Poprzednie częściOjciec Mizgoła...

Ojciec

Ojciec, którego już nie ma, bo czas, biologia, bo naturalna kolej rzeczy, zanim odszedł, mieszkał w świecie książek. "To moi przyjaciele", mawiał. Innych nie chciał.

Patrzył na półki i całymi dniami siedział obok nich. Co wyglądało tak, jakby pilnował, by nie zmieniały należnego miejsca. Od czasu do czasu wstawał, otwierał jedną z książek i czytał jej spis treści. Początkowo nie rozumiałem, dlaczego ogranicza się do samych tytułów rozdziałów, ale gdy Go zabrakło, zacząłem robić podobnie. Teraz, kiedy jestem jeszcze starszy, a niedługo zrównam się z nim latami i będziemy jak rówieśnicy, wiem, że skoro czytało się po wiele razy jakąś książkę, nie trzeba wracać do niej, by żyła wciąż: wystarczy przypomnieć sobie tytuły, początki, słowa kluczowe, nazwiska bohaterów, by przed oczami pojawiła się CAŁA książka.

Lecz wiem o tym w sposób dziwny. Bo książek, fabuł, bohaterów, tekstów czytanych niedawno i przed laty, jest we mnie dużo i jak przechodzę obok półek i patrzę na ich okładki, SŁYSZĘ je, słyszę rozmowy bohaterów, trzask gałęzi, widzę ich twarze, patrzę, jak siedzą na polanie, w księżycowym blasku i mam wtedy pewność, że warto żyć, gdyż znowu nie jestem sam.

Średnia ocena: 4.3  Głosów: 9

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (8)

  • Tjeri 14.09.2020
    Krótki tekst, a sporo w nim treści. Przejmująco smutny.
  • monarchista 14.09.2020
    Dobre przemyślenia.
  • monarchista 14.09.2020
    Kto czyta, ten żyje podwójnie.
  • Bożena Joanna 14.09.2020
    Odziedziczyłam po ojcu pokaźną bibliotekę, jest dla mnie pamiątką i wielkim skarbem. Ten tekst przywołał we mnie wspomnienia, a te książki są również moimi przyjaciółmi. Serdecznie pozdrawiam!
  • Ozar 15.09.2020
    Bardzo ciekawie i do tego mądrze opisałaś miłość ojca do książek. Niestety dzisiaj takie podejście do druku umiera. Młodzi zafascynowani, a właściwie uzależnieni od internetu coraz mniej sięgają po zwykłą książkę a szkoda. Ja także mam sporą bibliotekę i czasami lubię sobie po raz kolejny coś przeczytać, ale nigdy nie ograniczałem się do samego spisu treści, to dla mnie coś nowego. 5
  • wicus 15.09.2020
    Podzielam zachwyty Przedpiśców - mądry, ciekawy tekst!
  • DEMONul1234 16.09.2020
    Bardzo dobrze napisane.
  • Puchacz 16.09.2020
    Po prostu dobre.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania