Oda do żałości

O żałości, głupców towarzyszko

Kochanko moja grzechami młodości okupiona

Dziewictwa złodziejko, stłamszona w kieliszku

Przed tobą pochylam wiotkie ramiona

I czekam.

 

Kwiat pustyni w niewolniczych łez oceanie

Przeżuwam każdego dnia, podniecając się goryczą

I ku czczym wodom wznoszę błaganie

Łkam, rękoma włosy wydzieram, skowycząc

Prosząc o znak.

 

Złóż na me ramiona flagę tkaną z purpury

Okrzyknij mnie głupcem, koronuj błaznem

Obejrzyj moje sumienie ze skóry

Potraktuj mój kręgosłup organicznym spazmem

I patrz

 

Żałości droga, nie tyś jest winną

Ślubuję uroczyście, ciebie się nie zrzeknę.

Miłość nasza instancją wyuzdaną, przedziwną

Pozwól teraz, że przed tobą uklęknę

Czy tak?

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 12

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (44)

  • piliery 18.08.2019
    Kochanowski by się nie powstydził.
  • betti 18.08.2019
    Ale po co nieboszczyków ruszać i kopiować ich styl, kiedy oni, gdyby dzisiaj żyli pisaliby zupełnie inaczej. Nie rozumiem sensu.
  • LinOleUm 18.08.2019
    betti nie rozumiem sensu Twojego komentarza.
  • betti 18.08.2019
    LinOleUm to inaczej, po co Ci ten patos podniesiony do rangi zachwytu i metafory dopełniaczowe?
  • LinOleUm 18.08.2019
    Bo mam wolną wolę i uznałam, że tak chcę napisać ten wiersz.
  • betti 18.08.2019
    LinOleUm ale dzisiaj nikt tak już nie pisze, to lamus.
  • Aisak 18.08.2019
    Lin
    I to jest piękna odpowiedź.
  • LinOleUm 18.08.2019
    betti ktoś musi być lamusem w świecie postępowych troglodytów
  • LinOleUm 18.08.2019
    Aisak i dziękuję :)
  • betti 18.08.2019
    Żałosne, ale jako argument dla gawiedzi - doskonałe.
  • LinOleUm 18.08.2019
    betti jeżeli masz do mnie jakiś problem personalny to możemy to załatwić poza publicznym okiem.
  • betti 18.08.2019
    LinOleUm wypowiadam się cały czas na temat tego pseudo wiersza, a Ty nie?
  • LinOleUm 18.08.2019
    betti dlaczego uważasz to za "pseudo wiersz"?
  • piliery 18.08.2019
    betti Pozwolę się z Tobą nie zgodzić. Choć dziś tak się "nie pisze". No to co?To jest to dobra i warsztatowo i merytorycznie poezja. Toć np. ten fragment jest naprawdę porządną poezją: " Dziewictwa złodziejko, stłamszona w kieliszku / Przed tobą pochylam wiotkie ramiona /I czekam." Nie znaczy ze jest to wiersz doskonały. Mam np; wątpliwość dot. "sumienia ze skóry" . Brzmi dobrze ale nie umiem tego rozczytać. Każda rozkminka wydaje mi się nieprawdziwa.
  • piliery 18.08.2019
    LinOleUm Wracam. Doszedłem do wniosku że nie rozumiesz pojęcia "sumienie". Sumienie w żadnym wymiarze nie jest materialne wiec każde określenie które nie spełnia tego kryterium jest niezrozumiałe.
  • betti 18.08.2019
    piliery na litość boską, przecież ten wiersz zjadł patos. Poza tym po co wzorować się na czymś, co od dawna w lamusie, to prawie lata świetlne. Dla jakich to wielkich wartości mamy się cofać? Dzisiaj każdy tak może napisać, to żadna sztuka.
  • LinOleUm 18.08.2019
    betti nie-sztuka to moja specjalność. Bardzo słabo znam polskich poetów, Kochanowskiego raczej nie darzę sympatią. Nie wzorowałam się na niczyim stylu. Każdy mój pseudo-wiersz jest przeżarty angstem i patosem, bo piszę terapeutycznie, żeby wyrzucić z siebie negatywne emocje i trochę wyjść z odrealnienia, a publikuję mimochodem.
    Nikt nie każe Ci tego lubić - you do you - ale nie zarzucaj mi kopiowania stylu kogoś, o kogo istnieniu wiem tylko z podręcznika.
  • LinOleUm 18.08.2019
    piliery Nie rozumiem pojęcia sumienie, to prawda.
  • betti 18.08.2019
    LinOleUm pisz co chcesz, bo co mnie to tak naprawdę obchodzi? Myślałam, że może chcesz jakoś lepiej, ale skoro trzymasz się tego jak pijany płotu, to nic mi do tego. Przecież istotnie czytać - nie muszę. Przepraszam więc jeżeli moje komentarze w jakiś sposób Ciebie dotknęły, nie to było zamiarem.
    Pozdrawiam.
  • LinOleUm 18.08.2019
    betti jak będę potrzebować mentora, to się do ciebie zgłoszę
  • betti 18.08.2019
    LinOleUm chyba już nie mam cierpliwości... cóż, każdy wcześniej czy później się wypala. Niemniej życzę Ci powodzenia i żeby ta terapia przynosiła - owoce.
  • piliery 18.08.2019
    LinOleUm to po co tego słowa używasz?
  • piliery 18.08.2019
    betti w sztuce nie ma postępu - jest tylko ciągłe poszukiwanie. Jednak to co odkryte nigdy się nie starzeje. Struktura piękna , pozornie zmienna, jest stała. Nie mam nic przeciw korzystaniu ze starych kanonów - jedynie treść musi mieć sens. Chętnie bym coś napisał czternastozgłoskowcem (może to zrobię) i chętnie bym się czasem "usłowacczył". Kochanowskiego spotkałem tu nie raz a Rejów na opowi cała masa - niech sobie będą. A LinOleum - może kiedyś Kochanowskiego przeczyta. ;)
  • LinOleUm 18.08.2019
    piliery przez własny kaprys.
  • Justyska 18.08.2019
    Kurcze swietne to. Wybacz krotka wypowiedz, ale jakos tal slow mi braklo.
    Dobra robota.
    Pozdrawiam
  • LinOleUm 18.08.2019
    Nie ma sprawy, każda opinia się dla mnie liczy, cieszy mnie to, że się podobało!
  • Aisak 18.08.2019
    Niezłe.
  • LinOleUm 18.08.2019
    Dziękuję~
  • riggs 18.08.2019
    Świetne
  • LinOleUm 18.08.2019
    Dziękować!
  • Dekaos Dondi 18.08.2019
    LinOleUm→Bardzo mnie się podobało!!! Tak jak drzewiej bywało. Lubię w takim stylu też.
    No i treść, też zacna. Pozdrawiam→? x 5
  • LinOleUm 18.08.2019
    A ja bardzo doceniam i dziękuję!
  • Dekaos Dondi 18.08.2019
    Zapomniałem→te oddalone rymy→''znak'' / ''patrz'' / ''tak'' →też na Tak!→ Taka ''kropka nad: i''
  • Misiu M 18.08.2019
    bardzo dobry wiersz - 5
  • LinOleUm 18.08.2019
    Dziękuję
  • Angela 18.08.2019
    Bardzo fajnie Cię znowu poczytać. Jestem na TAK.
    Pozdrawiam.
  • LinOleUm 18.08.2019
    I bardzo dobrze jest wrócić!
  • Aisak 18.08.2019
    :-/
  • Aisak 18.08.2019
    LinOleUm 8 godz. temu
    Bo mam wolną wolę i uznałam, że tak chcę napisać ten wiersz.

    I nikt nie ma prawa tego podważać.
    Mimo, iż się tak nie pisze...
    Kogo to obchodzi, że się tak nie pisze?

    Ludzie, którzy czegokolwiek nakazują są tacy głupi...

    Poezja to nie sztywne ramy i zasady.

    (Zaraz przybędą znawcy z informacją, że się nie znam. Otóż znam się na moim sercu. Ono doskonale wie, co jest dobre).
  • LinOleUm 18.08.2019
    Wzruszyłam się, wybacz.
  • Aisak 18.08.2019
    To było ogólnie.
    Taki protest action.
    Collection.
  • Canulas 18.08.2019
    Wszystko co robi się nie odpryskiem przypadku, a świadomie - ma i mieć będzie sens. Teatralność bijąca z utworu jest świetna w swym odrealnieniu. Bardzom na tak. Zwłaszcza wejscie dosadne. Widzę typa gadającego do czaszki na dłoni.
  • LinOleUm 18.08.2019
    o, a tego w głowie nie miałam, ale rzuciłeś nowe światło na mój własny bohomaz i teraz nabiera innego sensu. Wow. Dzięki?
  • Tomasz Bordo 18.08.2019
    Canulas możesz mi wyjaśnić co to miało być za pożegnanie i zażenowanie?

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania