Recenzja serialu (1) Squid Game

Azjatyckie produkcje omijałem szerokim łukiem i raczej nie zanosiło się na zmianę w tym zakresie. Południowokoreańska produkcja odstraszała mnie tak jak i wszystkie inne dzieła z tamtego odległego kulturowo świata. A jednak sięgnąłem po nią. Chyba miałem za dużo wolnego czasu, no i trochę szumu zrobiło się z tym serialem.

 

Włączyłem i ...

 

obejrzałem całą pierwszą serię. Jest naprawdę dobrze. Wygląda na to, że przewaga "starego" świata w kinematografii powoli dobiega końca. Koreańczycy dali nam wielowarstwowy serial kryminalny, którego akcja jest zaskakująca i co ważne spójna. Mamy bohaterów z krwi i kości, a każdy z nich zapadnie nam w pamięć. Ludzie ukazani są we wszystkich odcieniach szarości, jednak pojawią się także ci naprawdę źli. Otoczenie natomiast jest diabelnie kolorowe i to działa na wyobraźnię. Intensywność kolorów jest oszałamiająca tak jak i ten serial.

 

Najważniejsze jest jednak, o czym on jest. Mamy więc grupę zdesperowanych osób, którzy poprzez złe życiowe decyzje (hazard, malwersacje finansowe, kradzież pieniędzy) lub po prostu przez swoją nieudolność czy też pecha znaleźli się w fatalnej sytuacji życiowej. Życie jest dla nich jedną wielką udręką, a wyrzuty sumienia tylko potęgują beznadzieję.

 

Na (nie)szczęście dla nich pojawia się nadzieja na lepsze jutro. Otrzymują zaproszenie do gry, której stawką są olbrzymie pieniądze. Wystarczy tylko wygrać kilka gier dla dzieci i zgarnąć majątek. Zagramy więc w kulki, w czerwone-zielone (Raz, dwa trzy Baba Jaga patrzy), przeciąganie liny, czy też kalmara. Niestety porażka wiąże się ze śmiercią. Tylko czy życie graczy jest wiele warte? Katalog ich porażek, błędów, fatalnych decyzji jest długi, a lista osób przez nich skrzywdzona jeszcze większa

 

Jakby nie patrzeć, nadzieja na lepsze jutro, wygrywa z obawą o własne życie. Pojawiają się przyjaźnie, zdrady i nieetyczne zachowania, ale w końcu stawka jest ogromna. To, co wydaje się nam oczywistością, oczywistością nie jest. W każdej chwili gracze mogą przerwać grę większością głosów. Jest wybór! Pełna demokracja, równość i uczciwość to jedna z głównych zasad, której złamanie jest równoznaczne ze śmiercią.

 

W tle walki o życie pojawia się wątek handlu organami oraz policyjne śledztwo, które prowadzi do zaskakującego końca. Jedna tajemnica odkrywa kolejną, by w końcu ponownie zaskoczyć widza. Inteligentnie prowadzona fabuła oprócz typowej dla filmu sensacyjnego, szybkiej akcji, pozwala nam poznać kulturę Korei Południowej oraz mentalność tamtych ludzi. Nie mamy tam typowej dla kultury zachodniej tak zwanej poprawności politycznej. Nie wciska się nam właściwych postaw, nie ma parytetów w doborze bohaterów, po prostu jest scenariusz po to, by widza zainteresować i wstrząsnąć nim. Jest to serial z przesłaniem, mocnym i dosadnym, do którego musimy sami dojść.

 

Co warto także powiedzieć, nie jest to film dla dzieci.

 

Moja ocena 8/10

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 5

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (30)

  • Cicho_sza 25.10.2021
    Otóż to. Nie jest to film dla dzieci. Osobiście nie oglądałam, bo męczą mnie tego typu produkcje. Podobnie jak seria Igrzyska Śmierci, rzecz tyczy się gry toczonej na śmierć i życie. Już podnoszą się głosy, że film i zawarte w nim treści mogą wypaczać zdolność do postrzegania i oceny rzeczywistości przez młodego widza. Trudno mi z tym dywagować, bo jak wspomniałam serialu nie widziałam. Jednakże, mądrzejsi ode mnie psychologowie dziecięcy dojrzeli w nim zagrożenie wynikające głównie z przedmiotowego traktowania "uczestników gry" czytaj - słabszych, a zachowania grupy uprzywilejowanej już widoczne są na szkolnych korytarzach.
    Kolorowy, żywy obraz przemawia do młodego widza, który niestety nie potrafi z serialu wyłuskać pobocznie przekazywanych wartości. O ile takowe są.
    Rzeczowa recenzja. Pozdrawiam
  • Józef Kemilk 25.10.2021
    Dzięki, a dzieci trzeba z dala trzymać od takich seriali
  • cos_ci_opowiem 25.10.2021
    O dzięki, właśnie szukałem jakiegoś streszczenia, o czym ten głośny serial jest i dostałem, co chciałem w pigułce. Chyba warto się zapoznać bliżej z tym egzotycznym dziełem.
  • Józef Kemilk 25.10.2021
    Warto zobaczyć?. Co do Korei to nie jest tam tak fajnie jak się wydaje. Film raczej negatywnie pokazuje ten kraj.
  • cos_ci_opowiem 25.10.2021
    Józef Kemilk Nie wiem, czy opieranie wiedzy o danym kraju na miejscowej produkcji filmach fabularnych to najlepszy pomysł, ale OK. ;)
  • Józef Kemilk 26.10.2021
    cos_ci_opowiem Pewnie masz rację. Całkowicie nie znam Korei. Tym samym dzięki serialowi nieco liznąłem kulturę tego kraju. Podano m. In że Koreańczycy są drugim najbardziej zadłużonym społeczeństwem na świecie, jeżeli chodzi o kredyty gotówkowe. Poruszono temat ubezpieczeń zdrowotych, zobaczyłem jak wygląda mały biznes. Wiem niewiele, ale wcześniej wiedziałem jeszcze mniej.
  • Józef Kemilk jeszcze jedna rzeczy; pokazali, że jest tam hiperinflacja.
  • Józef Kemilk 01.11.2021
    Marek Adam Grabowski że był lub jest z tym problem (wysokie nominały). A czemu ostatnio nic nie publikujesz?
  • Józef Kemilk niedługo będzie nowe.
  • Józef Kemilk 01.11.2021
    Marek Adam Grabowski no fajnie ?
  • Pan Buczybór 25.10.2021
    Niezła recenzja. Trochę mało konkretów - można by wspomnieć o obsadzie, grze aktorskie, trochę więcej o jakości scenariusza, o scenografii, ogólnej jakości wizualnej, o muzyce itd - ale w sumie to chyba nie jest tego rodzaju recenzja. Na plus zaliczam konkretną klasyfikację gatunkową, bo ja na przykład myślałem, że to zwykły slasher w formule battle royale. I w ogóle Koreańczycy rozpychają się w przemyśle filmowym - najpierw Parasite i parę innych filmów ich produkcji zdobyło duże uznanie, teraz to, z innych gałęzi rozrywki jest jeszcze ten cały k-pop, która jest bardzo popularny wśród młodzieży i nie tylko... Ogólnie z dwojga złego wolę już chyba, żeby to właśnie popkultura koreańska była tą naprawdę popularną, a nie służąca propagandzie zgniła popkultura zachodu (z wyraźnym zaznaczeniem na "pop").
  • cos_ci_opowiem 25.10.2021
    Właśnie popkultura koreańska za kulisami to jest dopiero bagno. Poczytaj o samobójstwach gwiazd k-popu.
  • Pan Buczybór 25.10.2021
    cos_ci_opowiem napisałem trochę z rozpędu. Może jednak trochę jeszcze wniknę w temat xd
  • cos_ci_opowiem 25.10.2021
    Pan Buczybór ja temat tylko liznąłem z wierzchu, bo mnie średnio interesuje i z jednej strony te wzorce z Republiki Korei wydają się być lepsze na pierwszy rzut oka od zachodnich (żadnego chlania, ćpania, imprez, golizny, zamiast tego praca, samodoskonalenie, patriotyzm), tylko pod ładnym papierkiem czasami kryje się większa zgnilizna niż pod tym, który wygląda na gorszy. Może w ostatnich latach coś tam się zmienia na lepsze, ale generalnie ten azjatycki kult zap...olu i bezwzględnego posłuszeństwa nie wygląda na coś, co chciałbym, aby zadomowiło się na dobre w Europie.
  • Józef Kemilk 25.10.2021
    Przy pisaniu kolejnej będę to miał na uwadze. Obsada chyba dla nas nieistotna, nikogo się nie zna. Scenografia fajna, muzyka w tle nie pełni pierwszoplanowej roli jak na przykład w Diunie. Co do ich kultury koreańskiej, chyba też nie jest najlepiej
    Pozdr
  • DEMONul1234 25.10.2021
    Bardzo fajna, zgrabnie napisana recenzja :)
  • Józef Kemilk 25.10.2021
    Dzięki?
  • Ja usnąłem na tym filmie po półgodzinie, podobno akcja właśnie wtedy się zaczęła. Niestety dla mnie za późno :)
  • Józef Kemilk 26.10.2021
    Przynajmniej się wyspałeś?.
  • Targówek 25.10.2021
    Właśnie się zastanawiałem nad fenomenem tego serialiku
  • Józef Kemilk 26.10.2021
    Jest ok, to co jeszcze różni od zachodnich produkcji to mniej wulgaryzmów (chyba, że nie tłumaczą)
  • Ant 26.10.2021
    Recenzja spoko. Jak dla mnie serial trochę naiwnie podszedł to tematu zabijania ich uczestników. Trochę prosto i dziecinnie, ale założyłem, że to taka azjatycka wrażliwość. Serial obejrzałem, więc chyba jest ok. Ale męczyłem się wiele razy, ma swoje dłużyzny.
  • Józef Kemilk 26.10.2021
    Ostatnio niejaki Waluś uczestniczył w grze, gdzie uderza się otwartą ręką w twarz. Walczy o życie. Boks, walki w klatkach też powodują zgony, więc gra pokazana w filmie nieznacznie odbiega od życia.
  • Piotrek P. 1988 26.10.2021
    Moim zdaniem, udana i ciekawa recenzja. 5, pozdrawiam :-)
  • Józef Kemilk 26.10.2021
    Dzięki
  • cos_ci_opowiem 28.10.2021
    Obejrzałem pierwszy odcinek, ten serial jest tak pojebany, że na pewno zajrzę dalej. <3
  • Józef Kemilk 29.10.2021
    I słusznie. Warto umilić sobie czas?
  • Paweł Beer 29.10.2021
    Oby to nie była prognoza rzeczywistości ten serial, tyle ludzi ma kredyty, że chyba prawie każdy... ostatni odcinek najciekawszy. A ci w różowych kombinezonach skojarzyli mi się z panami w skafandrach, co jeżdżą w karetkach.
  • Józef Kemilk 29.10.2021
    Już mamy podobnie. Walki w klatkach, walenie się po twarzy. Jesteśmy blisko.
  • Może ciebie zdziwi, że komentuję z takim opóźnieniem, ale wolałem poczekać aż skończę ostatni odcinek, co stało się parę minut temu. Recenzja udana, chociaż minimalistyczna, dobrze oddaje sedno. Zaskoczyło mnie jednak, że ogólnie niezbyt lubisz kino azjatyckie. Przecież Azjaci uchodzą od lat 60-tych za mistrzów kina. Pozdrawiam 5 Ps. Masz rację film nie jest poprawny politycznie, ale to temat na dłuższą dyskusję.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania