tylko wybrani przez cb.
  • laura123 30.11.2020
    Szpilka myslusz, ze kigja bezinteresownie trzyma twoją stronę? Fajne...?
  • Szpilka 30.11.2020
    laura123

    Trzeba było jej nie dokuczać ?
  • kigja 30.11.2020
    laura123

    NIE ZACZEPIŁAM CIEBIE DZISIAJ, TYLKO TY MNIE.
    TY MNIE.
    TY MNIE.
    TY MNIE.

    Spróbujesz zapamiętać, jak to działa?
  • kigja 30.11.2020
    laura123

    Nie zapominaj, że miałam ze Szpilka na pieńku.
    Ale między WAMI dwoma, wolę ją od ciebie, gdyż albowiem i ponieważ jest inteligentniejsza ???
  • Szpilka 30.11.2020
    laura123

    Sukienowi przede wszystkim, bo ich się nie karze za haniebne czyny, tylko przenosi do innej parafii.
  • Szpilka 30.11.2020
    *Sukienkowi
  • laura123 30.11.2020
    Szpilka a elita ma wyroki, bo jakos nie slyszalam choć niektorzy uwiklani po uszy. Polanski poniosl karę?

    Wszystich powinna dotknąć i to sroga kara za meczenie dzieci. Czy ma sutanne, czy spodnie, bez roznicy. Moim zdaniem.
  • laura123 30.11.2020
    kigja a sjad wiesz, jezeli sama nie pisiadasz inteligencji? Napisal ci ktoś??
  • laura123 30.11.2020
    Szpilka jej wystarczy napisac ze slabe, niedporacowane, do poprawy i juz piana na ustach i bedzie wszedzie chodzic i plakusiac, ze biedna i niedoceniona... nie odczepi sie, jest jak rzep.
  • Szpilka 30.11.2020
    laura123

    Żartujesz sobie? Kościół jako autorytet moralny nie może się dopuszczać takich czynów, inaczej to żaden autorytet, tylko zwykla instytucja, który za opowiadanie bajd i bajek owieczki strzyże.

    Artystyczna bohema zawsze była zepsuta, Polański karę poniósł, do USA wiechać nie może, plamę ma na CV, poza tym ktoś mu podłożył świnię, no i mamusia zgwałconej tez mocno odpowiedzialna. No ale tak się robi karierę - przez łóżko.
  • laura123 30.11.2020
    Szpilka a lekarz może, a psycholog dziecięcy moze? A nauczyciel w szkole moze?
    Ja jestem za tym, żeby nikt nie mógł.
  • Szpilka 30.11.2020
    laura123

    Nikt nie powinien, ale kościół hańby już nie zmyje, a owieczek coraz mniej.
  • kigja 30.11.2020
    laura123

    Ależ nie bądź zazdrosna, bo to żałosne?
    Po prostu przyznaj, że Szpila jest od ciebie lepsza.
    I wiesz, co ją jeszcze odróżnia od ciebie - ona nie potrzebuje sprzymierzeńców, w tym jest podobna do mnie.

    Każdy merytoryczny komentarz jest mile widziany. Tylko najpierw trzeba poznać słowo MERYTORYCZNY i nauczyć sie go stosować. Skopiowałam sobie kilka jej mądrości i się tego nie wstydzę, ale nie pamiętam, żebym kiedykolwiek skopiowała twoją mądrość, czy nie odczuwasz z tego tytułu wstydu?

    A teraz se idem pisać moje mondre rzeczy????????
    hahahahaha
  • laura123 30.11.2020
    Szpilka Ty chyba księdza masz za Boga, a to tylko pracownik, ktory bierze kasę za Slowo Boże. I Pan go z tego rozliczy.
  • laura123 30.11.2020
    kigja ?
  • Szpilka 30.11.2020
    laura123

    Dla mnie ksiądz to ktoś szczególny, wybrany przez samego Boga, bo powołanie poczuł i żyje, jak Bóg przykazał, ale to chyba tylko moje pobożne życzenia, co nie?

    Najpierw niech go sąd rozliczy, a potem Bóg, nie odwrotnie.
  • laura123 30.11.2020
    Szpilka wyjatek, ktory idzie do Seminarium z powolania. Wiekszosc, zeby szybko sie dorobic. Osobiscie znam księży z powolania. Jeden w Peru pomaga najbiedniejszym dzieciom, jak przyjezdza zbiera dla nich na książki, zeszyty, bo tam nawet tego brak.
    Drugi co mu dadzą wierni, oddawal ubogim. Znal wszystkich po imieniu. Przenoszony z parafii do parafii przy placzu ludzi. Nie dzielil sie z Biskupem, bo nie mial czym.

    Mam tez kolegę z podstawowki, ktory zostal księdzem. Ma blizniaki, żonę i zbija kasę. Takze Bog sobie, a niektorzy sobie.

    Niemniej wszyscy staniemy przed Bogiem, jedyna sprawiedliwość.
  • Szpilka 30.11.2020
    laura123

    Nie wszyscy, np. taoiści nie i wyznawcy konfucjanizmu ?
  • SwanSong 30.11.2020
    Żenua
  • befana_di_campi 30.11.2020
    Chyba dla ciebie ;-)
  • befana_di_campi 30.11.2020
    Może coś napiszesz, "kreteku"? Nie wstydź się, zaprezentuj swoje dzieła ;-)
  • SwanSong 30.11.2020
    befana_di_campi
    No dla mnie. Piszę, że dla innych? Czytanie ze zrozumieniem się kłania :)
  • SwanSong 30.11.2020
    befana_di_campi
    Piszę, piszę, tylko nie wiersze. Co nie znaczy, że nie poznaję słabizny, kiedy ją widzę :)
  • befana_di_campi 30.11.2020
    Przed chwilą troll się wypróżnił do "Czajki", a wcześniej trójpodbródkowa baba opluła policjanta. Zapomniała jednak o piorunie na jadaczce i napluła na siebie :-D :-D :-D
  • inspekcjapracy 30.11.2020
    befana_di_campi pisze w adwencie o nienawiści? Różnijmy się w milości
  • inspekcjapracy 30.11.2020
    ps. Widzę u ciebie podbródek też niczego sobie
  • befana_di_campi 30.11.2020
    inspekcjapracy "Podbródek"? Chyba nie za bardzo ;) A zresztą co to ma do rzeczy? Czy ja się włóczę po babskich "srajkach"?
  • inspekcjapracy 30.11.2020
    befana_di_campi tak jak ma się, jak jej podbródek
  • Onyx 30.11.2020
    Szczerze? Nie jestem przekonana
  • kigja 30.11.2020
    Gorący poniedziałeczek od samego rana oj dana dana?
  • inspekcjapracy 30.11.2020
    Ojczyzno kochana
  • Zaciekawiony 30.11.2020
    Coś się komuś ulało.
  • befana_di_campi 01.12.2020
    Niby komu oraz co?...

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania