LBnP49 Wiarygodność chwilowo słuszna

Nie można umieć na 100%. Człowiek pobieżny, uważający się za erudycyjnego macho, popełnia śmiertelny grzech próżności: ma skażone, toksyczne, wąskie pole manewru, dysponuje chybotliwym zestawem argumentów, które są w zasadzie słuszne, niejako właściwe i ogólnie wyznawane: dopóki nie puknie się w głowę i nie odkryje nowych.

Ulega czarom samo pychy: im mniej wie, tym łatwiej mu lawirować pomiędzy interpretacjami. Orientuje się co prawda, że komuś biją dzwony, lecz co to za powód do dumy, skoro nie zna ich znaczenia dla samotności dzwonnika, ma blade rozeznanie o jego rodzinie i jeszcze skromniejsze pojęcie o ilości spróchniałych schodów prowadzących na wieżę, gdzie mieszka, nie mówiąc o ewolucji ludwisarstwa w Kolumbii.

Lecz kiedy już nareszcie przekopał się przez encyklopedyczną wiedzę o kraju, skąd bije dzwon, i gdy stał się niekwestionowanym autorytetem w temacie „Kolumbia”, jedzie po mapie spłoszonym wzrokiem i widzi, że tuż obok rozciąga się Wenezuela, jego następna, rozdzwoniona ignorancja, kolejna przestrzeń nasycona sidłami dylematów, strefa, w której dzwony stanowią ledwie szczyt góry lodowej, bo oto pojawiają się przed nim dodatkowe zagadnienia związane z dziejami metalurgii podczas wypraw krzyżowych.

A gdy już przebrnął przez problemy związane z dzwonami, dowiaduje się, że w Hiszpanii, małej ojczyźnie byków i Picassa, też jest co nieco do przyswojenia i tam też można popisać się nieuctwem.

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 6

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (12)

  • W edycji może być zgłoszony tylko jeden tekst. Określ się i jeden usuń z prac konkursowych.

    Literkowa,
  • słone paluszki dwa lata temu
    nerwinko,
    Oto krok po kroku, co powinieneś zrobić:
    1) nadać nr edycji = LBnP 49
    2) wkleić link z nowym opowiadaniem konkursowym, poprzedzając treścią, że poprzedni link jest nieaktualny
    3) dobrze się bawić!
  • Poncki dwa lata temu
    Przyjemna lektura.

    Nawiasem mówiąc.
    Opisujesz sytuację, która dotyczy każdego z nas.
    Czy nie jest tak, że tylko krowa zdania nie zmienia?
  • pkropka dwa lata temu
    Krótko, acz treściwie. Nikt nie jest w stanie posiąść całej wiedzy, grunt to umieć przyznać się do pewnych braków. No i uczyć się całe życie :)
  • Witamy w Bitwie i życzymy dużo dobrej zabawy.
    Zmień kategorię z Publicystki na Bitwy

    Lterkowa
  • 110101011 dwa lata temu
    Bardzo ciekawe zagadnienie, Panie Nerwinko. Wiedza to niewyczerpane źródło, kopalnia bez dna, bezkres - w tym ujęciu nie można nie zgodzić się, że żaden człowiek nie jest w stanie posiąść całej wiedzy, gdyż jest ona w ciągłym rozwoju, jest nieskończonością. Człowiek, który całe życie zgłębia wiedzę w danej dziedzinie, może dojść do poziomu eksperta, służyć innym ludziom, niosąc kaganek oświaty - lecz w dzisiejszym świecie, w erze totalnej informatyzacji, Internetu i mediów społecznościowych, wiedza jest na wyciągnięcie ręki. Ale niewielu po nią sięga - pokolenie pochylonych głów nie szuka bowiem wiedzy w Internecie, tylko rozrywki. Młodzi nie potrafią szukać informacji, Internet pluje gejzerem pereł przed wieprze...
    Pozdrawiam serdecznie i kłaniam się z uszanowaniem,
    Poncjusz
  • nerwinka dwa lata temu
    110101011
    Niestety, sięganie po wiedzę nie jest w gromadnej modzie i zawsze należało do wytrwałych. Lecz winą za ten stan rzeczy obarczyłbym nie balangowiczów, a pedagogów nie potrafiących przekonać i zachęcić ich do jej (wiedzy) szukania.
  • Rozpoczynamy Głosowanie!

    Zapraszamy na Forum:
    https://www.opowi.pl/forum/literkowa-bitwa-na-proze-glosowanie-w935/

    Autorzy czytają i pozostawiają komentarze i nagradzają według zasady: 3 - 2 - 1 plus uzasadnienie; dlaczego?
    Głosowanie potrwa do 20 /poniedziałek/ godz. 23:59

    Literkowa pozdrawia i życzy przyjemnej lektury.
  • Dekaos Dondi dwa lata temu
    Nerwinka↔Ano tak. Mądry człek to ten, który wie, że wszystkiego nie wie, a tym samym uzupełnia swoją wiedzę–jeżeli tak wola jego.
    Aczkolwiek brak wiedzy, nie musi oznaczać, braku inteligencji, jeno np: brak zainteresowania tematem itp....
    Pozdrawiam?:)
  • Autorze nie zagłosowałeś!... Masz jeszcze czas do 28 czerwca /północ/
    (głosujemy według zasady: 3 - 2 - 1 plus uzasadnienie; dlaczego?)
    Zapraszam na Forum: https://www.opowi.pl/forum/literkowa-bitwa-na-proze-glosowanie-w935/
  • Poncki dwa lata temu
    Wymyśliłem, że tym razem tutaj dam Ci znać.
  • Ruszamy z Bitwami!

    Głosujemy do poniedziałku na najlepsze opowiadanie.

    Zapraszamy na Forum!
    https://www.opowi.pl/forum/literkowa-bitwa-na-proze-glosowanie-w935/

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania