Kiedy głupota załopota

Haftowali sztandary dla przegranej sprawy

może nie warto krzyczeć – Bóg, honor, Ojczyzna

trzeba było żyć dla niej, a nie ginąć sławnym

na kartach się znaleźć, śmiercią nic nie wygrać

 

Kmieci pouwalniać, wybudować szkoły

może geniusz gdzieś zginął na polach bitewnych

przestań pieprzyć, że Polak to tylko katolik

posłuż się mózgiem błaźnie chorągiewny

 

Skończ już machać szablą, a zacznij kilofem

nie wpędzaj nas więcej w czarną noc pogardy

w jadące kibitki, nową katastrofę

kiedy znowu tę ziemię trzeba krwią zabarwić

 

I przypomnij sobie co rzekł nam gościu z Czarnolasu

poprzez własną mądrość i meandry czasów

„Nową przypowieść Polak sobie kupi,

że przed szkodą i po szkodzie głupi”.

Średnia ocena: 3.8  Głosów: 22

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (43)

  • Lotos 26.01.2020
    No cóż, dużo w tym tekście racji.
  • Puchacz 26.01.2020
    Tak uważam.
    To zwyczajna różnica między patriotyzmem sienkiewiczowskim (tylko trzeba pamiętać, że pisał "ku pokrzepieniu serc" i w czasach zaborów), a patriotyzmem pragmatycznym, z autorefleksją nad własnymi dziejami, a nie na kolanach.
  • IgaIga 26.01.2020
    Szacun, Mirek. Żeś mnie rozwalił pierwszą strofą i nic się nie zmieniło przy czytaniu kolejnych.
  • Puchacz 26.01.2020
    Zwyczajnie trzeba odpowiadać nawiedzonym baranom i kapusiom z misją indoktrynacji.
    Powiedziałem, że nie odpuszczę takim zachowaniom, choć znowu na mnie doniósł.
  • Miron 26.01.2020
    Puchacz w końcu się postarałeś.Nie mam do tego wiersza/ 4. Pozdro
  • IgaIga 26.01.2020
    Mirek - na ludzką głupotę nic nie poradzisz.
  • Puchacz 26.01.2020
    Co nie znaczy, że będę milczał.
  • Targówek 26.01.2020
    Puszczyk cieszy się niezmiernie, że Miron, Igalga i Lotos mu usłużnie przytakują.
  • Puchacz 26.01.2020
    Jak dojdzie do tego twoja koza, to już będę przeszczęśliwy.
  • IgaIga 26.01.2020
    Targówe - uważaj żebym Cię usłużnie nie kopneła w zadek.
  • IgaIga 26.01.2020
    Targówek*
  • Puchacz 26.01.2020
    Daj sobie spokój. Szkoda nogi dla durnia - kozodmuchca.
  • Targówek 26.01.2020
    Tomek a nie Targówek jak już
  • Targówek 26.01.2020
    Puchacz idź na Politykę
  • Puchacz 26.01.2020
    Targówek A ty dmuchać swoją kozę.
  • Targówek 26.01.2020
    Puchacz zaczynasz o tej kozie sawsze wtedy, kiedy kończą ci się argumenty
  • Akwadar 26.01.2020
    Targówek a ty o Polityce, gdy nie wiesz co napisać :)
  • Puchacz 26.01.2020
    Targówek Ty masz jeden.
    Dupa swojej kozy.
    Idź już do niej :)
  • Targówek 26.01.2020
    Nauczycielka prosi uczniów by ułożyli zdanie ze słowek ananas.

    - Lubię jeść ananasy.
    - Ananasy są zdrowe.
    - Puszczyk pierdnął, a na nas leci cały smród.
  • Targówek 26.01.2020
    *słowem
  • Puchacz 26.01.2020
    Targówek Czyli klasyczny temat pierdzenia dla kozojebcy.
  • Lotos 26.01.2020
    Tu nie chodzi o przytakiwanie, ale o wolność słowa, na razie jeszcze żyjemy w kraju w którym można wyrażać swoje zdanie. Wiersz jest porządnie napisany, gdyby był gniotem ,to bym nie skomentował, a jeżeli chodzi o patriotyzm, to można mądrować, kiedy nie trzeba go udowadniać.
  • Puchacz 26.01.2020
    Więc właśnie takie mam poglądy, ale nikomu ich nie narzucam i nikogo nie nawracam.
    Zdecydowanie mi bliżej do patriotyzmu Wokulskich i Wielowieyskich, niż do tych, posyłających bez sensu na śmierć najlepszych synów, kiedy mogli by dla tego kraju pracować, podnosić jego poziom i budować jego siłę.
    Walczyć trzeba, kiedy jest minimalna szansa na wygraną.
    Piłsudski tworzył legiony nie z myślą, że one wywalczą niepodległość, bo to by było śmieszne.
    Liczył na przegraną jednej ze stron i zaakcentowanie jedynie obecności Polaków po stronie zwycięskiej.
    A więc raczej na łaskę mocarstw, niż na siłę zbrojną.
    Wykrwawianie narodu bez szans na cokolwiek, to zwyczajna głupota.
  • Lotos 26.01.2020
    Puchacz Zgadzam się z Tobą i fakt gdyby "Lalka" bardziej urzekła niż "Trylogia" i ludzie zaczęliby tworzyć firmy, a nie podniecać się szabelką, to ludzia nie była bieda a bogobojna, ale bogata.
  • Puchacz 26.01.2020
    Lotos Nic nie muszę tu dodawać.
    To w końcu prawicowy minister powiedział sławne słowa "Nieważne czy Polska będzie bogata, czy biedna.
    Ważne, żeby była katolicka".
  • Lotos 26.01.2020
    Puchacz Brrrr....
  • Pasja 26.01.2020
    Świetny tytuł na ochłodzenie emocji. Dzisiaj młodzi pragną spokoju a nie modlitwy. Patriotyzm już niemodny, jest częścią naszej wojenki narodowej.

    Pozdr
  • Puchacz 26.01.2020
    Patriotyzm jest cenny Pasjo, tylko trzeba go dostosowywać do czasów, a nie czasy do patriotyzmu.
    Pozdr
  • Targówek 27.01.2020
    Powołujesz się na ogłupiałą dzisiejszą młodzież? Brawo.
  • Puchacz 27.01.2020
    Targówek A Ty na przemądrzałe kozy?
    Brawo.
  • Tjeri 27.01.2020
    Widzę różne skrajne poglądy. Mnie sprawa wydaje się prosta i oczywista. Nigdy nie zakwestionowałabym patriotyzmu poległych za kraj, nawet jeśli nie wszystkie momenty historii oddawania życia wymagały. Jednak patriotyzm czasu wojny musi różnić się od patriotyzmu czasu pokoju.
    Dziś jest moment na budowę. Trzeba pielęgnować pamięć o bohaterach, pamiętać o naszej historii i dbać o Polskę sposobami przystającymi do sytuacji:
    Pielęgnować język, kupować polskie produkty, poznawać i tworzyć rodzimą kulturę, kultywować tradycję, płacić podatki, być aktywnym w społecznych sprawach i inicjatywach...
    Tym, którzy szukają wrogów, sieją nienawiść i dzielą ludzi, tylko wydaje się, że są patriotami. To zwykłe szkodniki.
  • Puchacz 27.01.2020
    Sowo, znasz moje poglądy w tej kwestii.
    Niczym się od Twoich nie różnią, choć stawiam większy akcent na bezsensowne szafowanie krwią w sytuacji kompletnego braku szans na ugranie czegokolwiek.
    Widzę więc patriotyzm bardziej jako pracę u podstaw i pracę organiczną, niż chwalebną śmierć bez nadziei.
    Więc jeśli jeszcze raz przeczytam, że jakiś skurwiel pisze, że propaguję nienawiść do Ojczyzny, to urządzę mu tutaj taką jazdę, że mu się pomylą wszystkie powstania, bo sam nie powstanie już więcej.
  • Tjeri 27.01.2020
    Puchacz, nie przepadam za wojenkami, ale jeśli to jest część dyskusji, którą prowadzisz z "wielokontnym", to u Ciebie przynajmniej jest z kulturą. No i sama forma trzyma poziom.
  • Puchacz 27.01.2020
    Tjeri Bo trzeba umieć pisać z umiarem, bez chamskiej napastliwości, wyzwisk i przede wszystkim dobrze.
    Wtedy ludziom chce się pogadać w temacie.
    Dobrze że się wycofałaś spod gniota tego idioty.
    Trochę czasu czasami trzeba, aby być pewnym, że to zwyczajny cham, faszysta, pseudo-katolik i błazen.
    Do takich typów nic nie dotrze, to czas zaprzestać wysiłków i straty nerwów.
    To portalowy gamoń i kutafon.
    Każda wieś takiego miała.
    Opowi też mieć musi :)
  • Puchacz 27.01.2020
    Drugi misio się znalazł :)))
    A tępak aż portal dudni :)
  • Tjeri 27.01.2020
    Puchacz nieumiejętność pisania to jedno. Nie zawsze to od człowieka zależy, bo choć dużo można się nauczyć, to pewnych rzeczy się nie przeskoczy. Natomiast przeraża mnie zło w czystej postaci i to pod religijnym i patriotycznym sztandarem. Rozsiewanie nienawiści powinno być karalne.
    I pliiz, nie bierz złego przykładu i nie używaj inwektyw. Wystarczająco się naczytałam.
  • Puchacz 27.01.2020
    Tjeri To tylko ocena.
    Brak słów dla określenia tego przypadku poza takimi.
    Znasz inne, które w pełni oddały by skalę tego zbydlęcenia i durnoty strukturalnej?
    Przecież to się nawet na terapię jakąkolwiek nie kwalifikuje.
  • Tjeri 27.01.2020
    Puchacz ale nie ma co się upodabniać. To jest zaraźliwe.
  • Puchacz 27.01.2020
    Tjeri Toteż dam sobie spokój.
    To przypadek nieuleczalnego i chamskiego ciołka.
    Niech się społeczność bawi.
    Od tego są takie przypadki klaunów.
  • Tjeri 27.01.2020
    Puchacz nie doceniasz społeczności. Jakoś nie widzę zachwytu, zabawy też nie.
  • Puchacz 27.01.2020
    Tjeri Zawsze mogę się mylić.
    Ja piszę swoje i nie tryskam jadem po ekranie.
    Odsiecz pewnie przybędzie.
    Na szczęście mizerna + zespół klonów.
  • Ozar 27.01.2020
    Puchacz Poruszyłeś jedną z najważniejszych spraw dotyczących postaw Polaków w dziejach, czyli walkę tak skrótowo między romantyzmem a pozytywizmem. Albo inaczej między rewolucją, a pracą u podstaw, lub między martyrologią a zwykłym rozwojem. To temat wielki jak Amazonka, więc tylko kilka zadań.
    Jest takie przysłowie „Bo Polak z tego słynie, że jak wojna to na wszystkich frontach, a jak pokój to w oficynie” .
    U nas stety lub niestety zazwyczaj wybieraliśmy walkę, nawet wtedy, kiedy ani militarnie, ani politycznie nie miało to sensu. Jak pokazują choćby wszystkie nasze powstania za wyjątkiem wielkopolskiego, walka nic nam nie dała poza wycięciem elit i jeszcze większymi udrękami narodu.
    Ktoś kiedyś powiedział: „Polacy martyrologią są nasiąknięci od pokoleń” Coś w tym jest, bo jakoś niczego nas historia nie uczy. My nie potrafimy spokojnie pracować, budować coś i starać się tworzyć wielkość po cichu, bez walki czy partyzantki. Jak napisałeś szabla ważniejsza od kilofa. Tak żeby daleko nie szukać, wystarczy sobie porównać postawę Czech i Polski w czasie II wojny. Myśmy walczyli całe 6 lat i straciliśmy procentowo najwięcej ludzi w stosunku do okresu przed wojna (około 6 milionów). Czesi prawie wcale nie walczyli (no trochę ich było po stronie Aliantów), a zginęło ich około 350 tys. Napisałeś ciekawy tekst choć bardzo krótki i jak mniemam wywoła to spore poruszenie na opowi a przynajmniej powinien.
    Ja osobiście sam do końca nie wiem czy rację mają jedni, czy drudzy. Dlaczego? Z wielu powodów, ale najważniejszym z nich jest to, że my Polacy chyba nie nadajemy się do spokojnej pracy i w rzeczywistości bliższa nam szabla od kilofa. Nie wiem czy to można nazwać naszą cechą narodową, ale coś w tym jest. A jak do powstań doliczymy wszelkie rokosze, targowice i inne takie zrywy to zaczynam podejrzewać że może rzeczywiście mamy to w genach.
  • Puchacz 27.01.2020
    Dodam Ozar, że złą cechą narodową.
    Walczymy za wszystkich, a nikt za nas.
    Wpuścić Polaków na Saharę to piasku zabraknie.
    Tylko, do kurwy nędzy, zacznijmy dla tej Ojczyzny coś robić, a nie drapać rany, zjadać się wzajemnie, kiedy takie oszołomy jak boguś i jemu podobni wiecznie będą nas dzielić, skłócać i sączyć jad.
    Podnosić klęski podnosić do rangi cnoty.
    Tym sposobem jesteśmy skazani na wegetację, nadrabiając miną i potrząsając szabelkami i sztandarami.
    Krzyczeć o podnoszeniu się z kolan, kiedy zaczynamy już pełzać.
    Przywoływać ideę międzymorza, kiedy rujnujemy ten kawałek, co mamy.
    Do roboty kmioty!
    Rodacy do pracy!

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania