Westalka polska

Nie jesteśmy pępkiem świata

Nikogo nie obchodzi nasz mesjanizm

Wizja Polaka katolika, wymaga reinterpretacji

Zaborcy jedynymi winnymi cywilizacyjnego opóźnienia

Chłopstwo i pospólstwo przyczyną zacofania i mentalnej śmierci

 

Historia pisana przez elity i warstwy uprzywilejowane

Wyciszanie ksenofobi, antysemityzmu i antymodernizmu

Polak, martyrolog, a nie krzywdziciel innych

Postkolonializm, postfeudalizm

Usprawiedliwiany ludem gnębionym przez szlachtę

 

Religijność – przymus społeczny

Narodowe emocjonalne piekło

Głęboki poziom nienawiści społecznej

Dramat moralny, monarchia absolutna

Kingmakerzy walczą z laicyzacją

 

Skandaliczne wypowiedzi dostojników kościelnych

Formami bizantyjskimi, a nie nauką skromności

Nakręcają tempo odchodzenia od praktyk religijnych

 

Młodzi odwracają się od kościoła

Nadchodzi apostazja mentalna

Przyjdzie sekularna egzemplifikacja

Działalność charytatywna formacją intelektualną

Ozdabianą sekularyzowacyjnymi obrzędami

Prawdziwym kluczem do przetrwania wiarygodności?

Średnia ocena: 3.5  Głosów: 11

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (63)

  • łoizok 25.03.2021
    Dla mnie trochę zbyt wyniosły, dostojny i taki patetyczny, więc nie podoba mi się zbytnio...
  • befana_di_campi 26.03.2021
    Co za idiotyczne ględzenie! To ma być poezja? Ode mnie pała :]
  • SwanSong 26.03.2021
    Od ciebie pała, to jak pochwała. Idź pisać o liściach jarzębiny czy innych pierdołach.
  • befana_di_campi 26.03.2021
    SwanSong Głupiś na plecach; tu nie chodzi o treść, ale formę. Przykładowo:

    "Głęboki poziom nienawiści społecznej..." Jak "poziom" to jakąś swoją głębię posiadać musi??? Albo:

    "Przyjdzie sekularna egzemplifikacja
    Działalność charytatywna formacją intelektualną
    Ozdabianą sekularyzowacyjnymi obrzędami
    Prawdziwym kluczem do przetrwania wiarygodności?"

    Przecież to bełkot nad bełkotami, który przywędrował na rzekomo literacki portal.
  • SwanSong 26.03.2021
    befana_di_campi
    Poezja miała być wyrazem uczuć, ale takie betony jak ty, oczywiście, musiały zacząć tworzyć ramy, zasady i wymagania. Nie obchodzi mnie czy taki rym, czy sraki, i tak sami nie potraficie określić, co jest prawidłowe, a co nie.
  • befana_di_campi 26.03.2021
    SwanSong Nie wymądrzaj się, intelektualny embrionie, bo sprawdziłam twój status. A gdzie twoje "produkty literackie", pasożycie od czyichś myśli? Guzio napisał, ale się mondruje i pewnie kropi pały...
  • inspekcjapracy 26.03.2021
    befana_di_campi słodka z wychodka wyszła i zaśmierdziało
  • Celina 26.03.2021
    Intelektualny embrion??? znakomite. Całuski.
  • SwanSong 26.03.2021
    befana_di_campi
    Haha, dobre xD
    Moje produkty literackie są gdzie indziej. Poezji nie piszę, a proza ma się dobrze.
    Wracaj do krypty, strzygo, bo cię słońce spali.
  • befana_di_campi 26.03.2021
    SwanSong "Strzyga" to zawołanie bitewne Odrowążów. Bardzo pochlebny epitet :-D Dlaczego? Bo przed tą "Strzygą" m.in. spierdalali - uczciwszy uszy - Tatarzy plus inne pohańskie plugastwo.

    Bóg ci zapłać, intelektualna zygoto :-D
  • SwanSong 26.03.2021
    befana_di_campi
    Powtarzasz się, ale nic dziwnego. Widać po twoich wypocinach, ze tematykę masz jedną i główka nie pracuje już tak jak powinna. Super, ze ci się podoba "strzyga". Z krypta też się zgadzasz?
    A zapłaty od twojego wymyślonego boga nie potrzebuje xD
  • befana_di_campi 26.03.2021
    SwanSong Wyp***
    Spoko z moją główką; a Boga to ja sobie nie wymyśliłam, intelektualisto z jednym neuronem jak ten Kim Dzong Un. Identycznie tobie tożsamy imbecyl, który może nawet pisze i "prozę"?
  • befana_di_campi 26.03.2021
    inspekcjapracy Ty lepiej przypilnuj swojej stomii, której w każdej chwili możesz się nabawić :O
  • SwanSong 26.03.2021
    befana_di_campi
    O, widzę, że używasz już słówek jak kobiety z marszów, którymi gardzisz xD. Łatwo cię sprowokować, boś miętka. Kim Dzong Una intelektualistą bym nie nazwał, nietrafione porównanie, ale to normalne u ciebie. I jeszcze ta pogarda dla "prozy". Nieładnie, beflanko, nieładnie - chyba cię ta proza przerosła (złe doświadczenia?).
  • Patriota 26.03.2021
    Dobre, że ci nagle zaczęły przeszkadzać babska z tych marszów nienawiści i ich język, robisz postępy Swang.
  • SwanSong 26.03.2021
    Patriota
    Nie przeszkadzają mi, wręcz je popieram z całego serca.
    A ty z patriotyzmem masz coś wspólnego prócz zlepku liter? Nie sądzę.
  • Patriota 26.03.2021
    Lepiej dla ciebie, gdybym nie musiał ci tego udowadniać, zakało tego portalu.
  • SwanSong 26.03.2021
    Patriota
    Takiś groźny przez internet, popierdółko? xD
  • Patriota 26.03.2021
    SwanSong ty intelektualna amebo.
  • Patriota 26.03.2021
    Gdzie masz te niby swoje publikacje, amebo?
  • SwanSong 26.03.2021
    Patriota
    Poszukaj, Boguś, poszukaj.
  • laura123 26.03.2021
    Tu nie ma co szaleć, wiersz jest naszpikowany patosem i prozą, poezji nie ma.
  • Onyx 26.03.2021
    Za dużo prozy w poezji, jednakże za przekaz daję 4
  • befana_di_campi 26.03.2021
    Jeżeli ten "przekaz" ma kogoś do czegoś przekonać, to akurat w tej chwili zaglądający mi przez ramię mój Znajomy - ateista zapowiedział, iż więcej takich tekstów, a on, choć antyklerykał gotów udać się do spowiedzi. Chce bowiem wyznać swoje grzechy za popełnione - w myśli - na autorze "dzieła" - morderstwo. I to wcale nie za sam tekst, lecz tragiczną głupotę tego, co ten "ktoś" wysmażył!
  • SwanSong 26.03.2021
    befana_di_campi
    Nic dziwnego, że proza ci nie wychodzi. Prostej myśli nie potrafisz przekazać.
  • befana_di_campi 26.03.2021
    SwanSong Słusznie, tylko dlaczego za swój cykl esejów o Romanie Brandstaetterze dostałam nagrodę?
  • inspekcjapracy 26.03.2021
    befana_di_campi to dlaczego taka słodka z wychodka i siedzi na takim portalu i pluje jadem
  • laura123 26.03.2021
    Pomyśleć, że piszą to mężczyźni... jak wam nie wstyd w ten sposób odnosić się do kobiety? Co z was za faceci?
    Czyżby domowy trening na żonach, córkach, takich mistrzów stworzył?
  • inspekcjapracy 26.03.2021
    laura123 A słodka z wychodka jak się zwraca do ludzi? Życzliwa buuuuuhaha
  • laura123 26.03.2021
    inspekcjapracy zwracała się do ciebie, że przybiegłeś jakbyś rozum w pracy zostawił?
  • inspekcjapracy 26.03.2021
    laura123 życzliwie radzę odwal się, bo nie do ciebie była ta mowa. Dlaczego nie stanęłaś w obronie innych kobiet jak słodka z wychodka zresztą razem z tobą pastwiła się nad BJ
  • laura123 26.03.2021
    inspekcjapracy jakie pastwiła? Napisała komentarz, że wiersz przegadany, bo taki był. Bożena potrafi pisać dobre wiersze, ale przez wasze durne chwalenie - nie musiała się starać. Niemniej każdy komentarz niezgodny z oczekiwanym, wyprowadzał ją z równowagi.
    Nad wierszami się pracuje, wtedy są dobre.

    Ja się pastwiłam, gdzie?
  • laura123 26.03.2021
    Zresztą ty pod jej wiersze w ogóle nie przychodziłeś, więc nie świruj, że jej poezja tak ci się podobała i ze o poezję ci chodzi, bo nawet dzieci w to nie uwierzą.
  • inspekcjapracy 26.03.2021
    laura123 buuuuuhaha
  • SwanSong 26.03.2021
    laura123
    Befanki tekst o kobietach ze Strajku Kobiet skreślił ją u mnie na zawsze, jeśli chodzi o jakikolwiek szacunek.
  • SwanSong 26.03.2021
    befana_di_campi
    O, jeju jeju! Nagrodę dostała! I co? Nie popisuj się. Swoimi nagrodami się nie zamierzam chwalić, bo umiejętność pisania a nagrody to różne światy.
  • laura123 26.03.2021
    A czemu tego nie napiszesz pod swoim nickiem? Boisz się, Befanki?
  • laura123, Prawda, mała wyrazistość w nich była, ja chodziłem, ale nie trafiały do mnie.
  • SwanSong, No, jakaś nagroda niczego nie określa, może ktoś duszę męczyć, to mu na odczepne dadzą, albo po znajomości, lub w ramach losowania.
  • laura123 26.03.2021
    Wymagały dopracowania, dopieszczenia. Mogły być dobre, ale trzeba było trochę przy nich popracować, a po co kiedy inni za nic pochwalą?
    Niemniej bardziej winię chwalących...
  • laura123., Tego już nie wiem, możliwe, że po szlifie by zachwycały.
  • SwanSong 26.03.2021
    laura123
    Marna prowokacja. Odwołanie się do tchórzostwa? Stare i nie działa.
  • Patriota 26.03.2021
    Aleś ty gł€pi.
  • befana_di_campi 26.03.2021
    inspekcjapracy Lepiej do wychodka niż tobie w pampersach i z workiem :]
  • befana_di_campi 26.03.2021
    laura123 Stawiam identyczne pytanie. Gdzie i kiedy pastwiłam się nad panią Bożeną??? To nie mogę - jak prosta czytelniczka - zwrócić poetessie uwagi, że pisze za dłuuugo, za rozwlekle, stosując konwencjonalne przenośnie?
    Zaraz kiedy tu się pojawiłam, to zwróciłam pani Bożenie na to uwagę...
  • SwanSong 26.03.2021
    Patriota
    Aleś ty elokwentny.
  • befana_di_campi 26.03.2021
    inspekcjapracy "Jad", a "mowa nienawiści" gdzie, niedouku spod czerwonej latarni totalsów?
  • befana_di_campi 26.03.2021
    laura123 Od jakiegoś czasu oceniam tylko w wyjątkowych przypadkach.
  • Mess 26.03.2021
    Tekst fajny, przekaz też mi się podoba, zostawię 5. A to szczekanie innych można olać zimnym moczem bo na ciepły nie zasługują.
  • befana_di_campi 26.03.2021
    Olej sam siebie. Najlepiej do własnego buta ;-)
  • Celina 26.03.2021
    Bardzo dobra rada.
  • inspekcjapracy 26.03.2021
    befana_di_campi to Mess wyraził zdanie, a ty słodka z wychodka wpierdzieliłaś się pomiędzy wódką a rzygiem
  • inspekcjapracy 26.03.2021
    Celina następny wlazł bez zaproszenia i radzi jak słodka z wychodka ma trzymać starczą równowagę
  • befana_di_campi 26.03.2021
    inspekcjapracy Te gówienka, komentatorku, zachowaj dla siebie. Na starość masz zagwarantowanego Alzheimera, co udowodnili neurolodzy, iż każdy, kto pisze o ekskrementach [a być może, że jako dziecko tym się bawiłeś, natomiast jako niemowlak jeszcze to jadłeś] to cię spotka coś wyjątkowo tragicznego. Bo agresję już dawno wpisałeś do swojego wirtualnego wizerunku.
  • Mess 26.03.2021
    Ahh Uderz w stół nożyce się odezwą ? jaka łatwa do prowokacji, wstyd.
  • Tjeri 26.03.2021
    Zgadzam się z większością tez. Jednak forma mi się nie podoba. Wbrew pozorom "prozatorskie" wiersze nie są najłatwiejsze do napisania.
    Pozdrawiam!
  • Nie wszytko zrozumiałem - zagmatwane.
  • CHymm, autor chyba nie wie że mesjanizm był w opozycji do Katolicyzmu. W sensie poetyckim jest to nawet dobrze napisane; ale jest to wyraz frustracji autora. Polemizować nie będę, gdyż nie jest to publicystyka. Pozdrawiam bez oceny.
  • Celina 26.03.2021
    Marku, dlaczego mesjanizm miał być w opozycji do katolicyzmu, skoro jak sama nazwa wskazuje, był związany z osobą Mesjasza. Zresztą to pojęcie stare jak świat, i nie łącz go raczej w Wielką Emigracją Polską po powstaniu listopadowym. Bo to był zaledwie krótki, może ważny ale epizod w historii mesjanizmu. Zresztą jest to pojęcie typowo związane z judaizmem, później dopiero podchwycone i przejęte przez chrześcijan. Ten mesjanizm francuski Polaków, z którym pewnie kojarzysz Mickiewicza po prostu bazował na wzorze historycznym, że pojawi się Mesjasz i wyzwoli naród z niewoli. To jeden z piękniejszych prądów poetyckich, ale nie znajduje odzwierciedlenia w jakiejś głębszej filozofii.
    Zostało to całkowicie wypaczone przez marksistów w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku i funkcjonowało pod postacią "teologii wyzwolenia" i ten kierunek został faktycznie potępiony przez JPII.
  • Celina temat na dłuższą rozmowę; napisze w strucie. Mesjanizm będący prądem filozoficzny, a nie poetyckim (z wszystkich mesjanistów tylko Mickiewicz był poetą) opierał się heretyckim przeświadczeniu o Boskim charakterze narodu Polskiego; po za tym był (jak cała filozofia romantyzmu) kontynuacją antykościelnego oświecenia, tylko bez racjonalizmu. A co do samego Mickiewicza był zażartym wrogiem kościoła; prosto w twarz powiedział Papieżowi Piusowi IX, że należy palić kościoły. Oburzony Papież umieścił jednak jego utwór (jakiś mało ważny) na indeksie. Chyba to wystarczy.
  • Celina 28.03.2021
    Marku, no nie znałem tej historii z Mickiewiczem i papieżem, ale z jego utworów raczej ten antyklerykalizm czy ateizm nie wynikał. "Panno Święta, co Jasnej bronisz Góry i w Ostrej świecisz Bramie". Tak nie pisze dla mnie wróg religii, wybacz, ale to nie jedyny fragment. Choć z drugiej strony Konrad chyba bluźni Bogu, ale to raczej dramatyczna scena wynikająca z kontekstu fabuły. Mesjanizm wiadomo skąd się wziął, ludzie wówczas wariowali, pragnęli wolnej ojczyzny, chcieli pozbyć się okupanta za wszelką cenę. Rosja była z tych okupantów najbardziej straszliwym nieprzyjacielem, dlatego też że zagarnęła 80 procent terytorium Rzeczypospolitej. Mesjanizm, to była rozpaczliwa próba dorobienia ideologii w dobrym celu. To się nawet nie nazywało mesjanizm, ale towiańszczyzna. Z Towiańskiego robi się carskiego agenta, ale jak było naprawdę, nie wnikałem w to. Mickiewicz może był jedynym poetą w tym gronie, ale też dzięki niemu ten kierunek zyskał rozgłos, bo tak nikt by się o nim nie dowiedział, bo ich skąd. Polska Mesjaszem narodów. To w poezji było bardzo nośne hasło. Czy należało go brać poważnie. W pewnym sensie i nie, ale i tak. To i to było odgapione od Żydów, którzy też uznawali się za naród wybrany, jak to pisał filozof Koneczny w "Cywilizacji żydowskiej", to był tak zwany żydowski ekskluzywizm. A że u nas było wielu Żydów i ich kultura dobrze znana to coś tam od nich zapożyczyliśmy. Oczywiście, że to nie był żaden ruch wewnątrz Kościoła, ale coś z niego pozotało. Ktoś ze słynnych ludzi powiedział, że z Polski wyjdzie iskra, która nawróci Europę. Nie pamiętam kto, ale chyba jakiś duchowny? Czy aby nie JPII? Czym jest takie proroctwo, jeśli nie nawiązaniem do Mesjanizmu. Bardzo ciekawy jestem, czy się sprawdzi.
  • Celina 28.03.2021
    https://www.google.pl/amp/s/zielonyzeszyt1977.pl/cytaty-mistykow/polske-szczegolnie-umilowalem-sw-faustyna-kowalska/amp

    Przpomniałem sobie to s. Faustyna, i to oficjalnie akceptuje Kościół.
  • Celina Pisałem, że był wrogiem Kościoła, a nie wrogiem religii, chyba to odróżniasz. Po za tym nie brakuje ludzi, którzy powołują się na jakieś elementy katolicyzmu, a jednocześnie są w opozycji do Stolicy Apostolskiej, najbardziej radykalnym przykładem jest Voodoo. Argument, że ludzie wariowali jest słaby; Kościół nie może akceptować błędnych poglądów, że względu na sytuacje geopolityczną. Słynne zdanie o "iskrze z Polski" mówi jedynie, iż nasza ojczyzna będzie pierwsza w odrodzeniu religii i nikt tego nie intepretuje w ten sposób. I jeszcze jedno trzeba odróżnić docenienie pewnych zasług jakieś osoby, a uznanie całości jej poglądów. Przykładowo Watykan oficjalnie poleca "Ewangelie według św. Mateusza" nakręconą przez Pasoliniego, który był osobą LGBT. Czy to znaczy, że postulaty LGBT są zgodne z ortodoksją? Tak samo było z Mickiewiczem. Wspomniany już Pius IX błogosławił jego legion, ale sam mesjanizm zwalczał.

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania