Pisarz Stanisław Lem nie lubił Pana Jezusa

Kiedyś miał miejsce proces w sprawie "Cipkomaryjki", potem odbył się proces dotyczący "MB z Tęczą", a teraz głośna jest sprawa z tzw. Matką Boską Kermitowską ..., och, było dużo w mediach na te tematy!

 

No dobrze, ale nikt nie widział Matki Boskiej, nikt nie ustalił jak ma ona wyglądać i nie ma żadnych przepisów regulujących Jej ikonografię, a tu procesy i dyskusje o bluźnierstwie.

Jednakże, dlaczego nikt nie zwrócił uwagi, że nasz wspaniały pisarz Stanisław Lem swego czasu niezbyt dobrze, delikatnie pisząc, wyraził się o Panu Jezusie. No, niby to literatura, tak niby...

 

Chodzi o książkę Stanisława Lema pt. "Szpital Przemienienia". Akurat mam w domowej biblioteczce wydanie IV z 1982 roku ( zob.: Stanisław Lem, "Szpital Przemienienia", Kraków 1982, s. 55).

Pomyślcie sobie, że gdyby ktoś teraz Pana Jezusa na obrażał i to w tak przykry sposób jako podano wyżej, to co by to było?

A tu w każdym wydaniu tej książki bluźniercze słowa, a wszystkim ochrzczonym się to chyba podobało, bo nie zaprotestowali, albo nie zauważyli, ponieważ się bali pomyśleć.

Taki oto dziwny fragment jest w tej książce:

 

" - Miałam wizję - powiedziła pewnym, cienkim głosem.

- No, i któż był u pani Zuzanny?

- Pan Jezus. Przyszedł w nocy.

- Doprawdy?

- Tak. Wlazł do łóżka i.... - użyła najbardziej wulgarnego określenia na stosunek płciowy, patrząc Stefanowi w twarz z ciekawością, jakby mówiła "i co ty na to?".

 

A co Wy na to?

 

To jednak nie koniec dziwnych aluzji pisarza Stanisława Lema w tej książce.

Oto inny fragment (zob.: Stanisław Lem, op.cit., s. 155):

"- Panie doktorze, to nie ma sensu. Kościół, ta stara organizacja terrorystyczna, masuje dusze od dwu tysięcy lat i co z tego wyszło? Dla jednych to są objawy, dla drugich objawienia".

 

Literatura ma usprawiedliwiać bluźnierstwo, bo to literatura? Istnieje przecież jeszcze coś takiego jak respekt, szacunek, honor, a tu Lem nadużywa motywu nieszczęścia ludzkiego (chodzi o wypowiedź chorej psychicznie w szpitalu psychiatrycznym) do wyrażenia swojego światopoglądu niechętnego chrześcijaństwu.

Moja notka jest pytaniem o granicę między przyzwoitością a usprawiedliwieniem bluźnierstwa jako motywu w sztuce i literaturze.

Cytowanie fragmentu jakiegoś utworu literackiego nie jest prowokacją ani czymś gorszącym, co jest napisanie, niestety pozostaje dla potomnych.

Mój powyższy tekst nie jest PASZKWILEM, lecz przyczynkiem do dyskusji, podaję cytat z dzieła literackiego oraz stawiam pytanie o granicę przyzwoitości i rozsądku w stosunku do motywu bluźnierstwa w literaturze.

O tempora, o mores!

.

 

Postscriptum

Nie piszę komentarzy, bo tu na opowi.pl spotkałem się ze strony pewnych blogerów z patologiczną nienawiścią, jakoby oni plując na mnie, obmywali tym swoją zgniłą duszę - a to diabelski sposób na łatanie dziur własnej mizernej egzystencji.

 

Zapewne wkrótce się okaże, że miałem rację, widząc to, co Wy piszecie w komentarzach. Biedacy, czy Was nie stać nawet na zwykłą przyzwoitość, tylko musicie wylewać swój smoczy jad pod przykrywką rzekomej krytyki?

Wyrazy współczucia!

Średnia ocena: 1.9  Głosów: 16

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (105)

  • befana_di_campi 14.02.2021
    Stanisław Lem był Żydem; na dodatek niewierzącym. Ja na temat tego pokroju osób się nie wypowiadam, a ich twórczości nie czytuję.
  • SwanSong 15.02.2021
    Nic dziwnego. Jego twórczość była adresowana do ludzi inteligentnych.
  • befana_di_campi 15.02.2021
    SwanSong Inaczej :p. Czyli potrzaskanych :p
  • SwanSong 15.02.2021
    befana_di_campi
    I tak nie napiszesz nic lepszego. Ujadaj do woli, trollico.
  • Celina 14.02.2021
    Ja na ten temat, czyli stosunku Żydów do Jezusa też tak pisałem. Dziwię się, że nie są gorliwymi chrześcijanami, jak święta Teresa od Krzyża, która też była żydówką. No szkoda, że się nie nawrócili. Tylko bluźnią, i szczują w mediach głupich gojów do nienawiści.

    https://www.opowi.pl/opowiesc-wigilijna-cz-1-a65478/
  • Lotos 14.02.2021
    Szpital Przemienienia, bardzo dobra książka, Lem był niewierzącym Żydem i co z tego? A kościół to dla mnie zbrodnicza organizacja, która pod pozorami dobra wiecznie czyni zło.
  • befana_di_campi 14.02.2021
    Głupiś nie tyle na plecach, co jeszcze nieco niżej ;-)
  • Celina 14.02.2021
    "Przeciętny Polak tyra dziś w należącej do Niemców firmie na spłatę kredytu w niemieckim banku, kupuje niemieckie produkty w niemieckich marketach, a należące do Niemców media szczują go na polską tradycję, religię oraz patriotyzm i robią propagandę". A jak widać, przeciętny Polak łyka tę propagandę jak kaczka proso i jeszcze uważa się za nie wiadomo jak mądrego i cwanego.
    Rafał Ziemkiewicz
  • Narrator 15.02.2021
    Nie rozumiem co motywowało ciebie do napisania tego artykułu, w którym zamieściłeś kilka zdawkowych cytatów, zupełnie wyrwanych z kontekstu. Stanisława Lema książki tłumaczono na 40 języków i na całym świecie sprzedano ponad 45 milionów kopii. Jego twórczość wywarła olbrzymi wpływ na kinematografię, literaturę, gry komputerowe z dziedziny fantastyki naukowej. Nie wiem, który inny polski pisarz może poszczycić się takim rezultatem. Jakie miał przekonania to jego prywatna sprawa, a w co wierzył, zabrał ze sobą do grobu i z gorliwością cmentarnej hieny możesz sobie to teraz rozgrzebywać. Ale, zapomniałbym o najważniejszym — urodził się w żydowskiej rodzinie i to go przekreśla, dyskredytuje, szczególnie we własnym kraju, bo rodacy, z czystej miłości bliźniego, nic tak nie lubią, jak obrzucać błotem człowieka, któremu coś się udało. Lepszy mierny, ale wierny, taki co należy do stada, choćby i największy nieudacznik. W następnym odcinku napisz coś o Oldze Tokarczuk. Albo zaszczyć nas recenzją na temat 'The Painted Bird' Kosińskiego. Tylko nie zapomnij wspomnieć, gdzie Pan Jezus przyszedł na świat.
  • Celina 15.02.2021
    Szkoda, że do tych wszystkich „arcydzieł” nie dorzuciłeś Mein Kampf???
  • SwanSong 15.02.2021
    Celina
    I tak nie napiszesz nic lepszego niż Lem. Możesz tylko ujadać :D
  • Celina 15.02.2021
    SwanSong każdyjeden mój tekst ma większą wartość od tego psychodelicznego chłamu Lema.
  • Opalony Ernest 15.02.2021
    Celina Wartość urojona. Jest coś takiego w matematyce.
  • Celina 15.02.2021
    liczby urojonejeśli już Erneście.
  • pansowa 15.02.2021
    Celina jesteś kompletnym błaznem oderwanym od rzeczywistości.
    Mógłbyś mu buty wylizać, gdyby ci pozwolił.
  • SwanSong 15.02.2021
    Celina
    Kundelek-Wolaczek umiejący tylko ujadać na lepszych pisarzy. Lem jest uznany na całym świecie. Ty jesteś uznany u siebie w głowie :)
  • pansowa 15.02.2021
    Ale dno intelektualne.
    Celina to najbardziej ograniczony przychlast, który w malignie Kato - talibańskiej już nie wie co pisze.
    Jakby Reymont okazał się Żydem też by na jego czarną listę trafił.
    Totalny ćwok.
    Utwór powyżej i reprezentujący go autor podobnie.
  • SwanSong 15.02.2021
    Custor, gratulacje. Tekst, nawet jak na ciebie, jest wyjątkowo głupi.
  • Już dawno miałem nie czytać głupot Matta, gdyż odpowiadał mi atakami personalnymi. Teraz jednak skusiły mnie komentarze. Wyjątkowo niski poziom tekstu. Jest rzeczą powszechnie wiadomą, iż Lem był osobą przychylnie nastawioną do Kościoła. Negowanie tego po przez wynajdywanie jakiś wyrwanych z kontekstu fragmentów jego pierwszej powieści jest niesmaczne. Dodam, że była to powieść specyficzna jak na Lema i częściowo zmodyfikowana przez PRL-oską cenzurę. 1
  • Celina 15.02.2021
    Marku skąd wziąłeś informację o przychylnym nastawieniu Lema do Kościoła i/lub religii. Ja uważam, wręcz przeciwnie, że religia stała mu kością w gardle, jak większości tego skundlonego towarzystwa, które samo sobie próbuje ustalać kryteria moralne.
  • Celina z wielu źródeł. Z wywiadów z Lemem na Youtube, z zajęć z filozofii Lema z dr. Pawłem Okołowskim, pozytywnych sposobów opisywania Katolików w twórczości np. Fiasko, z jego współpracy z prasą Katolicką. Co zo zarzutów autora to wymienione cytaty są manipulacją. Pierwszy to jedynie opis urojeń jakieś wariatki. W istocie takie schizy się zgadzają i nie ma nic złego pisaniu o tym. Drugi zaś pada z ust negatywnego bohatera; trudno włożenie krytyki Kościoła w usta złej osoby uznać za promocje walki z religią. Natomiast sam Matt Custor już co najmniej dwa razy atakował tutaj Kościół, i to w durny sposób, więc niech nie zgrywa teraz ostatniego sprawiedliwego.
  • Celina 15.02.2021
    Marek Adam Grabowski z jaką prasą?
  • Celina Z Powszechnym. Wiem nie twoja opcja, ale jest to gazeta Katolicka.
  • Celina 15.02.2021
    To była gazeta katolicka i opozycyjna do lat osiemdziesiątych, później została przejęta przez wrogów Kościoła i by upadła, bo nie miała czytelników, ale uratowała ją Agora i od tej pory służy do atakowania katolików i wprowadzania zamętu do nauk Jezusa. To w ogóle jeszcze ktoś kupuje? Wątpię.
  • Celina 15.02.2021
    I ostatnio została wywalona z kurialnego lokalu.
  • Celina ale Lem pisał w latach 50-tych jeszcze przed tymi kontrowersjami.
  • Celina akurat Powszechny jest od lat jedynym tygodnikiem w Polsce który ma wzrost sprzedaży, a epizodyczną współpracę z Agorą już dawno zerwał.
  • Celina 15.02.2021
    Ciekawe cóż on tam wypisywał w latach pięćdziesiątych? W 54 chyba powstał dopiero TP. Jeszcze jak żył Lem, słyszałem kilka jego wypowiedzi, i niewiele odbiegały od tych nienawistnych słów innych tzw. celebrytów.
  • Możesz się nie zgadzać z liną redakcji, ale oskarżać o atakowanie Katolików. Wewnętrza polemika to nie atak.
  • Celina opowiadania. Powszechny powstał w 45 roku, z inicjatywy Kardynała Sapiehy. Co do wypowiedzi Lema, z wieloma jego poglądami się nie zgadzałem, ale nigdy nie słyszałem antykościelnych. I nie nazywaj go celebrytą, gdyż to nazwa dla głupich modelek.
  • Celina 15.02.2021
    Marku, oni nie prowadzą żadnej polemiki, tylko zgodnie z życzeniem obecnego właściciela, żydowskie ITI, promują aborcję, z pogardą odnoszą się do rodziny. To mówią wszyscy ludzie Kościoła. Nie chce mi się rozwijać tego tematu, ale gdy z ciekawości kupiłem przed laty jeden numer to wyrzuciłem go z obrzydzeniem.
  • Celina Tylko, że ITI nie jest obecnie właścicielem Powszechnego! Nie orientujesz się w temacie. I proszę o konkrety, bo tak to to można o każdym. Jak niby promują aborcję, po przez zachwalanie książki Chazana. Wszyscy ludzie kościoła tak mówią? To proszę o wypowiedzi Prymasa Polaka, przewodniczego episkopatu Gągeckiego, biskupa Rysia czy biskupa Nycza (moje biskupa). Jedna numer to za mało żeby oceniać.
  • Szpilka 15.02.2021
    Marek Adam Grabowski

    Dlaczego ubliżasz pięknym kobietom, bo nie masz u nich żadnych szans?

    Nie są takie głupie, Naomi Campbell DOSTAŁA dom na wyspie w kształcie oka Horusa, wart 390 milionów euro.

    Ile Ty jesteś w stanie zarobić rocznie? Pewnie na waciki dla Campbell by starczyło ?

    https://trendscatchers.de/index.php/2020/02/20/diese-luxuriosen-promi-villen-lassen-keine-wunsche-offen/31/
  • Szpilka czy pieniądze są wyznacznikiem mądrości?
  • Szpilka 15.02.2021
    Marek Adam Grabowski

    Owszem, trzeba je umieć robić ?
  • Celina 15.02.2021
    Szpilka I mówisz, że to nie głupie jest? W czasie gdy połowie dzieci w Jemenie grozi śmierć głodowa? Czyżby nie miała domu? Gdyby uczciwy człowiek dostał nagle taki dom, natychmiast by go sprzedał i przeznaczył kasę na te dzieci. Człowiek mądry. A głupi będzie w nim siedział i pierdział w stołek.
    Dostała, czyli niby kto jej to dał. Kto i gdzie ukradł tyle kasy, że szeroką łapą daje dom jakiejś cizi? Pytania mnożą się jak króliki.
  • laura123 15.02.2021
    To jak DOSTAŁA, to chyba nie ZAROBIŁA?
  • Szpilka są tacy co umieją, a i tak są głupi.
  • Szpilka 15.02.2021
    Celina, eeee tam, bajdy, pieniądz zawsze rządził światem, Musk zrobił pieniądze swoim geniuszem, a Campbell urodą, zawróciła miliarderowi w głowie. O!
  • Celina masz rację. Ci ludzie mogli by śmiało oddać 4/5 majątku biednym, a i tak żyli by ponad stan.
  • laura123 15.02.2021
    No to wiadomo, czym ZAROBIŁA...ot, powód do dumy. Hahaha
  • Celina 15.02.2021
    Szpilka inne się oddają za szklankę wódy, a ta miliarderowi, bo akurat na nią padło, że zrobili z niej celebrytkę. I co w związku z tym, mamy klękać przed nią na kolana?
  • laura123 na pewno nie jest to powód do dumy.
  • Szpilka 15.02.2021
    Marek Adam Grabowski

    Czy Elka II cieszyłaby się taką atencją, gdyby był biedna? NIE, żeby błyszczeć potrzebna jest kasa ?
  • Szpilka 15.02.2021
    *była
  • laura123 15.02.2021
    Toteż śmieję się, Marku.
  • I zupełnie odeszliśmy od tematu.
  • Celina 15.02.2021
    Powinna wejść ogólnoświatowa ustawa, a takie zachowania i majątki pokasowane. Od razu znikłby głód i niesprawiedliwość na świecie. Opłacić nauczycieli i posłać do Sudanu, przerwać wojnę w Nigerii. A taka cizia dostaje chałupę i nie wie co z nią zrobić. Masz rację Marku. To demoralizujące jest.
  • Szpilka 15.02.2021
    Cela, mówimy o pieniądzach i o tym, jak je zdobyć. Kopacz piłki też miliony zarabia, to też sztuka ?
  • laura123 15.02.2021
    Już uciekam... rozbawił mnie ten ZAROBEK i nie wytrzymałam.
  • Szpilka 15.02.2021
    Marek Adam Grabowski

    Nom, najlepiej się oddaje cudze, a zarób i rozdaj ?
  • Szpilka nie jestem fanem sportowców, ale jest różnica między kimś, który zarabia na swoich umiejętnościach, a kimś który zarabia na lansowaniu się.
  • Szpilka 15.02.2021
    Marek Adam Grabowski

    To spróbuj zostać modelem i miliony zarabiać, twarz masz całkiem modelową ?
  • Szpilka 15.02.2021
    Cela, to rozdaj wszystko co masz, skoroś taki dobry ?
  • Mess 15.02.2021
    Celina już zabrać bogatym by dać biednym. Zostaw Ty ludzi w spokoju. I sam oddaj swój majątek i żyj w ascezie. Tylko byś ograniczał ludzi i zabierał innym.
  • Szpilka 15.02.2021
    Mess

    Komunizm mu się marzy ?
  • Celina 15.02.2021
    Szpilka ja piszę o majątkach miliarderów, czy milionerów, takie powinno się parcelować bez litości.
  • Mess 15.02.2021
    Szpilka jebczany Roobin Hood ze srebrnikami. I tyle.
  • Szpilka Dzięki!
  • Szpilka 15.02.2021
    Celina

    A dlaczego? Musk uczciwie swoje miliardy zarobił.
  • Szpilka 15.02.2021
    Mess

    Hahahahaah, dobreeee z Robinem ?
  • Szpilka 15.02.2021
    Marek Adam Grabowski

    A proszę, Kosiński jakąś bogatą Amerykankę wyhaczył, a bzykał się z Dudziak, czyli wszystko można, gdy się jest kreatywnym ?
  • Przymus to zły środek. Lepiej robić to co w natyku robił Diogenes z Synopy (ten z beczki) czyli po prostu zachęcić tych ludzi, żeby sami się wyzbyli zbytku.
  • Szpilka 15.02.2021
    Marek Adam Grabowski

    Coś Ty! To wbrew naturze człowieka, gdy dużo ma, to chce jeszcze więcej i tak do śmierci ?
  • Szpilka Właśnie w ideale cynickiego mędrca (psiego filozofa) jest życia zgodnie z naturą, bez tego co niepotrzebne.
  • Szpilka 15.02.2021
    Marek Adam Grabowski

    Nom, dziś też są minimaliści, którzy się odżywiają z kontenerów przysklepowych, ale to nie chwyci na szeroką skalę ?
  • Szpilka 15.02.2021
    Celina

    Nom, jeden narobi dzieci i zostawia rodzinę, nie płacąc alimentów, a inny zostawia dom w kształcie oka Horusa, bo są mężczyźni i mężczyznopodobni. O! ?
  • Celina 15.02.2021
    Szpilka niech sobie buduje w kształcie oka rekina, byle w odpowiedniej skali. Ludwik XIV jak wybudował Wersal na kilkuset hektarach, to jego wnuka później ludzie ścięli na gilotynie, za rozwydrzenie.
  • Celina zastanawiałem się czy ci o tym pisać, ale napisze. Nie lubią wyolbrzymiania sporów wewnątrz Kościoła. Często jako jako przeciwieństwa podaje się "Powszechny" i "Idziemy", a ja sam widziałem na Katolickich Targach książki jak Boniecki (Powszechny) i Zieliński (Idziemy) się przytulii. W życiu nie widziałem większej męskiej przyjaźni. Skoda że nie zrobiłem zdjęcia.
  • Szpilka 15.02.2021
    Celina

    Hihihihih, rekin ma za małe oko i nie jest magiczne / oko Horusa - symbol odrodzenia i powrotu do zdrowia/. A kto bogatemu zabroni, hę? Ludwiś II zwany bajkowym też budował zamki, a lud biedę cierpiał, odwiedziłam wszystkie ?
  • Celina 15.02.2021
    Szpilka podobno żeby obejść cały (Wersal), chodzi o budynki, nie o tereny zielone, trzeba zrobić 160 kilometrów.
  • Celina 15.02.2021
    No i nie liczę w tym tych mniejszych chałupek, które są w parku.
  • Szpilka 15.02.2021
    Celina

    Aha, zobacz zamek szalonego Ludwisia, bryczką tam się zajeżdża, bo pod górkę ?

    http://www.tedyiowedy.pl/zamki-krola-ludwika-ii-szalonego-w-bawarii-i-highline179/
  • Celina 15.02.2021
    Szpilka fajny, Neuszwainstein. To Twój blog?
  • Szpilka 15.02.2021
    Celina

    Nie, nie prowadzę blogasków, ale też mam takie foty ?
  • Mess 15.02.2021
    Szpilka fajne m4 ?
  • pansowa 15.02.2021
    Szpilka byłem.
    Bajka, choć sporo rusztowań stało.
  • Szpilka 15.02.2021
    Mess

    Ech, jden żyje jak król, a drugi jak żebrak, było tak, jest i będzie, a chałupa, ech, CZA zobaczyć, mnie słów brakuje ?
  • Szpilka 15.02.2021
    Pansowa

    Długo remontowali elewację, no to jesteś w temacie, skoro widziałeś. Uwielbiam takie miejsca, raz mało nie zemdlałam, tak się nachodziłam po królewskich ogrodach ?
  • Natomiast samo Postscriptum to chamski atak na osoby, które nie chcą autorowi robić wazeliny. Świadczy wyłącznie o niedojrzałości emocjonalnej autora.
  • Mess 15.02.2021
    Daje 5. By pewnym pseudo katolikom, ból dupy sprawić i zjebać dzień. Na komentarze urojonego pseudo pisarza uwazajacego się za lepszego szkoda nawet strzępić ryja.
  • befana_di_campi 15.02.2021
    Odpier... od katolików, bolszewio podła! Nikomu niczego tu nie sprawiasz, jedynie dobre samopoczucie własnym hemoroidom!
  • Mess 15.02.2021
    befana_di_campi ahhh jakie słodkie słowa katoliczki. Żałosna jesteś. I pokazujesz tylko, jak łatwo was sprowokować. Pseudo katolicy miłość do bliźniego jest wam obca.
  • laura123 15.02.2021
    Mess miłość do bliźniego jest nam znana, ale Ty nie bliźni, skoro na nas plujesz....
  • Mess 15.02.2021
    Ja traktuje was ze wzajemnością. Nic więcej ?
  • DEMONul1234 15.02.2021
    laura123 Ech, zwykła prowokacja i tyle, lepiej idiotę zignorować.
  • pansowa 15.02.2021
    befana_di_campi ?jak zwykle kultura rodem z UJ?
  • laura123 15.02.2021
    Mess a kiedy ja Twoją wiarę oplułam albo Ciebie?
  • Mess 15.02.2021
    laura123 po pierwsze nie mam. Wiary ale robiąc wiersze uderzające w ateistów lub wartości, które cenie, uderzenie także w moją osobę czy tego chcecie czy nie ?‍♂️
  • Mess 15.02.2021
    laura123 sama wiele razy namawialaś tu do zaprzestania walki ja też, ale jak widać siedzimy wszyscy w tym głównie po sama szyję i jedną strona i druga.
  • laura123 15.02.2021
    Mess, ja nie piszę wierszy uderzających w ateistów, szanuję każde wyznanie, nawet brak wyznania. I tego samego oczekuję. Proste.
    Tylko że ''wy'' tego nie rozumiecie. Jakbyście przestali wyśmiewać katolików, to co by ''wam'' pozostało, kiedy publikacji zero i jest się tutaj tylko dla draki.
  • Mess 15.02.2021
    laura123 ja oceniam ładne wiersze lub opowiadania , Twoich też kilka oceniłem nawet Celiny?‍♂️ reaguje tylko na chamskie wypociny niektórych osób uderzajacych w lewaków itp. I tak reaguje mniej niż powinienem. I dla Twojej wiadomości jeszcze nie zacząłem pluć jadem.
  • laura123 15.02.2021
    Mess to zacznij, ciekawa jestem, jak Ci to wyjdzie....
  • Mess 15.02.2021
    laura123 gwarantuje, Ci że moje teksty tutaj to oaza kultury i spokoju ?
  • laura123 15.02.2021
    Mess a Ty poyrafisz pisać? Ja myślałam, ze jesteś tu tylko, żeby popitolic...
  • Mess 15.02.2021
    laura123 jak już mówiłem jestem tu by poczytać ?‍♂️ A rozmowy jeśli da się z ludźmi rozmawiać to rozmawiam. I mogę z każdym rozmawiam zarazem z Tobą Celiną czy innymi obrońcami wiary jak i przeciwnikami. Mam gdzieś kto kim jest ważne czy da się pogadać z daną osobą.
  • Mess 15.02.2021
    laura123 A co do pisania, osoby które chciały poczytać to co pisałem. Dostały już jedną część. ? nie wszystkim muszę pokazywać. ?
  • Mess 15.02.2021
    Komentarz także jest jakimś tekstem ? który wyraża czyjąś opinię na dany temat.
  • laura123 15.02.2021
    Pierwszy raz spotykam na portalu literackim osobę, ktora przyszła pogadać... nie ma w sieci jakichś towarzyskich portali?
    Tu większość albo się uczy, albo w jakimś tam stopniu inmym pomaga... ale rób co chcesz, Twoja wola.
  • Mess 15.02.2021
    laura123 ten portal jest tak literacki jak ja wierzący XD pełno tu: zakłamania, jadu i chęci dowalenia drugiej osobie. Bliżej temu do portalu politycznego. No ale dziękuję za pozwolenie ?będę robił co chce.
  • laura123 15.02.2021
    Mess, za jakie pozwolenie mi dziękujesz? To wolny kraj, rób co chcesz... też wymyslasz.

    No, jak są jednostki nieprodukcyjne, to kto temu winien... ja tam się produkuję.
  • Mess 15.02.2021
    laura123 wiem. I jak już mówiłem fajne to ? przynajmniej część. Ale wystarczy tych miłych słów. Co za dużo to nie zdrowo. Miłego dnia.
  • Wrotycz 15.02.2021
    " Poznałem Go u Jana Józefa Szczepańskiego, był wtedy jeszcze wikarym przy kościele św. Floriana i przyszedł na ulicę Helclów do Szczepańskich po kolędzie, z ministrantami, nawet trochę razem kolędowaliśmy. A w początku lat siedemdziesiątych, kiedy państwa arabskie przykręciły kurki z ropą i zaczął się kryzys energetyczny, kardynał metropolita Wojtyła zaprosił mnie do Pałacu Biskupiego, żebym wygłosił spicz o przyszłości cywilizacji. Nieważne, co tam mówiłem - zdroworozsądkowo tłumaczyłem, że ten kryzys to sprawa o krótkim oddechu, bo przecież producenci ropy muszą ją sprzedawać - charakterystyczne jednak, że przyszły papież zawsze się interesował sprawami całego świata. Pamiętam też, że pokazywał mi, już na zapleczu sali, w której odbyło się spotkanie, model kościoła budowanego właśnie w Nowej Hucie. A kiedy w czasie stanu wojennego znaleźliśmy się z żoną i synem w Wiedniu poznaliśmy tam księdza Stanisława Kluza. Z Papieżem łączyła go dawna i bliska znajomość, opowiadał nam o rozmowie telefonicznej, w której Papież mówił do niego:"trzymajmy się, Stasiu". Ksiądz Kluz poprosił o błogosławieństwo dla nas i otrzymał je, telefonicznie...
    O samym Papieżu trudno w ogóle mówić. To była potężna osobowość, która stale rosła.
    (...)
    I jeszcze tylko jedno: na mnie największe bodaj wrażenie zrobiła scena z ostatniej Niedzieli Wielkanocnej, kiedy Papież, ciężko już dotknięty chorobą, siedział przy oknie i szamotał się z własnym ciałem, bo bardzo chciał wygłosić słowa błogosławieństwa Urbi et Orbi, ale już nie zdołał i tylko milcząco wszystkich pobłogosławił. Niektórym wydawało się to dość okrutnym novum - że nie umiera się w samotności, w odosobnieniu, tylko na oczach wszystkich; ale tak przecież umierał Chrystus".

    Stanisław Lem, Rwąca fala, kwiecień 2005, w: Planeta Lema, Felietony ponadczasowe, Wydawnictwo Literackie, s. 571 - 572

    ____________

    Słów brakuje, aby skomentować wypowiedzi co poniektórych na temat Lema, w tym treści tytułowego paszkwilu.
    Boże, widzisz i nie grzmisz?
  • wrotycz dzięki za ciekawy cytat, ale tych ludzie nie wyedukujesz. Oni jak Jarosław Kaczyński nie dadzą się przekonasz że białe jest białe. Czytałeś zapewne moją dyskusję z Celiną powyżej.
  • illibro 16.02.2021
    w sumie takie określenia 40 lat temu były na rękę obozowi rządzącemu, wolnej prasy raczej nie było, opinie było ciężko wyrazić. Myślę, że protesty były, tylko gdzieś w piwnicach i mało słyszalne. Dziś z takich akcji powstaje medialny cyrk.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania