Wszyscy na Ziemi będą wariatami!

Przed II wojną światową pewien angielski uczony stwierdził, że za prawie sto lat wszyscy ludzie będą wariatami (słowo "wariat" w dawnym znaczeniu nie było tak obraźliwe jak dziś i oznaczało w potocznym znaczeniu osobę z klinicznymi zaburzeniami psychicznymi).

Swoją teorię oparł na analizie statystycznej, a ta metoda jest obiektywna, czyli naukowa. Miał dostęp do statystyk medycznych i podał do wiadomości, że skoro w 1857 roku był tylko jeden wariat na 541 ludzi, a w 1897 roku jeden na 312, w 1926 roku już jeden na 150, to zdaniem tego uczonego zapewne w 1977 roku jeden wariat będzie na 100 osób (niestety uczony ten zmarł przed tym rokiem, ale jego spostrzeżenie się sprawdziło i rzeczywiście tak podawały statystyki).

Uczony ten zakończył swoje badania wnioskiem: regularnie postępujący wzrost wariactwa w społeczeństwie spowoduje, że około 2139 roku wszyscy na świecie będą wariatami.

Może to się wydać dziwne, ale podobnie jest ze wzrostem ilości przypadków obrzucania kamieniami wagonów kolejowych: w 1992 roku odnotowano około 500 przypadków, 1993 roku 912 przypadków, a w pierwszym półroczu 1994 roku aż 922 przypadki (miałem tylko dostęp do danych dotyczących podanych lat).

Czy to oznacza, że za jakiś czas wszyscy ludzie będą obrzucać kamieniami wagony kolejowe, skoro według statystyk liczba stale wzrasta?

.

Średnia ocena: 3.0  Głosów: 4

Zaloguj się, aby ocenić

Komentarze (5)

  • madmike 28.09.2020
    Ciekawe informacje. Polecam przeczytać moje opowiadanie (jedyne), mój bohater zmaga się z różnymi problemami tego typu. Pozdrawiam
  • wicus 28.09.2020
    Zgadzam się, że to ciekawy tekst. Jednak na poruszone w nim tematy można patrzeć z różnych punktów widzenia, a nie tylko "socjologiczno-statystycznego". Statystyki mówią nieskończenie więcej o liczbach niż o ludziach, czy nawet całych społeczeństwach. Oczywiście nie kwestionuję ich rzetolności czy metod, ale nie ulega wątpliwości, że z wielu powodów nie pokazują one całej złożonej prawdy o świecie, choćby dlatego, że przecież każde badanie przeprowadza się jedynie na "próbie", "reprezentatywnej grupie", a nie na wszystkich. Przypomniało mi się też powiedzonko, pochodzącr bodaj od Ojców Pustyni (cytuję z pamięci): "Wszyscy będą wariatami, a kiedy spotkają kogoś normalnego zawołają: "Patrzcie, to wariat! Jest inny niż my". Swoją drogą, właśnie taki jest źródłosłów słowa wariat - inny.
  • Zaciekawiony 29.09.2020
    Może nie jest to w tekście wprost podane, ale ja tu widzę raczej kpinę z prostackiego estymowania danych. Wiesz, coś na zasadzie "od lipca do września ochłodziło się o 10 stopni, czyli za 11 miesięcy temperatura spadnie poniżej -100C". Wykresy można sobie przedłużać do woli, ale lepiej znać mechanizm zachodzenia zmian i brać na taki proces poprawki.
  • Zaciekawiony 29.09.2020
    "Miał dostęp d statystyk" - do

    " a w 1977 roku jeden na 312" - i zebrał te dane przed II wojną światową?
  • Matt Custor 29.09.2020
    Poprawiłem.
    Oprócz tego ten tekst to raczej żart niż coś poważnego.
    MC

Napisz komentarz

Zaloguj się, aby mieć możliwość komentowania