Kultura osobista

Wrócę do truizmu: czy kultura osobista idzie w parze z wykształceniem / pochodzeniem / materialnym statusem etc.?

 

Na pewno nie, ponieważ wrodzoną dystynkcję ma się zapisaną w genach. Nawet w genach tego pańszczyźnianego chłopa, z którego tak niedawno naigrawał się niejaki Danielak Lutek. Pardon: Jerzy Stuhr!

 

Jednak owa osobista kultura, zwłaszcza u ludzi wykształconych / nieźle urodzonych a na pewno dobrze wychowanych, nie raz i nie dwa zostaje wystawiana na wyjątkowo bolesne próby.

 

Widzę to po sobie a także u innych, w jakimś sensie mnie tożsamych, osób.

 

Są bowiem takie typiszcza, do których w żaden sposób nie można przemówić [wrodzoną lub nawet nabytą] uprzejmością, delikatnością, czyli tą – nazywaną normami społecznego współżycia – kulturą.

 

Bo ci nad-wymagający od innych tego szeroko rozumianego zjawiska sami zachowują się niczym frazeologiczny kawał chama. Niemniej: im akurat wolno wyśmiewać cudze poglądy, również religijne, obrażając przy okazji naprawdę delikatne „uczucia” swoich -prawdziwych bądź wydumanych – adwersarzy.

 

I dopiero gdy miejsce eufemizmów zastąpi ocierająca się o grubiaństwo, dosadność, wówczas szok:

 

- No coś podobnego, kto by to pomyślał! Że taka / taki… dama / gentelman [niepotrzebne skreślić].

 

Ponieważ często-gęsto do wymienionego rodzaju osobników nie da się inaczej podejść niż z obiegowym kijem i pałką. I dopiero w momencie, kiedy rzeczywiście, choć symbolicznie nakopie się do ich umownych „szmat”, wtedy zaczynają nabierać jakiego takiego respektu. Przynajmniej na pewien czas.

Średnia ocena: 2.7  Głosów: 15

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (24)

  • SwanSong 13.07.2021
    Na pewno nie, ponieważ wrodzoną dystynkcję ma się zapisaną w genach.

    Masz na to jakieś naukowe źródło, czy sobie gadasz dla gadania?
  • befana_di_campi 13.07.2021
    Stop zaczepkom! Nie odpowiadam na komentarze.
  • SwanSong 13.07.2021
    befana_di_campi
    Czyli nie masz nic na potwierdzenie. Kultura nie jest zapisana w genach, nie ma też czegoś zwanego godnością "dziecka Bożego". Proponuję douczyć się, a nie wprowadzać czytelników w błąd,
  • befana_di_campi 13.07.2021
    SwanSong Pacyno hejterom stop! "Takim" jak wyżej zasygnalizowany nie będę miała nigdy oraz niczego do powiedzenia!!!
  • SwanSong 13.07.2021
    befana_di_campi
    Pewnie, że nie masz nic do powiedzenia, bo najzwyczajniesz kłamiesz. Nauka to nie guma i nie nagina się, bo jakaś kłamczuszka potrzebuje poczuć się kulturalnie lepszą. Nie ma genu kultury i tyle.
  • befana_di_campi 13.07.2021
    SwanSong Stop pacyno hejterom! Strzeż się trolli!!!
  • SwanSong 13.07.2021
    befana_di_campi
    Pytanie o źródło naukowe to hejterstwo? Nic dziwnego, że społeczeństwo głupieje.
  • befana_di_campi 14.07.2021
    SwanSong O uczonych radzieckich opowiadano dłuuugo oraz ze śmiechem wtedy, kiedy rządzili Chruszczowo oraz Lońkopodobni :-D :-D :-D
    Otóż: ciż uczeni doskonale wiedzieli jak wsadzić do czterech liter rozłożony parasol ;-) Jak go wyjąć? "Wot, zagwozdka" :-)
    Nie odpowiadam samemu hejterowi, tu akurat odpowiadam innym o identycznej, co wyżej sygnowany hejter inteligencji :-D :-D :-D
  • SwanSong 14.07.2021
    befana_di_campi
    Czyli z ciebie trollica, dezinformatorka i kłamczuszka. Trzeba takie teksty prostować, żeby lud nie uwierzył w bzdury.
  • befana_di_campi 14.07.2021
    SwanSong Stop hejterom z famuły sklonowanych trolli!!!
  • piliery 13.07.2021
    Niestety masz wiele racji (choć co do genetycznie zapisanych cech charakterologicznych mam wątpliwości) . 5
  • befana_di_campi 13.07.2021
    A ja nie, ponieważ istnieje tzw. godność "dziecka Bożego", co zauważyli zresztą "szeregowi" psycholodzy. Znaczy: terapeuci - praktycy :)
  • piliery 13.07.2021
    befana_di_campi godność dziecka bożego pojmuję jako min. zdolność do panowania nad sobą. Natomiast uwarunkowanie genetyczne chyba tę zdolność ogranicza?
  • befana_di_campi 13.07.2021
    piliery Godność "dziecka Bożego" jest przenośnią. Czy Komentator (ka) o tym nie pomyślał(a)?
  • piliery 13.07.2021
    befana_di_campi Pomyślał. Jednak z Twojej wcześniejszej wypowiedzi to nie wynikało. Zawsze wolę myślec i mówić (pisać) za siebie. :)
  • befana_di_campi 13.07.2021
    piliery Bo nie musiało wynikać. Napisałam tu wyłącznie w swoim imieniu, na podstawie własnych obserwacji oraz po konfrontacji z innymi rozmówcami, którzy mają podobny do mnie charakter :)
  • laura123 13.07.2021
    Bardzo dobry tekst, Befanko. Są sytuacje, szczególnie teraz, kiedy ''dzieci Boże'' są narażane na wyjątkowe ataki chamstwa i słownej agresji. W takich sytuacjach ''kultura'' niewiele może, a raczej nic, jedynie odpowiedź w tym samym ''języku'' jest w stanie zatrzymać rozpędzoną dzicz. Co prawda przy wtórze jęków, że katolik powinien pozwolić, że się tak wyrażę, ''nasrać sobie na głowę''.
    Zresztą są jednostki wybitnie chamskie, które tym chamstwem oddychają. Można takiemu codziennie dowalać, w odpowiedzi na jego słowny atak, a po nim spływa to jak po kaczce i dalej ''robi swoje''. Ale to skrajny przypadek.

    Pozdrawiam i zostawiam 5
  • befana_di_campi 13.07.2021
    Myślimy więc identycznie :)))
  • Szpilka 13.07.2021
    "Na pewno nie, ponieważ wrodzoną dystynkcję ma się zapisaną w genach"

    Ja bym dodała, że wrodzoną wrażliwość i tej nie można się nauczyć na żadnym uniwersytecie, ot, wrażliwiec pewnych rzeczy nie zrobi jak np. piłkarz Moreno, który bez chwili wahania sowę kopnął.

    https://www.youtube.com/watch?v=G9EQYBssAkc
  • befana_di_campi 13.07.2021
    Prawda przez duże P :) Serdecznie :)
  • Starszy Woźny 13.07.2021
    Aż wstyd bierze, że TY BEFANO napisałaś taki tekst.Jakby usprawiedliwienie tego co czynisz.. Sumienie gryzie.
    Znana jesteś z ostrego języka, a nawet wulgarnego. Chyba byłaś u spowiedzi i kapłan dał ci taką pokutę.
    Bywaj zdrowa!
  • befana_di_campi 13.07.2021
    Wulgarnym był nawet wielki Jan Kochanowski :p
  • Patriota 13.07.2021
    Świetny tekst. Pewnie dotyczy chama z wariatkowa i jego trollokumpli.
  • befana_di_campi 13.07.2021
    To nie jest nowy tekst :) Wcześniej został opublikowany w:

    https://www.publixo.com/text/0/t/34152/title/Kartka_doklejona_3:_Kultura_osobista

    Serdecznie :)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania