odwiedzić mamę

zrobić pranie

zetrzeć swoje imię wypisane palcem w kurzu na regale

umyć szesnaście szklanek

wysłuchać jak nad ranem

karmiła z balkonu koty białą oranżadą

a na pożegnanie

być obślimaczonym

czyli ucałowanym

i usłyszeć

nie wpadnij pod samochód przechodząc przez ulicę

 

- chciałoby się jeszcze raz

Średnia ocena: 4.9  Głosów: 8

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (61)

  • Tjeri dwa lata temu
    Smutne i ściskające.
    Ale wywołuje również sentymentalny uśmiech.
    Czasami takie szczegóły (dot. mamy) zacierają się mimo odwiedzin. Dlatego trzeba doceniać i pielęgnować pamięć.
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Smutne i ściskające. Moja mama miała trzydzieści pięć lat, gdy zachorowała na schizofrenię. Żyła z tą chorobą kolejnych trzydzieści. Zmarła mając sześćdziesiąt siedem.
    Odwiedziny u mamy wiązały się z wieloma obowiązkami, ale też były próbą wzajemnego wniknięcia w nasze światy. Mama zawsze czekała np. na mój nowy wiersz.
    To był początek wizyty: zapalała papierosa, i słuchała...
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Podłużny stół pod oknem, dwie szklanki herbaty, pełna popielniczka, pokój pełen dymu...
  • Tjeri dwa lata temu
    Trzy Cztery, to dopowiedzenie w komentarzu równie ściskające.
    Ja zapominam jaka była, mimo że jeszcze jest. Nie wiem co gorsze.
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Nie wiem, co napisać, Tjeri.
  • Narrator dwa lata temu
    „być obślimaczonym
    czyli ucałowanym”

    Pamiętam, wycierałem policzek końcem rękawa. Teraz nie ma już czego wycierać, dlatego lepiej o tym nie myśleć: mnie nic to nie pomoże, dzieci nie zrozumieją, bo tak ma być.

    Pozdrawiam 5. ?
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Mokre, najserdeczniejsze obcałowywanie...
  • rozwiazanie dwa lata temu
    "nie wpadnij pod samochód przechodząc przez ulicę" - zadzwoń jak tylko dojedziesz do domu. Prawda o mamie.
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    rozwiazanie - wieczna troska.
  • Grain dwa lata temu
    Nasze matki zostawiły nam nie tyle pamięć, co rozumienie, pojmowanie pewnych spraw tak. że życie wydaje się lepsze niż było i już nie będzie.
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Coś w tym jest. Gdy matki jeszcze żyją, wciąż jest w nas trochę usprawiedliwionego dziecięctwa. Później to dziecięctwo jest... nieusprawiedliwione. Jeśli jeszcze jest.
  • kigja dwa lata temu
    Szkoda, że dopowiedzenia nie ma w tekście. Przynajmniej tego fragmentu od próby...

    Kochajmy wspomnienia.
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Kigja, częściowo można to dostrzec w tych słowach:

    wysłuchać jak nad ranem
    karmiła z balkonu koty białą oranżadą

    Wysłuchiwanie historii jest wnikaniem w światy. Albo próbowaniem wnikania.

    Lecz wiersz miał być głównie o tęsknocie.
  • DrV dwa lata temu
    Straszny i piękny i dwuznaczny
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    DrV, dzięki za podzielenie się odbiorem.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    To imię w kurzu najbardziej.
    Pozdrawiam ?
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Pobóg, mnie też. I ja pozdrawiam ?
  • Dekaos Dondi dwa lata temu
    Trzy Cztery↔Ładnie. Tak po prostu. Ano chciałoby się... jeszcze raz... może będzie jeszcze okazja... żeby przeczytać Jej, wiersz... w zupełnie "innej odsłonie"
    Pozdrawiam?:)↔%
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Deakos, hahaha, jeśli jest niebo i piekło, ja tam na pewno będę czytała wiersze:))
    Nawet sama sobie. Nie tylko swoje.
  • Pasja dwa lata temu
    Piękny i z taką troską pisany. Każdy wers, każde słowo rozwiązuje tajemnicę uciekającej prozy życia. Ty jednak łapiesz czas i zatrzymujesz to w białej oranżadzie i w kurzu wspomnień. W środę jechałam tramwajem i mała dziewczynka w kasztanowych lokach szczebiotała nieustająco… nagle mówi: - patrz tatusiu tam się jedzie do babci Reni… - tak, jutro pojedziemy do niej… - odpowiedział tato.
    - No, nie znowu mama będzie musiała odkurzać i sprzątać ten syf… Tato lekko poruszony, ale nic nie mówiąc ciągnął temat babci w innym wydaniu.

    Pozdrawiam serdecznie
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Pasjo, miło mi, że wiersz się podoba.
    Co do historii z dziewczynką - trochę smutna. Róże są powody zobojętnienia na swoje otoczenie i - np. - nie dostrzeganie kurzu, czy zbierających się na stole naczyń. Często takie zobojętnienie wiąże się z jakimś dramatem. Warto uczyć dzieciaki głębszego spojrzenia.

    I ja pozdrawiam!
  • Szpilka dwa lata temu
    Jak zwykle masz coś do powiedzenia w wierszach, a nie tylko mówisz, jednak ten rząd czasowników mi się nie podobuje, sorry, mamy różne poczucie wierszowanej estetyki ?
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    "Nigdy nie uwierzę, że Trzy Cztery to Szpilka i odwrotnie" - tak pisała Piecuszek. I miła rację. Mam nadzieję, że ten Twój wpis, Szpilko (cytuję: "mamy różne poczucie wierszowanej estetyki"), przekona także użytkowniczkę, która do tej pory nie przeprosiła mnie (i Ciebie ) za to, że wmawiała ludziom, iż jesteśmy jedną i tą samą osobą!

    ???

    laura123 ponad rok temu:

    Jak nie pod nickiem Szpilka, to Trzy Cztery... może z dwoch nickow większą wiarygodność będziesz miała, jeszcze powinnaś sama ze sobą pogadać, odlot bylby jeszcze lepszy... ?

    Piecuszek ponad rok temu:

    Nigdy nie uwierzę, że Trzy Cztery to Szpilka i odwrotnie.
    A co do wiersza to rady Trzy Cztery są zasadne. Poza tym drugie się* prosi się o wywalenie. Może napisać: aż strach pomyśleć.

    laura123 ponad rok temu:
    Piecuszku, a ja tak właśnie myślę... są identyczne, chyba, że to bliźniaczki...

    Piecuszek ponad rok temu:

    laura123
    Moim zdaniem nie są. Zupełnie inaczej piszą i komentują. Nie da się ich pomylić.

    https://www.opowi.pl/zielono-mi-a66415/

    ???

    Nie jesteśmy tą samą osobą Piszemy inaczej! I to jest dobre!

    Co do tego wiersza - nie mam więcej podobnych. U mnie każdy wiersz to inna przygoda i do każdego podchodzę inaczej. Tutaj w moim zamyśle leżało użycie wielu czasowników w podobnej formie, od tytułu zaczynając. Miało być "odwiedzić, zrobić, zetrzeć, umyć, wysłuchać i usłyszeć", żeby puenta:
    "- chciałoby się jeszcze raz" - miała mocną rację bytu.

    Zauważyłaś, że ten wiersz to jedno zdanie?

    Dziękuję za komentarz!
  • Szpilka dwa lata temu
    Trzy Cztery

    Niestety, pamiętam tylko słowa osób, które darzę sympatią albo cenię, po cóż zaśmiecać sobie głowę "słowami chorymi od słów"?

    Wydaje mi się, że w wierszach wolnych jest więcej swobody twórczej, klasyk mocno ogranicza, z wielu wyrazów trzeba rezygnować, bo akcentowo nie współgrają np., dochodzi jeszcze organizacja wiersza ?

    Bez interpunkcji nie można wyodrębnić zdania, bo jak? Pewnie chodziło Ci o myśl.
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Szpilka, myśl zawartą w tym wierszu zapisać można jako jedno zdanie:

    Zrobić pranie, zetrzeć swoje imię wypisane palcem w kurzu na regale, umyć szesnaście szklanek, wysłuchać jak nad ranem karmiła z balkonu koty białą oranżadą, a na pożegnanie
    być obślimaczonym, czyli ucałowanym, i usłyszeć: nie wpadnij pod samochód przechodząc przez ulicę - chciałoby się jeszcze raz.

    O to mi chodziło, gdy napisałam, że jest to jedno zdanie.

    Pierwsza cz. komentarza - o co tam chodzi? Napisz, odpowiem wieczorem.
  • Szpilka dwa lata temu
    Trzy Cztery

    OK, chodzi o pomówienie - who is who, zapomniałam o tym incydencie, bo nie warto pamiętać. O!

    Udanego dzionka ?
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Szpilka, masz rację. Przeprosin też na pewno się nie doczekamy. Dzięki za odpowiedź.
  • MartynaM dwa lata temu
    O matko i córko!

    Komentarze sprzed roku trzeba wyciągać, ot się Trzy Cztery wzięła za robotę, a sprzed dwóch czy trzech nie łaska?

    Jakie to wszystko żałosne...
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Ja tu jestem dopiero rok i cztery miesiące. Nie wiem, co i o kim pisałaś dwa i trzy lata temu. I nie zamierzam się w te tajemnice zagłębiać. Wiem za to jak mnie przywitałaś.
    Domyślam się, że teraz jest Ci trochę wstyd... :)
  • MartynaM dwa lata temu
    Trzy Cztery, łatwo to wytłumaczyć, zarówno Ty jak i Szpilka na poparcie swoich tez używacie jako przykładów innych autorów. Czesto bez sensu, jak ostatnio u Ponckiego, gdzie po moim komentarzu o przypadkowym rymie w prozie, pojechałaś tekstem, że Szymborska w wierszach wolnych też sobie na rym pozwalała.

    Gdzie tu logika?

    Szpilka robi dokładnie to co Ty. Jeśli lubi autora, to tak będzie naginać prawdę i takich przykładów szukać, że bez względu z jaką głupota w tekście mamy do czynienia, jej zdaniem jest cud - miód. I Ty robisz to samo.

    Ja bym się wstydziła pisać takie bzdury jak Wy i firmowac to własnym nickiem.

    Dobrej nocy czy spać nie możesz?
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Tak, tak. I dlatego jesteśmy jedną osobą.
    Miłych snów.
  • MartynaM dwa lata temu
    Trzy Cztery, no bardzo podobne jesteście... dlatego łatwo Was pomylić.

    Też miłych życzę...
  • Szpilka dwa lata temu
    Trzy Cztery

    Recepta na zawarcie pokoju z awanturnicą jest bardzo prosta, chwal dzieła jej pupila, wszak ona od bardzo dawna próbuje z niego wielkiego poetę zrobić i nie byłoby w tym nic złego, gdyby pupil w piórka nie obrósł i nie uwierzył, że wielkim poetą jest. A teraz porównaj pisanie puplia sprzed dwóch lat i moje, kto od kogo się uczył rymowania? A dziś pupil cherlawą klatę pręży i język pokazuje, chcąc wymusić na mnie pochlebne opinie. A taki gest Kozakiewicza ?, jeszcze się musi pupil wiele nauczyć, aczkolwiek mam duże wątpliwości, czy zdoła, skoro przez dwa lata nie załapał, na czym polega satyra.

    Przyjrzyj się też, kto przybiegł z awanturą pod mój tekst, a ja tylko napisałam ripostę na zaczepkę pupila. Zauważyłaś projekcję? Wszystko, co innym zarzuca, sama popełnia. Zarzuciła mi, że jestem Ośmiorniczką, mam dziesiątki kont jak jej pupil, trolluję na portalu, sama siebie chwalę i oceny stawiam, tjaaaaaaaaaaaaaaaa, fakty jednak, gdy się je zbierze razem, przeczą pomówieniom awanturnicy, ale tutaj fakty nie mają znaczenia, bo awanturnica je zakrzyczy, zadepcze, opluje.

    Bliźniaczki

    Kto mi powie że w tym kraju
    Szpilka dobre rymy składa
    Temu rzeknę z piedestału
    Że to zwykła jest żenada.

    W raz z nią pisze przyklejdupa
    Która Kigja się nazywa
    Wali smętem prosto z trupa
    Rymem również nie wyrywa.

    Bliźniaczki
    Autor: Jamazur69
    Data dodania: 15.12.2020

    https://www.opowi.pl/blizniaczki-a65154/

    Moskalikowa riposta na zaczepkę Jamazura

    https://www.opowi.pl/moskalikowa-riposta-na-zaczepke-jamazura-a65189/

    Data dodania: 16.12.2020
  • MartynaM dwa lata temu
    Szpilka, długo nad tym myślałaś? Nie oceniaj wg siebie. Chwaliłam rym u Bogumiła, bo zrobił postępy. Chwalę rym u Ciebie. Stawiam Was jako wzór jeżeli chodzi o dobre rymowanie.
    Za dużo tu częstochowskiego rymu.

    Nie wyskakuj z pupilami, jeszcze moimi, to poniżej poziomu.
  • Trzy Cztery dwa lata temu
    Szpilka, a więc bliźniaczki na opowi to tradycja. Po dacie publikacji moskalików widać, że były przed moim przyjściem na portal, i później. W różnych zestawach.

    Co do Bogumiła i MartynyM - oni też są parą bliźniąt. Robią takie same błędy gramatyczne w swoich publikacjach. To znak!

    Do jutra, do spotkania pod tekstami. Pozdrawiam wszystkie bliźniacze pary, a też trojaczki, czworaczki, pięcioraczki, sześcioraczki...
  • Noico dwa lata temu
    Szpilka przecież Ty masz co najmniej z pięć kont, więc o co ten cały krzyk? A Janmazur to odrębna osoba, nie związana z nikim dotychczasowym z opowi. Czy każdego kto Cię skrytykuje będziesz odtąd oskarżała o bycie Bogumiłem? To jest po prostu kompleks. Mnie się te moskaliki Janamazura podobają, w dodatku bardzo celne. Niczego im nie brakuje. Zresztą widzę, ze nawet Marek je pochwalił, a z jego opinią chyba się liczysz, prawda?
  • słone paluszki dwa lata temu
    To jest nick JA MAZUR, a nie JAN MAZUR ?
  • Szpilka dwa lata temu
    Noico

    Tak, tak, jak i odrębne są Twoje klony, którym wychwalasz swoje gnioty.

    Patriota 9 miesięcy temu
    Ale trzecia strofa bardzo dobra. Druga trochę gorsza, no ale jeszcze może być.

    https://www.opowi.pl/watpliwosc-a71064/

    Morus rok temu
    Bardzo ładny wiersz. Pozdrawiam.

    https://www.opowi.pl/oda-do-milosci-a68781/

    To guano, które ukleiłeś, to nie jest żaden moskalik, naturalne, że Ci się podoba, bo lepiej nie potrafisz!

    Nie mam pięciu kont, stary oszuście, Ty masz dziesiątki, co Ci już tysiące razy udowodniono! Tupeciarzu!

    Jamazurem też jesteś, bo takie guano ulepić, to mógł tylko Bogumił vel Celina, Morus, Patriota i cała gama Twoich klonów.
  • Szpilka dwa lata temu
    Trzy Cztery

    Do spotkania pod tekstami, być może ?
  • Noico dwa lata temu
    Szpilka pięć masz jak w banku, więc się wypieraj;)) Do stawiania piątek pod kutymi na zimno gniotami;))) I jeszcze nie potrafisz znieść krytyki, na każdą reagujesz zdwojoną agresją. Proponuję więcej warsztatów ze znanymi poetami, może pomoże, choć nie na pewno.
  • Noico dwa lata temu
    Szpilka jesteś naładowana agresją, jak kaczka prosem.
  • Szpilka dwa lata temu
    Noico

    Udowodnij, mam dwa zapasowe, jeden był na Miśka trolla, drugi założyłam, gdy Jaśkowi odbiło i zaczął pornografię szerzyć. Misiek to też Twój koleś, co nie?

    Poza tym, sama ze sobą nie gadam, co nie Pucio? Wkleić, jak ze sobą gwarzysz?

    CZUBEK!!!
  • Noico dwa lata temu
    Szpilka no to do trzech już się przyznałaś sama. Powinnaś się nazwać Frustratynką. Najbardziej by pasowało;)
  • Noico dwa lata temu
    Szpilka a poza tym Misiek nie był, ani nie jest żadnym trollem, tylko poetą takim samym jak każdy tutaj. Bronił się przed nieuzasadnioną agresją ze strony paru użytkowników. Odszedł, bo nie mógł dalej znieść psychicznie nieuzasadnionego poniżania. Publikuje dużo fajnych wierszy, na innych portalach. I jego wiersze mają chociaż duszę i piękno, w przeciwieństwie do Twoich kutych na kowadle tygodniami gniotów hartowanych w occie.
  • Szpilka dwa lata temu
    Noico

    A publikuję z tych kont jak Ty? Absolutnie, to są konta na trolle i tyle w temacie.
  • Szpilka dwa lata temu
    Noico

    Nie kłam, on mi na priv paskudne rzeczy napisał i mogę mu zrobić koło pióra, poza tym to grafoman całą gębą, któremu się ubździło, że poetą jest, do tego agresywny grafom.

    Blabla, wredny trollu, obiecywałeś villanellę i co? Guano, cieniasie, z sonetu też się wykpiłeś, historię będzie pisał, na czole SE napisz - CZUB!
  • Noico dwa lata temu
    Szpilka poza jednym Jankiem, któremu administrator Antek na to pozwalał, co się dziwię bo to rzeczywiście było chamskie, nikt cię tutaj pierwszy, ani z własnej inicjatywy nie trollował. To po pierwsze. Chyba, że komuś na odcisk nacisnęłaś, ale to raczej Ty pierwsza zawsze wykazujesz inicjatywę bo się uważasz za kogoś lepszego.

    Możesz się pochwalić chociaż jakimiś publikacjami w tygodnikach literackich, jak choćby M.M., czy I.I.
  • Szpilka dwa lata temu
    *grafoman
  • Noico dwa lata temu
    Nawzajem, grafomanko kutych na zimno miesiącami gniotów.
  • Szpilka dwa lata temu
    Noico

    Dobra, obrzydły mi te trolliczne łgarstwa, Twoje i Twojej kolesiówy trollicy, pod moimi publikacjami stoi czarne na biały, kto na kogo napada. Swoje publikacje możesz SE w tyłek wcisnąć, Bolasie. Sam za nie płacisz i sam się drukujesz.

    Do nienapisania, mam dość bezczelnych trolli i grafomanów!
  • Noico dwa lata temu
    Szpilka masz jakieś publikacje w tygodnikach literackich? Bo ludzi, których tutaj wyzywasz mają?
  • Noico dwa lata temu
    "Sam za nie płacisz i sam się drukujesz". Chyba o sobie mówisz droga Szpilko.
  • słone paluszki dwa lata temu
    A ostrzegałam:
    Małtyna jest jak kleszcz.
  • MartynaM dwa lata temu
    Ale ty się dzisiaj nabiegasz... ale sport, to zdrowie.???
  • słone paluszki dwa lata temu
    Trzeba zaopatrzyć się w spray przeciwko kleszczom?
  • słone paluszki dwa lata temu
    Bo ja mam jedno pytanie, tak wogle, co zostało napisane kilka komentarzy wyżej. Cytuję:

    Nie kłam, on mi na priv paskudne rzeczy napisał i mogę mu zrobić koło pióra,

    Na opowi jest priv i ja o tym nic nie wiem?!?
  • Szpilka rok temu
    Słone

    Na Opowi nie ma, chodziło o pocztę mailową, ponieważ prywatnej korespondencji się nie upublicznia, mogę tylko wkleić mały fragment, który daje świadectwo pieniactwa i fanatyzmu tego człowieka, inna ewentualność to wysyłka screenu na Twój e-mail - adresat i nadawca. A wszystko się zaczęło od delikatnych sugestii dotyczących jego limeryków, zapluł się totalnie, dlatego mam dość wszelakiej maści grafomanów, którym się ubździło w biednych głowinach, że są genialnymi poetami.

    "U KAŻDEGO pusta czaszko jest zawsze domniemanie niewinności dopóki nie udowodni się winy ale ty już całą wspólnotę Kościoła oskarżasz o te obrzydliwe czyny ? Kto ci dał do tego prawo ?
    Jesteś jak diabelskie nasienie , odpowiada ci towarzystwo lewaków i ludzi, dla których Bóg to nic ważnego tak samo jak patriotyzm i ojczyzna."

    Moja riposta

    Słusznie zakłamny moherze, nie pisz do mnie więcej, ksiądz Zalewski też kłamie o Paetzu? To też komuch, który pluje na kościół?

    ***

    Bardzo łatwo innych oskarżasz o kłamstwo i złą wolę, ale czy sama jesteś święta i idealna? Bo tylko tacy ludzie mają prawo pokazywać palcem na innych.
  • Szpilka
    Ojej! Przeczytałaś zakładkę "o mnię" to miło :)
    Nie jestem idealna.
    Nawet nie staram się taka być.

    Jedynie brzydzi mnie kłamstwo i obgadywanie za pleckami.
    Podłego hejtu też nienawidzę.
    Chyba, że jest to OKO ZA OKO...

    A czemu teraz mi odpowiadasz, a nie 9 mcy temu? Urodziło się coś?
    ...
    ?
  • Szpilka rok temu
    Słone

    Bettina Twój tekst o M. odświeżyła i przypadkiem zajrzałam. A bezpodstawne pomówienie Cię nie brzydzi? Nie kłamałam w sprawie tego typa, a mnie posądziłaś.

    Wiesz co? Aż mnie zmroziło, że taka mściwa jesteś i w profilu sobie wkleiłaś. Nie chcę się kłócić, było, minęło, niemniej gdybym wiedziała, że to Cię tak ubodzie, w życiu bym nie podała jako przykład, akurat był pod ręką i nie musiałam szukać. Poza tym, wiedziałaś o rymach, bo wklejałam Ci linki z zakresu poetyki - rymy, rytm, akcent, ponadto deklarowałaś wielokrotnie, że rymujesz, jak rymujesz i tak będziesz rymować, bo samo pisanie jest najważniejsze i koniec, więc jaki sens jest chodzić za kimś i go napominać stale? Nie jestem M., nie mam przyjemności w nękaniu ludzi.
  • Szpilka
    Ale ja to sobie dawno wkleiłam. Wtedy, jak się pokłóciłyśmy. Bo strasznie, ale to strasznie mnie zabolało, że zamiast normalnie do mnie napisać, że mam źle tubibtu i tam, to postanowiłaś obrobić mi tyłek za plecami!
    Do tej pory jest mi przykro, bo tak nie postępują szlachetni ludzie.
    A wkleiłam sobie, bo mam skłonność do zapominania, ale są sprawy, o których Nie Wolno zapominać, a mianowicie o tym, jak ktoś miły jednocześnie może być fałszywy?

    Nie muszę cię lubić Szpilko, chociaż lubię.
    Ale na pewno cię Szanuję i nie obmawiam za pleckami, a raczej podkreślam twoją wiedzę i rzetelność.
    I jak widzisz Nie hejtuję cię. Jestem w przyjaźnie nastawiona. Ale o tej szpilce muszę pamiętać dla swojego dobra.

    Miłej niedzielki?
  • Szpilka rok temu
    Słone

    A nie pomyślałaś, że można zwyczajnie palnąć gafę? Nie pomyślałaś, że znani poeci też mają gorsze kawałki, czy to jakaś ujma dla nich? Napisałam o utworze, nie o autorce.

    Ja nie mam nic przeciwko cytowaniu moich tekstów, gdy ktoś zaznaczy, że to i to można by napisać lepiej, bo nie czuję się poetką i nie mam nic przeciwko celnym uwagom.

    Ja też nie zapomnę, że zrobiłaś z igły widły, inteligentni ludzie nie są małostkowi.

    Miłej ?

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania