Ernest

O Erneście Opalonym kilka słów celem wprowadzenia.

 

Zawsze zazdrościł ludziom, którzy nie wstydzą się pokazać, że są grafomanami.

Tak jak w „Regulaminie tłoczni win”, podróżując przez kolejne strony, czuje się przelewające się w rękach ludzkie trzewia, zapach dojrzewających jabłek, woń materaca, na którym śpi moczące się nocą dziecko, tak w twórczości Ernesta odczuwa się w każdym zakamarku swego jestestwa osadzone na solidnych podstawach fundamenty osi, na której autor utwór swój zbudował: Realizm - czucie - pragnienie.

Postaci w twórczości wspomnianego są tak realistyczne, że czuje się ich pot, wyziewy z ich ust, razem z nimi odczuwa się oszołomienie alkoholem i razem z nimi się rzyga.

Usytuowanie wydarzeń (Żoliborz, Jastrzębia Góra, Czechosłowacja) jest nieprzypadkowe i wyjątkowo sugestywne.

„Pojechaliśmy zwiedzać Budapeszt” . Genialny autor stworzył w tym jednym zdaniu pojechanie do Budapesztu tak, że każdy czytający oczami wyobraźni widzi Budapeszt i siebie na jego ulicach, choć takie miasto nigdy nie istniało!

 

Pokochanie, pragnienie, porzucenie.

 

Po drodze bohaterowie zdają do technikum, pieką pierwszy raz w swoim życiu szarlotkę, a nawet dokonują żywota pod kołami rozpędzonych aut (co szczególnie przykre było dla niejakiej Irminy, która tego dnia miała na sobie wyjątkowo sfatygowaną, w sensie poprutą, bieliznę).

 

Każdy utwór Ernesta wystawia pragnienie czytelnika na wielką próbę – oczekiwania na kolejny.

I jak z lekturą każdego dzieła związane jest cierpienie, że kiedyś się treść skończy, tak i cierpi się widząc kolejny utwór Ernesta.

 

Ernest Opalony to nie ubogi krewny klasyków światowej literatury.

Od Irwinga dzieli go maleńki krok.

 

Niewykluczone, że Hollywood dowie się o Ernestowych dziełach opalonych.

Żywić trzeba nadzieję, że nigdy nie zostaną zekranizowane, bo nie ma na tej planecie scenarzysty, który mógłby się zmierzyć z oryginałem, ani aktorów będących w stanie oddać kunsztem swej gry osobowości bohaterów.

 

W skromne słowa ubrane zachęcenie do lektury.

Następne częściErnest i staropolszczyzna.

Średnia ocena: 3.4  Głosów: 13

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (13)

  • Część z nas jest Ernestami, ale niektórzy są bardziej. Trzeba co nie co wiedzieć o tłoczeniu win, by dość podczas czytanie regulaminu - znaczy z niejednej butli było pite i nie na jednym materacu spane.
    Bardzo prawdziwy utwór - taki życiowy.
  • *dość - dojść
  • Opalony Ernest 14.02.2021
    To nie utwór. Obiektywna recenzja tylko. Utwory dopiero będą. Chyba.
  • Opalony Ernest, no jak człowiek się zatraci w treści, to jak utwór potraktuje.
  • O Erneście opko.
  • Pan Buczybór 14.02.2021
    Cóż, po tak szumnej zapowiedzi pozostaje nam tylko, maluczkim, oczekiwać literackiego cudu :) Spoko tekst, a raczej przesiąknięty stylem i pomysłem wstęp do twórczości autora potencjalnie interesującego.
    Pozdro
  • Szpilka 15.02.2021
    Kąśliwa satyra na czyjeś pisanie, dobreeeeeeeeeeeeeee ?
  • pansowa 15.02.2021
    Mam mieszane uczucia po tym przedstawieniu.
    Irytuje mnie skoncentrowanie się na turpistycznej stronie życia (która niewątpliwie istnieje) i całkowity brak jasnej strony mocy.
    Całość sugeruje, że Ernest koncentrować się będzie na rzyganiu, oszołomieniu alkoholem, poprutych majtkach i śmierdzącym pocie.
    Chyba nie będę fanem twórczości Ernesta.
    Dodatek z pieczeniem szarlotki to jakby ktoś wrzucił kwiatek do szamba i twierdził, że tak wygląda kwietna strona życia.
  • Szpilka 15.02.2021
    Pansowa, hehehehehe, kapitalna recenzja ?
  • Opalony Ernest 15.02.2021
    pansowa Wydzieliny i ohyda to element świata. Można udawać, że nas nie dotyczą i udać się na karuzelę.
  • pansowa 15.02.2021
    Opalony Ernest toteż napisałem, że jest to strona życia, ale nie jedyna.
  • Opalony Ernest 15.02.2021
    pansowa Toż niezainteresowanym tematyką mych utworów zasugerowałem karuzelę.
  • pansowa 15.02.2021
    Będę rzygać... i będzie ciemna strona mocy!

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania