Poprzednie częściKapsuła czasu
Pokaż listęUkryj listę

Kapsuła czasu 2 (malarstwo)

Adam: Witam was ponownie. Proszę o spokój, Nikodem... Zaczynamy.

 

Iwona: Los geht's.

 

Nikodem: Zgłaszam nieprzygotowanie.

 

Adam: To nie szkoła. Dobrze, ktoś jeszcze nie ma kompletnej listy... Nie widzę. Dobrze. Proszę się podpisać. Czy wszyscy się podpisali?

 

Ola: Ja zmieniłam nazwisko.

 

Adam: Gratulacje...

 

Ola: Niepotrzebne. To po rozwodzie, chociaż dziękuję, mimo wszystko.

 

Adam: Przykro mi, nie domyśliłem się. Dobrze, czy już wszyscy dali kartki?

 

Czesław: Wszyscy. Jedziem, bo uśniem.

 

Adam: Dzisiaj chciałbym przeznaczyć czas spotkania na opracowanie malarstwa szeroko rozumianego. Zaczynam pierwsza kartka, Picasso. Tylko jeden malarz. Jeden obraz "Damy z Awinionu"...

 

Jacek: No tak, Picasso to ikona bohomazów.

 

Rita: Nie znasz się na sztuce.

 

Jacek: No pewnie.

 

Rita: Kogo wytypowałeś?

 

Jacek: Boznańską, Kossaka i Wyspiańskiego. A ty? Nie, poczekaj, sam się domyślę. Moneta, Van Gogha, Gauguina, i Chagalla.

 

Rita: Zdecydowanie mnie nie doceniłeś. Dodaj do nich Cézanne'a, Wyspiańskiego, Muncha, Pollocka, Strzemińskiego, Klimta i Vermeera.

 

Jacek: To mało z tej setki pozostanie na pozostałe dziedziny. Czy mi się zdaje, że nie ma żadnej malarki?

 

Rita: Faktycznie. Ale mam rzeźbiarki.

 

Adam: Skończyliście? Rzeźbiarze będą za tydzień. Kolejna kartka i kolejni malarze: Maud Lewis i Krynicki.

 

Iwona: Nie znam nikogo.

 

Adam: Krynicki Nikifor.

 

Iwona: Nikifor, od razu trzeba było mówić. Widziałam ten film z Feldman.

 

Piotr: Adam, czy ktoś napisał żyjącego malarza?

 

Adam: O widzę Polaków. Kobyliński i Grzegorz Rosiński plus jeden zagraniczny.

 

Czesław: Ale to nie byli malarze! Protestuję.

 

...............

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 2

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (5)

  • Grain 29.12.2021
    W jednej ze swoich pierwszych, wprawek /chyba Epifanie J/. Joyce przedstawił następujący dialog:

    - Twój ulubiony pisarz?
    - Francuz, Anglik?
    - Anglik.
    - Myślę, że / i tu pada zapomniane przeze mnie nazwisko./

    I to by było tyle.
  • Tak, siedem miesięcy temu uświadomiłeś mi o istnieniu Epifanii
    https://www.opowi.pl/ubdenost-est-1-a68822/
  • Grain 29.12.2021
    Jednak nie dotarło - bo to wtórność. Nie twierdzę, że odgapiona od pierwowzoru.
    Literatura przepiększająca /z reguły autora/ tak ma.
  • Pierwowzór to ciekawa idea. Niestety nie wzorowałem się na nim. I tu chyba jest klucz do zrozumienia Pana wierszy. Być oryginalnym przede wszystkim.
  • Grain 29.12.2021
    Tylko brecha.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania