Poprzednie częściKultura osobista
Pokaż listęUkryj listę

Kultura osobista: Kali mieć krowę - Kali ukraść krowę

Wrócę do truizmu: czy kultura osobista idzie w parze z wykształceniem / pochodzeniem / materialnym statusem etc. ?

 

Na pewno nie, ponieważ wrodzoną dystynkcję ma się zapisaną w genach. Nawet w genach tego pańszczyźnianego chłopa, z którego tak niedawno naigrawał niejaki Danielak Lutek. Pardon: Jerzy Stuhr!

 

Jednak owa osobista kultura, zwłaszcza u ludzi wykształconych / nieźle urodzonych a na pewno dobrze wychowanych, nie raz i nie dwa zostaje wystawiana na wyjątkowo bolesne próby.

 

Widzę to po sobie a także u innych, w jakimś sensie mnie tożsamych, osób.

 

Są bowiem takie typiszcza, do których w żaden sposób nie można przemówić [wrodzoną lub nawet nabytą] uprzejmością, delikatnością, czyli tą – nazywaną normami społecznego współżycia – kulturą.

 

Bo ci nad-wymagający od innych tego szeroko rozumianego zjawiska sami zachowują się niczym frazeologiczny kawał chama. Niemniej: im akurat wolno wyśmiewać cudze poglądy, również religijne, obrażając przy okazji naprawdę delikatne „uczucia” swoich - prawdziwych bądź wydumanych – adwersarzy.

 

I dopiero gdy miejsce eufemizmów zastąpi ocierająca się o grubiaństwo, dosadność, wówczas - szok!

 

- No coś podobnego, kto by to pomyślał! Że taka / taki… dama / gentelman [niepotrzebne skreślić].

 

Ponieważ często-gęsto do wymienionego rodzaju osobników nie da się inaczej podejść niż z obiegowym kijem i pałką. I dopiero w momencie, kiedy rzeczywiście, choć symbolicznie nakopie się do ich umownych „szmat”, wtedy zaczynają nabierać jakiego takiego respektu. Przynajmniej na pewien czas...

Średnia ocena: 1.9  Głosów: 7

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (4)

  • Józef Kemilk dwa lata temu
    "W obie strony jednakowe są spodnie Pitagorasowe"
    Co prawda odnosi się do twierdzenia Pitagorasa, ale pasuje też do tekstu.
    Pozdrawiam
  • Poncki dwa lata temu
    ????
  • befana_di_campi dwa lata temu
    Jakby faciowi koza pupę lizała.
  • Poncki dwa lata temu
    befana_di_campi
    Mhm, to się nazywa propozycja =)

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania