...

Wierność jest przede wszystkim aktem nadziei, a nie pamięci”

~ ks. Józef Tischner

 

,

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 8

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (19)

  • Chyba pierwszy raz jestem u Autorki, ale już wiem, że będę czytywać. Miłego weekendu, Pasjo!
  • Pasja 13.02.2022
    Witaj i miło mi.
    Zapraszam się rozgościć. Pozdrawiam
  • Trzy Cztery 12.02.2022
    Ta opowieść, mówiona takim "swoim językiem", na początku zaznajamia z trudną, pełną emocji historią rodzinną chyba po to, żeby silniej zadziałał drastyczny obraz ogałacania szaf i ścian: "O! Futro, tamta bluzka śliczna". A przecież to futro i ta bluzka dotykały ciała konkretnej kobiety. Ubrania, perfumy, biżuteria, meble...
    Później, gdy dom zamienia się w lokal, już nawet mniej to boli, bo człowiek jest zahartowany. I wie, że to tylko ubrania, perfumy, ściany, sufit, a wreszcie - jak w tytule - tylko skóra... tylko kości...
  • Pasja 13.02.2022
    Tak naprawdę przedstawia spokój i zamieszanie losem. Innym dla żyjących, innym dla zmarłych. Dwa obrazy: jeden to godzenie się z przystankami życia i zachowanie godności dla zmarłych, drugi, to okradanie zmarłych z posiadania wspomnień.
    Dziękuję za sufit i zahartowanie. Pozdrawiam
  • Iza Luis 12.02.2022
    Obcy nie mieli prawa do splądrowania mieszkania, bo to bohaterka wszystko dziedziczyła. Tylko po bezdzietnych małżonkach majątek przechodzi na dalszą rodziną. To mocny akcent w tej opowieści, pokazujący bezduszność i chciwość, ale ciut mi przeszkadza.
    Piękna i smutna historia. Nasze życie jest tylko (lub aż) historią czyjegoś opowiadania. Pozdrawiam.
  • Trzy Cztery 12.02.2022
    Iza Luis, chyba nie masz racji. Bohaterka była pasierbica Karoliny, która zmarła jako ostatnia. W dawniejszych czasach pasierb/ pasierbica w ogóle nic nie dziedziczyli. A rodzeństwo zmarłej/ zmarłego - tak jak tutaj - owszem.

    tu mozna poczytać o dziedziczeniu przez pasierbów:

    https://www.infor.pl/prawo/spadki/zasady-dziedziczenia/686392,Kiedy-dziedziczyc-bedzie-pasierb.html

    Kiedy pasierb może dziedziczyć

    Sytuacja pasierba jako spadkobiercy ustawowego jest bardzo słaba- dziedziczy on w ostatniej możliwej kolejności. Zgodnie z art. Art. 9341 znowelizowanego (po 28 czerwca) kodeksu cywilnego pasierb dziedziczy dopiero wtedy, kiedy spadkodawca zmarł nie pozostawiając spadkobierców w postaci:

    małżonka
    zstępnych
    rodziców
    rodzeństwa
    dziadków i ich zstępnych
  • Trzy Cztery 12.02.2022
    W dawnych czasach pasierb nie miał prawa do żadnego dziedziczenia. Możliwe, że o tych czasach - dawniejszych - jest ta opowieść.
  • Iza Luis 12.02.2022
    Trzy Cztery możliwe, że masz rację i przyznaję, że nie wzięłam pod uwagę dawnych czasów tylko trochę podobną historię dalszej rodziny. I przypadkiem tam macocha też miała na imię Karolina, tylko były dwie pasierbice.
    Dzięki za wiedzę. A nuż będzię przydatna :)
  • Iza Luis 12.02.2022
    Wycofuję trzy czwarte mojego komentarza, bo dotyczył czasów współczesnych.
  • Pasja 13.02.2022
    Dla niej to nie miało znaczenia w obliczu odejścia bliskich. Jeśli już, to po rodzicach odziedziczyła stare mieszkanie. Może z biegiem czasu inaczej by zareagowała na najazd krewnych Karoliny. W tamtej chwili nie potrafiła.
    Tak, często opowiadanie jest kalką czyjejś historii.
    Pozdrawiam
  • „ świat poprzekładany miłością słodką jak tort czekoladowy” Ale ładne porównanie.
    „ Dobrze, że pozostawili ciszę.” I to też cudowne!

    Masz tu więcej takich brylancików jak wyżej, co dobitnie wskazuje na Twoje poetyckie „skrzywienie”, co oczywiście dodaje Twojemu stylowi specyficznego smaku i kolorów. Opowiadanie niby lekko senne i utrzymane w spokojnej tonacji, jednak przejmujące i przeszywające swoim przekazem odbiorcę.
    Pięknie!
    Pozdrawiam serdecznie.
  • Pasja 13.02.2022
    Dziękuję Maurycy za ciekawe senne refleksje i za słowa.

    Spokojnej nocy
  • Narrator 13.02.2022
    „Krzyk wewnętrzny i ciepło strużki cieknącej po nogach wywołało strach.” — doczytałem do tego miejsca i dalej nie miałem siły kontynuować. Nie na moje słabe nerwy. Dokończę, gdy będę w lepszej formie.
  • Pasja 14.02.2022
    Czasem tak mamy, że nie dokańczamy. Dziękuję. Pozdr.
  • Witamy w Bitwie i życzymy dobrej zabawy.
  • Przejmujące opowiadanie z traumą i z cyklem przemijania w tle, a w centrum dotknięty tym wszystkim bohater, a w zasadzie bohaterka.
    Zdecydowanie warto przeczytać.

    Dziękuje i życzę miłego dnia :)
  • Rozpoczynamy Głosowanie:
    https://www.opowi.pl/forum/literkowa-bitwa-na-proze-glosowanie-w935/

    Zapraszamy obowiązkowo Autorów do czytania i zagłosowania.
    Głosowanie potrwa do 08 marca /wtorek/ godz. 23:59

    Literkowa pozdrawia i życzy przyjemnej lektury.
  • Dekaos Dondi 06.03.2022
    Pasjo↔Ciąg ludzkich zdarzeń, nie zawsze chcianych. I cały ten klimat postępujący... najbardziej ostatni akapit.
    Dobrze to wszystko, oddane w tekście↔Pozdrawiam:)↔%
  • Pasja 09.03.2022
    Czas pisze za nas życie, a my jesteśmy tylko procedurą.

    Pozdrawiam

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania