Pokaż listęUkryj listę

LBnDrabble nr 17 _ Każdy ma swoje pięć minut

Leżałam jak szmata wyuzdana z godności. Byłam brudna, splamiona nieczystościami z ulicy. Prosiłam w duchu, by skończyła się moja posługa dla ludzi, co wchodzą na mnie i wycierają o moją skórę swe brudne oblicza.

Pukają, dzwonią, tarcie toczne uprawiają - cmok, cmok, idą dalej. Ja zostaję sama.

Wszystko ze mną robią!

Eliza wbija czerwone słupki, Karol pluje na mnie, i gigantycznym mokasynem rozciera to świństwo po mnie. A ruda małpa ostrzy pazury, mrucząc przy tym, jakby przechodziła orgazm.

Czy jestem inna?

Pewnej nocy zjawił się on, tak jak ja, brudny i samotny. Wziął mnie do swojej eremi.

 

Zostałam jego ukochanym Jaśkiem.

Średnia ocena: 4.6  Głosów: 9

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (25)

  • LBnDrabble 24.10.2020
    Witamy i życzymy przyjemnej zabawy.
    Literkowa pozdrawia
  • Anonim 24.10.2020
    No w trzecim zdaniu wiedziałem, że to będzie zaskoczenie, że bohaterka okaże się jakąś normalną rzeczą. Jednak nie miałem pojęcia jaką. Nawet zaintrygowało mnie: wycierają o moją skórę swe brudne oblicza. Zaskoczenie więc jest.

    szmata wyuzdana z godności - szmata i godność to chyba nie najlepsze połączenie.

    Pozdrawiam.
  • Pasja 24.10.2020
    Dziękuję pięknie za wdepnięcie i zaskoczenie.
    Twoja sugestia pewnie ma sens, ale w tym przypadku wg. mnie pozostanie.

    szmata
    - kawał zniszczonej, podartej lub brudnej tkaniny... jeszcze może się na coś przydać
    - zniszczona lub nędzna odzież... ale trzymamy stary płaszcz choć jest niegodny włożenia
    - pogard. człowiek o słabym charakterze, pozbawiony godności... często to otoczenie pozbawia godności
    - pogard. prostytutka... czyż jej godność nie jest osądzona przez godność alfonsów i panów?

    z wiki. Godność człowieka – poczucie własnej wartości i szacunek do siebie. Jednak ma dwoisty charakter: godności osobową i osobowościową. Pierwsza przynależna każdemu człowiekowi z racji bycia człowiekiem. Druga jest zależna od podjętego trudu i dokonań (etyka)

    Pozdrawiam
  • Anonim 24.10.2020
    pasja
    czyli to drabble o tym, jak człowiek został jaśkiem. Ok.
    Pozdrawiam
  • Pasja 24.10.2020
    Antoni Grycuk każdy może wyjąć sobie co chce i chyba o to chodzi. Im więcej interpretacji, tym bardziej tekst jest intrygujący :)
  • Bajkopisarz 24.10.2020
    Interesujące. Z jednej strony wykonuje jak najlepiej (doskonale właściwie) pracę, do której została stworzona, z drugiej marzy o byciu czymś innym, do czego nie ma właściwie żadnych predyspozycji. Czyli znalazła się w formie, której kompletnie nie akceptuje i cierpi. Na szczęście trafia się jakiś typ, dzięki któremu spełnia się jako substytut i w jakiś sposób znajduje ukojenie.
    A co najważniejsze, nikt jej nie wyśmiewa w tej nowej roli i nie zwraca uwagi, że Producent przecież tak nie chciał i co się głupio przebiera.

    Ale z drugiej strony... Cóż w swej pierwotnej roli, może i bez godności była jak Pierwsza w Piekle. W tej drugiej jest jak Ostatnia w Niebie.
  • Pasja 24.10.2020
    Z całym szacunkiem zgadzam się z tobą tylko jest myśl w Biblii... ostatni będą pierwszymi.
    Czy życie bywa zawsze kolorowe? Ona pod koniec swej świetności była doceniona i ukochana, chociaż producent przypieczętował metką jej rolę, to kto zabroni zmienić przeznaczenie?

    Pozdrawiam serdecznie
  • Bajkopisarz 24.10.2020
    pasja - to kto zabroni zmienić przeznaczenie? Fundamentaliści :)

    A co do "ostatni będą pierwszymi" - zacny motyw bajkowy. Jeden z podstawowych bym rzekł, w którym ten trzeci, najmłodszy i najgłupszy syn kmiecia zostaje zwykle królem. Ale to już delikatna sprawa, czy traktować ów cytat jako proroctwo, czy jako fragment bajki. A ja jestem Bajkopisarz ;)
  • Pasja 24.10.2020
    Bajkopisarz
    Skazani jesteśmy na fundamentalistów, czy tak chcemy?
    A Diogenes? Mieszkał w beczce, a potrzeby fizjologiczne załatwiał na ulicy. Wierzył, że ludzi, należy skłonić do głoszonych przez siebie zasad. ( tak jak dzisiaj). Jedną z tych zasad była całkowita niezależność od otoczenia i samowystarczalność. Chociaż jego głoszone tezy i radykalizm w głoszeniu pogardy dla rozkoszy życiowych i dóbr materialnych, i zniesienie małżeństwa, wprowadzenia wspólności kobiet i dzieci to stał się jedną z najpopularniejszych postaci starożytności. To fudamentaliści tez mogą być niesprawni w swoich przekonaniach. Jeszcze ortodoksja, mówi, że ludzie mogą „myśleć” lub „mniemać”. „Myślenie” to domena wiedzy, zaś domeną wiary jest „mniemanie”. A wszyscy fundamentaliści przeważnie są mężczyznami.
    Pozdrawiam
  • Bajkopisarz 24.10.2020
    pasja - fundamentaliści bardzo rzadko są sprawni w swoich przekonaniach. Maja jedną wizję świata i bronią jej za wszelką cenę. Każde odstępstwo od przyjętego kanonu wzbudza strach, gdyż nowe i nieznane może być niebezpieczne i może podważyć dominującą pozycję. Nie ma na to miejsca. Dlatego żaden fundamentalista nie pozwoli, by wycieraczka stała się poduszką, bo to jest niezgodne z zamysłem Producenta - oczywiście Producenta zgodnego z wyobrażeniem fundamentalistów.
  • Pasja 24.10.2020
    Bajkopisarz ok. ale cuda się zdarzają jak w bajkach. Można marzyć. I w tym wypadku nie zgadzam się z tobą. Każda wycieraczka może się zmienić w poduszkę. Jeśli znajdzie ciepłe łóżko.
    Miłego wypoczynku
  • Bajkopisarz 24.10.2020
    pasja - pewnie, że może, o ile nie trafi na fundamentalistów. To chciałem powiedzieć, a nie że wcale nie może ;) Kto zabrania? Fundamentaliści. Ale na szczęście na razie jeszcze nie mają władzy absolutnej.
  • Dekaos Dondi 24.10.2020
    Pasjo→Mnie się tekst podoba, bo można różnie rozumieć. I o to chodzi.
    Moje pierwsze skojarzenie... podeptana wycieraczka→metafora...
    A skoro została Jaśkiem, to się jej polepszyło:)↔Pozdrawiam:)↔5
  • Pasja 24.10.2020
    I Cluo całej sprawy dokończył los. Połączył dwoje "istnień" mimo różnicy charakterów.
    Pozdrawiam
  • Bożena Joanna 24.10.2020
    Nasuwa się jedna myśl "marzenia się spełniają", zawsze można znaleźć swoje ukochane miejsce w życiu za wolą przypadku. Nie traćmy nadziei.
    Pozdrowienia!
  • Pasja 24.10.2020
    Marzenia się spełniają, i chociaż na chwilę poczujemy się szczęśliwi. Nadzieja zawsze umiera ostatnai.
    Miłego dnia
  • Szpilka 24.10.2020
    Bardzo wyraziste i okrutne, a jakże często się zdarza, że facet z pogardą się wyraża o kobiecie sprzedajnej, a potem jak gdyby nigdy nic idzie zamoczyć, obrzydliwe. Piątak ?
  • Pasja 24.10.2020
    I tacy kładą los kobiety na szali potępienia. Obrzydliwe i nieprzyzwoite kurczaki.
    Pozdrawiam
  • Tjeri 24.10.2020
    Fajny tekst, funkcjonujący dobrze w warstwie dosłownej jak i metaforycznej. Chyba przez to, że wczoraj czytałam tekst Kigji, skojarzenia, przy słowie "wycierają" powędrowały od razu ku wycieraczce.
    Dobre stusłówka.
  • Pasja 24.10.2020
    Dzieki Tjeri
    Wycieraczka taka przyziemna materia, a ile można z niej wydobyć bólu.
    Nie wycierajmy nią swoich gąb.
    Pozdrawiam serdecznie
  • LBnDrabble 06.11.2020
    Rozpoczynamy głosowanie na najlepsze drabble! Zapraszamy do czytania, komentowania i nagradzania punktami.
    Głosujemy do 09 listopada/poniedzialek/ godz. 23.59
    Literkowa
  • Shogun 09.11.2020
    Ciekawe drabble z "happy endem".
    Ktoś mógłby rzec, iż materiał ze "szmaty" nie nadaje się na Jaśka, ale znalazł się tej jeden, który złamał "konwencje" i mimo wszystko zrobił, co chciał, przynosząc ukojenie.
    Pozdrawiam :)
  • Pasja 10.11.2020
    Dziękuję za słowa. Tekst z życia wzięty. U mnie pewnego czasu ginęły wycieraczki na klatce. Az ktoś je odnalazł w piwnicy... służyły za leże dla bezdomnego. Pozdrawiam serdecznie
  • kigja 09.11.2020
    Dobre ukazanie prawa do godności, które należy się każdemu.
    Oskarżony ma prawo do obrony, a wzgardzony ma prawo do szacunku.

    Bezdomni, czy córy Koryntu, mają takie samo prawo do szacunku, jak pani Henia, oglądająca telewizję Trwam.

    Dobry drabbelek.
    Pozdrawiam
  • Pasja 10.11.2020
    Dzięki kigja za odbiór i święta racja! Wszyscy jesteśmy równi. Miłego wieczoru.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania