Uwaga, utwór może zawierać treści przeznaczone tylko dla osób pełnoletnich!

Rutger Hauer

ty rutgeru

ty haueru

możesz sobie być nazistą

seryjnym mordercą

świętym i artystą

tańczącym ze śmiercią

mendą wredną

niewydanym poetą

zbrodniarzem estetą

jest ci wszystko jedno

bo rola to rola

zagrałbyś wszystko nawet pornola

gdyby trafiła się rola

ale nie nudna a najlepiej trudna

nie śliczna a magiczna

choćby bydlaka lecz nigdy zwyklaka

dlatego cię kochamy

jesteśmy tacy sami

niech moja rola nie będzie bylejaka

bo tyś się odważył

pomniki podważył

cywilizacji

wychowienia

uzurpacji

fałszego sumienia

ty rutgerze

ty hauerze

tyś jest bezbłędnym rycerzem

gdy usta w pogardę rysujesz

bo śmierci ni niczego

niczego nie szanujesz

dobrego ani złego

co stłamsić cię próbuje

raz gonisz a raz ciebie

dokoła same chuje

a teraz jesteś w niebie

i nawet Bóg cię szanuje

bo nie zfałszowałeś

gdzie chciałeś tam grałeś

forsę olewałeś

nawet wiersze pisałeś

ja hołd ci składam rymem

i nazywam jedynym

prawdziwym

wiedźminem!

 

19 lipca 2022 mija trzeci rok od śmierci tego wielkiego Aktora

Średnia ocena: 5.0  Głosów: 2

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (72)

  • Poncki dwa lata temu
    Dla impotenta każda rola w pornolach będzie trudna... ?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Są na to sposoby ?
  • skandal dwa lata temu
    Nie zachwyca. Częstochowa jesz.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    No inaczej nie miałoby sensu, bo text do skandowania.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Nie chcę używać słowa rap, ale coś w tym stylu.
  • Narrator dwa lata temu
    Rymy są dokładne, ale jednocześnie oryginalne, dlatego nie podchodzą pod definicję tak zwanych rymów częstochowskich.

    Przykładowo zestawienie: nazistą — mordercą — artystą
    jest niebanalne, ponieważ „nazista” może się wprawdzie kojarzyć z „mordercą”, ale na pewno nie „artystą”, co jest pozytywnie zaskakujące.

    Dalej:
    śmiercią — wredną

    te dwa słowa można luźno łączyć, ale przeskok do:
    poetą — estetą

    nie jest już tak oczywisty, przynajmniej nie dla mnie.

    Wiersz ma ciekawą treść i dobrą rytmikę.

    Tylko to mi nie pasuje:

    a teraz jesteś w niebie
    i nawet Bóg cię szanuje

    Do nieba kieruje po ułaskawieniu Sąd Ostateczny, który Bóg może zwołać jutro, może za milion lat, nikt nie wie na pewno, dlatego dusza biednego Rutgera tuła się już trzeci rok przed czyśćcową bramą. Módlmy się za nią, aby skrócić jej oczekiwanie na wyrok Boży. ??
  • MartynaM dwa lata temu
    Narrator, jakie mamy rodzaje rymów? Czym się charakteryzuje rym częstochowski?
  • Narrator dwa lata temu
    MartynaM

    Rym częstochowski to rym dokładny i oklepany, na przykład:

    Niech ta światłość twojej łaski
    Ześle na nas boskie blaski

    łaski-blaski to banalne zestawienie.

    Rym dokładny, ale oryginalny NIE jest rymem częstochowskim:

    Anatol zjadał ze smakiem śniadanie
    Porą wczesną w dusznym Azerbejdżanie

    śniadanie - Azerbejdżanie to zestawienie oryginalne, ponieważ po słowie „śniadanie” trudno się spodziewać słowa „Azerbejdżan”.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Śmiercią akurat z mordercą bardziej się rymuje, co już jest dość banalne, ale mi to nie przeszkadza oczywiście. Zresztą nie rozumiem tego oddzielania rymu. Liczy się całe zdanie.
    Co do Nieba, to od razu po śmierci idzie się do jednego z trzech miejsc, po Sądzie Ostatecznym będzie zmartwychwstanie, przemiana wszechświata i raj na ziemi.
    Pozdrawiam ?
  • Narrator dwa lata temu
    Pobóg Welebor

    Poezja to nie matematyka gdzie różniczka to jest wyniczek odejmowanka; dochodzi jeszcze czynnik smaku: co dla jednego jest oryginalne, dla innego może być banalne.

    Ja oceniam wiersz po całości, jako niepodzielny monolit, jak rzeźbę, bądź obraz, w całości. Wiersza nie rozbijam na pojedyncze neutrony, bo wtedy ulatuje myśl piękna, zostaje tylko głucha i ciemna materia.

    Dlatego oceniłem na ⭐⭐⭐⭐⭐
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Narrator : dzięki za obronę przed zarzutem Częstochowy, ale dla mnie to nie zarzut. Pewne rymy są tak ładne, jak łaski-blaski właśnie, bo nie tylko brzmią, ale kojarzą znaczenie słów. Tylko dlatego były tak często używane i się oklepały. Rymów czepiają się tylko osoby pozbawione zmysłu piękna. Czepiać należy się tylko bylejakich, niedokładnych, ni w pięc ni w dziewięć.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Narrator : wiem, że Ty nie, to nie było do Ciebie, tylko ogólnie. Dziękuję ?
  • MartynaM dwa lata temu
    Narrator a rym gramatyczny jest rymem częstochowskim?
  • Szpilka dwa lata temu
    Pobóg Welebor

    Ale po co się tłumaczysz? Była dyskusja na ten temat, orzekłeś, że tak chcesz pisać i takie Twoje prawo! Łażenie za Tobą i ciągłe mędzenie o rymach jest zwyczajnym nękaniem. Jest tak wiele utworów, że każdy znajdzie coś dla siebie ?

    Uznanie za wspomnienie o Hauerze, świetny aktor, najmocniej utkwił mi w pamięci film pt. "Autostopowicz".
  • Narrator dwa lata temu
    MartynaM

    >>>> a rym gramatyczny jest rymem częstochowskim?
    Nie jest.

    Rym gramatyczny obejmuje więcej możliwości rymowania, aniżeli rym częstochowski. Każdy rym częstochowski jest rymem gramatycznym, ale nie odwrotnie.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Szpilka : masz rację. A Autostopowicz to pierwszy film jaki z Nim widziałem. Potem nagrywałem na wideo wszystkie, jakie się dało. Pozdrawiam ?
  • MartynaM dwa lata temu
    Narrator co ty pleciesz? Znawca z ciebie wyborny. ?
  • Narrator dwa lata temu
    MartynaM

    Tak podaje Wikipedia.
  • MartynaM dwa lata temu
    Narrator, jak tak podaje, to ucz, miszczu!

    Ja tylko mogę dziękować Bogu, że na takiego "znawcę" nie trafilam i że potrafiłam, ze zrozumieniem czytać zasady pisania wierszy rymowanych.
  • pansowa dwa lata temu
    A Ty dostrzegasz tutaj rymy oryginalne, niejednoznaczne i zaskakujące?
    Bo ja nie, ale raz się wypowiedziałem na ten temat, na co dostałem jedynie arogancką, pełną bufonady odpowiedź.
    Dlatego więcej nie zamierzam się u autora wypowiadać.
    Ma on lekkość wypowiedzi, niesztampowe ujęcie tematu, ale rym częstochowski pozostaje częstochowskim. Choćby z powodu czterech jednakowych liter w końcówkach wyrazu.
    Bo jeśli mi powiesz, że rym ciebie - niebie jest oryginalny i zaskakujący to ja wysiadam.
  • Szpilka dwa lata temu
    Narrator

    Masz rację /ale z niej tumanesku/, częstochowski to banalny, gramatyczny opiera się na identyczności końcówek fleksyjnych.
  • Narrator dwa lata temu
    MartynaM

    Mnie ta wiedza do niczego nie jest potrzebna. Jak mi się coś podoba, to mi się podoba i basta.

    Przeczytałem, żeby odpowiedzieć na Twoje pytanie
  • Narrator dwa lata temu
    pansowa

    >>>> A Ty dostrzegasz tutaj rymy oryginalne, niejednoznaczne i zaskakujące?
    Zobacz mój komentarz powyżej: https://www.opowi.pl/rutger-hauer-a77981/#comment-738542
  • Narrator dwa lata temu
    Szpilka

    To właśnie wyczytałem w Wikipedii.

    Martyna pyta się: czy pies jest kotem?

    Moja odpowiedź: gdyby pies był kotem, to byśmy psa nazywali kotem. ?? ?
  • Szpilka dwa lata temu
    Narrator

    Hahahahaha albo psokotem ?
  • pansowa dwa lata temu
    Narrator Nie będę się dalej wypowiadał, zgodnie z tym co napisałem.
    Sam piszesz, że rym może być i częstochowski (z czym się zgadzam) byleby był oryginalny.
    Od siebie dodam, że też go czasem użyję, ale musi być jakoś zamaskowany w treści, aby nie rzucał się po gałach.
    Tu tak nie jest.
    Na tym bym zakończył własne wpisy.
  • MartynaM dwa lata temu
    Narrator, nie jest ci potrzebna wiedza, a wypowiadasz się?
    Zadziwiające.
    Mnie była potrzebna ta wiedza, bo czasami lubię popisać rymem, ale ty moją wiedzę ciągle podważasz, jakbyś był co najmniej autorytetem w tej dziedzinie.

    A każdy znawca tematu powie ci, że korzystanie z pierwszego narzucającego się, przy pisaniu, jest najgorszym wyborem. A już rym gramatyczny czyli rymowabie tych samych części mowy, jest największym błędem, który popełniają początkowi twórcy, bo z czasem każdy zdobywa jakaś wiedzę i wyciąga wnioski.

    Możesz sobie bronić poboga, mnie to nie obchodzi, ale ty robisz dużo większe szkody, bo czytają ciebie wszyscy i tym samym łykają tę sieczkę, tym bardziej że takie rymowanie jest najłatwiejsze.
  • Szpilka dwa lata temu
    Pobóg Welebor

    ?
  • Szpilka dwa lata temu
    Zapomniałam dopisać, że gramatyczny, to nie tylko indentyczne fleksje, ale wyrazy z tej samej grupy gramatycznej, czyli: dwa rzeczowniki albo dwa czasowniki, zmiana końcówki zmienia klasyfikację rymu, ale ten rym nadal pozostaje nieciekawy, mimo że już niegramatyczny ?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Szpilka, dla mnie rym nieciekawy to taki, co albo nie brzmi (zbyt niedokładny), albo łączy wyrazy nie mające z sobą nic wspólnego, bo funkcją rymu jest też podkreślanie znaczenia, o czym można nawet w wikipedii przeczytać. Kryterium oklepania rymu jest w ogóle niepoważne, bo prowadzi do wniosku, że chodzi o rymowanie słów, których jeszcze nikt nie zrymował.
    A kryterium łatwości? To co komuś nasuwa się jako pierwsze to indywidualna sprawa. Faktem niezbitym jest, że mniej słów rymuje się dokładnie, zatem dokładny jest trudniejszy, trudniej go znaleźć, bo niedokładnie rymuje się wszystko ze wszystkim.
    Ciebie-niebie było oklepane od zawsze, jednak używano go, więc nie ma żadnego powodu, żeby tak nie robić. Kochanowski pisał, że dokładny jest lepszy, do tego stopnia, że a rymował z a, a á z á, itd.
    Podstawową funkcją rymu jest zgodność brzmienia. Z tego również wynika, że dokładny jest lepszy.
  • pansowa dwa lata temu
    Pobóg Welebor Kochanowski nie żyje od 500 lat.
    Cała reszta wpisu jest dorabianiem ideologii do słabizny rymotwórczej.
  • Szpilka dwa lata temu
    Pobóg Welebor

    Ja nie mam nic przeciwko dokładnemu rymowi, jeden dokładny rym znalazłam w wierszu znanego poety ?

    Cztery schodki

    Cztery schodki i dwa schodki, potem jeszcze krzynę –
    Tak się wspina, tak się skrada lanckoroński rynek.

    Pod dachami, podcieniami przyczajony sunie
    (Jeszcze pod próg który wpełźnie, jakby próg ciut unieść),

    Na paluszkach, na koniuszkach, w absolutnej ciszy
    (Jeden kot się chyba przeląkł, bo odpuścił myszy).

    Rynek staje – jak się zdaje, zajrzeć chce do okien,
    I znów kroczek jeden, drugi, lecz ten drugi – bokiem.

    Zakosami, zygzakami, chociaż można prościej,
    Wnet zahaczy o „Pensjonat” i wystraszy gości!

    Prawie zaraz potem fara – chce ją minąć z prawej...
    A ja, w czyje buty wszedłem, nie pamiętam nawet.

    Maciek Froński

    W limeryku zaś, tylko dokładne powinny być, aczkolwiek nie zawsze się udaje. Tak wiem, że trudno jest wymyślić nowy rym, ale warto próbować, a nuż się uda? A jeśli nienowy, to przynajmniej mocno nieoklepany, niezużyty. Już pisałam, zrobisz, jak będziesz uważał, ja nikogo do niczego nie naginam, bo jestem przeciwna przemocy. O! ?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    pansowa : co to znaczy, że rym jest trudny? Że trudniej go znaleźć, tak? Zatem czy łatwiej znaleźć dokładny czy niedokładny do danego słowa?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Szpilka : ?
  • pansowa dwa lata temu
    Pobóg Welebor Już pisałem, można stosować każdy rym. Nie jestem ortodoksą.
    Ale trzeba je umieć zastosować. A już z dokładnymi trzeba bardzo uważać, żeby w po gałach nie dawały.
    Ty masz ciekawe spojrzenie, niebanalne metafory, ale z rymowaniem to jest kiepsko.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    pansowa Dzięki, mnie nic po gałach nie daje, najwyżej po uszach. Ale już się nie spieram. Pozdrawiam ?
  • pansowa dwa lata temu
    Pobóg Welebor A ja nie mam zamiaru, jak niektórzy, ganiać pod każdy twój wiersz, aby się spierać.
    Moje zdanie znasz.
  • Narrator dwa lata temu
    MartynaM

    Mnie wiedza nie jest potrzebna, ponieważ nie zajmuję się pisaniem poezji, a do oceny poezji wystarcza mi dobry smak i poczucie piękna.

    Żeby wybrać wygodne krzesło nie trzeba być stolarzem — wystarczy mieć cztery litery. ?
  • MartynaM dwa lata temu
    Narrator, nie masz ani dobrego smaku, ani poczucia piękna... nawet nie czytasz współczesnej poezji, widać po komentarzach.
    Masz za to misję niszczenia w zarodku twórców, którzy rokują.
    Tyle twojej tu działalności.
  • Marek Żak dwa lata temu
    Narrator Mam tak samo.
  • Narrator dwa lata temu
    MartynaM

    Szkoda, że tak późno mi o tym napisałaś, ale doceniam szczerość. ??
  • MartynaM dwa lata temu
    Narrator
    To dobrze, może dzięki temu Pobóg będzie miał szansę zaistnieć w poezji. Popracuje nad rymem i zaczną się o nigo bić wydawcy.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    MartynaM : Nigdy tak nie będzie, z powodu niewspółczesnego języka, jakiego przeważnie używam. Stąd rymy dokładne. Zresztą nie interesuje mnie mainstream. Nikt nie wydałby mi z moją ortografją, a wyznaję zasadę "żadnych kompromisów".
    Pozdrawiam ?
  • Marek Żak dwa lata temu
    Nie kojarzyłem człowieka, ale teraz już tak. Rozumiem, że jest to Twój prywatny hołd. Też mam paru już nieżyjących, których lubiłem i ceniłem. Wiersz pełen pasji, a takie są zawsze niedokładne i nieperfekcyjna i takie być powinny. Pozdrawiam
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Najbardziej znana Jego rola to android z Łowcy Androidów, gdzie zaimprowizował na planie przedśmiertną mowę, bo ta ze scenariusza mu nie pasiła. Dziękuję,
    Pozdrawiam ?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Chociaż nie wiadomo, czy nie przygotował sobie jej wcześniej, w każdym razie jest jej autorem.
  • Aisak dwa lata temu
    Uwielbiam Rutgera Hauera, bo jest przystojny, męski i piekielnie czarujący. W filmach.
    Ciągle żywy.

    A wiersz bałdzo ołyginalny, ale nie zapominajmy o Polskich Artystach!
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Cieszę się ?
    Postaram się nie zapominać ?
    Pozdrawiam ?
  • Aisak dwa lata temu
    Pobóg Welebor
    Osratnio była rocznica śmierci Bobka.
    Siedziałam i gapiłam się w monitor, ale nie wydusiłam z siebie nic sensownego.

    Czy mógłbyś w moim imieniu napisać coś ładnego? ?
  • Aisak dwa lata temu
    Ostatnio*
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Aisak, jakiego Bobka? ?
  • Aisak dwa lata temu
    Pobóg Welebor
    I to jest zadanie dla CIEBIE!
    Znaleźć. Poznać. Napisać.
    ?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Aisak, za mało informacji, w necie nic nie ma...
  • Aisak dwa lata temu
    Pobóg Welebor
    Mój błąd, bo jest Bobek z młodego pokokenia.

    Bogumił Kobiela, w domu nazywany Bobkiem?
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Aisak OK, dzięki ?
  • Aisak dwa lata temu
    Pobóg Welebor
    Jeśli nie znasz i nie lubisz, to na siłę nie pisz.
    Żeby o kimś pisać potrzebne jest serce.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Aisak, uwielbiam Go w Przekładańcu szczególnie. Ale nie interesowałem się Nim, więc nie mogę obiecać ?
  • Edek_Kabel_Ozzie dwa lata temu
    Aisak Z twarzy wyglądał na Francuza. Może potomek jakiegoś napoleońskiego żołnierza.
  • Aisak dwa lata temu
    Oczywiście?
  • Aisak dwa lata temu
    Edek_Kabel_Ozzie
    Że jak na Francuza? Która część ciała jest najbardziej francuska?
  • Edek_Kabel_Ozzie dwa lata temu
    Aisak Ogólnie twarz. Tu masz top 20 aktorów Francuzów
    https://oldcamera.pl/pl/top-20-francuscy-aktorzy/
    Jakbyś jego tam wrzuciła, to żaden Francuz nie znający go nie rozpoznałby w nim Polaka.
  • Aisak dwa lata temu
    Edek_Kabel_Ozzie
    Tak można powiedzieć o każdym...
  • Edek_Kabel_Ozzie dwa lata temu
    Aisak No jak wrzucisz opalonego Japończyka przy kości, to nie będą mówić że to Francuz tylko Chińczyk. Chodzi o stereotypowy wygląd etnicznego mieszkańca danego państwa - oczywiście trudno powiedzieć w przypadku USA czy Australii.
    https://www.artfido.com/this-is-what-the-average-person-looks-like-in-each-country/
  • Aisak dwa lata temu
    EKO,
    Opalony Japończyk to skrajność.
    Miałam na myśli przeciętnego mężczyznę o jasnej karnacji.

    Kobiela mógłby być Francuzem, Czechem, Niemcem, Skandynawem, a był uroczym Polakiem o aseksualnym głosie..
  • Grain dwa lata temu
    Domyślam się, że wszyscy z rodziny żyją. A o nieżyjących już znajomych, nie da się lub nie warto pisać. Mieli pecha do obsady w hitach. A może, jak Himilsbach nie chcieli się uczyć Angielskiego, żeby zagrać w Hollywood.
  • Grain dwa lata temu
    A taki Jan Kobuszewski nigdy nie zagrał roli godzącej w jego przekonania. Aż tak się nie wynajmował.
  • Noico dwa lata temu
    Jesteś baranie
    w Afganistanie.

    Rym ciekawy i niebanalny????
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Rozumiem, że podobało się. Cieszy mnie to,
    Pozdrawiam ?
  • Noico dwa lata temu
    Pobóg Welebor niezupełnie, dałem tylko przykład ciekawego rymu. A, gdy już raz ktoś go użył, staje się nieciekawy, oklepany i banalny. Tak to jest z rymami.
  • Noico dwa lata temu
    Pobóg Welebor a w ogóle to pomyliłem się z komentarzem. Dałem nie w tym miejscu.
  • Pobóg Welebor dwa lata temu
    Noico ha ha, ale z rymami masz rację. W ogóle nie należy rymować z tego wynika.
  • Noico dwa lata temu
    Pobóg Welebor na portalu poetyckim jakbyś nie zrobił zawsze będzie źle, bo wszystko już było.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania